Ruimte maken voor ambulance met toeters en bellen: €150,-

VenoM666

MF veteraan
7 jul 2007
1.953
0
Waarland
Facebook
Mede-Forummers,

Ik wilde jullie dit niet onthouden:

Vandaag kreeg ik fanmail uit Leeuwarden in de bus. Ik dacht: He, dat is een tijdje geleden. Mijn eerste gedachte was dat ik ergens 10km/h te hard heb gereden ofzo. Wat schetste mijn verbazing: 150,- voor het niet stoppen bij roodlicht. :? Goedemorgen!

Nu heeft het korps in NHN de mogelijkheid om je foto op te vragen als je een beschikking thuisgestuurd krijgt, dat heb ik gedaan, en toen werd alles me duidelijk:

Wat wil het geval: Ik ben op de motor samen met mijn neef (Duckie30) onderweg naar Amsterdam, op bezoek bij mijn tante. Op de N9 Heilooertolweg/Kennemerstraatweg te Alkmaar nadert een ambulance met blauw-blauw en geluidssignalen van achter. Het verkeerslicht was op het moment van opmerken van de ambulance groen. Gezien het feit dat we op de motor nogal kwetsbaar zijn besluiten we eerst aan de linkerkant ruimte te maken. Een andere motorrijder besluit ons voorbeeld te volgen en sluit achter ons aan, naast mij. Een automobilist achter ons merkt de ambu stomweg niet eens op en blijft rijden waar hij rijdt. Wij spiegelen wel, zien wat er gebeurd en voegen weer in met een beetje vaart om toch vooral de ambulance niet te hinderen. Op dat moment is het net rood geworden, en zit de ambu net achter ons omdat de onoplettende automobilist eindelijk ruimte gemaakt heeft. Om onze veiligheid te waarborgen besloten wij naar links te gaan zodat de ambu ons rechts kon passeren, waar hij inmiddels vrij baan had. Dit gebeurd vlak voor de kruising en er was dus geen enkele mogelijkheid meer voor ons om veilig te stoppen, we besloten alledrie, ook de onbekende motorijder, dus door te rijden. Op de foto staat de hele situatie inclusief ambulance met feestverlichting. Ik heb alleen de pech dat ik op dat moment achteraan reed. :(

Foto:

DLWkF1MscP-1.jpg



Ik ga bezwaar aantekenen daar er sprake is van een noodsituatie en stuur beide foto's mee, tezamen met een verklaring van Duckie30.
Door rood rijden doe ik natuurlijk niet voor de lol. :N
 
Nou, ik denk dat je met dit verweer en deze foto een hele goede kans maakt om de boete te laten vernietigen.

**edit**

Echter het l*ll*ge is wel dat iedereen na het passeren van de ambu ook gewoon lekker doorrijdt ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop het. Op de foto's is duidelijk te zien dat de ambulance zwaailicht en sirene voert.

Om bashen/flamen te voorkomen: dit topic is puur bedoeld omdat het bijzondere situatie betreft.
Ik doe geen huilie-huilie, vraag niet om advies, voel me ook niet onheus bejegend. Bijzondere situaties vragen om bijzondere maatregelen.
 
Nou, ik denk dat je met dit verweer en deze foto een hele goede kans maakt om de boete te laten vernietigen.

**edit**

Echter het l*ll*ge is wel dat iedereen na het passeren van de ambu ook gewoon lekker doorrijdt ;)

Klopt, hij zat achter ons toen we een meter of 10-15 van de kruising zaten. We konden echt met geen mogelijkheid veilig tot stilstand komen. Als het bezwaarschrift afgewezen zou worden, betaal ik liever die 150,- dan een pak persoonlijk letsel en materiele schade.
 
Op de foto lijkt het of je achter de ambu aan door rood rijd :?
Je verhaal maakt het er ook niet duidelijk op en als je dat zo naar de ovj stuurt zal die denk ik bij z'n standpunt blijven: betalen.
Je moet trouwens voorrang verlenen aan een voorrangsvoertuig en als je de wet letterlijk opvolgt mag je zelfs niet door rood om ruimte te maken :X
 
Laatst bewerkt:
Op de foto lijkt het of je achter de ambu aan door rood rijd :?
Je verhaal maakt het er ook niet duidelijk op en als je dat zo naar de ovj stuurt zal die denk ik bij z'n standpunt blijven: betalen.
:^
En met 10 tot 15 meter en een ambulance achter je had je toch makkelijk ff rechts op de baan tot stilstand kunnen komen op zo'n manier dat ze er langs konden? Iig voor de verkeerslichten.
Denk niet dat je er onderuit gaat komen. Hoewel ik je verhaal best geloof, denk ik dat de OVJ zal oordelen dat je genoeg gelegenheid had om de ambulance op een veilige manier te laten passeren. Gezien je dat wel gelukt is binnen die 10 tot 15 meter....
 
Geen idee of je bezwaar kans maakt. Bezwaar maken zou ik in deze situatie zeker, betalen moet je toch en je kunt er dus alleen maar beter van worden!
 
Hoe hard reed je daar trouwens? want je kon al ruim 5 seconden voordat de foto gemaakt was weten dat het rood zou zijn, bij 70km/h (die daar volgens mij geld) was dat bijna 100 meter voor het stoplicht dat ie van groen naar geel ging :X
 
Laatst bewerkt:
:^
En met 10 tot 15 meter en een ambulance achter je had je toch makkelijk ff rechts op de baan tot stilstand kunnen komen op zo'n manier dat ze er langs konden? Iig voor de verkeerslichten.
Denk niet dat je er onderuit gaat komen. Hoewel ik je verhaal best geloof, denk ik dat de OVJ zal oordelen dat je genoeg gelegenheid had om de ambulance op een veilige manier te laten passeren. Gezien je dat wel gelukt is binnen die 10 tot 15 meter....


Als je goed gelezen had: daar reed die slaaprijder. Bruusk in de remmen met zo iemand achter je? Ik hoef nog niet zo nodig in een rolstoel.... we reden een kilometer of 70.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ben je al verplicht om een kruising rustig te naderen. Dan heb je maar liefst twee rijstroken voor rechtdoor en dan zou er geen ruimte genoeg zijn om de ambu door te laten?
Je ziet op de foto ook dat er op de linkerrijstrook van de twee rechtdoorgaande geen auto staat. Dat suggereert dat er wel "wat" ruimte was. Dan is er verder naar links en naar rechts ook nog wel wat opstelruimte naast de linksafgaande auto's om de ambu door te laten.
Jij bent de laatste in het rijtje, op het moment dat jij door rood rijdt was de ambu je al voorbij. Dat roep de vraag op waarom je dan geen tijd had om te stoppen, ook al omdat je de kruising al rustiger moest naderen....

Ik ben bang dat je het héél moeilijk gaat krijgen. De Ovj/rechter gaat zich net zoals ik heb gedaan, baseren op die foto.
 
Hoe hard reed je daar trouwens? want je kon al ruim 5 seconden voordat de foto gemaakt was weten dat het rood zou zijn, bij 70km/h (die daar volgens mij geld) was dat bijna 100 meter voor het stoplicht dat ie van groen naar geel ging :X

70km/h reden we ongeveer. we reden op ongeveer 60- 70 m van de kruising toen de ambu de slaaprijder aan het inhalen was.

Het licht is toen oranje geworden blijkbaar. Je bent op dat moment bezig met spiegelen, je eigen veiligheid, de ambu. J bent nu eenmaal veel kwetsbaarder. Op dat moment gaat alles zo snel, dat ik nooit meer op dat verkeerslicht gelet heb. Ik voorkom liever narigheid en incasseer daarbij een discutabele prent, dat ik narigheid veroorzaak. Maar dat zouden de meesten hier wel doen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Mocht je een overtreding begaan ter bevordering van een ambulance wordt de boete echt wel kwijt gescholden. Maar dan moet het (zoals hierboven) dan ook niet anders hebben gekund.
 
Als je goed gelezen had: daar reed die slaaprijder. Bruusk in de remmen met zo iemand achter je? Ik hoef nog niet zo nodig in een rolstoel.... we reden een kilometer of 70.
Tsjah, vind dat moeilijk uit je verhaal op te maken. Maar goed, ik was er niet bij. En jij zult ongetwijfeld gedaan hebben wat jou het meest veilige leek dus mijn steun heb je :Y
En ik wens je dan ook veel succes toe.

Maar ik wil toch voor advocaat van de duivel spelen en ff denken als de OVJ ongetwijfeld zal doen na het lezen van jouw bezwaar en het zien van de foto.
Voor zover ik het begrijp zat jij dus op de linkerbaan terwijl de ambu zich op de rechter bevond, ruimschoots voor de kruising. En dan zou ik zeggen dat je ruimschoots van te voren al de rem een paar keer had kunnen aantikken om de 'slapende' automobilist kenbaar te maken dat je van plan bent af te remmen voor het verkeerslicht wat hard bezig is om op rood te springen.
 
Laatst bewerkt:
@JanB: bedankt voor je input. Ik ben het volledig met je eens. Ook met wat Fladder zegt boven me: Ik heb gedaan wat in mijn ogen de meest veilige oplossing was.
Ik rijd rustig, kijk goed om me heen, ben bewust van wat er om me heen gebeurd. Daar ik heb ik deze situatie ook naar gehandeld.
Nogmaals, niet geschoten is altijd mis. Word mijn bezwaar afgewezen maak ik 'm zonder morren over.
 
Laatst bewerkt:
aparte situatie, maar als je die duckie laat getuigen, dit verhaal verteld (en daarbij duidelijk aangeven dat die paal al van 1000 meter zichtbaar is/iedereen uit de omgeving die paal weet te staan, zo geef je aan dat het wel heel dom zou zijn om achter die ambu aan te rijden) denk ik dat je best gelijk kunt krijgen.
 
Ik heb op Flitsservice ook een topic geopend en kreeg daarbij de tip om op soortgelijke gevallen te zoeken. Dat ging daarbij dan wel om politieauto's, ook voorrangsvoertuigen.

Nee hoor, dit heb ik al mee gemaakt. Kwam een politieauto achter mij terwijl ik voor rood stond en ik reed enkele meters door rood om de politieauto te passeren. Ik werd geflitst door de roodlicht camera. Ben diezelfde middag naar ... ik de acceptgiro thuis zou krijgen. In mijn bezwaar moest ik even dat zaaksnummeer vermelden zodat de OVJ bij de politie navraag zou doen. Binnen 2 weken had ik de acceptgiro binnen en ging in bezwaar op genoemde ... keurig een brief dat de bekeuring geseponeerd zou worden. Grond: overmacht. Het doorlaten gaan van een voorrangsvoertuig ging bóven het verbod om door rood licht te rijden.
en
ik heb het zelf een keer gehad met door rood licht rijden, ook omdat er een voorrangsvoertuig achter me zat en deze bekeuring werd direct geseponeerd na mijn eerste bezwaarschrift.

er is dus nog hoop......
 
@JanB: bedankt voor je input. Ik ben het volledig met je eens. Ook met wat Fladder zegt boven me: Ik heb gedaan wat in mijn ogen de meest veilige oplossing was.
Ik rijd rustig, kijk goed om me heen, ben bewust van wat er om me heen gebeurd. Daar ik heb ik deze situatie ook naar gehandeld.
Nogmaals, niet geschoten is altijd mis. Word mijn bezwaar afgewezen maak ik 'm zonder morren over.

Je reageert er gelukkig normaal op, sommigen willen alleen maar horen dat ze er onder uit komen.

Ik heb er alleen maar mijn mening over gegeven, puur gebaseerd op de foto, omdat die "objectief" is. Dat zal een ander, zoals een OVJ of een rechter, ook doen en mogelijk tot dezelfde conclusie komen.
Je verhaal zal dus verhipte goed moeten zijn en passen in het beeld dat de foto geeft. Het kán helpen als je er getuigen bij noemt. Zelfs dan wordt het knap lastig.
Maar je hebt gelijk: niet geschoten is altijd mis. Succes in ieder geval.

Edit: Ik lees net je andere berichtje. Hou er wel rekening mee dat "jouw" foto een heel ander beeld geeft en dat geen situatie vergelijkbaar is.
Op jouw foto zie je dat de ambu al een flink aantal meters verder is en is nergens duidelijk dat je 'm vrije doorgang móest geven.
 
Laatst bewerkt:
Je reageert er gelukkig normaal op, sommigen willen alleen maar horen dat ze er onder uit komen.

Ik heb er alleen maar mijn mening over gegeven, puur gebaseerd op de foto, omdat die "objectief" is. Dat zal een ander, zoals een OVJ of een rechter, ook doen en mogelijk tot dezelfde conclusie komen.
Je verhaal zal dus verhipte goed moeten zijn en passen in het beeld dat de foto geeft. Het kán helpen als je er getuigen bij noemt. Zelfs dan wordt het knap lastig.
Maar je hebt gelijk: niet geschoten is altijd mis. Succes in ieder geval.
Moet je mij toch eens 1 ding uitleggen, als iemand zijnde die toch enige ervaring heeft met vuurwapens....
Hoe kun je nou missen als je niet schiet :?
:+
 
Moet je mij toch eens 1 ding uitleggen, als iemand zijnde die toch enige ervaring heeft met vuurwapens....
Hoe kun je nou missen als je niet schiet :?
:+

:+
Misschien moet de uitspraak wel zijn: "niet geschoten is ook nooit geraakt......."
 
Terug
Bovenaan Onderaan