versnellingsproblemen Honda CB-1

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
hallo allemaal.

ik heb wat problemen met de versnelling van mn cb-1.

ik heb 3 duidelijke symptomen en ik vroeg me af wat hiervan zoal de oorzaak kan zijn.

als allereerste heb ik dat als ik hem in zn 1 veel toeren geef, en dan naar zn 2 schakel. dat hij bijna altijd in zn vrij schiet, tenzij ik extreem hard omhoog trap.

ten tweede, en baart me al iets meer zorgen. soms heb ik dus probleem ook in de hogere versnellingen, maar dan hoor ik ook nog wat tandtjes over elkaar schrapen en knarsen. dus knijp ik mn koppeling in, en met 1 a 2 keer extra omhoog trappen zit ie wel weer goed.

en ten derde, misschien wel het gevaarlijkste. als ik van zn een hoge versnelling helemaal naar zn 1 terugschakel, bijv stoplicht. dan gebeurd het weleens dat ik vast blijf zitten. dan zit ie bijv in zn 3 of 2 en dan kan ik niet meer verder naar beneden schakelen. dit is echt heel erg naar als je tussen de auto's bij een stoplicht staat, hij gaat op groen en je rijd heel langzaam weg, of erger nog dat hij afslaat.
ik kan wel verder terugschakelen maar dan moet ik even mn koppelingshendel los laten, dan hoor ik een klik en dan kan ik weer verder terugschakelen.

in eerste instantie dacht ik dat de eerste 2 problemen aan mezelf lagen aangezien ik nog maar een half jaar mn rijbewijs heb, en dus weleens mis zou kunnen schakelen ofzoiets? maar ik rijd ook weleens op 2 andere motoren van mn buurman en een vriend van me en daarbij heb ik het probleem niet.

ik zou zelf zweren dat dit probleem pas begon toen ik mn motorblokolie en filter had vervangen. alleen gebruik ik precies de olie die voorgeschreven staat in het werkplaatshandboek (10w40 half syntheet) en hij zit tot het max streepje vol.
maarja, dit kan natuurlijk toeval zijn

heeft iemand een idee wat het probleem hiervan zou kunnen zijn?
dan zou diegene me erg geholpen hebben en me nog meer plezier in het rijden geven.

alvast bedankt.
 
het terugschakelen moet je rijdend doen.
versnellingsbakken van motorfietsen kunnen eigenlijk niet bij stilstand schakelen.
bij de ene motor gaat het wel goed en bij de andere niet.

het in z,n vrij van 1 naar 2 kan komen doordat de versnellingspook en de stang niet goed afgesteld staan.

slecht schakelen kan ook komen door een koppeling die niet goed vrij komt.
als je stilstaat in de 1e versnelling, krijg je de bak dan makkelijk in z,n vrij?

is de ketting wel goed gespannen?
slecht schakelen kan ook veroorzaakt worden door een veel te slappe ketting.

en ook een veel te hoog oliepeil kan dit veroorzaken.
dus weet je zeker dat het oliepeil niet te hoog staat?
 
Laatst bewerkt:
het terugschakelen moet je rijdend doen.
versnellingsbakken van motorfietsen kunnen eigenlijk niet bij stilstand schakelen.
bij de ene motor gaat het wel goed en bij de andere niet.

het in z,n vrij van 1 naar 2 kan komen doordat de versnellingspook en de stang niet goed afgesteld staan.

slecht schakelen kan ook komen door een koppeling die niet goed vrij komt.
als je stilstaat in de 1e versnelling, krijg je de bak dan makkelijk in z,n vrij?

is de ketting wel goed gespannen?
slecht schakelen kan ook veroorzaakt worden door een veel te slappe ketting.

en ook een veel te hoog oliepeil kan dit veroorzaken.
dus weet je zeker dat het oliepeil niet te hoog staat?

het terugschakelen doe ik meestal wel rijdend. zegmaar uitrollend met de koppeling in.

en als ik stil sta is de vrij idd ook lastig te vinden. paar pogingen vanuit de 1 heeeeel zachtjes omhoog tikken.

de ketting is volgens mij wel goed gespannen aangezien ze dit bij een motorzaak hebben gedaan toen ik een nieuwe achterband erop liet zetten en daarvoor had ik dit probleem ook al.

en als de motor recht staat dan zit het peil precies op max, en als ie op de zijstandaard staat natuurlijk ver over de max.
maar je meet met de motor recht toch? (zo had ik het geleerd?)
 
je meet het oliepeil met de motor idd recht en de peilstok er niet indraaien.
schakel in de hogere versnellingen eens zonder koppeling (kan heel goed met een motorbak) om een slecht vrijkomende koppeling uit te sluiten.

en het klinkt als teveel olie, zeker nadat je zegt dat je denkt dat het na de oliewissel is gekomen.
 
je meet het oliepeil met de motor idd recht en de peilstok er niet indraaien.
schakel in de hogere versnellingen eens zonder koppeling (kan heel goed met een motorbak) om een slecht vrijkomende koppeling uit te sluiten.

en het klinkt als teveel olie, zeker nadat je zegt dat je denkt dat het na de oliewissel is gekomen.

okee,

ik had hem expres dicht op de max gevuld omdat ik dacht dat hij vast wel wat olie zou "verbruiken" in de loop der tijd.

maar ik zal er morgen even een cm'tje of 2 (op t stokkie) uit laten lopen, en kijken wat dat doet.

en dat van in de hogere versnellingen, kan dat dezelfde oorzaak hebben?

alvast mega bedankt voor de hulp.
 
Ik gok ook idd op te veel olie, heb zelf ook een cb-1 en ze hebben daar vrij snel last van, dus haal er wat olie uit zodat ie mooi tussen min en max in zit.
Stel ook meteen effe je koppelingskabel af, zorg ervoor dat je een paar mm vrije slag houd.
 
als het oliepeil op het max streepje staat, kan er niet zoveel olie in zitten dat dit problemen op gaat leveren.
het gaat pas problemen geven als het oliepeil echt veel te hoog staat.
dus zeg maar een liter teveel olie.
 
wellicht een ex lesmotor geweest? ( krijgt de versnellingsbak ook wel wat te verduren)
Van 1 naar neutraal is idd soms lastig, beetje spelen met koppeling wil dan wel helpen.
Maar laat je wel het versnellingspedaal terug "veren" als je rollend terug schakel tussen de versnellingen in? De vork van de schakelwals moet wel terug springen nl.
 
wellicht een ex lesmotor geweest? ( krijgt de versnellingsbak ook wel wat te verduren)
Van 1 naar neutraal is idd soms lastig, beetje spelen met koppeling wil dan wel helpen.
Maar laat je wel het versnellingspedaal terug "veren" als je rollend terug schakel tussen de versnellingen in? De vork van de schakelwals moet wel terug springen nl.

ik heb geen idee, de oude eigenaar heeft hem 11 jaar geleden ofzo gekocht, en ik heb hem nu een jaar.

en de oude eigenaar had hem bij een motorzaak vandaan.
2009 - 11 = 1998
bouwjaar 1889, dus 9 jaar geen idee.

en terugschakelen gewoon koppeling in voetje naar beneden voetje omhoog, beneden,omhoog,beneden,omhoog??
 
symptoom 1 en 2 zijn ook op te lossen door de schakelpedaal wat lager af te stellen. Waarschijnelijk red je het net niet met opschakelen met je voet.
(zo heb ik dat opgelost :Y )

Symptoom 3 heb ik zelfs met mijn nieuwe fiets, zoals al gezegd, het terugschakelen moet rollend gebeuren.
(Ik denk dat dit te maken heeft dat "wij" beginnende bestuurders zijn, dus nog niet zoveel ervaring)

Ik zelf los dit op door, onbewust, de koppelingshandel niet helemaal in te knijpen, dwz een beetje spelen ment de handel. Je voelt dan de "klikjes" goed.
 
Laatst bewerkt:
Mijn CB-1 heeft nooit echt vanuit stilstand naar beneden kunnen schakelen. Ik laat de koppeling altijd een beetje opkomen tot hij pakt en dan schakelt hij wel naar beneden als hij stil staat.
 
Heel oud topic, maar hoe heeft TS dit allemaal opgelost? Heb zelf ook problemen met schakelen op m'n CB-1, met name van 1 naar 2, maar ook van 5 naar 6, daar schiet ie soms doorheen, geen idee hoe ik dat moet noemen. Hoe gevoelig is een versnellingsbak voor dit soort mishandeling?
 
Even een domme vraag maar als je motor recht overeind staat is je oliepeil max?
Hoe kan hij dan op de zijstandaard boven max staan?
Mijn peilglas zit rechts en de zijstandaard links dus dan zou je oliepeil juist lager aan moeten geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan