Kymco Downtown 300i

We hebben een stuk rvs buis met lange drietand eraan. De bedoeling is om daarmee de schalen eruit te tikken. Bedankt voor de tips, ik laat weten hoe het gaat.

Het lager heeft bij mij overigens geen speling, maar er zit een oneffenheid rond het middelpunt, dus waar je het meeste rijdt rechtdoor. Ik vond het ook erg snel. Ik weet nog met een Suzuki motor, daarmee reed ik ook door pekel en regen en zo. In 60 duizend km en 11 jaar nooit problemen met balhoofdlagers gehad. Dat zal wel een rollagers zijn geweest. Zo ie zo valt mij op dat de onderdelen van een motorscooter meevallen, als je weet waar je moet zijn, maar dat het onderhoud niet per se goedkoper is dan een motor. Zeker als je kilometers maakt, wat wij scooterzaak veel doen met woon-werkverkeer en zo. Brandstof is wel weer goedkoper dan bijvoorbeeld een 600cc motor. Naar ik dwaal af, eerst de lagers erin :)
 
Nieuwe balhoofdlagers zitten erin. De ouder lagers zagen bruin van het roest. Water en pekel heeft blijkbaar goed zijn werk gedaan. Kijken hoe lang deze het uithouden. Ze zitten nu wel beter in het vet.

Voor een eventuele volgende keer heb ik gelijk even opgemeten. Een lager van 14 mm dik past erin. Het dunste conische rollagers wat wij kon vinden was 17mm dus te dik. Dat is bij Neita in Utrecht kosten ongeveer 15 euro. Heeft iemand nog een idee voor andere lagers, conisch of vast? Kan een ander misschien ook zijn voordeel mee doen.

Mijn DT stuurt weer goed.
 
Omdat jullie gek zijn op plaatjes.
Deze zijn genomen met cheapy telefoon maar toch.

Dit is wat regen en pekel icm zuunig met vet kan doen in 2,5 jaar en 15.000km. Het onderste balhoofdlager ziet bruin van de roest.
full


Stukje gereedschap om de lager schalen eruit te tikken.
full
 
Na montage steeds stellen en na paar keer een stoepje af weer speling. Blijkbaar de schalen er toch niet goed genoeg ingetikt. Uiteindelijk het lager flink aangetrokken en daarna gesteld. Nu blijft het beter. Ik verwacht nog wel een keer bij te moeten stellen maar dat is het werk nu niet meer.

Dit is de prijs die je moet betalen als je zelf wilt prutsen en niet al teveel sleutel ervaring hebt c.q. niet alle speciale tools ter beschikking hebt. Ik vond het een leuk klusje en heb weer wat geleerd. Zo zie je maar weer dat je met een gezonde portie interesse en geduld een heel eind kunt komen.

Ander puntje. De grote lichtkleurige ring om vuil buiten te houden vond ik niet mooi over de donkere ring vallen die eronder zit (verbogen of zo...). Hij viel er net wel / net niet overheen. Dus maar een beetje uigevijld (en geschuurd en schoongemaakt) zodat hij beter past, hij zit nu een halve cm lager en sluit mooi aan.

Hier zie je dat het net niet lekker past (zal wel iets verbogen zijn of zo...)
full


Nu valt grote afdicht kapje/ring mooi om de donkerdere ring. Hoe dingen allemaal heten weet ik ook niet.... :)
full
 
Netjes! Goed gedaan!

Ik heb gewoon een nieuwe stofring gebruikt...

De nieuwe lagers heb ik met behulp van de oude lagers er in getikt.
Oude lager een zaagsnede maken zodat hij niet klemt en met engelen geduld tikken.

Tip van flip!
Je kan de kartel moer draaien met dezelfde sleutel om je achterschokdemper te stellen.
Die zit in je tasje onder de buddy...
 
Heb ook de oude schalen gebruikt voor intikken. En doorgeslapen tegen klemmen. Alleen met minder geduld denk ik :)

De kartelmoer gesteld met een waterpomp tang. Maar als ik het goed begrijp kun je ook voor veel geld een special tool kopen die ook gewoon onder je buddy zit :)

Volgens mij heb ik een paar honderd euro bespaart. Plus geïnvesteerd in een stukje ervaring. Tel dat bij elkaar op en de scoot gaat nog geld opleveren :)

Beter sturen doet ie zeker. Voelde laatste tijd net of je over een randje gaat met vierkant versleten banden. Geen fijn gevoel in de regen.
 
Ik ben alvast aan het kijken voor het komende beurtje. Bij easyparts zie ik een Malossi snaar voor 79 euro. Maar die is aan twee kanten getand. weten jullie of dat een probleem is?

En wat adviseren jullie voor rolletjes? Ik zoek geen sportprestaties, zeker geen hoge toeren bij acceleratie. Standaard setting voldoet. Mijn voorkeur gaat uit naar een lange levensduur voor schappelijke prijs.
 
2 kanten getand is origineel
Op eBay koop je origineel voor 100. Schijnen beter te zijn.

Rolletjes van dr pulley 14 gram is enorme verbetering!
Even googlen op Maksor en je type intikken. Setje 42.50 incl verzenden.
Heb ook via eBay een BMC open luchtfilter. Daar loopt hij ook veel mooier mee!
 
Inderdaad originele snaren gaan altijd het langst mee.
en wat betreft de rollen.
Als het je om de levensduur gaat en niet om de prestaties dan moet je de originele rollen laten varen en vervangen voor zoals evil zegt voor de dr pully gaan.
die gaan veel langer mee en dat ze ook net iets sportiever zijn dan het origineel is dan alleen mooi meegenomen.
En voor het geld hoef je het niet te laten want die rollen kosten ongeveer 34euro met een levens duur die ruim 2x langer is.
 
Wat doen 14gr dr pulley met je toerental bij optrekken en bij constante snelheid?
Mijn voorkeur gaat uit naar rustig rijden en niet teveel brandstof verbruik.

Het luchtfilter zit laag bij een scooter. Heb je met een open filter geen problemen met water en vuil? Ik rij door weer en wind het hele jaar door.
 
Het luchtfilter zit laag bij een scooter. Heb je met een open filter geen problemen met water en vuil? Ik rij door weer en wind het hele jaar door.


Kymco is samen met meerdere andere scooter fabrikanten in staat om het luchtfilter-huis dusdanig uit te voeren dat je o.a. praktisch geen terugloop van carter ontluchting-smurry en hete lucht of weers-invloeden hebt (een uitzondering daar gelaten)
Een after-market uitwasbaar luchtfilter zal dan ook op de lange duur (terug verdient na 15 a 20.00km.) ten aller tijden de beste aanschaf voor je portemonnee zijn.
De betere motor performance laat ik hierbij (ondanks wat mensen allemaal wel niet beloven even buiten beschouwing) bij mij draait alles om duurzaamheid/kwaliteit.

Enige vereiste bij een after-market luchtfilter is om extra aan te schaffen een jerrycan met reiniger en kleef-olie via easyparts.
(Note: voor de eerste 5000km. is je after-market luchtfilter reeds pré-oiled)

Rolskies:
Wil je zuiniger rijden neem dan 15 gram dr. P. maar besef dan wel dat de acceleratie winst minimaal is.
Vuistregel van dr. P in bergloze landen als Nl. is 10% minder als OEM!
En dan kom je al snel uit op de jaren lang beproefde 14 grams rollen.
Uiteraard word dan met 15 gram je acceleratie een ietsiepietsie minder als met 14 gram, en je FC. zal ietsie beter uitpakken, maar das vindt persoonlijk ik te verwaarlozen.

Ook wordt je brommer absoluut niet hyper van 14 gr., alles loopt gewoon net even beter en zal je vrij snel gaan bevallen.
Er zit overigens een flink verschil tussen aanschaf van Dr. P. rollen of sportvario.
En in jou geval lijkt het erop dat je niet voor de max. sporty acceleratie wil gaan, maar meer voor een verantwoorde mix., en dan zit je gewoon goed, want er zijn helaas nog steeds te veel mensen die denken dat ze een powerboot krijgen met Dr. P.
En dat is niet negatief bedoeld van iemand zoals ik die een PA-46 compount promotor is.

En wil je evengoed toch de 15 grammers installeren dan profiteer je in ieder geval minimaal mee van de duurzaamheid van de PA-46 compound waar dr. P. rollen van zijn gemaakt.
PA-46 compound staat garant voor vele kilometers meer als OEM rollen service interval.

Succes gewenst met je keuze
 
Laatst bewerkt:
En de DT goeroe heeft gesproken.

Baas boven baas die Jan.
Wederom duidelijker kan niet....

Ik ga Metzeler Wintec's vervangen voor nieuwe Michelin City Grip Winter.
Ik ben toch altijd een Michelin man geweest en probeer het eens. Het ziet er geel belovend uit al zijn de ervaringen verschillend.
De Metzeler voorband is aan vervanging toe na bijna 8000K
 
Leuke club hier. Wie zegt dat een scooter alleen is om van A naar B te komen laten we in de waan. Genoeg mensen hier die met veel plezier met de hobby bezig zijn. Als ik op de motor rij geniet ik, maar op de scooter geniet ik net zoveel, vind het allebei leuk. Ik ben wat inkopen aan het doen want de DT bevalt goed en die wil ik voorlopig houden.

Aan de voorkant zit er bij mij Michelin City Grip Winter onder. Zat er al onder toen ik hem kocht met 7.000km en is nog steeds goed bij km stand +/- 16.000km. Gewoon de zomer mee doorgereden.
Achter heb ik een Heidenau dat bevalt ook wel erg goed moet ik zeggen.

Vandaag nog even balhoofdlagers nagesteld, de speling bleef nu gelijk. Zo moet het goed zijn.

Voor de overbrenging wil ik voor de Mitsuboshi snaar gaan icm met de 14gr dr pulley. Als je met 14gr dr pulley heel rustig optrekt blijft het toerental dan nog gewoon laag, ongeveer vergelijkbaar met standaard?

Luchtfilter zit er net een paar duizend km in dus is nog niet nodig. Maar zo een BMC filter is dat vergelijkbaar met K&N of heeft die een fijnere doorlaat? Nog andere ervaringen met filters? Met motorfietsen heb ik 10-15 jaar met K&N filters gereden, in de kast en los op de kelk. Dat was met carburatie fietsen die ik had laten afstellen op de rollenbank. De filters waar jullie het over hebben daar hoef je niets aan de injectie te doen neem ik aan...?

Gr, Bob
 
Ik reed zelf DNÁ op DT en die heeft de zelfde materiaal kwaliteit als K&N of mogelijk zelfs iets beter.
DNA ziet er namelijk heel mooi uit voor DT, wel aardig aan de prijs, bij mijn nieuwere Xc is de DNÁ zelfs een paar tientjes goedkoper maar dat is met alle onderdelen van mijn Xc 400.
K&N maakt overigens geen producten voor Kymco.

Toevallig nog dit jaar weer eens een etentje/uitje gehad met de importeur, en zat met het juiste technische gezelschap aan tafel om weer eens gezellig wat dingetjes uit te wisselen, te bespreken.
De interval van een luchtfilter element staat te boek per 5000km. (maar even tussen jullie en mij) ook de importeur vindt dat dit best langer kan, en dat is ook wel mijn ervaring.
Daarom denk ik dat de iets goedkopere BMC ook prima voldoet ten opzichte van de iets duurdere DNA. (Evil Knievel kan dat bevestigen)

De Mitsuboshi snaar is de juiste keuze, trek je vooral niks aan van de fancy toevoeging die kevlar heet en door b.v. Malossi aan hun product wordt toegekend.

Je kunt gewoon rustig optrekken met de dr. peetjes, geen hyper gedoe, en je kunt zelfs het gas op een gegeven moment iets laten vieren.
De koppeling komt wat mij betreft wel in aanmerking voor een beter after-market exemplaar.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Als ik goed begrijp kunnen ander luchtfilter en dr pulley er zo op zonder andere aanpassingen?

Luchtfilter wordt dan BMC of DNA. Waar had je die DNA vandaan? Evil Knievel had over ebay voor de BMC. Ik weet dat ebay groot is, maar persoonlijk heb ik het nog nooit gebruikt. Zag wel voor snaren dat er hoge verzendkosten bijstaan voor onderdelen uit Italië (25 euro om een snaar te versturen, voor minder had ik een achterband uit Duitsland). Of hebben we te maken met maffia zodra we de alpen oversteken... ;)

De koppeling wil ik laten zitten totdat die aan vervanging toe is. Ik ga geen dingen vervangen die nog goed zijn.
 
Mooi man!
Gaaf dat je ook zo met je DT bezig bent.
Ik heb mijn eigen BMC filter uit Italië laten komen.
Voor een collega heb ik hem in Duitsland besteld.
Ik dacht uit mijn hoofd dat het incl. €55,- of €65,- was. DNA is volgens mij rond de €90,-
BMC rijden ze in de WSBK ook mee. Dus de kwaliteit is wel goed neem ik aan. Ik vind het een prima filter iig.
Ik bestel al jaren via eBay en nog nooit problemen mee gehad.
Ik zit wel eens te denken om de Malossi lage donkere ruit te bestellen vooor de zomer.



O ja... om je rolletjes te vervangen heb je wel een special tool nodig om je vario vast te houden om zo de moer los te draaien.
Is ook op easyparts te koop voor 20 of 25 dacht ik. Ik heb hem heel simpel zelf gemaakt en dit werkt prima!

Ik begin momenteel wel een trilling in de motor te voelen bij precies 110km/h
Dacht eerst de banden maar het komt ergens anders vandaan. Maar eens nader onderzoek plegen hahaha....
Misschien dat de overbrenging weer even een schoonmaak beurtje nodig heeft.

Hey Mojave, ik weet niet waar je vandaan komt maar als je eens hulp nodig hebt of de 14gr dr pulleys wilt ervaren is dat geen probleem. Mijn collega, wel met een kawasaki J300 maar precies hetzelfde als onze DT's, was meteen verkocht toen hij een ritje op de mijne reed.
 
Ik rij nu bijna 20 jaar motor en sinds vorig jaar ook motorscooter. Vorig jaar begonnen met een New Dink 200i om te proberen voor woonwerk verkeer en ik was meteen verkocht. Begin dit jaar de ND ingeruild op de DT en deze wil ik blijven rijden. Vorige zomer stond de New Dink hier naast de Triumph Street Triple R die ik toen had. Niet om te pochen (want daar houden we niet van) maar ik hoef niet uit te leggen dat wegligging en performance ietsiepietsie verschillen. Voor een vakantietripje is de keuze snel gemaakt zou menigeen zeggen en velen zullen denken daarvoor is die scooter totaal ongeschikt, het was feitelijk een 175cc. Nou ik dacht dat zullen we zelf wel even bepalen :) Dus ik met de new dink deels over de Autobahn naar het Sauerland. In tegenstelling tot wat velen beweren gaat dat op die Deutsche Autobahn overigens veel relaxter dan hier in NL als je maar rechts blijft en af en toe een LKW inhaalt. Prima vermaakt.

Naast de woonwerk km toer en sleutel ik veel met mijn ouwe heer. Hij op zijn MP3 en ik op de motor of scooter. We sleutelen ook samen. Hij heeft daar wat meer ervaring in als ik. Er staat boven een Yamaha motor die op banden en buddy na klaar is, tot het laatste boutje en lagertje uit elkaar geweest, ook het gehele motorblok. Voorheen had ik het geduld niet om te sleutelen, nu geniet ik ervan. De eer van de special tools fabriceren gaat naar die eerder genoemde ouwe heer. Er ligt al een homemade blokkeersleutel in de schuur. Voor lagers uit te tikken hebben jullie de foto gezien, maar hij had het vandaag al over een lager-uit-tik-tool 2.0. Voor mij blijft het voorlopig bij het gemak om van deze tools gebruik te mogen maken.

Wat is eigenlijk de reden dat je aan een donkere lage ruit denkt? Zelf heb ik met de standaard ruit last van turbulentie rond de helm bij hogere snelheid. Maar ik rij veel binnendoor dus is dat niet echt een probleem.

Ik vind het mooi hoe anderen hier ook hobby matig met de scooter bezig zijn. Ik geniet van de motor en de scooter allebei. Mijn rijstijl is wel wat gewijzigd. Ben 40 geworden, misschien heeft dat er iets mee te maken ;) Vorig jaar dus op de scooter gestapt en dit jaar de Triumph ingeruild op een Harley. Met de Harley hoor je er volgens sommigen helemaal bij, en met de scooter juist totaal niet. Merk het ook met zwaaien, lees hier veel dat harley rijders arrogant zijn en niet zwaaien en dat men naar scooters juist niet wil zwaaien. Het zit mij wel goed, ik geniet. En qua rijbeleving, een motor is meer dan alleen het schakelen. Maar nu raak ik misschien wat off-topic.

Ik woon overigens in Purmerend, vlak boven Amsterdam.

Gr, Bob
 
Doen alle DT's het nog goed?

Gisteren 200 km gereden, de balhoofdlagers blijven nu goed. Alleen mijn stuurslot is nu wat gammel :)
Daar maar eens naar kijken maar heeft niet zo een haast. Contactslot werkt wel feilloos.
 
Van een street triple naar een harley lijkt mij bijna een nog grotere stap dan naar een motorscooter ;)

Ach, ik had ook meer lol op mn aprilia sr 300 scoot dan op mn bmw 800 gs
 
Als je iets out of the box durft te denken hebben een Harley en een motorscooter eigenlijk best veel overeenkomsten:
1. Lage zitpositie en (afhankelijk van het type) benen iets vooruit
2. Geen hoogtoerig gejank maar een rustgevend geplof of gepruttel
3. Kan goed onthaastend werken (in vergelijking met een sportmotor)
4. Ook niet motorliefhebbers vinden het vaak leuk (lekker belangrijk)
5. ...

Natuurlijk zijn er ook verschillen. Misschien maar eens een topic hierover aanmaken.
 
Van een street triple naar een harley lijkt mij bijna een nog grotere stap dan naar een motorscooter ;)

Ach, ik had ook meer lol op mn aprilia sr 300 scoot dan op mn bmw 800 gs

Hallo Ferry,

Ik begrijp je, want ik heb ook meer lol van mijn 300 cc scooter dan bijv. mijn 1100 cc Yamaha
Bulldog.

Ik rijdt nu ongeveer 4 a 5 jaar op mijn Kymco Downtown en ik loop rond met de gedachte om hem volgend jaar in te ruilen: voor exact dezelfde Kymco Downtown. :X

Nou ja. Het staat natuurlijk nog niet in steen uitgehouwen, maar de gedachte blijft terug komen. Die nieuwe Downtown 350 heeft slechts 20 cc meer die ik volgens mij niet eens nodig heb. M.a.w. waarvoor € 1000,- meer uitgeven? Het zijn alletwee Downtowns en 300cc is (voor
mij) ruim voldoende. Ook op 130 km/p.u. snelwegen staat hij z'n mannetje.

Misschien is het saai om 2 keer hetzelfde te kopen? Maar ik moet zeggen dat deze machine gewoon op mijn lijf geschreven is: ik ben 1:80m. ;)

Hier nog een keer die fantastische promotie film:

Gr. 1op25 lately
 
Laatst bewerkt:
Ter aanvulling voor Huskybusa,

Vanmiddag 160 op de teller :Y (nog nooit gezien), en wind mee. 8200rpm
Liep er relatief snel naar toe.
Normaal rij ik niet zo vaak zo hard, maar ach het zonnetje scheen, ik had een goede bui en had er zin in, en ben verbaasd :?




Dat moet ik nog even uittesten maar dat zou goed kunnen haha.
Wat is jouw top nu en hoeveel toeren maakt jouw dt dan? En hoeveel bij acceleratie?
 
Laatst bewerkt:
Wat is dan de reden dat je de Bulldog hebt?
Je bent geen verantwoording schuldig hoor :)

Hallo Mojave,

Ik was niet geheel duidelijk in mijn vorige bericht: ik bedoelde de Yamaha Bulldog 1100cc die
ik een aantal jaar geleden had. (dus niet meer heb)

Maar Yamaha beviel mij als merk niet. Om te beginnen zat er een spuitfout op de tank.
Er kwamen bobbeltjes onder de lak. Onder garantie is vervolgens de tank helemaal vervangen. Na circa 4 jaar begonnen er electrische problemen aan het licht te komen.
Dit had te maken met de kabelboom en vocht. In mijn ogen is dat een gebrek aan kwaliteit.

De Bulldog is een razendsnelle machine bij het wegrijden: zeer veel koppel onderin.
Daardoor heb ik angstige momenten meegemaakt op NAT wegdek.
Ook in de bochten is de machine letterlijk te zwaar en hij had geen ABS-remsysteem.

De Kymco Downtown gaat als een speer door de bochten. De op- en afritten rijdt ik
vlot terwijl ik me veilig voel. Het totaalgewicht is veel lager en hij heeft ABS.

Ook op NAT wegdek durf ik snel weg te rijden bij stoplichten. Ik rijdt al meer dan 20 jaar
motor en de motorscooter geeft mij het meeste zelfvertrouwen in het verkeer.

De Yamaha Bulldog is natuurlijk wél meer show. Het heeft meer stijl is ook stoer en
het geeft een mooi zwaar geluid. Maar ik geef daar niks meer om.

Ik wil efficient, vlot en vooral veilig rijden. Daarnaast heeft de Kymco tot nu toe geen kwaliteitsproblemen. Naar mijn mening (persoonlijk) is Kymco kwalitatief beter dan Yamaha. :X

Groeten, 1op28
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan