BMW K1300GT

Ola Pieter, waar is jouw mf-stikkert gebleven? Volgens mij heb ik je zien aankomen, zei nog goedendag, maar kreeg geen antwoord (dan neem ik ff aan dat die blauwe RT die even na half 12 aankwam de jouwe was....)
 
Ben vandaag geweest. Ziet er wel goed uit en zit ook lekker. Handige bediening boord computer. Ega vond duo zadel GT wel erg hard. Ontdekte dat in tegenstelling tot de flyers het ventiel achter op een spaak zit, net als voor. Hoop dat het ook zo in produktie gaat. Veel handiger bij oppompen. De NL flyer zegt in de note er niks over dat het rijklaar gewicht excl koffers is; de Duitse en Engelse wel. En nu maar piekeren ! :Y :N
 
Was er ook vanochtend, beetje vreemde uitspanning, maar motoren zagen er goed uit. GTL is wat mij betreft toch een beetje te groot, te veel LT. Gewichten staan in de folders die ik heb meegenomen:
K 1600 GT
rijklaar met volle tank 319 kg
laadvermogen 221 kg

K 1600 GTL
rijklaar 348
laadvermogen 212

K 1300 rijklaar 288

Zie die dus maar eens op te tillen als ze plat liggen.
Achterband is wederom een maatje groter dan die van ons nl 190/55
Navigatie zit prachtig weggewerkt en bediening met wiel aan het stuur ziet er ook mooi uit.

Even doorsparen....

Peter
 
Ola Pieter, waar is jouw mf-stikkert gebleven? Volgens mij heb ik je zien aankomen, zei nog goedendag, maar kreeg geen antwoord (dan neem ik ff aan dat die blauwe RT die even na half 12 aankwam de jouwe was....)

Ey, ja dat was ik (althans geen andere blauwe RT gezien). Had me even aan de mauw getrokken dan :]

En eh die MF stickeRT, die zit er niet op... Heb er nog even over nagedacht, maar vind het wel best zo. Enkel die nummerbordsticker is wel grappig, maar blijkbaar vindt oom agent dat niet altijd oké.

Misschien sta je nog op de foto:

full

full
 
Ik kreeg vandaag een brief van BMW NL dat m'n fiets naar de dealer moet omdat "...een modificatie uitgevoerd moet worden.". Iemand hier een idee wat er moet gebeuren, want dat willen ze in de brief niet zeggen...
 
Volgens mijn dealer betreft het de achterveer. Moet onderdeeltje van worden vervangen. Je kunt erop wachten. :/
 
Het gaat om een hevel van de achterveer. Die wordt vervangen. Is bij mij al gebeurt tijdens de 40.000km beurt die vorige week is uitgevoerd.
 
Was er ook vanochtend, beetje vreemde uitspanning, maar motoren zagen er goed uit. GTL is wat mij betreft toch een beetje te groot, te veel LT. Gewichten staan in de folders die ik heb meegenomen:
K 1600 GT
rijklaar met volle tank 319 kg
laadvermogen 221 kg

K 1600 GTL
rijklaar 348
laadvermogen 212

K 1300 rijklaar 288

Zie die dus maar eens op te tillen als ze plat liggen.
Achterband is wederom een maatje groter dan die van ons nl 190/55
Navigatie zit prachtig weggewerkt en bediening met wiel aan het stuur ziet er ook mooi uit.

Even doorsparen....

Peter

Denk ik ook. :Y
 
Ik kreeg vandaag een brief van BMW NL dat m'n fiets naar de dealer moet omdat "...een modificatie uitgevoerd moet worden.". Iemand hier een idee wat er moet gebeuren, want dat willen ze in de brief niet zeggen...

De omkeerarm is aangepast. Er zit nu een beschermkap over de achterste lagering. Die wilde nog wel eens rot gaan door al het vuil en pekel wat zich daar verzamelt. BMW denkt liever voorkomen dan genezen. :)
 
Heb mijn 1300 na bijna 2 jaar ingeruild op de 1600 GTL. Ik hoop daarmee veel relaxte kilometers te kunnen gaan maken. :') :W
 
Nou lekker dan....
Heb ik kort geleden een modificatie gekregen oa aan de sloten van de koffers...
bij 1e gebruik iets in de koffer.....krijg ik hem niet meer open..Slot lam....pfffff

soms bij bmw........##$$%
 
beste mensen ik ben al een hele tijd aan het twijfelen.
zal ik nu wel of niet een bmw(1300gt) kopen
ik rij de laatste jaren eigenlijk alleen maar jappanners met een redelijk km per jaar denk aan 20000km per jaar en ik ben zeer tevreden over yamaha suzuki en als huidige motor kawasaki
allemaal probleemloose merken en motoren voor mij
ik volg via diverse topics de ervaringen en meningen van vele mede motorrijders
wat bij mij dan vaak opvalt is hoe kan het dat er bij het merk bmw toch zo vaak een heleboel zaken niet goed gaan ook op gebied van garantie van bmw zelf
een accu naar een jaar al kapot als voorbeeld en wel even zelf dokken.
kortom ik wil wel maar durf niet.
ik wil een motor die elke dag goed loopt en niet om de haverklap naar de dealer toe voor het volgende ongemak
motor rijden is leuk maar ik wil er niet op leeg lopen
je praat dan toch ook over een behoorlijke investering
nu volg ik de k1300gt al een tijdje maar ben nog niet overtuigd of bmw mijn volgende aanschaf zal worden
delen jullie mijn zorg of moet ik maar eens een keer voor gaan
mvg de twijfelaar
 
beste mensen ik ben al een hele tijd aan het twijfelen.
zal ik nu wel of niet een bmw(1300gt) kopen
ik rij de laatste jaren eigenlijk alleen maar jappanners met een redelijk km per jaar denk aan 20000km per jaar en ik ben zeer tevreden over yamaha suzuki en als huidige motor kawasaki
allemaal probleemloose merken en motoren voor mij
ik volg via diverse topics de ervaringen en meningen van vele mede motorrijders
wat bij mij dan vaak opvalt is hoe kan het dat er bij het merk bmw toch zo vaak een heleboel zaken niet goed gaan ook op gebied van garantie van bmw zelf
een accu naar een jaar al kapot als voorbeeld en wel even zelf dokken.
kortom ik wil wel maar durf niet.
ik wil een motor die elke dag goed loopt en niet om de haverklap naar de dealer toe voor het volgende ongemak
motor rijden is leuk maar ik wil er niet op leeg lopen
je praat dan toch ook over een behoorlijke investering
nu volg ik de k1300gt al een tijdje maar ben nog niet overtuigd of bmw mijn volgende aanschaf zal worden
delen jullie mijn zorg of moet ik maar eens een keer voor gaan
mvg de twijfelaar

De K1300 serie is een upgrade van de K1200 serie waarbij ze alle problemen van de K1200 hebben proberen op te lossen.
Over die K1300 serie hoor je dan ook veel minder klachten.
Ik heb wel het idee dat er over de K serie veel meer klachten zijn dan bij gelijkwaardige segmenten van Japanse motoren maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb een beetje het idee dat BMW rijders minder snel accepteren dat er iets mis is met hun motor en dat komt waarschijnlijk door de marketing van BMW.
BMW zegt namelijk dat hun motoren oerbetrouwbaar zijn en dan is het niet erg geloofwaardig als je meer dan 1 keer per jaar bij de dealer staat.

Hier nog meer leesvoer:

http://www.bmwsuperbikes.com/forum/
 
Laatst bewerkt:
Met de 1200 zijn/waren idd. diverse betrouwbaarheidsproblemen, die men bij de 1300 geprobeerd heeft te verbeteren. Toch denk ik dat je vroeg of laat ook met de 1300 ongewenst bij de dealer terecht gaat komen. Met het starten zijn gelukkig nagenoeg geen problemen geweest.
Al met al hoef je niet al te bang te zijn veelvuldig of grote problemen te krijgen. Voordeel is wel dat je zo'n fiets wat goedkoper op de kop zou moeten kunnen tikken. Zo gewild waren/ zijn ze niet meer.
 
Een forum als deze is natuurlijk wel een vergaarbak van een boel ellende en ongemak. Ik denk ook niet dat iedere 1300gt-eigenaar zich hier roert. Zeker niet als je zelden tot nooit problemen hebt ervaren.
Ik rijd m'n gt vanaf nieuw nu zo'n 2,5 jaar (±40.000km) en heb geen schokkende zaken aan de hand gehad en ik denk velen met mij. De problemen die er waren werden keurig door de dealer onder garantie hersteld tijdens de beurten dus ook weinig van gemerkt. Het is en blijft een fantastische machine. Ideaal voor lange afstanden in alle weersomstandigheden. Als je besluit tot aanschaf zou ik alleen van je dealer/verkoper verlangen dat alle modificaties zijn uitgevoerd. (waaronder ook die van de kabelboom ivm warme start-problemen of in ieder geval een toezegging dat ze dat gratis zullen verhelpen buiten de garantie) Succes!
 
alvast bedankt voor de eerste input
wat zijn behalve de kabelboom nog meer aandachtspunten voor de k1300gt
wat zijn de aandachtspunten - zwakte top 3 ?
altijd makkelijk als je dat weet als voor info bij het onderhandelen met de dealer.
de top 3 wat heel goed is van de k1300gt is ook wel leuk om te vermelden
alvast bedankt, de twijfelaar
 
@ Eric Robben

Slippende koppeling is een probleem en de stuur schakelaars zijn in de eerste serie niet goed geweest.
Beide problemen zijn bekend en voor de stuur schakelaars is een terugroepactie geweest.
De koppelings problemen zijn per motor verschillend en zover ik weet is daar geen terugroepactie van geweest. Wel is bekend dat ook de koppelingshuizen kunnen scheuren met veel motorschade als gevolg.

Groet Vlegel
 
Even een vraag. Heb nu als leenmotor een k 1300 omdat het voorwiellager van m'n k 1200 vervangen moet worden (en nog wat andere zaakjes). Elke keer als ik het contact aanzet gaat het alarm aan. Is dit anders in te stellen?

Ik merk trouwens niet zo heel veel verschil tussen beide motoren.

Thx

Peter
 
Het alarm hoort juist uit te gaan zodra je de sleutel omdraait. Als je 'm al op het alarm kan krijgen! Die zender/ontvanger-unit is niet bepaald probleemloos. Ik moet vaak 10 keer drukken eer het alarm is geactiveerd, ondanks het feit dat de boel al eens opnieuw opnieuw is afgesteld door de dealergt.

Het grootste verschil zit 'm in de aard van de probleempunten,...en het kleurengamma _O-
 
Ik heb een beetje het idee dat BMW rijders minder snel accepteren dat er iets mis is met hun motor en dat komt waarschijnlijk door de marketing van BMW.....

Dat denk ik niet want iedereen wil een fijne probleemloze motor. Als je op andere fora leest dan zie dat er wel eens iets voorkomt en ook netjes verholpen wordt maar bij BMW blijven ontkennen als je vraagt naar de bekende euvels en dat roept ergernis op.
Ik heb zelf 6 BMW's gehad zowel K series als R series nieuw en gebruikt gekocht dus ik ken de modellen en de verhouding tussen de dealer en de importeur.
Tijdens de garantie periode is het allemaal halleluja maar daarbuiten kun je gewoon betalen en zijn ze bij BMW niet thuis voor coulance van bekende problemen.

Groet Vlegel
 
Laatst bewerkt:
Hoezo minder snel accepteren dat er iets mis is met hun motor:

mijn lijstje tot nu toe van Miss January (k1200gt) met inmiddels 81 k op de teller:
- achterremschijf+ klauw vervangen
- ringantenne vervangen
- middenbok vervangen (2x)
- ESA bedrading gebroken
- nokkenaskettingspanner
- buitentemperatuursensor
- distributieketting
- radiateur
- pingelsensor (2x)
- veerelement achter
- accu (3x)
- Zumo 550 steun (2x)
- voorwiellager kapot
- 3 x startproblemen, afgesleept/vervangend vervoer

Over service van de dealer niet te klagen, maar het is wel een leasemotor.
Peter
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan