Motor in stalling zonder stroom

SanneUTR

Rookie
11 apr 2008
20
0
Hallo, ik heb mijn motor in een stalling staan zonder stroom. Dus ik kan de accu niet met een acculader opladen.

Op de accu is een draadje gemaakt met een stekker voor de accu-oplader: die steekt uit het motorblok. De motor heeft in de winter wel bij een stroomcontact gestaan, en heeft in de winter op een accu-lader gestaan.

Vraag 1: wat raden jullie me aan qua rijden: is [1x per 2 weken 2 uur rijden] voldoende om de accu in conditie te houden?

Vraag 2: wat moet ik doen als de motor toch niet wil starten, vermoedelijk omdat de accu onvoldoende levert?
Is er een manier om de accu op te laden ZONDER de accu uit de motor te halen?

De motor is een Suzuki Intruder 800. De accu zit aan de onderkant met een klepje. Hoewel het mogelijk is om hem eruit te halen, is dat geen pretje. Dus ga er voor deze vraag alsjeblieft vanuit dat dat de laaaaaatste optie is.
 
Je zou de bestaande aansluitingen van je accu los kunnen halen, dan de schroefjes er weer op draaien. Je pakt je accu lader (niet je druppellader) en sluit deze aan op je accu
rood = plus en zwart is min. Laat de accu lekker een nachtje op de motor acculader staan totdat de accu vol is. Haal dan de klemmen van de acculader van je accu af en monteer de bestaande bedrading van je motor weer op je accu. Zo kan de motor makkelijk 1 of 2 weken stilstaan. Om je accu in conditie te houden is het beste elke dag :] maar rijzelf vaak met de blade alleen in het weekend een lange rit . de andere motor is een woonwerk motor . De stekker die uitsteekt is waarschijnlijk bedoelt voor de druppelader vooral s`winters als de accu constant aan zo`n druppellader hangt. Zo`n druppelader is niet bedoelt om een lege accu mee op teladen. Er vanuit gaan dat je accu nog in goede toestand verkeerd.

Als de motor dan nog niet wil starten kan het aan diverse problemen liggen.
Herkenbaar is wel als na 2 of 3 startpogingen de accu nog nauwelijks power heeft dat het vaak een slechte accu betreft.
 
Laatst bewerkt:
Als je eens per 2 week met de motor op pad ga en minimaal een halfuurtje mee rondrijdt (het is voor het behoud van de motor belangrijk dat die goed op temperatuur komt) dan komt dat met de accu wel goed mits de accu in goede staat verkeert.
 
Ik was misschien niet duidelijk. Aansluitingen van de accu loshalen, dat is - net als de accu eruit halen - bijzonder lastig. Dat komt omdat op de aansluiting al TWEE extra draden zitten, een voor de druppellader en een voor de Garmin.
Eenmaal de aansluiting losgehaald - en dat doe je door op je rug op de koude grond te liggen en ondersteboven met een ruimte van 10 cm te werken - was de klus van opnieuw aansluiten mèt de extra aansluitingen verschrikkelijk.

Mijn zorg is, dat als de accu er mee ophoudt, ik een brok metaal op twee wielen in een stalling heb: dus wat moet je dan?

Vraag 1: Mooi, dus [1x per 2 weken, minimaal 1 uur rijden] moet voldoende zijn, zolang het om een goede accu gaat.
En de accu houd ik in conditie door hem 1x per 2 jaar te vervangen.

Vraag2: ik begrijp dat een lege accu niet met een druppellader kan worden opgeladen. En dat de aansluiting die ik nu op de accu heb, dat dat een aansluiting voor een druppellader is.

Wil de motor niet starten, en gaan we ervanuit dat het aan de accu ligt: is er dan echt geen andere mogelijkheid dan de accu eruithalen en aan een acculader (niet een druppellader) hangen?
 
Koop een tweede accu die je lekker vol laat zitten. Neem die mee, kan je altijd starten :)

Verder zou ik gewoon lekker blijven rijden, helpt ook ;)
 
Ik zou er in dit geval toch een mini-zonneladertje aan prikken; geringe laadstroom alleen maar om verliezen te compenseren dus vóór stilzetten wel zorgen dat de accu goed vol is gereden.

Zoiets (maar waarschijnlijk bestaan er nog goedkopere):
http://www.c-device-europe.com/nl/?...102&sName=E-Sun-Accu-druppellader-1,8W-[5559]
http://www.marktnet.nl/Acculader-p-onne-nergie-zonnepaneel-1313916.htm

Of ietsjes zwaarder met groter paneeloppervlak; een 5-Wattertje geeft bij redelijke lichtinval al gauw meer dan een kwart Ampère, gaat al een beetje de kant van een echte lader uit:
http://www.c-device-europe.com/nl/?...=103&sName=E-Sun-accu-druppellader--5W-[5560]

Vooral groter/zwaarder maar dan ook flink duur, bestaat er nog véél meer op dit gebied:
http://www.metaseek.nl/search/nl/1/zonnepaneel+acculader

NB: zelfs met een druppellader komt een erg lege accu ooit wel vol hoor ..... alleen kan "ooit" wel eens een maandje of 2 duren.

Als die extra aansluiting op de motor echt voor een (druppel)lader is bedoeld, maakt het niet uit wat voor een lader je er aanprikt; alleen als je kotstluiting maakt of plus en min verwisselt gaat er iets kapot.
 
Laatst bewerkt:
Die accu (mits goed) blijft het wel doen als jij eens per twee weken een paar uurtjes rondtuft. En mocht je niet zeker zijn van je zaak, gewoon zo'n jumpstartertje kopen bij de Gamma o.i.d. Kost een paar tientjes. Starten, eindje rijden en je accu is weer netjes bijgeladen. Laad ie niet bij, nieuwe accu kopen.
 
Koop een tweede accu die je lekker vol laat zitten. Neem die mee, kan je altijd starten :)

Maar betekent dat niet, dat ik ter plekke de accu moet vervangen?

Natuurlijk snap ik dat dat een oplossing is.

Maar ik vraag: wat kan ik nog doen ZONDER de accu te vervangen?
 
Ik zou er in dit geval toch een mini-zonneladertje aan prikken; geringe laadstroom alleen maar om verliezen te compenseren dus vóór stilzetten wel zorgen dat de accu goed vol is gereden.
Hoe werkt een mini-zonnelader? Want in de stalling is het donker.

Moet ik dan op een zonnige dag de motor naar buiten de stalling rijden? Kan die dan aangesloten worden op de stekker waar ik ook de druppellader op aansluit?

En hoe lang moet ik dan naast de motor blijven zitten, tot de motor weer kan starten?
 
Als je accu niet al te oud is kom je met iedere 14 dagen twee uurtjes rijden echt niet in de problemen. Kijk, eigenlijk moet je het zo zien, als je accu na 14 dagen niet genoeg puf heeft om je motor te starten is ie al zo ver heen dat ie vervangen moet worden. Er word zo vaak gezegd dat je je accu op een druppellader moet zetten als je je motor wegzet dat ik wel eens denk dat al die figuren er aandelen in hebben. Een druppellader is een mooi ding en is zeker nuttig als je je motor voor een paar maanden wegzet, maar je moet het ook niet overdrijven. Veertien dagen moet een accu in een beetje redelijke staat zijn spanning zeker vast kunnen houden en heb je echt geen druppellader nodig.
 
Hoe werkt een mini-zonnelader? Want in de stalling is het donker.

Moet ik dan op een zonnige dag de motor naar buiten de stalling rijden? Kan die dan aangesloten worden op de stekker waar ik ook de druppellader op aansluit?

En hoe lang moet ik dan naast de motor blijven zitten, tot de motor weer kan starten?
Als er helemaal geen raampje is om dat paneel achter te plaatsen dan gaat het niet, nee. En naast je motor zitten wachten duurt te lang, als-ie flink leeg is al gauw een maand
:)

Die aansluiting, indien inderdaad voor laden bedoeld, werkt altijd; alleen als je kortsluiting maakt of plus en min verwisselt gaat er iets kapot.
 
Dat verhaal over die "jumpstarter" kende ik al, ook al eens uitleg met nog meer woorden over gezien/gehoord en ook een video op Net.

Ondanks (of misschien juist: dóór) de vele woorden is de bedoelde werking mij niet echt duidelijk.

Een beetje heb ik de indruk dat het ding SOMS ergens voor kan helpen.
 
Als je accu niet al te oud is kom je met iedere 14 dagen twee uurtjes rijden echt niet in de problemen. Kijk, eigenlijk moet je het zo zien, als je accu na 14 dagen niet genoeg puf heeft om je motor te starten is ie al zo ver heen dat ie vervangen moet worden. Er word zo vaak gezegd dat je je accu op een druppellader moet zetten als je je motor wegzet dat ik wel eens denk dat al die figuren er aandelen in hebben. Een druppellader is een mooi ding en is zeker nuttig als je je motor voor een paar maanden wegzet, maar je moet het ook niet overdrijven. Veertien dagen moet een accu in een beetje redelijke staat zijn spanning zeker vast kunnen houden en heb je echt geen druppellader nodig.


Helemaal mee eens, zelfs een maand wegzetten hoeft geen probleem te zijn.
een druppelader is leuk voor de winterstop waarbij de motor 4a6 maanden niet gebruikt wordt maar normaal heb je hem echt niet nodig.
 
Helemaal mee eens, zelfs een maand wegzetten hoeft geen probleem te zijn.
een druppelader is leuk voor de winterstop waarbij de motor 4a6 maanden niet gebruikt wordt maar normaal heb je hem echt niet nodig.
VOL stilzetten helpt een stuk, maar als-ie maar halfvol is en flink koud staat kom je na 2 dagen meestal al niet meer weg.

Oudere motoren die geen accu per se nodig hebben zijn nog zo slecht niet en nog niet zo gek lang geleden (voor mij) hadden alle auto's nog een slinger aan boord voor noodstart.

De meeste motoren hebben tegenwoordig bij teruglopende accuconditie zelfs geen ontsteking, zo ook veel moderne bromscootertjes.
 
Laatst bewerkt:
Dat verhaal over die "jumpstarter" kende ik al, ook al eens uitleg met nog meer woorden over gezien/gehoord en ook een video op Net.

Ondanks (of misschien juist: dóór) de vele woorden is de bedoelde werking mij niet echt duidelijk.

Een beetje heb ik de indruk dat het ding SOMS ergens voor kan helpen.

Voor die ene keer dat ie niet wil starten is het verrekte handig (spreek helaas uit ervaring). Als dat voorkomt is 9 van de 10 keer de accu overleden en moet je toch een ander. Dan is het handig als de motor loopt, kun je gelijk een nieuwe halen. Je kunt hem natuurlijk ook een tijdje aan een snellader van een auto hangen ofzo maar TS geeft aan dat hij geen stroom in z'n stalling heeft. Vandaar dat ik zeg jumpstartertje kopen.

EDIT:
't is volgens mij niets meer dan een accu met een handvat, even kort door de bocht gezegd
 
Laatst bewerkt:
Voor die ene keer dat ie niet wil starten is het verrekte handig (spreek helaas uit ervaring). Als dat voorkomt is 9 van de 10 keer de accu overleden en moet je toch een ander. Dan is het handig als de motor loopt, kun je gelijk een nieuwe halen. Je kunt hem natuurlijk ook een tijdje aan een snellader van een auto hangen ofzo maar TS geeft aan dat hij geen stroom in z'n stalling heeft. Vandaar dat ik zeg jumpstartertje kopen.

EDIT:
't is volgens mij niets meer dan een accu met een handvat, even kort door de bocht gezegd
Misschien heb je gelijk maar zoals ik al zei doorzie ik de werking niet dus weet ik niet wanneer-ie NIET helpt; noemenswaardige energie-ineens verwacht ik "in het vrije veld" niet uit een dingetje dat minder dan 10 kg weegt.

Veel moderne motoren vonken niet zonder accu.
 
Laatst bewerkt:
Iets duidelijker verhaal: er zit een accu(tje) van 10Ah in die jumpstarter. Dat kan als "extra" meestal genoeg zijn om een motor of auto aan de praat te krijgen.

Thuis opladen en bij twijfel meenemen naar de stalling.

Apparaatje lijkt mij wel degelijk, niets geheimzinnigs aan; het is een totaal ander ding dan waarover ik een video zag.

http://www.hmk.nl/view_product.php?database=auto_acc&productID=1162006&groep=
 
Laatst bewerkt:
Met zo'n jumpstarter kun je flinke motoren zonder problemen aan de gang krijgen. De beste voorbeelden zijn de 1.7 liter diesel van een vriend, en de Shadow 1100 tweecilinder van m'n Pa die we hier een heel weekend mee aan de gang hebben gehouden.

Het werkt dus goed, maar inderdaad betekent het nodig hebben van deze dingen meestal ook dat je oude accu naar de gloria is.

maar...... je kunt ze ook gebruiken vóórdat het te laat is!
je motorfiets een beetje bij laden vanuit zo'n accu is geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
koop een grote/zware auto accu en een 12V naar 12V batterij lader . kun je tijdens de koude wintertijd altijd toch op iets stroom rekenen .

of verander de bedrading/stekker een beetje ( dikkere kabels ) zodat je je motor gewoon kunt aansluiten aan je auto accu tot hij gestart is.

of doe gewoon niks ,zolang het winter is en je soms een beetje rijd kan het geen kwaad .

OF zoals al gezegt is pik stroom van de lamp ( mag eigenlijk niet ivm keuring electrische installatie , maar wat niet weet niet deert)
 
1) ik hanteer(de) meestal 1x per 4 weken voor de motors (cb750, xj650, gpz550, xj900). Ligt er een beetje aan hoe soepel de motor normaal start. Als het gewoon al 5 sec. duurt, dan zal het na 4 weken in januari buiten staand, wel eens krap aan kunnen worden.
met een goede accu en soepel draaiende motor als basis kun je heel wat weken vooruit. (er vanuit gaande dat er gaan alarm opzit wat de accu leegtrekt)

2) aanduwen? of is dat teveel gevraagd bij een 800 cc (heb gelukkig alleen ervaring met de 650 en 550 cc) of is er sowieso stroom nodig voor ontsteking zoals hierboven staat, dan wordt het lastig namelijk.
Overigens, zelf op de motor zitten en anderen laten duwen is het prettigst :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan