> shortcut naar deel II <
Vandaag is een bijzondere dag voor mij

Waarom?
Dat zal ik jullie uitleggen:
Inmiddels rij ik al weer redelijk wat jaren op een Honda Hornet.
Prima naar m’n zin, al wil ik al een tijdje wat zwaarders, omdat ik soms wel wat meer vermogen onder m’n kont wil hebben. En met een tijdje bedoel ik al 4 jaar
Het probleem was alleen dat ik niet de geschikte motor kon vinden die mij alles biedt.
De Hornet heeft voor mij wel een erg hoge speelfactor, ik kon met dat ding aardig de grenzen opzoeken en qua looks en stijl was het ook wel mijn motor

Ik hou van naked, omdat ik het mooi vind om het motorblok en de techniek te zien en met clip-ons rijden voel ik me niet zo prettig, dus een breed (superbike) stuur is ook wel wenselijk.
Ik heb gekeken naar de Hornet 900, Z-1000, Tuono, maar iedere motor had wel iets wat voor mij toch niet binnen mijn wensen paste, dus bleef ik maar verder
scheuren toeren

op m’n Hornet.
Toen ik op een dag in 2005 aan het googelen was, kwam ik dit plaatje tegen:

YES!!! dacht ik, maar het zou ook best kunnen dat ik het hardop uitriep, want dit was ‘m!
Ik begon meteen alle info te verzamelen die ik kon vinden, maar dat bleek bar weinig, want het was maar een idee van Honda, het was nog lang niet zeker of deze motor ook daadwerkelijk in productie zou gaan.
Dus ik maar wachten…en wachten… Nog hier en daar geïnformeerd bij Honda, maar geen sluitend antwoord. Ach het geld was er toch niet, hield ik mezelf maar voor..
Toen presenteerde Honda in 2008 dan eindelijk de CB1000R
Een totaaaaal andere motor met z’n eigen charmes, maar niet waar ik op zat te wachten

Maar het was duidelijk, die CB1000RR ging er dus nooit komen..
Dus wat doe je dan?
Precies, je maakt ‘m zelf
Maar ja, ik weet van mezelf dat ik geen 2 linker handen heb, een motor (ver)bouwen is wel wat anders. In ieder geval verbouwen zoals ik het in gedachte had, want ik wilde er geen duitse streetfighter van maken, ik wilde een motor maken die op het eerste gezicht lijkt alsof ie gewoon van de produktieband van Honda af kwam rollen. En dan nog ietsje verbeterd

Ik heb niets tegen extreme streetfighters, vind ik ook leuk om te zien, maar dat was dus niet mijn uitgangspunt.
Anyway, naast de nodige kennis van motoren had ik nog een beste zak geld nodig, want mijn plannen maakte de motor nou niet bepaald voordeliger of zo
Nu is het zo dat ik de afgelopen jaren nog het 1 en ander te verwerken heb gehad in m’n leven en eigenlijk een beetje moedeloos werd van het knokken tegen van alles en nog wat, dus dit project zag er nog altijd uit als een droom die steeds ongrijpbaarder leek te worden.
Toch heb ik dit ongeveer een half jaar geleden om weten te zetten en een aantal keuzes gemaakt om de dingen die ik belangrijk vind in m’n leven, na te kunnen jagen.
Mijn dromen zijn daar een belangrijk onderdeel van en 1 van die dromen was het maken van die RR.
(eigenlijk mag ik niet klagen, alles wat ik wilde heb ik vroeg of laat voor elkaar gekregen, dus je mag me verwend vinden

)
En binnen 2 maanden had ik alles wat ik nodig had om m’n project te beginnen

Eigenlijk heb ik voldoende kennis om het te doen en al doende leert men, dus sprong er maar gewoon in..
Na wat zoekwerk vond ik een CBR1000RR met schade.
Ik had bedacht dat een motor met schade een stuk voordeliger zou zijn dan een nog rijdende motor strippen en de onderdelen verkopen (wat ik trouwens niet eens zou kunnen, dat had ik gewoon een te grote zonde gevonden). Maar zolang het frame e.d. nog recht is, kan ik de rest wel fiksen
deze kwam ik op een dag tegen
wat je op de foto nauwelijks ziet is dat de andere kant aardig wat schade heeft na een valpartij, van alles plat en gescheurd, tot aan blokdelen toe

Mijn eerste doel was dan ook om ‘m weer rijdend te maken en testen of alles nog een beetje goed werkt en recht is.
Na 2 weken onderdelen verzamelen en sleutelen had ik m’n eerste proefrit, een succes!
Wel wat gehavend, maar alles bleek goed te werken en het frame is recht
Maar er moest nog veel gebeuren. De reparaties waren goed, maar ik moest nog heel veel elektronica wegwerken, kuipdelen aanpassen en verwijderen, frames en beugeltjes maken, om nog maar te zwijgen van alle modificaties die ik wilde doen.
Eigenlijk begon het project nu pas echt.
Gaandeweg kocht ik onderdelen, zoveel mogelijk vooruit zodat ik maar niet stil kwam te staan.
Uiteindelijk ben ik bijna net zo lang bezig geweest met onderdelen zoeken (en sommige leveranciers of pakketdiensten achterna zitten), als met het sleutelen zelf. En alles naast een fulltime baan.
Ok, onderdelen zoeken is ook wel af en toe onder werktijd voorgekomen
Er zijn ook een aantal MFers waar ik heb aangeklopt voor onderdelen, vervoer, kennis, etc. Heb het CBR1000RR-topic dan ook met enige regelmaat bestookt met mijn vragen, waar ik tussen de blote billenfoto’s door nog wel een paar handige reacties en tips heb ontvangen; jongens, bedankt!

Of zelfs een onderdeeltje doneerden aan m’n motor

( i thank you again)
Hier wat sfeerpiccies tijdens verschillende fases van de verbouwing
Zou het ooit nog goed komen?
Ik had er nog altijd alle vertrouwen in, maar zeker weten….
Het was wel heel veel bedrading, veel onderdelen verplaatst, of vervangen, of zelfs helemaal weg gelaten.
Toen kwam de dag dat ik de motor kon starten, alle vloeistoffen er weer in, alles nog even nagelopen en de knop indrukken..
Na 2 seconden waren de doffe dreunen vanuit de dikke 4-cylinder via de vervangingsdemper met een pijp ter grote van een tennisballenkanon een aantal portieken verderop te horen, gecombineerd met mijn euforische uitlatingen die te pijnlijk zijn om te herhalen

, maar reken maar dat ik blij was

Nu wist ik in ieder geval dat ik de meeste dingen goed had gedaan en de belangrijkste dingen werkten!
De weken daarop was voornamelijk het afmonteren, de LED- & Xenonverlichting testen,
basisafstelling van de Powercommander, spanningregelaar meten, en ga zo maar door.
Op een gegeven moment moest zelfs de Hornet er nog aan geloven, die heeft ook meteen een opknapbeurtje van me gehad
Alles ongeveer een maand geleden naar de spuiter gebracht, mijn geduld is dus ernstig op de proef gesteld
Maarr, vandaag heb ik alle onderdelen van de spuiter terug gehad, de boel afgemaakt en zie hier het resultaat, mijn eigen unieke CB1000RR!
Jammer genoeg is het niet zulk geweldig rij en foto weer, maar ik zal snel hier wat betere foto's bij zetten
op dit moment is hij klaar genoeg (voor zover een motor klaar kan zijn), maar wat nog op het lijstje staat:
- Rizoma denkseltje voor het koppelingsvloeistofpotje (is al besteld)
- Frame protectors, er is al een setje custom made voor mij en onderweg
- Stealth achtertandwiel, bij de volgende kettingwissel
- Titanium voorbochten, als ik ze voor een leuke prijs tegen kom
- passagiersteps zwart poedercoaten (maar op dit moment vind ik 't wel goed zo)
(nog wat piccies op pagina 4 & 5)
Al met al heb ik erg veel lol gehad in alle delen van dit project en hoop nog lang van deze motor plezier te hebben!
* horney heeft nu een lamme hand van het typen en piccies plaatsen en gaat nu eens even een welverdiende maaltijd in elkaar flansen
EDIT: nieuwe piccies
yep, hij stuurt ook prima