XS 750

Hoe dan ook, er moet eerst thuis geklust worden.....
Dus dit schuif ik toch enigszins op de langere baan, want ik verwacht dat het best wat tijd kost om dit echt goed te doen. De motor loopt nu behoorlijk en is dus bruikbaar :) en daar gaat het toch om.

Wel ga ik morgen even de bougies checken :Y . Want dat geeft inzicht op risico op problemen (te arm is heet en daar is een triple gevoelig voor).

Ga ook nog het wphb lezen over het stellen van de kleppen.

Op zich heb ik wel kleppen gesteld, doch dat was boutje moertje systeem (dus het eenvoudige systeem). Moet dus wel moed verzamelen om dit "even" te doen.

Voor alle duidelijkheid, deze carbs hebben geheel uit elkaar gelegen en zijn handmatig schoongemaakt en daarna visueel door mij afgesteld :P

Lees ik heb met tegenlicht de gaskleppen optisch gelijk gezet. Als je namelijk de stationairschroef ver uitdraait gaan de gaskleppen iets openstaan. Je kan dan namelijk de carbs (die te stellen zijn) visueel op een even grote/kleine doorlaat stellen.

Zal ook een klein filmpje maken en op youtube plaatsen. Kan je als je zin heb luisteren hoe het blok loopt ;)

Bedankt voor het meedenken !
 
tja je beschrijft het goed Sander maar feit is wel dat het allemaal toch wat minder makkelijk gedaan is dan gezegd. Het is een beetje hoeveel feeling je er mee hebt, welke ervaring, en welke ambitie. Wil je het perse leren, durf je het aan, of vind je het een stap te ver.
Een niet goed afgestelde carburateur goed afstellen is nog niet zo eenvoudig.
Een eind in de buurt komen kan je wel met wat technisch inzicht en gezond verstand (+ goede documentatie, fabrieksinstellingen enz).

Je moet daarnaast ook wel in wat spullen investeren. Kost geen vermogen, maar wel wat.

Vooral als de voorwaarden niet allemaal aanwezig zijn, bijv een verborgen probleempje of zo, dan moet je toch wel wat weten om er uit te komen.
Een motor waar niks aan is, hoef je meestal ook niet af te stellen; dan voldoet de fabrieksinstelling...

dus.. zo eenvoudig is het zeker niet altijd.


Inderdaad, ik ben ook afgehaakt op de carbs, kleppen stellen is vrij makkelijk als je de tijd er voor neemt, maar mijn fiets staat nu bij iemand die over c02 metingen begint, daar haak ik af.

Soms is uitgesteden de beste weg.
 
Hoe dan ook, er moet eerst thuis geklust worden.....
Dus dit schuif ik toch enigszins op de langere baan, want ik verwacht dat het best wat tijd kost om dit echt goed te doen. De motor loopt nu behoorlijk en is dus bruikbaar :) en daar gaat het toch om.

Wel ga ik morgen even de bougies checken :Y . Want dat geeft inzicht op risico op problemen (te arm is heet en daar is een triple gevoelig voor).

Ga ook nog het wphb lezen over het stellen van de kleppen.

Op zich heb ik wel kleppen gesteld, doch dat was boutje moertje systeem (dus het eenvoudige systeem). Moet dus wel moed verzamelen om dit "even" te doen.

Voor alle duidelijkheid, deze carbs hebben geheel uit elkaar gelegen en zijn handmatig schoongemaakt en daarna visueel door mij afgesteld :P

Lees ik heb met tegenlicht de gaskleppen optisch gelijk gezet. Als je namelijk de stationairschroef ver uitdraait gaan de gaskleppen iets openstaan. Je kan dan namelijk de carbs (die te stellen zijn) visueel op een even grote/kleine doorlaat stellen.
Het is inderdaad niet aan iedereen besteed, dus sommige dingen zijn inderdaad beter om aan professionals over te laten.

Maar kleppen stellen moet je echt niet bang voor zijn, tijd nemen en goed documenteren.

Voor de afstelling van de gaskleppen, die heb ik gedaan met een draadje koper uit een elektriciteitskabel. Draadje onder de klep leggen zodat hij klemt en dan de andere kleppen ook zo afregelen dat die klemmen. Op het oog kan uiteraard ook, maar ik vertrouw dan meestal liever op iets mechanisch dan mijn ogen ;)
 
Kleine openingen zijn met het oog goed waar te nemen. Denkt dat dit niet echt verschil oplevert dan werken met een draadje.

Ga wel zelf de kleppen stellen, alleen zal dat later in het jaar worden.

Bougies nog niet bekeken. Wel even bezig geweest aan de 850. Mijn eigenwijsheid loont. Ben al weer zover dat de startmotor via het knopje reageerde. Gewoon blijven doorgaan is dus het devies.

Daarbij ook het achterlicht met kentekenplaat en knippers opgehangen aan het spatbord.

Foto volgt nog.
 
Hier de foto van het achterlicht met knippers.

Het achterlicht is de originele maat en zit bevestigd mbv de originele bevestiging op het achterspatbord.
De knippers zijn natuurlijk niet origineel. Vindt het achterlicht nu wel heel groot :X .
Zal kijken of er een kleiner achterlicht op de originele bevestiging past (of passend is te maken).

En ja, helaas heeft het kenteken een 1-tje. Was niet mogelijk ondanks dat er nooit een GIAK plaat voor deze fiets was afgegeven een "schone plaat" te krijgen '(

De opmerking dan laat je de knippers er toch af, is heel grappig tot je bedenkt dat deze motor ook gewoon in de spits rond Den Haag gebruikt moet gaan worden })
full
 
Bezig geweest met de kabelboom. Zichtbaar dat deze origineel is. Enige wat echt opvalt is dat er een aansluiting van een claxon is afgeknipt.

Alles schoongemaakt met Dasty en goed afgespoeld met water en lekker in het zonnetje laten drogen.
Ook nog de linkerstuurschakelaar gereinigd (en gelijk natuurlijk wat gesmeerd).
Nadat alles goed droog was het geheel gemonteerd op de hoop dat er meer zou werken en dat was ;( |( '(

Helaas weinig verbetering. Niet dat er niets werkt, maar het is nog onvoldoende |(

Ga alvast op zoek naar een betere zekeringkast. Maar geen bewijs zonder foto ;)
full
 
Net nog even gerommeld aan de kabelboom. En wat blijkt het zekeringenkastje is slechter dan het oog laat zien. Want na het gerommel had ik ineens werkende remlichtschakelaars en een claxon :Y *O*

Tel daarbij op dat de startmotor ook aangestuurd kan worden met het startknopje en de verlichting in de zowel de km-teller en de toerenteller brandt en schakelt over de verlichtingsschakelaar dan moet het gek gaan als ik ook niet de rest gaande krijg :P

Dus nu spullen bestellen/regelen om een goede zekeringenkast te maken *D





Het lukt niet om dit op foto te zetten, maar vindt dit toch wel iets om te melden
8-)
 
Goed nieuws Wim! En zo zie je maar, vaak is het wat "kleins" en hoef je er weinig specifieke elektro kennis voor te hebben.
 
Zo er is weer wat te melden :Y

En dat is het feit dat de zekeringenkast is aangepast.
Hij gaat komen in het bakje behorende bij de accubak.

Spullen besteld bij Rick Donkers. Duurste was eigenlijk de tang om de aansluitingen te knijpen, zonder goede spullen is dergelijk werk niet te doen.

Zonder plaatjes geen bewijs dus een fotootje toegevoegd. Heb gelijk de kast doorgemeten en die functioneert *D
Morgen dus kijken of dit ook geldt als hij is gemonteerd....
full
 
Of het echt top is kom ik morgen achter.... ;)

Dan gaat hij geprobeerd worden. En hopelijk werkt de elektra dan al een stuk beter...

Natuurlijk zal niet alles werken, als er maar meer werkt dan voorheen 8-)
 
*O* *O* *O*

Het enige wat nog niet functioneert is de gewone koplamp (terwijl achterlicht wel functioneert), grootlicht doet het wel evenals de verlichting in de tellers (dus dit wordt ook opgelost). Knipperen doen de knippers nog niet, maar de knipper die aangesloten was gaf al wel licht :P

Het vervangen van de zekeringkast heeft gewerkt :Y

Kan nu verder ;) en het lijstje wat moet nog gebeuren is niet heel lang:
- remleidingen aanschaffen (en laten monteren)
- banden (bestellen en laten monteren)
- draadboom weer netjes omwikkelen
- koplamp + knippers monteren (en zorgen dat het voorlicht werkt)
- knippers werkend krijgen
- luchtfilterhuis terugplaatsen
- uitlaat monteren (pakkingen zijn al aanwezig)
- t-stukjes tussen de carbs in benzine weken, plaatsen en terugplaatsen

En dan als de carbs teruggeplaatst zijn, natuurlijk proberen de motor te starten.
Al met al is de motor toch nog sneller opgeknapt dan vooraf ingeschat })

Wat is verstandig ivm het vervangen van de motorolie :?

De situatie is als volgt, ik verwacht dat de olie in het blok jaren oud is.
Is het nu handig om het blok als het loopt enige tijd te laten lopen (zit voldoende olie in) en als het warm is deze oude olie eruit te laten lopen ?
Of is beter om deze oude motorolie te verwijderen vooraf aan het hernieuwd opstarten (startmotor heeft bij het proberen van de elektra overigens wel zodanig veel slagen gemaakt dat oliedruklampje uitging).

Zelf denk ik dat het zinvol is om het blok enigzins warm te draaien dan te verversen en daarna pas te gaan rijden. Cardan en keerkoppeling kunnen sowieso ververst worden ;)
 
Zoals je zelf al aangeeft, best even warm laten draaien, dan komt de olie er makkelijker uit. Als je toch bezig bent, ook meteen even het filter vervangen ;)

Wat betreft de knippers, als hij al brand, maar de andere knippers nog niet zijn aangesloten, dan gaan ze waarschijnlijk gewoon werken als ze allemaal zijn aangesloten. Het knipperrelais heeft een bepaalde belasting (lees: 2 lampjes) nodig om goed te kunnen werken. Nu met 1 er aan is de belasting niet hoog genoeg: enkel branden, niet knipperen.

Is trouwens ook dezelfde reden waarom je niet gewoon led-knipperts kunt monteren, die weerstand is veel te laag. Daarom zit daar vaak een extra weerstand bij die je in serie moet plaatsen met de led zodat je knipperrelais werkt. Of een speciaal led-relais monteren natuurlijk..
 
Goed bezig Wim.
Ik heb vorig jaar ook zo'n tang gekocht bij Rick Donkers. Superspul en alles ziet er direct een stuk professioneler uit.
Al veel plezier van gehad.
 
Dat de knippers niet knipperen verbaasde mij niet. Want ik weet dat je er voldoende weerstand moet zijn om eea te laten knipperen. Was namelijk al blij dat beide verklikkerlampjes in het dashboard werkte. Mijn inschatting is, alles goed aansluiten en dan is er grote kans dat het werkt ;)

Voor de olie, oliefilter was al aangeschaft :Y

Wat nog aangeschaft moet worden zijn banden en remleidingen, de rest heb ik al liggen.


En met Kornfred kan ik het alleen maar 100% eens zijn. Een tang is echt handig.
Alleen moet je niet vergeten als je een kunststofhulsje wil gebruiken eerst het hulsje op de kabel te schuiven :$ Hulsjes zijn wel zo groot dat die nimmer over de aansluiting heen te krijgen zijn.

Is mij natuurlijk al overkomen... (gelukkig maar 1 x) :+
 
Lekker bezig Wim, en toch lekker gevoel dat het je zelf lukt neem ik aan.

Over zelf doen gesproken; wat lees ik nu over remleidingen laten monteren :?

En dat met dat kunststof hulsje zal je wel niet de eerste mee zijn _O-

En dan nog over de olie; waarom niet gewoon de aftapplug eruit en de koude olie 24u laten druppen? Niet dat ik er verstand van heb hoor, maar ik hoor mijn boerenverstand gewoon wat zeggen ;)
 
Oeps :$ , bedoeld was de remleidingen laten maken.... Het monteren doe ik natuurlijk zelf (is niet de eerste keer en gaat hopelijk ook niet de laatste keer worden :+ ).
Weet alleen niet wat voor projectfiets er na de 850 moet gaan komen. Eerst zien dat het gaat :]

Ja dan ben je lekker bezig en zie je het hoesje/hulsje nog liggen en denk je |( :( ;( :X (niet voor herhaling vatbaar dus).
 
Oh, ik schrok al ;) Weet je al waar je die leidingen vandaan gaat halen? Ik zat zelf ook rond te kijken voor mijn Honda en kwam voorlopig qua goedkoopste adresje bij Melvin.de uit (€100,- voor een set van 4 leidingen). Als jij er nog goedkoper aan kunt komen dan hoor ik het natuurlijk graag :)

Ben ook wel benieuwd waar je hierna aan begint. Heb hier nog wel een frame staan? :+ Geen €500,- challenge dit jaar?

Ze moesten eigenlijk krimp-hulsjes uitvinden voor dit soort situaties ;)
 
Dit jaar geen 500 Euro challange. Dit jaar met de Fazerclub naar Albertville (Fr).

Volgend jaar nog onbekend, maar één ding is zeker rond 19 juni kan ik niet weg (iets met 25 jaar geleden..., krijg dan zeker geen toestemming om weg te zijn :+ )


En een volgend project
Denk dat het iets anders moet worden dan een XS (tenzij een 360/400/500) maar dat komt vanzelf _O-
Iets voor volgende winter of zo })

Overigens staat er nu een niet onaardig artikel in Promotor over een XS850.
 
Zoiets....


En dat is niet wat ik wens :N

Maar het feit dat ik rond die datum thuis moet zijn staat een nieuw opknapproject niet in de weg _O-
Dus rondkijken op Speurders, Marktplaats etc is al voorzichtig gestart, want wie weet kom je iets leuks tegen })
 
Update voor mijn twee XS-en

De elektra voor de 850 is nagenoeg in orde *O*
Alleen nog de stekkerverbinding naar het achterlicht vernieuwen en een nieuwe knipperautomaat (moet beide nog aanschaffen).
Soms doet het achterlicht het wel soms niet en dat komt door een inwendig gecorrodeerde stekkerverbinding. De knipperlichten werken wel, echter knipperen doen ze niet... Maar deze problemen zijn onderkent en daarmee eenvoudig oplosbaar.
Kabelboom moet dus nog afgewerkt worden met tape (al aangeschaft) er dient nog een claxon aansluiting hersteld te worden (zodat ik een tweede claxon kan monteren en van stroom voorzien). Rij in de Randstad en dan is een beetje herrie kunnen maken niet verkeerd 8-)

Ben dus maar begonnen met het luchtfilterhuis schoonmaken. Project moet toch langzaam door :P

Voor de XS750 geldt dat ik vandaag ontdekt hebt dat afstellen heel erg noodzakelijk is '(
Motor loopt namelijk ergens rond de 1 op 11 tot 1 op 10.

Aanvullende informatie over de carb situatie. Mikuni type I met podfilters (goedkope van Louis). Van de carbs zijn de naalden 1 standje hoger gezet. Bougies zijn zwart. Geen andere sproeiers geplaatst.
Mijn eerste actie wordt naalden op originele plaats zetten.

Als iemand nog tips heeft hou ik mij aanbevolen (originele luchtfilterkast komt niet terug :N ).

Aanvullende vraag: heeft iemand een sloopset Mikuni type II (heb een set MK type II, echter ik mis een aantal onderdelen..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan