honda vf750f voorvork uitelkaar halen

bertollos

MF'er
14 feb 2008
32
0
Leiden
hallo allemaal,

ik probeer de voorvork los te halen van mijn honda vf750f uit 85. Nu kan ik hem al helemaal heen en weer halen maar zit de luchtkoppeling voorvork nog vast waardoor ik de vork niet los kan krijgen. Zo heet die volgens mijn werkplaatshandboek. zie plaatje hieronder (nr51). Weet iemand of ik die los moet schroeven van de klem erboven of, moet ik dat stangetje in het midden los schroeven?
alvast bedankt
full
 
Laatst bewerkt:
De luchtkoppeling moet je lekker aan de kroonplaat vast laten zitten.
de veerring om de poot welke boven de "clip-ons" zit en ook nog 1 onder de luchtkoppeling wel verwijderen. Dan kun je de poot met wat draaien zo naar onderen trekken.
Als het wat stroef gaat gewoon van onder en van boven wat WD40 spuiten.
 
Het is gelukt, de voorvorken heb ik nu los. Bedankt voor de tips.
Nu ben ik op een serieus probleem gestuit. En dat is dat de impus aan de onderkant van de rechtervoorvork al beetje gaar was, en dat ik hem nu nog gaarder heb gemaakt. Maar die moet los toch voor het verwisselen van de oliekering? Dan wordt het uitboren denk ik.
 
als je opnieuw gaat boren en tappen dan moet je toch groter dan origineel boren.
bij mijn weten lopen de dempers die in de vorkpoten zitten in een soort van punt toe, dus de kans is groot dat dat opnieuw boren niet kan.
maar je hebt gelijk als je wat wilt zien dan moet tie eruit.
 
Wat bedoel je met ik kan de inbus niet los krijgen. Draait ie mee maar gaat ie niet los..

Dat is normaal dit betekend in 99% van de gevallen niet dat ie dol is.

Oplossing 1: Slagmoet sleutel er op.
Oplossing 2: Bezemsteel er in en daarmee het mee draaiende deel aan de binnekant tegenhouden.
 
nee de imbus is niet dol. Maar mijn gereedschap heeft geen grip meer. Ik ga woensdag iemand ernaar laten kijken die zo schroef heeft die je erin kan draaien en met eruit draaien de imbus mee neemt, als het goed is.
 
die imbus aan de onderkant van de vork, is geen gewone bout , maar eentje met extra fijne draad.
Lulkoek, bij een VF750F is dit een doodgewone M8 bout.
je kunt eens proberen alleen de kop van je imbusbout weg te boren. daarna kun je de binnenpoot demonteren en het resterende gedeelte van de bout losdraaien met een goede griptang.
wel even een nieuwe bout kopen ... maar ja, dat moet je toch al
:^ werkt prima. Poot op z'n kop in de bankschroef en met een boortje 8 of 8.5 rustig boren tot de kop losbreekt. Als de spanning dan van de bout is kun je wanneer je de poot uit elkaar getrokken hebt het stompje meestal zo met je vingers eruit draaien.
 
Laatst bewerkt:
:^ werkt prima. Poot op z'n kop in de bankschroef en met een boortje 8 of 8.5 rustig boren tot de kop losbreekt. Als de spanning dan van de bout is kun je wanneer je de poot uit elkaar getrokken hebt het stompje meestal zo met je vingers eruit draaien.

Wat briljant. Dat ga ik proberen, en dan kan ik het schroefdraad gewoon nog gebruiken toch. Als zou ik klein beetje het begin beschadigen met het wegboren van de kop.
Allemaal bedankt voor de tips. Deze site maakt het zelf klussen mogelijk voor mij.
 
hoi iedereen,
ik ben nu zover dat ik bij beide voorvorken de olie kering kan zien die ik wil vervangen. En de moeren onderin los heb. Bij 1 vork heb ik de kop eraf geboort, haal de tap eruit als dat ding uit de vork is. Maar ik krijg de bovenste buis nog niet los. Hier moet ik dus beetje geweld bij gebruiken? want ik lees ook iets over een Oring, maar die kan ik niet vinden.
 
Laatst bewerkt:
Een O-ring is wat het woord zegt dus een ring die als je hem doormidden snijd een ronde/O-vorm heeft. Deze zit om de schroef dop aan de bovenkant van de binnenpoot.

Wat je wel zeker van moet zijn is dat de stofcap eraf is en de borgveer. De borgveer valt in een groef aan de binnenkant van de buitenpoot vlak boven de keerring.

Als ie er uit is moet je inderdaad enig geweld gebruiken. Dus buitenpoort in de bankschroef. Binnenpoot met twee handen vastpakken. Rustig in duwen en en een flinke ruk naar buiten trekken. Na een keer of 4 a 5 zou de keerring er uit moeten komen.

Komt er geen beweging in dan buitenpoot gelijkmatig verhitten rond de keerring. Deze zet dan uit waardoor er iets meer ruimte is. Of zoals ik laatst moest doen zo heet stoken dat de keerring aan de buiten kant smelt.

Wat je ook doet zorg dat het chroom op de buitenpoot niet beschadigd.
 
ik heb dan eindelijk de borgring eruit en de binnenpoot uit de buitenvork.
dus
- nu vervang ik de keering
- doe binnenpoot in buitenpoot
- stop alle ringen in de goede volg orde weer terug
- schroef het moertje aan de onderkant vast
- doe de olie aan de bovenkant erin en doe de dop erop
- en dan de vorken weer terug in de motor
vergeet ik dan iets?
 
ik heb dan eindelijk de borgring eruit en de binnenpoot uit de buitenvork.
dus
- nu vervang ik de keering
- doe binnenpoot in buitenpoot
- stop alle ringen in de goede volg orde weer terug
- schroef het moertje aan de onderkant vast
- doe de olie aan de bovenkant erin en doe de dop erop
- en dan de vorken weer terug in de motor
vergeet ik dan iets?

-Die stang die onderaan vast zit in de binnenpoot
-Binnenpoort in de buitenpoot
-Stang onderaan vast schroeven met borg vloeistof (loctite) =
- stop alle ringen in de goede volg orde weer terug
- doe de olie aan de bovenkant erin en doe de dop erop (vullen tot de juiste hoogte)
- en dan de vorken weer terug in de motor
 
-Die stang die onderaan vast zit in de binnenpoot
-Binnenpoort in de buitenpoot
-Stang onderaan vast schroeven met borg vloeistof (loctite) =
- stop alle ringen in de goede volg orde weer terug
- doe de olie aan de bovenkant erin en doe de dop erop (vullen tot de juiste hoogte)
- en dan de vorken weer terug in de motor
Ik zou ook nog ergens een keer de veer er in doen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan