XS 750

Die goedkope podfilters weg gooien en echte kopen. Dan staat hij in 1x te arm afgesteld ipv dat hij nu te weinig lucht krijgt.
 
Hallo Wim,

Lees met belangstelling je topic en ik heb hetzelfde euvel als jij...
Niet zo handig met electra.

Je schrijft: "De knipperlichten werken wel, echter knipperen doen ze niet... Maar deze problemen zijn onderkent en daarmee eenvoudig oplosbaar."

Hoe los je dit op?

Heb een andere kuip op mijn motor geplaatst, links knippert wel, rechts knippert niet maar brandt wel.

Hoor het graag!

Greetz,

Gait
 
Je schrijft: "De knipperlichten werken wel, echter knipperen doen ze niet... Maar deze problemen zijn onderkent en daarmee eenvoudig oplosbaar."

Hoe los je dit op?

Heb een andere kuip op mijn motor geplaatst, links knippert wel, rechts knippert niet maar brandt wel.

Hoor het graag!

Greetz,

Gait
Je hebt toevallig geen LED-knipperts aan de ene kant en gewone gloeiers aan de andere kant ofzo? Als hij links wel knippert, dan zou hij het rechts ook gewoon moeten doen (zelfde systeem wordt gebruikt voor links/rechts maar de uitgang is uiteraard anders).

De meest voor de hand liggende reden is dan dat er aan de rechterkant lampjes zitten met te weinig vermogen. Daardoor werkt het relais niet lekker (heeft een bepaalde minimum belasting nodig).

Als dat niet het geval is, dan kan het probleem nog in de controle module zitten voor de knipperts, maar een verkeerd lampje is waarschijnlijker. :)
 
Laatst bewerkt:
Bij mij weet ik dat de lampjes links en rechts hetzelfde zijn (zijn nieuw :) ). Het zijn geen led-lampen (te duur in verhouding tot de motor :P ).
Ik verdenk de knipperautomaat. Hij tikt één keer en dan is het over... (dus wordt er een nieuwe gekocht).

Led's zijn relatief duur en op een oude motor staan ze als je niet uitkijkt als een vlag op een strontschuit :r
 
De module is voor links en rechts,dus als de module voor links werkt is die niet kapot. En zul je het moeten zoeken in het totaal afgenomen vermogen aan één zijde. Dus bijv. twee maal 21w en het controlelampje van bijv. 2w
Als er één lampje stuk is of een verkeerd vermogen heeft dan zal die kant niet goed werken.

Uit zwarte bougies kun je niet goed aflezen dat hij te rijk staat. Je weet namelijk niet wanneer hij te rijk staat. Hij kan bijvoorbeeld stationair veel te rijk staan terwijl hij op volgas veel te arm is of andersom. Waardoor je na een poosje stationair draaien de bougies zwart worden. Of bijvoorbeeld teveel olie in de verbrandingsruimte.

Ook arm of rijk lopen heeft niets te maken met goedkope luchtfilters.
Jouw motor is afgesteld op de orginele luchtfilters en wijk je daar van af, dan wordt het vacuüm in de carbs groter of kleiner waardoor hij armer of rijker wordt.
Als er meer lucht dat in de cilinders kan, kun je in principe ook meer vermogen genereren.
En doe je dat door andere luchtfilters dan zul je door het lagere vacuüm in de carbs ook je sproeierbezetting moeten aanpassen.
 
Voor de caféachtige geldt dus verder prutsen / proberen / aanpassen.

Geldt feitelijk hetzelfde voor als de elektra van de 850. Stug doorgaan en dan wordt zal het vast een keer beter worden....
 
Niet echt veel te melden, maar toch zit er enige voortgang in de 850 8-)

Kabelboom is weer voorzien van tape en zit weer netjes in en op de motor :)
Aansluiting voor een tweede claxon hersteld (extra herrie kunnen maken is nooit verkeerd in dit drukke deel van Nederland).
Motorolie staat uit de druipen. Gekozen om voorafgaand aan een poging tot starten het blok te verwennen met verse olie... (niet dat starten deze week erin zit, maar is het gewoon een klus die ook gedaan moet worden ;) )

Gelijk vastgesteld dat er toch wel een beetje gebeund is aan deze motor. Aftapbout zat veel te vast, pakking was zo te zien niet 1 keer hergebruikt maar meerdere keren :X . Aftapbout eerst maar eens met een vijl behandeld deze weer een beetje zeskantig te krijgen '(
Gelukkig ben ik in het bezit van een zeskantige doppenset, want 12-kantig is risicovol
Ben wel blij dat ik de aftapbout eruit gekregen heb.

Van de week even langs de huisleverancier van olie voor minerale olie 15W40 of zou 10W40 ook kunnen (heb ik namelijk nog staan) ?
 
ja joh dat maakt elkaar niet zoveel uit. Vroeger was er nog geen 10W40. Wel kans dat het olieverbruik iets hoger uitvalt maar voor de smering is het hooguit wat beter.
de dikte van de olie op bedrijfstemp is vrijwel gelijk en dat is toch het belangrijkste.
10W40 is koud wat dunner, dat is niet verkeerd.
 
Gaat er 10W40 in. Heb ik nog staan. Scheelt weer wat. Kosten genoeg aan het rollend materieel 😢

Set banden voor de Fazer, moet nog een set voor de 850 en een set remleidingen. En de auto piept (naaldlager in een draagarm 😡) rijdt er niet minder om, maar een irritant geluid.

Geen gekke dingen in de olie. Wel wat glimmertjes, hopelijk niet verontrustend.

Eerst maar eens gestart zien te krijgen.
 
Er zijn vorderingen met de 850.

Carb's gemonteerd inclusief origineel luchtfilterhuis. Het bevestigen ging vlotter dan verwacht :) Had gedacht dat de oude rubbers heel sterk zouden tegenstribbelen, maar het viel mee.

Daarbij koppelingskabel gemonteerd, gaskabel gemonteerd, tank geplaatst (met verse benzineslang en vacuumslang). Ook is het koplamphuis gemonteerd en de knippers voor. Alles werkt qua elektra, het enige wat nog niet goed gaat is het knipperen van de knipperlichten (ze branden continu, doch dat moet oplosbaar zijn volgens de Yamahadealer hier op het dorp).

Begint dus weer ergens op te lijken. En om dit te bewijzen een fotootje :Y
full
 
Een eerste poging tot starten gedaan.


Helaas geen enkele klap gegeven. Wel lekkende carbs, gelukkig alleen de t-stukjes die wat lekkage hadden. Staan dus nu in de benzine dik te worden.

Ook ontdekt dat de vonk zwak is. Dus de bougiestekker nakijken op weerstanden... (geen nieuwe aangeschaft, kan altijd nog)

Overigens zijn dit buitenwerkzaamheden, garagebox onder een flat heeft zo z'n beperkingen met benzinewerkzaamheden
 
Aarding is al enigszins aangepast. Maar er komt nog een aardepunt bij :Y Er zit nog een originele aansluiting in de kabelboom. Is een zwarte draad, dus aarde. Moet alleen nog een mooi oogje vinden om het draadje op het frame te monteren.

En dat er leven in gaat komen op termijn daar geloof ik wel in :P
 
*O* *O* *O* *O* *O* *O*

De 850 loopt, het was even prutsen en na het omdraaien van de aansluitingen van twee bobines ( :X ) liep de motor voor het eerst in tenminste 15 jaar....

Kan niet onder woorden brengen hoe blij ik hiermee ben *D *D



Dus, wat moet er nog gedaan worden voor de motor weer de weg op kan:
- banden kopen en laten monteren
- remleidingen kopen en monteren
- aanzuigkelken van de carbs aanbrengen bij het luchtfilter
- koplamp monteren
- cardanolie voor en achter verversen
- keerringen in de voorvork vervangen
- knipperautomaat aanschaffen en zorgen dat de knippers ook gaan knipperen ;)
- schorsing opheffen nadat de motor in de verzekering is gezet
- uiterlijk is momenteel niet heel relevant (primair zorgen voor voldoende corrosiebescherming is voldoende, later komt het visuele opknappen)

Samengevat de motor zal volgende week nog niet klaar zijn, maar er zit voorgang in :Y


Had een klein (beroerd filmpje gemaakt nadat de motor net liep)
 
Laatst bewerkt:
Omdat de motor loopt het gaat kriebelen ;)

Gevolg er zijn vorderingen te melden :Y


Cardan is voorzien van verse versnellingsbakolie en een vers verfje (gewoon met de kwast). Geen foto van gemaakt.
Maar ook zijn de zijkapjes pasgemaakt (kapjes waren denk van een XS750 2D) want ze moesten gezaagd/gevijld worden.
Gelijk begonnen met het opknappen
full


En nadat er met een kleurtje is gespeeld
full



Ook begonnen met het verversen van de tussenbak. Niet dat ik echt blij was van de aftapbout die uit het blok kwam ;(
Hoop dit veroorzaakt wordt door niet tijdig verversen

full



De laatste foto is niet al te best '( , daarom een kleine toelichting: er zit een soort pruik van staaldeeltjes op :r (aftapbout met magneetje).
 
En dan gelijk een vraag:

Heeft iemand nog een koplamp liggen ?

Het gaat met name om het glazen deel. De chromen bevestigingsring heb ik wel :Y
Heb wel een glazen deel, doch dat is dermate oud dat het geen halogeenlamp is (nog een duplexlamp).

Alvast bedankt ;)
 
Kan heel goed dat de olie uit de tussenbak nog nooit is ververst he Wim. Slijpsel uit de haakse bak is imho ook niet zo heel erg.. het zijn "maar" tandwielen.
Die verslijt je toch nooit echt (in dit geval).
 
Denk ook niet dat er veel onderhoud is gepleegd. Alvast niet door ervaren beunen..... ;( Ben wel geen monteur maar zelfs ik doe het beter _O-

Aftap en vulpluggen zaten extreem vast. En dan te bedenken dat ze alleen zich zelf vast hoeven houden.

Maar nu met verse olie en verse koperen ringen zit alles weer op z'n plek. Kleine stapjes richting het einddoel en dat is natuurlijk :]
 
Kan heel goed dat de olie uit de tussenbak nog nooit is ververst he Wim. Slijpsel uit de haakse bak is imho ook niet zo heel erg.. het zijn "maar" tandwielen.
Die verslijt je toch nooit echt (in dit geval).

Zo zie je maar dat een aftapplug met een magneet heel belangrijk is. Ik maakte eens de vergissing om aan te nemen dat de scherpe kantjes er ondertussen wel vanaf waren. Dan draai je dus in no-time het haakse kastje aan gort.
De zijkapjes van een 2D zijn inderdaad iets anders dan die van een E of F, dat zit 'm in het grotere luchtfilterhuis.
 
Laatst bewerkt:
De kapjes pas maken is niet zo moeilijk ;)

Het is alleen de truc/kunst om de zijkapjes netjes te laten aansluiten (denk dat het aardig is gelukt, morgen een fotootje :) )

En ja, ik ben best blij met de magnetische aftappluggen in de motor. Hoop alleen dat de volgende keer met verversen er minder metaaldeeltjes aan het magneetje/de magneetjes hangen })
 
Sleutelend ontdek je dat een XS750 en een XS850 subtiel van elkaar verschillen. Je kan zeggen dat een 850 dikker is _O-
En dat is bijvoorbeeld te vinden in de buddy :+

Kunststofkontjes (als ze zo heten) verschillen iets. Die van een 850 is dikker/breder en wat voor kapje heb ik opgeknapt |(

En zonder foto geen bewijs :P


Dus nu een ander kontje opknappen '(
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan