Kan ik een schokdemper omdraaien?

mennom

Rookie
5 okt 2008
9
0
Omdat de schokdemper van mn aprilia gaar was heb ik een vervangende gekocht, deze is niet gemaakt voor mijn type aprilia, maar moet wel kunnen werken (qua belasting). Alleen nu heb ik het probleem dat de nieuwe demper iets anders gedimentioneerd is, dus past deze niet. Echter als ik hem 180 graden draai dan past hij wel. Kan ik een demper zomaar omdraaien? Wat kan er mis gaan?

Het is een demper van de meest eenvoudige vorm (zie foto)

Thanks

Menno
full
 
Ik denk niet dat het kan.
De zuiger dient in de olie te zitten, als je hem op zijn kop zet zit de zuiger boven de olie en heb je geen demping. Zeker als hij verder inveert zal de zuiger boven de olie komen.
 
Even de veer eraf halen, dempeRD indrukken; komt de dempeRDstang zelf weer omhoog dan kan het.

Edit : of er is een sticker op aangebracht met de text : Caution gas " oid. Dan kan het ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het kan.
De zuiger dient in de olie te zitten, als je hem op zijn kop zet zit de zuiger boven de olie en heb je geen demping. Zeker als hij verder inveert zal de zuiger boven de olie komen.
Wat je zegt tikt, betekent dat 't wel kan. De zuiger moet in olie zitten tik je. Demping heb je doordat de olie beperkt kan stromen van de enen naar de nadere kant van de zuiger. maakt niet uit, of dat van boven naar benenden is of omgekeerd.
Zuiger die boven de olie komt betekent dat er een luchtbel boven de olie zit. Lucht is samen te persen, dus geeft een onbetrouwbare demping.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij zit er nooit lucht boven de olie, anders zou de schokbreker altijd de eerst stukken op de lucht "veren", voordat de olie zijn werk zou gaan doen. lucht is n.l. makkelijker samendrukbaar dan olie die door de gaatjes moet stromen. Ook zou een schokbreker in extreme gevallen, b.v. bij heel schuin gaan , wel eens lucht door de gaatjes kunnen sturen i.p.v. olie
 
volgens mij zit er nooit lucht boven de olie, anders zou de schokbreker altijd de eerst stukken op de lucht "veren", voordat de olie zijn werk zou gaan doen. lucht is n.l. makkelijker samendrukbaar dan olie die door de gaatjes moet stromen. Ook zou een schokbreker in extreme gevallen, b.v. bij heel schuin gaan , wel eens lucht door de gaatjes kunnen sturen i.p.v. olie
Je voorvork zit toch ook niet vol?
Stel dat er geen lucht in de demper zit maar dat hij helemaal gevuld is met olie.
Hoe kan dan die demperstang er verder in ?
 
er zitten gaatjes/kleppen in de zuiger van de veerstang waar de olie doorheen loopt (als het goed is) dus geen lucht bij nodig. de demping komt dan door de snelheid waarmee de olie door die zuiger heen kan
 
Ok, ik ging er vanuit dat dit soort dempers altijd op gas werken. Als er olie in zit als demping zou ik het niet doen.

gasgevulde werken ook op olie, maar daar zit dus een extra ruimte boven/naast/ ingebouwd, die al een bepaalde voordruk hebben, en daardoor minder soepel in te drukken is.
Dit is beter voor de eerste veerwerking, zo hoef je bij het maken/berekenen van de veer minder rekening te houden met het luchtvolume (dat idd altijd )nodig is om de volume van de zuigerstang op te vangen, en werkt je demper bijna helemaal linear.
 
sommige schokdempers kun je ondersteboven bevestigen, andere niet. Of het met deze kan kan ik niets van zeggen. In elke schokdemper zit ook lucht/gas, als ie inveert komt er een stuk zuigerstang het demperhuis in. Daar moet plaats voor gemaakt worden, olie is niet samendrukbaar, gas wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan