Nadelen van een chopper?

Bassow

MF veteraan
28 jan 2009
1.404
0
Utrecht
Anders dan het imago-ding waar de helft van dit forum zo mee schijnt te zitten, wat zijn er verder voor echte nadelen aan een chopper? Ik snap dat het anders rijdt/stuurt en dat ik moet proefrijden. Maar in dit geval bedoel ik het langdurig gebruik? De dingen waar je met een proefrit niet achter komt, zeg maar. Ik ga met name ritten tussen de 10 en 150km maken (woon in het centrum, dus korte ritten niet echt nodig) en ben voorlopig van plan em gewoon in te zetten wanneer ik anders de auto zou pakken.

Wat zijn nou dingen die ik op de lijst met 'tegens' moet zetten?

Edit: Voor mijn gevoel komt deze vraag elke dag voorbij, maar in de zoek-optie blijkt het toch vooral te gaan om merkspecifieke vragen en rij-eigenschappen. Het gaat mij meer om het langdurig bezit en gebruik. Is dit al ergens uitvoerig besproken, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
 
Laatst bewerkt:
Tja, wat versta je onder een chopper? Ben je een poetser?

Als je in de winter wil rijden, dan staat pekel in combinatie met chroom echt garant voor veel poetsen. Ik heb daar het schurft aan, dus is dat kreng van mij matzwart.

Verder: Je hangt veel meer op een chopper. Dat is best zwaar voor je rug. Ik zou gewoon een stevige proefrit aanvragen. Zeg gerust, dat je 2 uur wilt rijden. Er zijn genoeg motorzaken waar dat dat kan.
 
Ik vind de nadelen (over het algemeen) meer poetswerk, hangen in je rug dat, voor mij althans, de helft van het aantal kilometers betekent dan op een toermotor waar je rechtop op zit. En het stuurgedrag doordat de voorvork (veel) lager tot soms bijna plat ligt. Daardoor krijg je een slecht stuurgedrag in verhouding met een toer- of sportmotor. Maar de uitstraling vind ik vaak best mooi, dus soms kan dat, zeker als de afstanden niet al te lang zijn, en dat is 150 km niet denk ik, belangrijker zijn dan de nadelen. Wat me ook opviel is dat je, doordat je vaak met je voeten dichter bij het voorwiel zit bij het geringste beetje nattigheid op de weg meteen tot je knieen zeiknat bent. Wat bij een toermotor toch wat minder snel is. Er zit ook vaak maar een klein tankje op. Is zeker over nagedacht zodat je vaker tankt en even de benen (en rug) kunt strekken. Verder blijft het een persoonlijke ervaring en voorkeur. De één zal het rugprobleem direct herkennen en de ander weet niet waar je het over hebt. Je ontkomt dus niet aan een lange proefrit. Voor iedere motor is er een doelgroep.
 
Laatst bewerkt:
Zelf kan ik een chopper alleen maar vergelijken met een naked, van ongeveer dezelfde cc. Chopper heeft minder vermogen, maar meer koppel. Het rijdt gewoon niet zo sportief (en daar is het ook niet voor gemaakt), stuurt lomper (vooral met een langewielbasis, weinig grondspeling, lange vork), is wat zwaarder en remt wat slechter (naked was de voorrem al voldoende om mij goed te laten stoppen, op mijn chopper moet ik de achterrem erbij houden). Qua onderhoud is het inderdaad blijven bijhouden omdat veelal "open" ligt aan weersomstandigheden. Tanken doe ik ongeveer om de 250 km en dan heb ik eigenlijk nog 50 km over.
Ik denk dat je een chopper rijdt, niet om zijn superieure rijgedrag, maar meer voor de looks zelf.
 
Ik rij een vs 700 heb ook zzr gereden en een crosser XL500 maar heb dus voor de vs 700 gekozen vanwege het relaxte rijden.
Ik pak sneller de "chopper" om een stukkie te touren dan dat ik de zzr pakte dat vond ik meer voor de wat langere stukken.
En op de zzr "moest" ik ook altijd gassen...
Dus ik ben weer terug bij af, mijn eerste motor was ook een Intruder vs700.
En ja het poetsen, ik vind dat niet erg integendeel zelfs.
 
Je zithouding is op een chopper vaak heel anders; maar iedere motor is zo aan te passen zodat je heel relaxed zit. Ik heb op mijn hardtail een kleine sissybar-voor-bestuurder gebouwd, zodat ik een stuk relaxter zit en mijn rug ondersteuning krijgt. Daarmee kun je echt urenlang rijden zonder problemen.
 
Dank. Goeie feedback. Fijne rubriek is dit toch. Zou je al bijna een chopper voor nemen ;)
 
Ik heb op diverse soorten fietsen gereden en ik zal even de dingen quoten die ik herken bij fabriekschoppers:

Tja, wat versta je onder een chopper? Ben je een poetser?

Als je in de winter wil rijden, dan staat pekel in combinatie met chroom echt garant voor veel poetsen. Ik heb daar het schurft aan, dus is dat kreng van mij matzwart.

Verder: Je hangt veel meer op een chopper. Dat is best zwaar voor je rug.
Voor mij ligt de grens bij 200 km. In een dag meer rijden dan 200 km is niet te doen zonder de volgende dag rugpijn te hebben. En inderdaad, een chopper hoort wat meer gepoetst te zijn. Neem/maak een ratbike als je een hekel aan schoonmaken of poetsen hebt.

En het stuurgedrag doordat de voorvork (veel) lager tot soms bijna plat ligt. Daardoor krijg je een slecht stuurgedrag in verhouding met een toer- of sportmotor.
Yep, ik moet de eerste chopperrijder nog meemaken die zijn achterband inlevert zonder schaamrandjes.

Wat me ook opviel is dat je, doordat je vaak met je voeten dichter bij het voorwiel zit bij het geringste beetje nattigheid op de weg meteen tot je knieen zeiknat bent. Wat bij een toermotor toch wat minder snel is.
Herkenbaar. En de regen waait je ook nog eens je broek in....

Er zit ook vaak maar een klein tankje op. Is zeker over nagedacht zodat je vaker tankt en even de benen (en rug) kunt strekken.
Ook waar, maar dat zal geen probleem zijn als je hem als chopper gebruikt.

Zelf kan ik een chopper alleen maar vergelijken met een naked, van ongeveer dezelfde cc. Chopper heeft minder vermogen, maar meer koppel.
Yep. En laagtoerig, 6000 rpm is voor een chopper meestal wel de max. Maar daardoor rij je wel vaak met een toerental waarbij de motor veel koppel heeft.

is wat zwaarder en remt wat slechter (naked was de voorrem al voldoende om mij goed te laten stoppen, op mijn chopper moet ik de achterrem erbij houden).
Jammer genoeg is dit vaak wel waar.

Ik rij een vs 700 heb ook zzr gereden en een crosser XL500 maar heb dus voor de vs 700 gekozen vanwege het relaxte rijden.
Een chopper nodigt inderdaad veel meer uit om rustig te cruisen.

Nog een paar nadelen:
Choppers zijn vaak wat dorstiger. 1 op 15 is voor een chopper normaal, voor een toerfiets is dat dorstig.
Choppers zijn minder diefstalgevoelig. Ja, een HD wordt snel gejat, maar wat denk je dat er met een dure Stukgaatie gebeurt als je die niet uitvoerig op slot zet?
Enneh: chopperrijders zijn vaak wat ouder. Het is voor iemand met vijftig lentes moeilijk om het openlijk toe te geven, maar heel veel chopperrijders zijn mannen die voluit in de midlifecrisis zitten.



Enneh: de echte choppers, de zelfgebouwde...
Tja, dat scala loopt van ronduit rampzalig en levensgevaarlijk om op te rijden tot rijdt als een toerfiets. Van hypermooi tot daar wil ik nog niet dood op gevonden worden. Meestal HD-lookalikes maar soms zie je ook iets bijzonders.
 
Laatst bewerkt:
Zelfbouw ;)

911a6724fce91ca6471666dcaf69d3b8

En ik ben d'r trots op!
 
Ik gebruik mijn Dragstar elke dag, zomer en winter voor woon/werk verkeer.
En dat chroom is een kwestie van bijhouden, veel vet gebruiken.

Verbruik ligt boven de 1:20
 
Op mijn suzuki bandit kan ik alles. En op de HD sportster doe ik alles en dan moet hij het maar kunnen :) en dat gaat goed.
 
~
Enneh: chopperrijders zijn vaak wat ouder. Het is voor iemand met vijftig lentes moeilijk om het openlijk toe te geven, maar heel veel chopperrijders zijn mannen die voluit in de midlifecrisis zitten.


~
Ik ben ongeveer van de helft aantal lentes en heb een chopper. Op zich niet erg, dan lijk ik volwassener =)
 
\
Enneh: chopperrijders zijn vaak wat ouder. Het is voor iemand met vijftig lentes moeilijk om het openlijk toe te geven, maar heel veel chopperrijders zijn mannen die voluit in de midlifecrisis zitten.


\
Ik ben ongeveer van de helft aantal lentes en heb een chopper. Op zich niet erg, dan lijk ik volwassener =)

ik ken het met mijn 22 lentes

verder, heb altijd gelest op een tour een cb 500 maar rijd nu super magna en geen last van mijn rug zelfs niet na lang rijden, soms alleen stijve benen
 
Je zegt het zelf, proefrijden is de beste optie..
Ik wil niets anders meer dan een chopper, geen last van je armen, benen, polsen, rug,
Ik zit op een relax stoel (mustang zadel) en kom behoorlijk vooruit _O-

Ik heb zelf gekozen voor de Magna 700 V45 uit 1986, voor het vermogen, het rijgedrag, de zit, ook degene die achterop zit zit goed
Trekt als een lier en de top ligt op ongeveer 200km/u, de v65 gaat dan nog even door naar de 250km/u, maar lekker rijden is dan anders, dus sloom.... neuh

Ik gebruik hem ook voor woon/werk verkeer 140km, en stap fris er weer af.

Remmen heb ik geen last van, het zijn voor dubbele schijven en achter een trommel, de supermagna heeft slechts 1 schijf voor da's jammer, maar voor de rest een beest van een motor.

Alleen veeel poetswerk, het grootste gedeelte van de motor is van aluminium, en corrodeert snel, dus voor mij is dat een doorn in het oog, maar dan had ik maar wat anders moeten nemen, of zwart spuiten net als de Black Betty van Dwaal

Veel nadelen heb ik niet, behalve dan dat 23jaar oud is.
 
Je zegt het zelf, proefrijden is de beste optie..
Ik wil niets anders meer dan een chopper, geen last van je armen, benen, polsen, rug,
Ik zit op een relax stoel (mustang zadel) en kom behoorlijk vooruit _O-

Ik heb zelf gekozen voor de Magna 700 V45 uit 1986, voor het vermogen, het rijgedrag, de zit, ook degene die achterop zit zit goed
Trekt als een lier en de top ligt op ongeveer 200km/u, de v65 gaat dan nog even door naar de 250km/u, maar lekker rijden is dan anders, dus sloom.... neuh

Ik gebruik hem ook voor woon/werk verkeer 140km, en stap fris er weer af.

Remmen heb ik geen last van, het zijn voor dubbele schijven en achter een trommel, de supermagna heeft slechts 1 schijf voor da's jammer, maar voor de rest een beest van een motor.

Alleen veeel poetswerk, het grootste gedeelte van de motor is van aluminium, en corrodeert snel, dus voor mij is dat een doorn in het oog, maar dan had ik maar wat anders moeten nemen, of zwart spuiten net als de Black Betty van Dwaal

Veel nadelen heb ik niet, behalve dan dat 23jaar oud is.

Kan jij niet beter deze post Hier klikkie doen hier posten?

In verband met een neigend hoog reclamegehalte supermagna ;)


Maar ik moet nog even toevoegen dat de ene chopper de andere niet is (zoals alle motoren verschillen van elkaar). Bij de ene chopper heb ik na een rit van een kwartier al de volgende dag last van mijn rug en bij de andere na 5 dagen rijden nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, ik rij met een kawa vn 900 enne heb vorig jaar naar Kroatië gereden en daar rondgetoerd, een reisje van 5200 km op een cruiser. Geslapen op campings, totaal geen last gehad van de rug. Ben ook niet van de jongste. Conclusie: kopen die chopper! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Sow Sav... aardig lijstje heb je daar.
Ben het niet helemaal met je eens, gelukkig maar...

'T is het't leukste om een fiets te kopen en die helemaal naar je eigen ding te maken.
En dan kun je bijna alle bovengemoemde punten door Sav zelf aanpassen :Y
Lekker hobbyen en je heb iets unieks!

Ik ben dan ook pas 25 lentes jong, en ben van mening dat juist de toerfietsen voor de mensen in de midlifecrisis zijn! Vind dat meer de fietsen van... Ik wil wel, maar ik kan niet!
Wat vaak komt door die lichamelijke gesteldheid!

BTW... gaaf fietske Dwaal!
 
Ik ben ook al weer 46.

Vaak krijg ik van vrouwen zo'n bemoedigend knikje.
Gisteren stapte ik van de brommer zegt zo'n vrouw van halverwege 50 "Zo,ik wist niet dat jij zo'n stoere man was ". :?

Jonge grieten kijken me aan met een blik die ik niet echt kan thuis brengen maar het ziet er weinig hoopvol uit. _O-

Ja.Het is zo.Ik ben een ouwe lul op een Harley. '(
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook al weer 46.

Ja.Het is zo.Ik ben een ouwe lul op een Harley. '(

Zo Murph, had je altijd veel jonger ingeschat, weet niet waarom, dat heb je als je enkel altijd platte tekst ziet. :')

Och, als het een troost mag zijn 51 lentes jong :Y
full
hij is er 23.
 
Laatst bewerkt:
@Matiezzz,

Yep, oudjes rijden meestal een dikke chopper of een grote toerfiets met meer bagageruimte dan een fullsize station. Vaak een "Duits gedrocht... " ;)


Maareh:
Hij telt 22 lentes, ik 50...

Afbeelding004.jpg





Ik heb ook nog een GS500. Mag dat als toerfiets tellen of is het een volbloed naked???
 
Misschien meten alle 45 plussers hier een chopperclub prichten.

Uiteraard met Patch.Harm mag er ok bij.

De naam weet ik al.
"MC De Lekkende Prostaat ".
 
Terug
Bovenaan Onderaan