BMW K1300GT

Die dealer zal toch wel weten wat hij doet....

Als het zo slecht is voor het blok zal men dat daar toch weten???

Mijn kennis gaat slechts zo ver dat ik op de hoogte ben dat vol syntetische olie goed is voor motoren met hoge toerentallen. In een boxer zal je het dus niet vinden.
 
Volsyntheet mag geen probleem zijn. Het enige waar je voor moet waken is dat er geen verkeerde dopes in de olie zitten die de frictie verlagen. Dat kan dus wel tot koppelingsproblemen leiden. Er zijn legio K1200GT's die op volsyntheet rijden.

Eerlijk gezegd zou ik pas bij de 10k km overgaan op de volsyntheet, dit ivm het inrijden.
 
Grappig. Mij dealer gebruikt half-synthetisch. Vol synthetisch volgens hem alleen voor zeer hoog toerig.
Vandaag mijn nieuwe beestje na lang wachten opgehaald. Vertrouwd maar beter. Schakelen meestal stiller. Vermogen smeuiiger. Snel aan de nieuwe knoppen gewend geraakt. Vanuit Almere een heerlijk rondje Veluwe gedaan. Heb wel van Wunderlich de hoge ruit en de zijwindgeleiders (flaps) besteld. Denk nog even over de niervormige zwarte vliegenvanger voor de radiatorkoeling (Hornig). })
 
Hierbij een foto van de mijne. :]
full
 
Grappig. Mij dealer gebruikt half-synthetisch. Vol synthetisch volgens hem alleen voor zeer hoog toerig.
Volgens dealer Mofra is de volsyntheet Castrol GPS 10W40 de enige olie die door BMW voor de K1200 serie is toegelaten. Hij zag het wel gebeuren dat daar meerdere vol synthetische Castrol oliën bij zouden kunnen komen. :Y
Zie K1200GT forum voor eerdere discussies rond dit onderwerp.
Jos
 
Gister een korte kennismaking gehad met een demo exemplaar met 3K km. Duidelijke verbeteringen merkbaar in de vermogensafgifte en aandrijflijn (geen dip of gierende geluiden). Bak en koppeling probleemloos, vooralsnog. Doortrekken gevoelsmatig minder agressief dan m'n eerdere 1200 maar het beest loopt akelig makkelijk hard, 180 pff makkie. Was natuurlijk ook te verwachten obv. kale cijfers en eerste ervaringen. Volgens mijn ritinitiator qua top iets beneden z'n verwachting: 260 wind mee en 240 tegen, op de teller welteverstaan. Iets of wat wiebelig, mss. zijwind. Verder natuurlijk de 1e paar rotondes misgedrukt met de richtingaanwijzer. Helaas zal al dat moois in combinatie met het feestelijke stuurkarakter van de GSA altijd een droom blijven... :Y
 
Laatst bewerkt:
Sinds mijn 1300 GT met de synthetische olie is gevuld, schakelt de bak een stuk prettiger.

Ik heb geen vergelijking met de 1200 omdat ik een FJR heb ingeruild op de K.

Vooralsnog probleemloos en en met de hoge BMW ruit helemaal goed.!!
 
Voor degenen die het K1200GT topic niet volgen ook hier maar even het bericht:

Via k1200lt.nl forum zijn er 2 V-Stream schermen voor de GT te koop aangeboden. Hans (beheerder) heeft destijds een serie schermen aangeschaft voor doorverkoop, maar de GT schermen zijn nooit verkocht. Betreft 1x nieuw en 1x gebruikt voor demo-rijden (lichte schade) die weg kunnen voor resp € 100 en € 75. Koopje lijkt me....

Geïnteresseerden kunnen mij een berichtje sturen (wel eerst in je profiel PB inschakelen). Dan kan ik je het e-mail adres van Hans doorgeven.
 
Heb zelf, 191 cm. lang, met die demo van Hans proefgereden en later met de V-Stream tall van MDI.
De normale 'Hans' versie vond ik minder goed dan de Calsci XL ruit die wij toen beide reden.
De laatste Tall versie is echt een erg brede plaat, maar gaf in mijn beleving geen verbetering tov. de Calsci qua turbulentie. Ook heb ik Frits horen zeggen dat, net als ikzelf, dat deze grote ruiten op hoger snelheid (> 200 km/h) instabiliteit veroorzaken. Maar ja wie rijdt dat nou tegenwoordig...
De CeeBaileys, die Henri reed, vond ik uiteindelijk de beste optie. http://www.ceebaileys.com/bmw/1200gt06ws.html
Van aanschaf is het nooit gekomen. Bij de GSA is dit probleem beter op te lossen, danwel met de zgn. Hamsterspoiler of met de Vstream die ik zelf rijdt. Ieder voordeel heb z'n nadeel en omgekeerd zullen we maar denken. :W
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 201cm en heb de verhoogde bmw ruit. Ik ben er eigenlijk best tevreden mee.
Jaa ik zit nog steeds wat in de wind. Nee ik zet de ruit niet in de hoogste stand.
Juist de laagste stand of tot max 50% hoger geeft bij mij het beste resultaat.
Dan staat de ruit nog het meest "plat" en geeft dan geen turbulentie..
 
Bij motorplaza groningen staat een 1300GT full options te koop van maart 2009. Heeft na 3000km een compleet nieuw motorblok gekregen. De 1ste eigenaar heeft hem omgeruild voor een nieuwe. Weet iemand hier er iets van? Ze vragen 1000 euro minder dan de nieuwprijs.
roc
 
Heb er niets over gehoord of gelezen.
Wel vindt ik dat 1000 euro minder als een nieuwe geen goede deal is.
Dit is nog minder dan 5% van de nieuwprijs.
We praten toch over een gebruikte motor, niet?
Dan vindt ik het verschil t.o.v. een nieuwe maar erg klein.

Ton
 
Laatst bewerkt:
Blok was niet goed volgens de dealer, garantie verhaal. De eerste eigenaar nam geen genoegen met reparatie en heeft een nieuwe besteld. Zelf denk ik dat 20.000 euro wel genoeg is. Motorblok is dan wel nieuw, maar de rest heeft wel 3000km gedraaid en de eerste kleine beschadigingen zitten er wel op. Buitendien zit er geen topkoffer bij en zit op een koffer de beschermingfolie erg slordig geplakt.
Ik ga binnenkort een proefrit maken op een 1300GT, ben erg benieuwd of het verschil zo groot als ik wel eens lees.
 
Als je een nieuwe neemt realiseer dan dat het overzetten van een topkoffer icm nieuw slot niet meer gaat. Mijn dealer heeft al 2 nieuwe kado moeten geven waaronder aan mij. Slot kan er nu kennelijk nog maar 1 keer in. Dus bij inruil de topkoffer mee en korting op de nieuwe vragen.

Mij bevalt de 1300 goed. Moet nog wel de 1000 beurt hebben en dan zou schakelen nog wat stiller moeten kunnen (opschakelen is nu al veel beter). Soepeler blok, klappen in transmissie zijn weg, nieuwe knoppen indeling is m.i. ergonomischer en sturen gaat lichter.
Wil wel andere ruit. Na mijn omgeruilde CB (dikkere), die goed beviel maar groot was (+4 en +3) de Wunderlich overwogen maar vanwege de verschillende negatieve reacties neem ik deze toch maar niet (te weinig verbetering, niet steil genoeg) en ga voor de Calsci XL.

Ben benieuwd.
 
Nieuwe Calsci XL uitgeprobeert in weekendje Eiffel. Bevalt erg goed. Kan er in laagste stand goed overheen kijken (1.86m). Bij minder weer gewoon door de ruit kijken in hoge stand. In vergelijk met mijn vorige 1200 met CB (+4 en +3) is de bescherming opzij ietsje minder maar voor m.n. de duo is de turbulentie op helm minder. Ruit werkt minder als een etalageruit qua wind vang. Ben erg tevreden.
:]
 
Ik ben terug van 10 dagen rondtrekken in Ierland met de K1300. Is heel goed meegevallen. Er staan nu al een dikke 5.000 Km's op de teller. Handling is super.
Heb ondertussen ook mijn Zumo 660 binnen; en op een paar kleine foutjes; werkt dat goed.
 
Die 660 heb ik inmiddels ook. Echt mooi ding. Laten monteren op vervangings afdekkapje boven de tellers waar de navihouder al aan vast zit. Gekocht bij Notter die deze levert voor de K1200/1300. Duur (229,=) maar navi nu mooi in zicht boven de tellers. Merkte inderdaad ook dat de taal niet over NL is. Heb update gedaan van software en kaarten maar dat hielp niet. Totnutoe werkt de rest prima. Moet nog routes van PC downloaden en rijden. Ben benieuwd.
 
Een van de problemen is de routes. Hij wist die niet, dus kon na een tijd zelfs niet gewoon navigeren; zei geheugen vol. Heb dan factory reset gedaan; en toen was het ok.

Niets ernstigs; hij doet het; maar gewoon vervelend.
Thanks 4 the tip

P.
 
Deze week in Moto73 een vergelijkingstest tussen K1300GT - GTR1400 - FJR1300AS. GTR komt als winnaar uit de bus.


230_517611200991315.jpg




Overigens ook leuk: bij het artikeltje over toertip Zuid Holland staat mijn oude K1200LT op de foto. :)
 
Laatst bewerkt:
Nog een nieuwtje dan: in de Motoplus # 12 stond een retouche van de nieuwe K1600LT 6 cylinder, die in 2010 de verkoop in moet gaat. Voor wat het waard is... :P
 
Laatst bewerkt:
Volgende nieuwtje,

Bij mij werkt de info knop niet meer. Hij geeft de buitentemp. aan maar ondanks drukken op de knop komen de volgende stappen van de boordcomputer niet in beeld.

Even bij de dealer langs geweest. Moet afspraak maken om de gt aan de pc te koppelen maar kreeg ook te horen dat waarschijnlijk de hele unit wordt vervangen......
 
Terug
Bovenaan Onderaan