BMW K1300GT

Beste Co Visser,

Heb sinds vorige week de Michelin PR3 op de 1300GT (altijd gezworen bij Metzler) en was in de Ardennen dit weekeinde. Deze band is werkelijk subliem bij bochtenwerk, kostte geen moeite om een maatje met de GS bij te houden en dat was in het verleden met de Metzlers anders. Daar had ik altijd nog een paar millimeter die niet benut werd maar de MPR3 laat geen randje meer zien......ook op de stoffige boerenweggetjes geen schuivertje gevoeld. Ik rijd morgen naar Italie en in de Alpen heeft het gisteren gesneeuwd. Als ik vlg. week terug ben kan ik over de natte condities met deze band ook meer vertellen. De dealer-nota voor de 2 banden ligt wel boven de € 500,00.

A propos: ook de nieuwe 1600GT van Jaap 2005 blaast zijn partijtje aardig mee. We trokken even door tot dik boven de 200 km/uur maar ik kon um niet losrijden, ik had er wel de zijkoffers op en de 1600GT alleen de topkoffer. Ook heb ik een grote Ceebailey's ruit en ben 4 maten zwaarder dan Jaap....
De 1600GT is dik 10% zuiniger dan de 1300GT.
 
Gaat heel goed,nog geen problemen gehad.Wij zijn ook al naar de IJffel geweest.En we gaan proberen komend weekend nog naar de Ardennen te gaan.Ik ben aan het kijken voor binnentassen.Dat is toch handiger als je een lang weekend weg wil.Verdervind ik hem niet echt zuinig,maar wat wil je met 160 pk en dit gewicht.

Ha Cor
Mooi dat het goed gaat. Ik vind het nog steeds een dijk van een fiets.

Binnentassen zijn inderdaad geen slecht idee. Kijk maar eens op TransIP - Reserved domain

Wat mij verder opvalt is dat een hoop 1300 gt rijders zeggen dat hij niet zuinig is. Ik ben naar Italië en Oostenrijk op en neer geweest en haalde net de 1 op 20 niet. Ben pas nog met mijn broer naar de Moezel geweest (R1150RT) en de 1300 liep zuiniger. R1150RT 1 op 18,5 en de 1300 1 op 19. Mijn boordcomputer gaf trouwens 5/100 aan toen ik terug was van Italië / Oostenrijk. Heb ook nog een K1100LT staan en ik denk dat ze kwa verbruik niet veel van elkaar onderdoen. 1100 is iets zuiniger binnendoor.
Enne, in Dts zat ik regelmatig ver over de 200 km/u. Overigens zit ik wel alleen op mijn fiets. Vrouwlief heeft haar eigen motor.
 
Beste Co Visser,

Heb sinds vorige week de Michelin PR3 op de 1300GT (altijd gezworen bij Metzler) en was in de Ardennen dit weekeinde. Deze band is werkelijk subliem bij bochtenwerk, kostte geen moeite om een maatje met de GS bij te houden en dat was in het verleden met de Metzlers anders. Daar had ik altijd nog een paar millimeter die niet benut werd maar de MPR3 laat geen randje meer zien......ook op de stoffige boerenweggetjes geen schuivertje gevoeld. Ik rijd morgen naar Italie en in de Alpen heeft het gisteren gesneeuwd. Als ik vlg. week terug ben kan ik over de natte condities met deze band ook meer vertellen. De dealer-nota voor de 2 banden ligt wel boven de € 500,00.

A propos: ook de nieuwe 1600GT van Jaap 2005 blaast zijn partijtje aardig mee. We trokken even door tot dik boven de 200 km/uur maar ik kon um niet losrijden, ik had er wel de zijkoffers op en de 1600GT alleen de topkoffer. Ook heb ik een grote Ceebailey's ruit en ben 4 maten zwaarder dan Jaap....

De 1600GT is dik 10% zuiniger dan de 1300GT.

Beste Henri

Ik hoor inderdaad goede berichten over de MPR3.
Waar ik ook benieuwd naar ben is
A) hoe deze band zich gedraagt op hoge snelheden (+200). en
B) nat wegdek.
Dus als je dit een keer wil testen. Hou je niet in.
Enne, bekeuringen niet bij mij declareren hé :W
 
Ik heb sinds kort ook de MPR3. Voorheen de MRP2 en daarna een aantal keren de Dunlop Roadsmart die het op mijn 1200GT super deden. Alleen de rechtuit stabiliteit viel mij tegen, en de houdbaarheid. Bij 7500km schoon op!!!! De MPR2 ging ruim 10.000km mee.
Nu dus de MPR3. Van af de eerste meters een geweldige rechtuit stabiliteit. Moest hem bijna van de rechte lijn duwen. Letterlijk vrolijk fluitens met losse handen. Op hoge snelheid, 238km op gps, geen trilling te voelen en strak rechtdoor. Had beide koffers er op en ruit hoog. Ook met nat absoluut heel erg goed. Afgelopen zondag ruim 280km gereden door de kop van Groningen en Drenthe. Soms regen en redelijk veel klei en modder. Ben erg te spreken over de band. Zeker zo goed als de roadsmart en de mpr2.
 
Beste Co Visser,

Terug uit Italie en niets dan lof over de PR3, tot 235 km/uur met volle bepakking, grote topkoffer alsook grote Ceebailey's ruit, een stabiele recht-uit koers maar dat deden die Metzlers ook zeer goed overigens. Niet veel regen gehad maar af en toe vochtig wegdek en ook hier hield de PR3 zich goed. Heb nu dik 4.000km met deze banden gedaan, lijken me wat minder te slijten dan Metzeler, die tussen de 5-7.000 eraf moesten.
Kortom ben zeer tevreden. Heb wel in de gaten, dat ik mijn dealer wel onder prijsdruk moet zetten.....
 
Beste Co Visser,

Terug uit Italie en niets dan lof over de PR3, tot 235 km/uur met volle bepakking, grote topkoffer alsook grote Ceebailey's ruit, een stabiele recht-uit koers maar dat deden die Metzlers ook zeer goed overigens. Niet veel regen gehad maar af en toe vochtig wegdek en ook hier hield de PR3 zich goed. Heb nu dik 4.000km met deze banden gedaan, lijken me wat minder te slijten dan Metzeler, die tussen de 5-7.000 eraf moesten.
Kortom ben zeer tevreden. Heb wel in de gaten, dat ik mijn dealer wel onder prijsdruk moet zetten.....
Heej Henri,

ouwe scheurneus :+ long time no see....

Verbaast me niet dat de PR3's je goed bevallen, ik heb ze er nu ook opliggen.
Wel vind ik dat de achterband snel gaat cuppen, heb jij daar geen last van?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Beemerbeest,

Nou je het zegt, inderdaad cuppig achterbandje, zag ik met wat strijklicht dus dat is weer een nadeel. Durfde met die Metzlers wel meer richting de top (van navi 254 km/uur) te rijden, ik laat met de PR3's sneller het gas los.....Een band die op alle fronten perfect scoort, zal er wel niet zijn. Maar in de bergen gaat-ie makkelijker op zijn kant en dat is ook wel leuk.... kan ik die lastige RT's en GS-en flink laten schrikken want daar blijf je met de GT je handen aan vol houden, haha!

vr. groeten
 
Zoals ik al schreef heb ik BT's 023 onder mijn motor liggen.
Nu lees ik bij verschillende bij jullie dat de AB gaat cuppen. En al na een kort aantal km's.
Waar komt dat cuppen toch vandaan bij deze fiets?
Heb een K1100LT staan waar ik 130.000 km mee heb rondgereden.
Nog nooit een cuppende AB gehad.
Vrouwlief rijdt op een Honda Deauville 700.
Nooit een cuppende achterband.

Wie het weet mag het zeggen.
 
@WIN
Kan me bijna niet voorstellen dat het gewicht en pk's is. Zijn toch meerdere fietsen die dit gewicht hebben en met meer pk's. En zo te zien ga jij daar dan ook problemen mee hebben. K1600GTL :) Mijn spaarpot is nog net niet genoeg gevuld. ;(

MOTORMANIAC58
Bandenspanning hou ik juist goed in de gaten. Rij achter juist iets hoger. 3,1 bar. Normaal is 2,9 bar. En cuppen zou juist van een te lage spanning moeten komen.
 
Ook het type band speelt hier een belangrijke rol. Een Metzeler ME33/55 bandje op een K1100 zal niet cuppen, terwijl de MPR3 op zowel de K als de R daar heel gevoelig voor is. Voor de K1200LT waren er in de tijd dat ik die reed, een aantal banden vrijgegeven waarvan de een er meer last van had dan de ander. Heeft te maken met de vorm van het profiel en de rubbersamenstelling (icm eerder genoemde factoren).
 
Kijk, aan dit forum heb je wat....bedankt @win.......want:

Moet dinsdag vroeg naar Italie dus keek gisteravond nog goed naar de bandjes, PR3's, maar die waren niet alleen gecupt maar ook al ver heen na 4.600 km (sic!). Zag ook, dat de bevestigingsbout van de uitlaat ontbrak maar dat terzijde.
Dealer dicht maandag dus ff op het forum kijken en zowaar Motormike Bleiswijk is nota bene alleen in het weekeinde en 's avonds open....vanavond, zondag!, gaan er 2 nieuwe banden op voor € 340,00+ 50,00 voor montage....bedankt Erwin, als jij er niet was met al je zeer ter zake doende commentaren! A propos, ga met Jaap2005 dat reisje doen dus we zullen eens zien of die 1600GT wat in te brengen heeft, haha!
 
@win hallo, jij bent altijd online....Toch weer de Michelin PR3 erop. Was zeer tevreden over het stuurkarakter in de bergen. Ik rijd vlg. week ook weer zo'n 4.000 km dus als dat fenomeen van cuppen zich weer manifesteert, kap ik met die banden en ga in op de suggestie van motormaniac58, Conti Road Attack 2, die m.i. ook zeer goed uit de testen komen (dacht 1x als beste). Meld me weer over een dikke week.
 
De RA2 had ik op de gietwielen van de GSA en vond deze erg prettig. Goede rijeigenschappen, vanaf km 1 al meteen volop grip (geen siliconenlaagje) en je hoeft ze niet warm te rijden om grip te hebben. Ik hoop dat ze ook binnenkort voor de K1600 worden vrijgegeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan