Logo motorclub

ik krijg verschillende indrukken over motor clubs, van vrij positief, tot redelijk negatief... ik wil daar verder ook niet te veel mening over vormen, want het is mijn ding niet, en staat rerdelijk ver van mijn dagelijks doen en laten... vind ik ook prima verder.. maar toch ben ik benieuwd, is dit iets dat heel erg speelt in nederland? zijn er veel clubs echt actief in die vorm? (lees 1%, hells angels, etc.) hebben clubs als de suzuki bandit club, de yzf-r club, de erm... de fazer club, etc. etc. daar uberhaupt iets mee te maken?

maar goed.. dit is mijn nieuwsgierigheid.. niet heel belangrijk verder. :)


Er zijn in Nederland 9 clubs "in deze vorm":
http://www.hellsangelsmc.nl/colorclubs.htm

Dat geldt voor de meeste mensen. De 1% scene is een, noem het maar, 'sub-cultuur' die eigenlijk erg gesloten is, volgens hun eigen regels leeft en waar ook niet iedereen zomaar geaccepteerd wordt. Begeef je je in dat wereldje is het nuttig dat je vooraf de 'Do and Don'ts' weet. ;)

Er is op internet al heel veel over geschreven, de meeste informatie vind je hier:
http://www.rcvsmc.net/index.html
 
Laatst bewerkt:
nietsvermoedende clubjes kunnen zich vooraf laten informeren.cq eerst eenms rondneuzen voordat men wat onderneemt.
vele mc´s worden opgestart op een dusdanige boerenfluitjesmanier dat het dus helemaal nergens meer over gaat.......en noemt zich dan mc......en dan ook nog met collors gaan lopen.
....knip....
als de collorclubs loopt en zeker niet met een plaatsnaam erin.,
dat wordt namelijk weer wel getolereerd
Ik snap dit werkelijk niet. Tuurlijk, als je echt met een logo van een MC gaat rondlopen zonder dat je dat hebt 'verdiend' en ervoor 'flink moest knokken', dan kan ik me voorstellen dat je daar commentaar op krijgt, terecht. Ook al begrijp ik niks van dat hele respectverhaal, ik kan dat wel begrijpen.

MAAR, waar ik 0,0 begrip voor heb is dat de 'echte' MC's de 'hobby' MC's niet in hun waarde laten en een beetje voor de rest van motorrijdend Nederland gaan bepalen dat ze dingen wel of niet mogen. Laat je eigen clubje gewoon je clubje zijn en laat andere clubs lekker zelf aan modderen, georganiseerd of niet. Wederzijds respect heet dat, respect komt niet alleen jullie kant op, dat is tweerichtingsverkeer. En respect betekent niet je houden aan eenzijdige regels.

................lekker met een nl vlag en kanarie rond gaan rijden joh en zeker mc eronder naaien.
euh jij woont op de veluwe??
kan je een aantal plekken noemen op de veluwe waar je je in dat geval maar beter niet meer kan laten zien.

Ook weer zo'n agressieve reactie. Als ik een MC wil oprichten met een aantal elementen daarin waarmee ik mezelf identificeer en waar andere eventuele leden zich ook in kunnen vinden moet ik dat toch lekker zelf weten? Ik respecteer andere MCs door mijn logo zelf te ontwerpen en niet op de anderen te laten lijken, maar als ik daar dan elementen die ik associeer met Nederland en de Veluwe in wil verwerken snap ik werkelijk niet wat het probleem is.
 
Lijkt mij goed, sommige mensen schijnen in een fantasiewereld te leven.
En daar is op zich niks mis mee, zolang ze hun fantasieën maar niet opleggen aan anderen. Wat ik ook zo jammer vind is dat ik nog geen fatsoenlijke reacties heb gezien hier. Niet ECHT tenminste. Meeste zijn in de trant van 'respect verdienen', 'moet je vooral doen joh, kijken wat er gebeurt' en 'je kunt gewoon advies aan de alomtegenwoordige MCs vragen voor je iets doet'.

Maar WAAROM zouden we dat moeten doen? WAAROM kunnen simpele motorclubs niet gewoon doen en laten wat ze willen, mits ze de eerder opgerichte motorclubs niet dwars zitten en bewust imiteren?

Geef daar eens gewoon antwoord op? Niet jij, RR, maar de die-hard MC leden onder ons.
 
euh das niet helemaal waar.
ik ben lid van een frontpatchclub en rijd kawa hardtail en suzuki gs850.
en ik weet van de drie collorclubs in nederland die geen harleyplicht hebben(maar waarvan de meeste leden toch echtwel harley rijden)

Klopt, Black Sheep MC gaat nog een stapje verder door alleen eigenbouw (Yap/HD/EUR) te accepteren.
Maar het is gewoon een feit dat de meeste MC's op een HD danwel Buell rijden, puur naar Amerikaans voorbeeld.
 
Hie zit het eigenlijk met McDonalds, McDrive, McGregor? Wanneer wordt dat eens aangepakt?
Volgens mij is een motorclub een clubje van mensen die als gemeenschappelijke overeenkomst hebben dat ze motorrijden. En volgens mij is er geen wet die iets anders toeschrijft aan de organisatievorm. Ook is volgens mij De MC die hiervoor veelvuldig beschreven wordt geen motorclub maar een motorcycle club. En ontstaat het unieke dat wordt toegedicht, het übermensch-gevoel voor de leden, alleen door de toevoeging die ná de twee letters staat vermeld. De colours geven tot slot de herkenning. 't Is eigenlijk net als het visje achterop de auto .... het zegt: ik ben er ook zo één. Waarmee vooral aan medestanders zichtbaar wordt dat (je de schijn op houdt dat) je je houdt aan de wetten en geboden die gelden bínnen de groep aanhangers of gelovigen.
En in die metafoor ..... laten we door een gelovige verbieden dat we op zondag motorrijden? Of zou dat (wel) te bizar zijn?

Voor de topicstarter, die niet meer reageert, en waar ik me bij het offtopic raken best wel iets kan voorstellen:
een clublogo moet eenvoudig zijn, en moet in één oogopslag tonen waar de motorrijders voor staan.
Het best begin je met foto's die je vindt passen. Die breng je terug naar schetsen. De schetsen combineer je. Het resultaat vereenvoudig je. Waarmee de creatie klaar is.
 
Zielige, laffe mannetjes. '(
Dat soort reacties zijn ook weer niet nodig. Ik geloof best dat de mannen van de MC's ergens voor staan, en in elke club heb je zielige leden die misschien niet uitdragen wat je als MC wil uitdragen. Daarom ben ik zo benieuwd naar een wat intelligentere reactie van een 'echt MC lid'. Maar die komen maar niet :)
 
nietsvermoedende clubjes kunnen zich vooraf laten informeren.cq eerst eenms rondneuzen voordat men wat onderneemt.
vele mc´s worden opgestart op een dusdanige boerenfluitjesmanier dat het dus helemaal nergens meer over gaat.......en noemt zich dan mc......en dan ook nog met collors gaan lopen.
en dat is nou net tegen het zere been van een kleine groep mc´s die wel 100 procent goed georganiseerd zijn en minstens twintig jaar in de scene rondlopen.
in duitsland was dat in het verleden anders en had elk dorp wel een collorclub of mc.ook dat filtert zich aardig uit de laatste jaren.
in nederland wordt dat al vanaf het begin erg strak in de hand gehouden door de raad van inmiddels negen.scheelt ook een hoop onderlinge strijd omdat het juist georganiseerd is.

en nog eens wat de meesten hier zoals de ts die ff een mc willen beginnen weten donders goed waar men mee bezig is en probeerd het toch(of met collors of met mc in de naam of met een frontpatch waar mc in staat)en asl men dan een waarschuwing krijgt of erger de bek kapot .staat men dom te kijken ....oh dat wist ik niet....ja tuurlijk. je weet toch verdomme wat je op je jas naait anders had je er waarschijnlijk nix opgenaaid maar nee je vind het stoer om mc op je jasje te naaien........dan moet je de risicos daar ook van dragen lijkt mij.

en ja ik draag idd mc en ben idd lid van een mc en heb daar lang voor moeten knokken(niet letterlijk opvatten)en als ik iemand tegenkom waarvan ik weet(en neem van mij aan dat ik dat weet,want ik weet hoe de kaart in nl eruitziet op mc gebied)dan wordt hij of zij door mij vriendelijk doch uiterst dringend verzocht hier heel rap afstand van te doen.

een ander verhaal wordt het als je mtc(motortoerclub in je logo hebt,zolang je niet in dezelfde stijl
als de collorclubs loopt en zeker niet met een plaatsnaam erin.,
dat wordt namelijk weer wel getolereerd
Laat me niet lachen.

ff een greep uit de Nederlandse motorclubs: MC De Blade Runner, MC Lotus Motoren Bilzen, MC Mios '93, MC De Oneindige Horizon, MC Nocht en Leut, MC Bartje, MC Hoogeveen, MC '80 Ruinen, MC De Gasschoeve Hardenberg, MC Zwolle eo, MC De Mijlentellers, Enterse MC, MC Zokatoe, MC Heemse, MC Free Wheels - Heeten, MC Nijverdal-Hellendoorn, MC Salland, MC Wanneperveen, MC De Maasstreek, MC De Kraats, MC Kort Oisterwijck Doornenburg, MC Royal Riders, MC Keizer Karel, Needse MC, MC De Buddy Rijders, MC De Megafoon, MC Hamaland, MC Asom .... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat jij beweert over het niet mogen gebruiken van "MC" en/of plaatsnamen is dus grote flauwekul.

Zoals al eerder gezegd is het begrijpelijk dat het niet goed is een naam en\of logo te gebruiken dat lijkt op dat van een bestaande motorclub. Maar ga niet lopen beweren dat iedereen maar aan jullie toestemming moet vragen voor het gebruik van 'MC' en/of plaatsnamen en het logo moet laten keuren door jullie want dat is echt kolder.
 
...net als het visje achterop de auto .... het zegt: ik ben er ook zo één. ...
Grappig, omdat ik net over de Veluwe begon moest ik ook gelijk aan het beruchte visje denken. Is weer een hele andere discussie, maar ik vind dat visje ook een beetje triest altijd. Kijk mij, ik ben gelovig!! Maar goed, ik heb nooit de behoefte gehad 'ergens bij' te horen, misschien komt het daardoor.

Niettemin vind ik het wel interessant om iemands beweegredenen te horen om wel ergens bij te willen horen. En mensen aan te vallen die ergens anders bij willen horen ;)
 
Laat me niet lachen.

ff een greep uit de Nederlandse motorclubs: ..opsomming... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat jij beweert over het niet mogen gebruiken van "MC" en/of plaatsnamen is dus grote flauwekul.

Zoals al eerder gezegd is het begrijpelijk dat het niet goed is een naam en\of logo te gebruiken dat lijkt op dat van een bestaande motorclub. Maar ga niet lopen beweren dat iedereen maar aan jullie toestemming moet vragen voor het gebruik van 'MC' en/of plaatsnamen en het logo moet laten keuren door jullie want dat is echt kolder.
Grappig, misschien ben ik er ook wel gewoon ingetrapt en is het de opvatting van een paar zielige leden dat je toestemming zou moeten vragen en is dat helemaal niet de opvatting die de MC 'an sich' uitdraagt. Met andere woorden, misschien ben ik wel iets te makkelijk gaan generaliseren. Ik hoop stiekem wel dat dat het geval is.

Grappige ondertitel trouwens Koffer, doet me denken aan een kreet uit onze Loesje scheurkalender: "Leuk he, dat jouw vrijheid altijd grenst aan die van anderen."
 
De term MC staat voor het Engelstalige "Motorcycle Club"
mc - Google Search
Niet alleen 'motorcycle club' dus.
Dat geldt voor de meeste mensen. De 1% scene is een, noem het maar, 'sub-cultuur' die eigenlijk erg gesloten is, volgens hun eigen regels leeft en waar ook niet iedereen zomaar geaccepteerd wordt. Begeef je je in dat wereldje is het nuttig dat je vooraf de 'Do and Don'ts' weet. ;)
OK,
Opnieuw: Staan die 'do's en don'ts' ergens beschreven (linkje?), die regels zijn die voor alle aanhangers van die '9' hetzelfde?
Als het een subcultuur is, hoe ben ik dan verondersteld te weten welke regels ZIJ gebruiken? Ze laten niemand toe, maar ze verwachten wel dat IEDEREEN weet welke HUN regels zijn???
nee, binnen nederland zijn dus de 9 MC's en nog een paar 'frontpatch' clubs die actief zijn. Deze vallen dus allen onder de MC's. Een groot aantal andere Harley Davidson clubs en HOG clubs dragen geen colors maar een eendelige patch en vallen onder de 'Harley Davidson Clubs'. Voor de 'leek' is het verschil vaak niet direct te zien, maar voor wie bekend is in de scene is dit direct duidelijk.
Ik rij alleen Jappen, ben ik dan verondersteld het onderscheid te kennen tussen een Harley patchrijder en een Guzzi patchrijder? Dien ik dan ook die regels van die 1% te kennen, of is het voldoende als ik gewoon de verkeerswetten naleef?
Nee, binnen Nederland rijden alle MC's uitsluitend Harley Davidons. Ik heb zelf nog geen 1% club gezien waar iets anders dan HD wordt gereden. In Duitsland bijvoorbeeld rijden wel veel MC's met verschillende merken rond.
 
Grappig, omdat ik net over de Veluwe begon moest ik ook gelijk aan het beruchte visje denken. Is weer een hele andere discussie, maar ik vind dat visje ook een beetje triest altijd. Kijk mij, ik ben gelovig!! Maar goed, ik heb nooit de behoefte gehad 'ergens bij' te horen, misschien komt het daardoor.

Niettemin vind ik het wel interessant om iemands beweegredenen te horen om wel ergens bij te willen horen. En mensen aan te vallen die ergens anders bij willen horen ;)
Dan behoor jij tot die groep mensen die nooit de behoefte hebben om 'ergens bij' te horen... })
 
Hie zit het eigenlijk met McDonalds, McDrive, McGregor? Wanneer wordt dat eens aangepakt?
McEagle?

't Is eigenlijk net als het visje achterop de auto .... het zegt: ik ben er ook zo één. Waarmee vooral aan medestanders zichtbaar wordt dat (je de schijn op houdt dat) je je houdt aan de wetten en geboden die gelden bínnen de groep aanhangers of gelovigen.
En in die metafoor ..... laten we door een gelovige verbieden dat we op zondag motorrijden? Of zou dat (wel) te bizar zijn?
Dat visje is er voor de andere visjes.
Ik kan me niet herinneren dat die visjes wetten opstellen aan andere koekblikkers, corrigeer me als ik hierin fout ben.
En als iemand een sticker van een eend op haar auto plakt, dan hoeft die geen toestemming te vragen aan de vissen...
 
nietsvermoedende clubjes kunnen zich vooraf laten informeren.cq eerst eenms rondneuzen voordat men wat onderneemt.
vele mc´s worden opgestart op een dusdanige boerenfluitjesmanier dat het dus helemaal nergens meer over gaat.......en noemt zich dan mc......en dan ook nog met collors gaan lopen.
en dat is nou net tegen het zere been van een kleine groep mc´s die wel 100 procent goed georganiseerd zijn en minstens twintig jaar in de scene rondlopen.
in duitsland was dat in het verleden anders en had elk dorp wel een collorclub of mc.ook dat filtert zich aardig uit de laatste jaren.
in nederland wordt dat al vanaf het begin erg strak in de hand gehouden door de raad van inmiddels negen.scheelt ook een hoop onderlinge strijd omdat het juist georganiseerd is.

en nog eens wat de meesten hier zoals de ts die ff een mc willen beginnen weten donders goed waar men mee bezig is en probeerd het toch(of met collors of met mc in de naam of met een frontpatch waar mc in staat)en asl men dan een waarschuwing krijgt of erger de bek kapot .staat men dom te kijken ....oh dat wist ik niet....ja tuurlijk. je weet toch verdomme wat je op je jas naait anders had je er waarschijnlijk nix opgenaaid maar nee je vind het stoer om mc op je jasje te naaien........dan moet je de risicos daar ook van dragen lijkt mij.

en ja ik draag idd mc en ben idd lid van een mc en heb daar lang voor moeten knokken(niet letterlijk opvatten)en als ik iemand tegenkom waarvan ik weet(en neem van mij aan dat ik dat weet,want ik weet hoe de kaart in nl eruitziet op mc gebied)dan wordt hij of zij door mij vriendelijk doch uiterst dringend verzocht hier heel rap afstand van te doen.

een ander verhaal wordt het als je mtc(motortoerclub in je logo hebt,zolang je niet in dezelfde stijl
als de collorclubs loopt en zeker niet met een plaatsnaam erin.,
dat wordt namelijk weer wel getolereerd


ah dus jullie willen ook nog eens bepalen hoe mensen hun clubbie organiseren _O-

hallo zeg, als een maar gasten de mc snitzelbende nederland oprichten en via hyves of iets dergelijke lekker chaotisch toerritjes organiseren waarbij ze veel lol hebben wat heb jij er dan over te oordelen.

weet je wat ik een goede regel zou vinden.
het verbieden van motorclubs waarvan 20% van de leden of meer ooit in aanraking is geweest met de politie.
 
Dan behoor jij tot die groep mensen die nooit de behoefte hebben om 'ergens bij' te horen... })
Oh mijn god, dat is weer een hele andere leuke discussie voor als je aan het bier zit ;) Maar je hebt gelijk, je kunt niet nergens bij horen :p Het is wel een voordeel dat ik me niet hoef te bewijzen voor ik bij de groep kan horen die nergens bij wil horen ;)
 
@HD4ever, bedankt voor de heldere uitleg :) ik had werkelijk waar geen idee :)

en @ neanderthaler, ik kan me voorstellen dat die regels nergens beschreven staan.. dat is bijna nooit in subculturen namelijk. Vroeger op IRC's en BBS waren er een aantal duidelijke regels en een heleboel ongeschreven regels, waar je of, gaande weg achterkomt, of moet vragen waar mogelijk, maar die zelden uitgelegd worden aan mensen die er buiten staan.

zelfde geld voor bijvoorbeeld (weliswaar op een andere schaal natuurlijk) fotografen onderling.. ik ben als concert fotograaf constant bezig met de ongescreven regeltjes van een band, een andere fotograaf etc... en ja, dat staat natuurlijk niet in verhouding, maar toch, het idee erachter is hetzelfde.

niet altijd even eerlijk, maar wel ergens een beetje logisch.

maar goed.. ik hou het lekker op m'n supersportjes en zwaai vrolijk naar alle motorrijders..
 
......

weet je wat ik een goede regel zou vinden.
het verbieden van motorclubs waarvan 20% van de leden of meer ooit in aanraking is geweest met de politie.

Vooraleerst: Ik heb geen uitgesproken mening over cluppies. Voor mij is het motto: "leven en laten leven" van groot belang. Mijn levensopvattingen zullen door velen niet onderschreven worden en andersom geld hetzelfde. Zolang we elkaar de ruimte gunnen (!) is er niet veel aan de hand. Helaas blijkt het op elk vlak binnen de maatschappij nogal moeilijk te zijn om elkaar die ruimte te gunnen. Vele mensen klagen over een ander en denken dat hun leefwijze de ideale is waar eenieder zich maar aan heeft te conformeren.

In datzelfde licht zou een 20% justitie drempel niet verstandig zijn. Golfclubs, bridgeclubs en trek het maar door, zouden daar mogelijk ook wel eens hun deuren door moeten sluiten.
Niets is wat het lijkt. Wat verteld meer over de ware aard; een tattoo + ruige kop, of een business suit + das?
Wat is erger; een MC'er die je "vriendelijk doch dringend" verzoekt om een fout plaatje te verwijderen, of een business suit + das die je de "verkeerde" (lees: waar hij het meest aan verdient) hypotheek verkoopt?

De hele maatschappij is zo rot als een mispel, laten we (mijn mening) maar niet de indruk wekken dat de één beter is dan de ander.
 
die hypotheek kun je zelf nog kiezen.

maar als een mc andere clubs gaat verbieden om bepaalde zaken te dragen word je beperkt in je vrijheid.

ik zal niet snel een leren jas aantrekken en er een patch opnaaien maar voor mensen die dat wel willen laat ze lekker.

vind die mc's net een stel kleuters bij elkaar, jij mag dat niet, eerst aan mij vragen of het mag :')

maar goed, word ook zo leuk gezegd dat je dan wel ff je shirt van je lijf word gerukt of je klappen krijgt.
en bij de meeste normale rijders zal dat impact hebben.

maar wat als een stel van het korps commando troepen nu "MC 1% mental The netherlands" opnaait.
dan wil ik het graag zien als er t-shirts worden gescheurd :')
 
Laatst bewerkt:
nietsvermoedende clubjes kunnen zich vooraf laten informeren.cq eerst eenms rondneuzen voordat men wat onderneemt.
vele mc´s worden opgestart op een dusdanige boerenfluitjesmanier dat het dus helemaal nergens meer over gaat.......en noemt zich dan mc......en dan ook nog met collors gaan lopen.
en dat is nou net tegen het zere been van een kleine groep mc´s die wel 100 procent goed georganiseerd zijn en minstens twintig jaar in de scene rondlopen.
in duitsland was dat in het verleden anders en had elk dorp wel een collorclub of mc.ook dat filtert zich aardig uit de laatste jaren.
in nederland wordt dat al vanaf het begin erg strak in de hand gehouden door de raad van inmiddels negen.scheelt ook een hoop onderlinge strijd omdat het juist georganiseerd is.

en nog eens wat de meesten hier zoals de ts die ff een mc willen beginnen weten donders goed waar men mee bezig is en probeerd het toch(of met collors of met mc in de naam of met een frontpatch waar mc in staat)en asl men dan een waarschuwing krijgt of erger de bek kapot .staat men dom te kijken ....oh dat wist ik niet....ja tuurlijk. je weet toch verdomme wat je op je jas naait anders had je er waarschijnlijk nix opgenaaid maar nee je vind het stoer om mc op je jasje te naaien........dan moet je de risicos daar ook van dragen lijkt mij.

en ja ik draag idd mc en ben idd lid van een mc en heb daar lang voor moeten knokken(niet letterlijk opvatten)en als ik iemand tegenkom waarvan ik weet(en neem van mij aan dat ik dat weet,want ik weet hoe de kaart in nl eruitziet op mc gebied)dan wordt hij of zij door mij vriendelijk doch uiterst dringend verzocht hier heel rap afstand van te doen.

een ander verhaal wordt het als je mtc(motortoerclub in je logo hebt,zolang je niet in dezelfde stijl
als de collorclubs loopt en zeker niet met een plaatsnaam erin.,
dat wordt namelijk weer wel getolereerd


ik heb geen mc in mijn kleine clubje, maar mocht ik wel mc in mijn clubje hebben en ik kom je tegen? en je verzoekt mij "uiterst dringend" om er heel rap afstand van te doen, en ik doe dat niet....wat dan????? wat ga jij dan op dat moment doen?
 
axetattoo schreef op 11 juli 2009:
................lekker met een nl vlag en kanarie rond gaan rijden joh en zeker mc eronder naaien.
euh jij woont op de veluwe??
kan je een aantal plekken noemen op de veluwe waar je je in dat geval maar beter niet meer kan laten zien.



die plekken zullen wel over heel nederland te vinden zijn waarschijnlijk.ik vind je nogal neerbuigend klinken.
 
Laatst bewerkt:
axetattoo schreef op 11 juli 2009:
................lekker met een nl vlag en kanarie rond gaan rijden joh en zeker mc eronder naaien.
euh jij woont op de veluwe??
kan je een aantal plekken noemen op de veluwe waar je je in dat geval maar beter niet meer kan laten zien.



die plekken zullen wel over heel nederland te vinden zijn waarschijnlijk.ik vind je nogal neerbuigend klinken.

Klinkt eerder als een soort bedreiging.
Daarom sprak ik ook van zielige, laffe mannetjes.
Als ze niet met een groep zijn, gaan ze huilen. :')
 
Klinkt eerder als een soort bedreiging.
Daarom sprak ik ook van zielige, laffe mannetjes.
Als ze niet met een groep zijn, gaan ze huilen. :')

Ah.. Enige wat "ons" dan onderscheid van "hen" is dat zij het ook nog buiten het "veilige" internet c.q. forum durven, al zij het met meer dan 1 persoon?
mompeld iets over diverse etnische minderheden die daar ook het e.e.a. over kunnen meepraten

Grappig, als je er objectief naar kijkt (ik sta gelukkig buiten mc's of wat dan ook) roept het halve forum dat de die-hard-motor-club-aanhanger een prutser/zielepoot of wat dan ook is, terwijl ze zichelf met hun commentaar net zo goed in een hokje plaatsen. De meerderheid regeert.
Mij best, maar volgens mij weet nog steeds niemand hoe het nu exact zit, dus tenzij de statuten (of gelijke) hier gepost worden zullen we geen duidelijkheid krijgen. Anderzijds; als het echt zo erg was, dan waren dit soort clubs verboden want een club aangemerkt als criminele organisatie mag in ons landje niet.

Al met al is het wel reuze interessant om te zien wat een beetje mysterie (de mist rond HA en/of gelijke) voor effect kan hebben op de mens. Verklaard een hoop over ons sociaal psychologisch gedrag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan