Kymco Downtown 300i

Oh jee dan kan het gaan oplopen richting de 240 euro :o

artikel 23220-LGE5-E00 > FACE COMP MOVABLE DRIVEN (Torque driver)

artikel 23200-LGE5-E00 > FACE ASSY DRIVEN (Aandrijf poelie)

Over dat vervangen wat je eerder hebt gedaan, het mooiste is in ieder geval dat op het moment dat je een oude vario vervangt je minimaal de glij-bus ook gelijk vervangt.
Die 2 luisteren heel nauwkeurig naar elkaar, daar op aansluitend geld bijna het zelfde voor de gradenplaat.
En dan die poulies doe je gewoon op het oog, zit er een rand in dan vervangen,
overigens kun je zonder rand ook aan de service limit zitten, je kunt eventueel met een gradenboog de service limit controleren. Gegevens daarvoor staan denk ik wel in het wphb?

Xciting 400
[afbeelding]


Ik zie het inderdaad!!
De achterste poelies lopen tegen de 250 euro aan.
Dan heb je nog geen koppeling erbij. En er zit echt al een rand in. |(
Daar worden we niet vrolijk van!

Zal ik dan wel alsnog ook de gradenplaat en glijbus bestellen?

Welk adres is er voor de koppelingen?
Ik vind alleen de Hit clutch van Dr. Pulley op de site van Maksor. Maar die wordt me nu echt te duur.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het inderdaad!!
De achterste poelies lopen tegen de 250 euro aan.
Dan heb je nog geen koppeling erbij. En er zit echt al een rand in. |(
Daar worden we niet vrolijk van!

Zal ik dan wel alsnog ook de gradenplaat en glijbus bestellen?

Welk adres is er voor de koppelingen?
Ik vind alleen de Hit clutch van Dr. Pulley op de site van Maksor. Maar die wordt me nu echt te duur.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je niet?

Waarom begin je nu weer over de koppeling waar een rand in zit?

Wat is dat een koppeling met een rand?

Koppeling bestaat uit diverse losse onderdelen, daarnaast is er nog een koppelingshuis...in English "Bell"

Ik heb het screenshot een paar berichten hoger geplaatst, daar staan de nummers op.

Wil je over een bepaald onderdeel chatten geef dan even het corresponderende nr. aan, dan zitten we op één golflengte.

Het geen ik in vet hieronder heb neergezet is het corresponderende nr. op de exploded-view!

22100-LEA7-E00 > koppelingshuis kost 58 euro

22300-LEA7-E00 > Complete koppeling kost 121,32 euro

22530 > koppelings-schoen kost 20,85 euro (er zitten er 3 op)

Makso heeft hier niets mee van doen, jij weet wel waar je moet zijn
want die verwijzing is reeds in mijn eerste antwoord op jou randje gegeven ;)
Je kunt gewoon direct in de exploded-view op het OEM nr. klikken en het artikel wordt aan je winkelwagentje toegevoegd.


Voor aanvullende vragen omtrent het niet gelijk tijdig vervangen van een vario en glijbus, evt. in combi met gradenplaat, verwijs ik je naar het screenshot van hier onder.
Opmerking:
Oude vario delen met flink wat kilometers altijd gecombineerd vervangen.
Ik heb geen ander advies voor als dat niet is gebeurd, dat moet je zelf maar even bekijken.
Maar als je mijn bericht 'die jij ook quote met die gradenmeter foto' goed leest zou je moeten kunnen begrijpen op welk moment je ook een glij-bus en evt. gradenplaat vervangt.

image.php


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, hier ben ik nog eens,
Ik heb tot mijn spijt een probleempje gehad, daarom even een vraagje daar over.
Het was goed weer, een van de eerste lente zonnetjes, en ik was van zin om na zeven maanden nog eens een toertje met maken met mijn DT.
Hij startte direct en op de benzinemeter stonden nog twee blokjes. Dus eerst gaan tanken dus.
Rij ik dus met die twee blokjes op de meter naar het benzinestation toe en opeens, na twee kilometer begint het laatste blokje op de meter heel snel te knipperen en na 50 meter slaat de motor af.
Nog eens proberen te starten maar de motor slaat niet aan en steeds knippert het laatste blokje.
Ik had geen zin om de scooter naar het benzinestation te duwen en wachtte een minuutje of 5 om het nog eens te proberen.
Na dus die 5 minuten, contact aan, terug twee blokjes op de meter en de motor startte direct.
Ik vertrek terug verder naar het benzinestation en na 100 meter terug een knipperend laatste blokje.
Na weer een beetje wachten startte hij terug en kon in het benzinestation de DT vol tanken.
Snel terug naar huis met een volle benzinemeter en bij aankomen thuis sloeg de motor terug af en kreeg hem niet meer in gang. Na een half uurtje startte hij terug zonder haperen.

Nu is mijn vraagje, aan wat zou het kunnen zijn die deze problemen veroorzaakt?
De censor die in de tank zit en eventueel valse meldingen geeft, of de benzinepomp die onregelmatig werkt,valse pulsen die mijn scooter laat afslaan?

Heeft iemand van jullie daar een gedacht over?
Ik moet dus naar mijn garage gaan en ik zou graag wat meer willen vertellen over dat mankement aan de technieker.

Ander iedereen een goede vaart deze zomer en hou het veilig

tuurke
 
Sorry, voorgaande wat vergeten, na de eerste keer stil vallen en terug gestart zag ik weer een knippert laatste blokje en viel hij terug stil, dit was dus de tweede keer dat ik stil viel dan na een tijdje terug twee blokjes en kon ik terug weer starten.
tuurke
 
Hallo (DMA) Arthur,

leuk dat je er nog bent.

krijg je toevallig direct na het contact aan zetten geen ECU foutmelding links beneden in het display menu te zien?

Op het filmpje hieronder (op 10 seconden) zie je na 'contact aan' links onder in het display als voorbeeld "foutcode 01", in totaal bestaan er voor de Kymco DT/StreetDink 11 verschillende foutcodes.
Als je een foutcode tegen komt dan even het foutcode nr. noteren en hier kenbaar maken.
Je mag ook alvast daarna de re-set procedure uitvoeren om de foutcode proberen te wissen.
Je kunt als er daadwerkelijk sprake is van een ECU foutcode deze zelf ook alvast in het 'wphb' opzoeken op pagina 13-10 en 13-11


Reset Self diagnose procedure zoals in het filmpje hierboven:
* Zet de scooter op de middenbok
* Zet contact aan en wacht 10 seconden
* Houd nu de gashandel helemaal open en wacht 10 seconden
* Laat nu de gashandel los
* Na 5 seconden knippert het lampje in de cockpit 2 keer
* Alle foutcodes zijn nu ge-reset


Probeer zelf ook TPS/ISC reset:
* Zet de scooter op de middenbok
* Houd de gashandel vol open en vervolgens contact aan (gashandel niet los laten)
* Wacht nu 8 seconden en laat dan pas de gashandel los
* Na ongeveer 5 seconden zet je het contact uit en is de sensor op het gasklephuis ge-reset.


Verzopen Spark plug anti flood:
* Zet contact aan
* Houd de gashandel 3 seconden vol open
* Na 3 seconden gashandel niet loslaten maar contact van Aan naar Uit zetten.
* Dan pas gashandel los laten

Als je denk dat het niet is gelukt kun je elke reset methode straffeloos herhalen.
Ook als er niets aan de hand is kun je elke manuele handeling zoals hierboven
beschreven gewoon achter elkaar door blijven proberen.

Volgende waar ik aan denk is mogelijk aanslag op je injector,
Je kunt hem er eventueel uithalen en reinigen, dit uithalen is geen hoge school werk en de injector is vrij makkelijk benaderbaar, na het uithalen zul je direct waarnemen of er aanslag op de sproeikop zit.
Maar je kunt ook simpel zo'n benzine toevoeging additief t.b.v. injectie reinigen proberen, dat maakt de sproeikop uiteindelijk ook weer schoon.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Wouw, wat een snel en prachtig antwoord.
Zal direct aan de slag gaan.
Heb geen foutcodes gezien, alleen een knippert reserve blokje, aantal km (nog maar 3900 wegens ziek te zijn geweest), roottrip en temperatuur. Alle lampjes uit, als er nog niet is gereden brand tijdelijk het abs-lampje, na een paar meter dooft dit uit.

Heb terug gestart, geen fout meldingen, alles ziet er goed uit, net alsof hij nieuw was.
startte direct, kon weer gaan rijden met een volle tank, maar deed dit niet wegens onbetrouwbaar.
Geen zin om ergens in panne te vallen.

Later nog eens een paar kleine toertjes maken in de omgeving van de kymcogarage, als ik weer in pan val is het niet zo ver.

groetjes en bedankt.

tuurke
 
Ik snap je niet?

Waarom begin je nu weer over de koppeling waar een rand in zit?

Wat is dat een koppeling met een rand?

Hahaha....
Hier had de koppeling niks mee te maken.
Ik zal zeker duidelijker zijn.
Ik doelde op de poelies waar de rand in zat. Het totaal pakket wordt me iets te gortig. Maar ja als het vervangen moet worden dan is het zo. En dan zou ik best de Dr Pulley clutch willen proberen.
De koppeling is misschien nog niet aan vervanging toe maar na 67.000km zal die misschien wel een opfris beurt nodig hebben.

Om duidelijk te zijn de koppeling is (nog) niet het probleem.

Ik heb vluchtig gekeken omdat ik onderweg was en haastig naar huis moest.
De snaar was al voor de helft vernacheld en toen voelde ik aan de achterste poelie waar ik een slijtrand voelde.


Koppeling bestaat uit diverse losse onderdelen, daarnaast is er nog een koppelingshuis...in English "Bell"

Ik heb het screenshot een paar berichten hoger geplaatst, daar staan de nummers op.

Wil je over een bepaald onderdeel chatten geef dan even het corresponderende nr. aan, dan zitten we op één golflengte.

Het geen ik in vet hieronder heb neergezet is het corresponderende nr. op de exploded-view!

22100-LEA7-E00 > koppelingshuis kost 58 euro

22300-LEA7-E00 > Complete koppeling kost 121,32 euro

22530 > koppelings-schoen kost 20,85 euro (er zitten er 3 op)

Makso heeft hier niets mee van doen, jij weet wel waar je moet zijn
want die verwijzing is reeds in mijn eerste antwoord op jou randje gegeven ;)
Je kunt gewoon direct in de exploded-view op het OEM nr. klikken en het artikel wordt aan je winkelwagentje toegevoegd.

Ik weet dat Maksor geen OEM spullen verkoopt en ik ook jouw adresje in Duitsland gebruik.
Ik doelde hierbij op de Dr. P hit koppeling. Maar de aftermarket koppelingen van Malossi of Polini vind ik niet zo 1,2, 3.

Voor aanvullende vragen omtrent het niet gelijk tijdig vervangen van een vario en glijbus, evt. in combi met gradenplaat, verwijs ik je naar het screenshot van hier onder.
Opmerking:
Oude vario delen met flink wat kilometers altijd gecombineerd vervangen.
Ik heb geen ander advies voor als dat niet is gebeurd, dat moet je zelf maar even bekijken.
Maar als je mijn bericht 'die jij ook quote met die gradenmeter foto' goed leest zou je moeten kunnen begrijpen op welk moment je ook een glij-bus en evt. gradenplaat vervangt.

[afbeelding]

Mvg. Jan

Ik ga van het weekend alles opmeten maar ik denk dat vervanging een goede keus is.
Ik merkte al wat meer dat bij optrekken ik de steeds meer geratel hoorde bij koude motor.
Ook ging soms het olielampje aan en ratelde hij bij de aandrijving.
Dat was weg als hij warm was.

Voor de achterkant heb ik nodig, zoals je al aangaf...

23200-LEA7-E00
23220-LEA7-E00

Kosten zijn ongeveer €240,-

Maar ik heb ook deze gevonden:
KYMCO Downtown People KXCT 300 Transmission Driven pulley Assy. CVT Clutch | eBay

Dat is dan helemaal compleet pakket waar je in NL en D meer dan €300 voor kwijt bent
Dit is voor het nieuwe type LKG7 ipv LEA7 (vanaf 2012) mijne komt uit 2011.
Op de foto is de vergelijking mooi te zien dat de koppelingsschoentjes groter zijn.

Verder weet ik niet of het zal passen.

Weet iemand dat, Jan O-)? En passen de aftermarket, Dr. Pulley, Malossi, Polini koppelingen gewoon 1 op 1?



Nogmaals excuus voor de (on)nodige frustraties die ik bij je heb opgewekt O-) :$
 
Laatst bewerkt:
@ DMA

mogelijk meer paniek als dat er uiteindelijk wat aan de hand is,
maar dat is dan eigenlijk alleen maar gunstig.
Het is altijd lastig inschatten vanuit de luie stoel dus schrijf ik dan maar wat regeltjes extra op.

Prettig weekend gewenst Tuurke ;)


aftermarket koppelingen van Malossi of Polini vind ik niet zo 1,2, 3
Ik weet niet waar je dat hebt gezien maar die bestaan ook niet voor ons.

Voor de achterkant heb ik nodig, zoals je al aangaf...

23200-LEA7-E00
23220-LEA7-E00

Kosten zijn ongeveer €240,-

Maar ik heb ook deze gevonden:
KYMCO Downtown People KXCT 300 Transmission Driven pulley Assy. CVT Clutch | eBay

Pas op goedkoop kan duurkoop worden, deze spullen komen van buiten de Europese unie, dan betaal je PostNL bemiddeling/inklaar kosten en ook nog invoer rechten aan de douane.
Ik zelf heb er nooit last van en heb al voor 4 MF leden een koppeling van over de 200 euro per stuk veilig het land binnen geloodst.
Maar onlangs had "Tazz2" nog de pech door invoer rechten te moeten betalen op een V-snaar uit Taiwan, V-snaar was 90 + tax werd het plots 139 euro... heel vreemd want ik heb er nooit last van.
En Bij jou komt er ook zomaar 100 euro bovenop.
Neem dus eerst contact op met de verkoper en zorg dat hij op het groene bonnetje "Sample" laat zetten en waarde net onder de 100 euro ;) En dan nog duimen dat het goed gaat.

Overigens past die handel 100%, dat zit wel goed.

Nogmaals excuus voor de (on)nodige frustraties die ik bij je heb opgewekt

Niks aan de hand man en absoluut geen frustratie, ha ha echt niet.
Dat lijkt misschien zo als je iets leest kan het nog wel eens anders over komen dan dat je het b.v. in het echt even met elkaar doorspreekt.
Het is ook allemaal vrijblijvend, het is niet verplicht voor mij om antwoord te geven, het is ook niet verplicht voor een ander om daar dan weer op te reageren.
Het blijft altijd ook een beetje puzzelen, vandaar ook dat ik vaak screenshots toepas om het overduidelijk te maken
Vraag gerust 2X of weet ik veel wat, niks is mij te veel PROOST

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Niks aan de hand man en absoluut geen frustratie, ha ha echt niet.
Dat lijkt misschien zo als je iets leest kan het nog wel eens anders over komen dan dat je het b.v. in het echt even met elkaar doorspreekt.
Het is ook allemaal vrijblijvend, het is niet verplicht voor mij om antwoord te geven, het is ook niet verplicht voor een ander om daar dan weer op te reageren.
Het blijft altijd ook een beetje puzzelen, vandaar ook dat ik vaak screenshots toepas om het overduidelijk te maken
Vraag gerust 2X of weet ik veel wat, niks is mij te veel PROOST

Mvg. Jan


Hahaha... Nice!
Het werd ook met een lach geschreven hoor 8-)

De koppeling is van de poelie af en is er een foefje om de 2 poelies van elkaar te scheiden? Dus de binnen poelie van de buiten poelie af.
Heb het wphb effe niet bij de hand.

Qua slijtage:
De lagertjes zijn kapot
In de drukveer zit een huls en daar zitten aan 1 kant flinke slijtsporen van de drukveer
Alles is behoorlijk verroest.
Beide achterste poelie helften hebben een groef/rand in het laagste punt van de poelies dus bij hogere snelheid.
Riem mist een stuk of 15 tanden op 3 verschillende plekken.
Dr Pulley hebben heeel licht slijtspoortje op het scherpste hoekje.


Ik ben er ook achter hoe het zit met de vario.

Er is bij 51k een nieuw variohuis in gekomen bij de vorige eigenaar. Verder niks. Wel slordig dus....

ik heb zelf bij 58k de voorste buitenpoelie, riem en Dr Pulley SP en SR 14gr vervangen. niet het variohuis omdat deze al was vervangen.

Heb toen niet de glijbus vervangen welke beste sporen van warm worden, blauwig, en slijtage laat zien op dit moment.

Ga nu de poelies bestellen en de rest van de onderdelen.
Even diep in de buidel tasten zal ik maar zeggen.

En momenteel met de Kawa ZXR750 naar het werk... Iets met oordoppen en minder blije buren om 7u smorgens :] O-)
 
Er zitten 3 of 4 spietjes in die kun je met een tang zo uit de torque-driver trekken.
Ze zitten niet vast maar gewoon los er in, dus kracht zetten etc. is niet nodig.

image.php



Let op:
Bij montage van de torque-driver en poelie heb je Malossi 7.1 vet nodig.
Dus koop geen Malossi 7.2 vet want dat is voor zelfsmerende glijbussen en vario zoals ik op mijn scooter heb, maar dat zit niet op een 300cc scooter.
Mallosi 7.1 vet is zwart van kleur, helaas is de samenstelling mij niet duidelijk, dus gewoon even een tube bij easyparts bestellen.... ik heb zo'n tubetje al jaren in de kast liggen.... gaat niet snel op.
url.....: EasyParts.nl - Vet MALOSSI 7.1 MRG - Vetten

Ik heb ook weinig tijd... vanavond even lezen wat je nog meer zegt

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Er zitten 3 of 4 spietjes in die kun je met een tang zo uit de torque-driver trekken.
Ze zitten niet vast maar gewoon los er in, dus kracht zetten etc. is niet nodig.

[afbeelding]


Let op:
Bij montage van de torque-driver en poelie heb je Malossi 7.1 vet nodig.
Dus koop geen Malossi 7.2 vet want dat is voor zelfsmerende glijbussen en vario zoals ik op mijn scooter heb, maar dat zit niet op een 300cc scooter.
Mallosi 7.1 vet is zwart van kleur, helaas is de samenstelling mij niet duidelijk, dus gewoon even een tube bij easyparts bestellen.... ik heb zo'n tubetje al jaren in de kast liggen.... gaat niet snel op.
url.....: EasyParts.nl - Vet MALOSSI 7.1 MRG - Vetten

Ik heb ook weinig tijd... vanavond even lezen wat je nog meer zegt

Cheers Jan

Weer een zeer wijze en goede tip!
Dankzij de foto weet ik het nu. Top!
Nu eindelijk een lijstje maken en bestellen die handel.

De Malossi snaar is al wel binnen 😆

Het gaat allemaal goed komen....
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe riem.
€87,- incl verzending vanuit Italie... eBay. *O*

360.jpg


De koppeling

360.jpg


De (versleten) drukveer...Vervangen bij minimum lengte 136mm de mijne is 133mm. Iemand vervangende suggestie?

360.jpg


Hier de rand te zien in de poelie.
Lagers zijn beide verrot.

360.jpg


360.jpg



De bus die in de drukveer zit aan de kant van de koppeling.
Aan 1 kant zie je duidelijk 2 slijtage plekken van de veer

Glijbus vario. Niet de bus die in het variohuis zit. Duidelijke slijtplekken te zien.

360.jpg



De Dr Pulley 14gr

360.jpg



Al bij al een redelijke slijtageslag in de aandrijving.
Op naar nieuw spul en hopelijk weer veilige kilometers.
 
Laatst bewerkt:
Je dokter pulleys zijn kapot gemaakt door je gradenplaat, dat is geen slijtage!
Dr. Pulleys slijten namelijk helemaal niet!
De scherpe randen van je gradenplaat hebben staan groeven (zie bovenste foto)

Volgende ronde doe je eerst wat je hier beneden op het fotootje ziet.


image.php


image.php


voor de rest is alles in een hopeloos slechte staat.

Ik heb zelf in het verleden veel geëxperimenteerd met torque drivers met andere spiebaan curve
De zogenaamde sport torque-drivers, dat is echt leuk spul, ik kan ze wel krijgen voor de de DT 300 die trouwens het zelfde is als van de nieuwe DT350.
Maar ze kosten niet echt goedkoop, betaal je gewoon een paar honderd voor.
 
Laatst bewerkt:
Je dokter pulleys zijn kapot gemaakt door je gradenplaat, dat is geen slijtage!
Dr. Pulleys slijten namelijk helemaal niet!
De scherpe randen van je gradenplaat hebben staan groeven (zie bovenste foto)

Volgende ronde doe je eerst wat je hier beneden op het fotootje ziet.


[afbeelding]

[afbeelding]

Slik....
Al doende leert men |(
Dat worden dus ook nog nieuwe Dr. Pulley's '(
een stomme fout, dit heb ik toentertijd niet gedaan.

voor de rest is alles in een hopeloos slechte staat.

Dank u hahaha....

Ik heb zelf in het verleden veel geëxperimenteerd met torque drivers met andere spiebaan curve
De zogenaamde sport torque-drivers, dat is echt leuk spul, ik kan ze wel krijgen voor de de DT 300 die trouwens het zelfde is als van de nieuwe DT350.
Maar ze kosten niet echt goedkoop, betaal je gewoon een paar honderd voor.

Nou dan denk ik dat ik ook de Hitclutch ga monteren.
Bestel wel de gewone torque-driver want er staan meer brommers in de schuur die me geld gaan kosten.
Maar qua drukveer, wel origineel?
 
Schade valt mee, en is gelukkig minimaal... ik zou geen nieuwe rollen kopen, maar wel je gradenplaat alsnog wat bot maken.

Er staat een filmpje op YT van Mic Bergsma met zijn brugman400, en die heeft pas echt ingevreten rollen door scherpe verrotte randen van de gradenplaat.
Mic is doof dus geen commentaar, maar kijk het gewoon even rustig af, Mic laat precies zien wat, waar, hoe.


Overigens geld voor iedereen ongeacht merk brommer dat je altijd de scherpte van je gradenplaat controleert voor dat je Dr. Pulley SR in je vario steekt.

Drukveer OEM of iets strakker als OEM mag ook, b.v. de witte Malossi via easyparts.
Drukveer kracht schijnt namelijk behoorlijk snel af te nemen.
 
Laatst bewerkt:
De spullen zijn binnen. Op het vet en de Malossi drukveer na. Maar je kan 2 verschillende witte kopen. Welke geeft jullie de voorkeur of hebben jullie al ervaring mee?
Hij wordt samen met de Dr pulley hit clutch gemonteerd.
 
Heb je ook foto's van de achterste poulies?
Ben wel benieuwd of daar al vet in zit, ik bedoel zeg maar de holle ruimte achter de naaldlager.
Met andere koppeling en lichtere rollen of sportvario kun je tot +15% gaan met de drukveer voor een downtown 300.
je kunt ook ringen maken en je oem veer ophogen dan kom je ook tot het gewenste resultaat.
Bij Dr. Pulley shop in Duitsland krijg je volgens dit plaatje ringen bij geleverd.
Ringen zijn ongeveer 2mm. dik per stuk.

251701_set_web.jpg


Als je hard op wil trekken monteer je waarschijnlijk op jou koppeling de lichtste pillow springs en stugge clutch springs.
Voor soft take-off de stugge veertjes.
Er is ook een standaard instelling voor de clutch die loopt ook soepeltjes.

http://www.drpulley.info/Pulley_docs/HIT_manual.pdf
 
Laatst bewerkt:
Wil ik vanmorgen de buddy openen om m`n helm erin te doen, gaat het slotje linksachter niet mee.
Er zit niets in waardoor hij onder spanning kan staan, tevens zal hij niet droog staan, daar hij onlangs nog gesmeerd is.
Iemand een idee hoe ik daar makkelijk bij kan komen, voor ik ga beginnen? '(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het eerder eens beschreven hier in het topic.
Maar dat ga ik niet opzoeken want dan ben ik vanavond nog niet klaar met doorspitten.

Wat je kunt doen is naast je voorvork knielen en dan even met een zaklamp onder de snuit naar boven schijnen, en dan zit de kabel een beetje hoger op naast het contactslot...het kan niet missen want er zit maar 1 kabel en ik dacht dat hij knielend voor de brommer aan de rechterkant zit, want hij loopt in zijn geheel ook aan de rechterkant, overigens is dat als je op de brommer zit links ;)
Je kunt hem met de hand benaderen, vervolgens vastpakken en een ruk aan geven.
Lukt het niet knielend ga er dan naast liggen want dat gaat soms makkelijker.

Als je hem eenmaal open hebt direct de buddybak eruit nemen en beide slotjes controleren of de contra veertje er nog wel netjes aan zitten.
Voor montage van de buddybak uit wel even beide slotjes naar buiten klikken anders gaan de haken van de buddyseat er niet in.
Spuit er dan ook maar een beetje silicone spray op.



Succes gewenst
 
De glimmende plastic kap die van je bagagehaakje naar je stuur loopt kun je er ook even afhalen, dan heb je wellicht beter zicht. De rest van de kappen gewoon laten zitten, alleen dat glimmende deel dat is er ook zo af.
 
Nog even een aanvulling:
Vanaf voor bij het contactslot tot aan de pijl is het 1 kabel, dan zit er een splitter die hem opdeelt in 2 kabels.
Vanaf daar kun je elke kabel afzonderlijk opspannen.

De oorzaak wil wel eens liggen in het feit dat de voorspanning van 1 van de 2 kabels niet meer juist is.
Zodra de buddybak dus open en er uit is controleer je ook gelijk de voorspanning van beide kabels, je kunt ze opspannen met 2X een steeksleutel 8 of 10.

NewDownTown en XC hebben overigens ook een kabel mechanisme alleen zit dat anders in elkaar en daarbij kan zich deze specifieke DT300/125 issue niet voordoen.

Je kunt op de foto ook wel een beetje waarnemen dat de kabel aan de linker kant en hoog geplaatst op een frame buis naar voren loopt.
Bij de pijl zitten de 2 kabels met kabel voorspan systeem

image.php


kabel route naar voren vanaf de voorspanners
image.php


De rode lijn geeft ongeveer aan vanaf waar de kabel naar achteren loopt,
overigens zit het eerste stuk vanaf contactslot achter het balhoofd.
Jij kunt dus gaan trekken daar waar de kabel naar binnen/achteren de tunnel in gaat.
Misschien is het handig als een 2e persoon de buddy omhoog trekt terwijl jij aan de kabel trekt.

image.php



Dat wat Mojave zegt kan ik niet bevestigen, nog ontkennen, ik heb immers al
3 jaar geen DT meer, en heb het euvel alleen aan anderen uitgelegd die het vervolgens succesvol hebben uitgevoerd.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen voor de snelle reacties.
Ik weet nu de loop van de kabel(s),
Vanmorgen te weinig tijd gehad op de zaak om er goed aan te beginnen, dus alles weer dicht gedaan.
Even een poging kunnen doen aan de kabel te trekken, echter nog zonder succes.
RA gaat dan wel, dan heb je het gevoel dat hij niet verder kan, maar LA blijft vooralsnog in het slot.
Wellicht iets harder trekken?
Dit probeer ik dan liever thuis in een vertrouwde omgeving en voldoende tijd.

Mojave heeft idd een goede tip gegeven om erbij te komen, vanaf die plaats heb je er behoorlijk goed grip op om aan de kabel te trekken, en je zit dan ook in lijn van de loop van de kabel zodat je hem niet zo snel om zeep helpt.

Tevens heb ik inmiddels de techpulley ontvangen uit Taiwan en de veer uit Duitsland (thx,Jan).
Ondanks dat ik iedere maand netjes belasting betaal, vonden ze het daar nodig mij nog even extra glad te scheren B| . (+€29,- valt nog wel mee)

Op de montage en resultaat kom ik later nog terug.

Jan, het probleem van het eventuele aanlopen in de bell van de nieuwe pulley hebben ze opgelost met een ring tussen de bell en de pulley indien nodig ;)

Groetjes allemaal,

Marcel
 
Terug
Bovenaan Onderaan