Honda CBR 600 F3 Brandstofpomp kapot?

Northstar

MF'er
22 feb 2007
30
0
Momenteel loop ik tegen een probleem aan bij mijn CBR 600 F3 uit 1995 en ik hoop dat ik even wat informatie kan winnen via deze weg.

Probleem:
Mijn motor is nu enkele keren uitgevallen in volle vaart. Ik rij ermee op de weg (meestal snelweg) waarbij ik merk dat de torque wegvalt en de motor begint te vertragen. Ik kan het gas open draaien wat ik wil maar het enige dat de motor doet is vertragen. Druk ik koppeling in terwijl ik rij dan valt de motor direct uit, laat ik koppeling weer opkomen dan slaat de motor weer aan maar kan ik nog steeds niet gas geven. Het punt komt dat de motor uitslaat (bij laag toerental) en ik langs de weg kom te staan. Ik heb het idee dat dit gebeurd nadat ik mijn motor vol open trek om op te trekken.
Dit was al eens eerder gebeurd en toen kon ik na even wachten, hem met de choke starten en zonder problemen verder rijden. Echter lukte dit de laatste paar keer al niet meer. Zodra hij uitgevallen is wil hij niet meer starten en is de accu redelijk snel leeggestart (waarschijnlijk nieuwe accu nodig). ANWB erbij, start kabels aan mijn accu en na 30 sec continue doorstarten slaat de motor pas weer aan en loopt hij weer. Het lijkt erop alsof er dan helemaal geen benzine meer in de leidingen zit die de carburateurs bereiken. Als ik daarna weg/door rij in laag toerental (rond 6000-7000 toeren max) kan ik gewoon verder rijden en mijn bestemming bereiken.

Ik heb het benzine filter inmiddels laten vervangen aangezien ik dacht dat deze te verstopt zat en dat hierdoor te weinig benzine doorliet. Daarbij is tevens de luchtfilter vervangen en alle benzineleidingen gechecked en schoongemaakt. Nu lijkt echter dat het probleem dieper zit, ik vermoed of brandstofpomp of misschien pomp relais...

Ik probeer door meerdere manuals en internet sites bepaalde dingen te achterhalen, maar kom niet echt ver momenteel.
Enkele vragen waar ik nu tegenaan loop (voordat ik weer geld ga uitgeven voor onnodige dingen en geld dat ik niet in overvloed heb):
Eerst de stomme newbie vragen ter bevestiging:
- De Honda CBR 600 F3 uit 1995 heeft inderdaad carburateurs. Klopt dat?
- De Honda CBR 600 F3 uit 1995 heeft inderdaad echt een brandstofpomp (die bij hoge snelheden zorgt voor genoeg brandstof richting de carburateurs). Klopt dat?

Specifiekere vragen:
- Waar zit de brandstofpomp relais/zekering?
- Is er een soortgelijke relais van een ander systeem op de motor die ik kan omwisselen om te kijken of het relais stuk is (waardoor pomp hapert en carbs leidingen leegtrekken)?
- Hoeveel brandstof moet een goedwerkende brandstofpomp leveren in stationair draaien van 1500 rpm (zodat ik kan meten of de brandstofpomp nog genoeg benzinge doorpompt)?
- Kan het zijn dat de accu niet genoeg voltage geeft dat de brandstofpomp hapert bij hoge snelheden?
- Aan de hand van de probleembeschrijving, zijn er nog andere suggesties waar het aan kan liggen?

Ik hoop met een vriend eerst het probleem te achterhalen voor ik weer een dag aan uurloon moet dokken bij de garage :)

Feedback welkom ^_^
*Gaat weer verder in onderhoudsmanual lezen*

Greetz
 
Heeft een CBR600 eigenlijk wel een brandstofpomp...? Ik heb mn twijfels, want deze motor heeft de tank boven de carbs, en dus doet de zwaartekracht zn werk.

En denk ook eens aan het electronische, de CDI unit misschien, is een honda kwaaltje, dat is de "computer" die de ontsteking regelt. Ik weet uit ervaring dat de transistors die erin zitten nog wel eens uit willen vallen, ze zijn soms maar "half kapot", probleem hierbij is dat je ze pas kan meten als het daadwerkelijk uitgevallen is.

Maar het blijft moeilijk, het kan echt vanalles zijn, idd ook het vacuum van de tank...

Suc6,
t
 
Heeft een CBR600 eigenlijk wel een brandstofpomp...? Ik heb mn twijfels, want deze motor heeft de tank boven de carbs, en dus doet de zwaartekracht zn werk.

t

Volgens mij heeft een 95-er cbr600 inderdaad een brandstofpomp. Toen ik namelijk op zoek was naar een brandstofpomp voor mijn fireblade hebben ze mij verteld dat die van een 95er cbr600 er ook op zou passen, en deze zit er nu onder....
Overigens zitten mijn carburateurs ook lager dan de tank, echter toen de brandstofpomp defect was deed hij echt nix meer. Ook niet starten dus. Tenzij de tank echt helemaal vol was, dan had hij denk net genoeg druk om de carbs te bereiken.
 
Ok, dan zal het wel zo zijn, i stand corrected.

Maar toch zou die dan werken, of niet, maar toch niet steeds af en aan.
Misschien een busje carb cleaner door de tank, kost weinig, en kan sowieso geen kwaad.

Wel denk ik dat het probleem ergens voor de carburateurs zit, of in het electronische gedeelte.

Sc6,
t
 
Ik had hetzelfde probleem met mijn cbr 600 f2 uit 1991.
Er zat een klein knikje in de ontluchtingsslang van de benzinetank.
Deze eruit gehaald op het slangetje blazen of hij weer open was en zo opgelost.

Ik hoop dat het je helpt

groeten Wetering :W
 
Een CBR600F2/F3 heeft bij mijn weten standaard nooit een brandstofpomp gehad.

Van een F2 weet ik het zeker, en een '95er is 1 van de eerste F3's dus ik weet haast wel zeker dat die het ook niet heeft.
 
Laatst bewerkt:
Toch heeft een F3 een brandstofpomp,
Heb ff wat screenshotjes gemaakt uit het servicehandboek:

a2ej53.jpg


2rqd30w.jpg


Staat ook bij hoe je kan controleren of alles nog naar behoren werkt.
Deze 2 pagina's beantwoorden zowat elke vraag die je in je openings post stelt.
Plus je kan alles controleren zonder dat het je geld kost.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Kijk daar kan ik wat mee.
Ik heb net ff m'n relais geteste die is in iedergeval ok.

De pomp heb ik gister al getest door hem rechtstreeks op de accu te zetten.
Er schakelde wel iets, maar hij draaide iig niet en deze ligt ondertussen onherstelbaar uit elkaar.

Morgen ff zien dat ik een nieuwe pomp krijg en hopen dat er onderliggend probleem is.

Bedankt
 
Hi Allen,

Eindelijk tijd gehad om naar alles te kijken. En bij mij lag het nu uiteindelijk aan 1 van de dingen die ik suggereerde. Mijn accu was overleden/maakte inwendig kortsluiting of iets dergelijks waardoor er te weinig voltage was. Waarschijnlijk trekt de brandstofpomp iets meer voltage bij hogere rpm (grotere optrekkracht, pomp moet harder werken om druk erop te houden...?) waardoor de pomp uitsloeg en ik me benzineleiding waarschijnlijk leegtrok.
Bij testen viel dan ook op dat als ik me licht aan had en motor draaide dat licht van koplamp duidelijk zwakker werd.
Inmiddels zit er een nieuw accu in en heb ik 2 test ritjes gedaan en lijkt alles goed te werken zonder haperingen en zonder optrekkracht verlies. Hopelijk was dit het enige probleem en blijft ie het nu weer goed doen.

Ik weet niet of jouw motor hetzelfde probleem heeft Vossie, maar het is 1 van de makkelijkste dingen om te checken (accu doormeten enz). Succes met zoeken, mocht ik alsnog weer problemen krijgen dan meldt ik het nauurlijk ook weer even. :)
 
Àls je een choke hebt dan heb je ook carbs, en zal ie het zelfde zijn als mijn f2 die ik destijds had, met zelfde problemen, bij mij zat er vuil in mijn tank en kraantje zat verstopt, haal je slang er eens af en kijk of ie (als je kraantje hebt f3 ken ik niet) of ie in elke stand het zelfde aan brandstof geeft, zo ja dan is dat t probleem niet, maar denk echt dat het vuil of iets is in je brandstof systeem.
 
Jammer maar helaas is het originele probleem nog steeds aanwezig. Ik trok de motor vol op terwijl mijn licht aanstond en binnen 2 kilometer val de torque weg uit me bike. Ik zette snel mijn licht uit, rij naar vluchtstrook en vlak voordat ik bijna stil sta slaat hij eindelijk weer aan en trekt hij weer op.

Ik denk dat hij nu iets makkelijker herstelde door de nieuwe accu, maar blijkbaar gebeurd er nog steeds iet waardoor me benzine leiding wordt drooggetrokken. Misschien kortsluiting in het elektra circuit van me licht. Hopelijk komt het snel aan het licht... huhu

Kortom topic blijft nog even actueel ;)
 
Jammer maar helaas is het originele probleem nog steeds aanwezig. Ik trok de motor vol op terwijl mijn licht aanstond en binnen 2 kilometer val de torque weg uit me bike. Ik zette snel mijn licht uit, rij naar vluchtstrook en vlak voordat ik bijna stil sta slaat hij eindelijk weer aan en trekt hij weer op.

Ik denk dat hij nu iets makkelijker herstelde door de nieuwe accu, maar blijkbaar gebeurd er nog steeds iet waardoor me benzine leiding wordt drooggetrokken. Misschien kortsluiting in het elektra circuit van me licht. Hopelijk komt het snel aan het licht... huhu

Kortom topic blijft nog even actueel ;)


hoi
heb je het probleem ondertussen opgelost?
ik heb hetzelfde probleem nu B|
 
Laatst bewerkt:
Northstar, :}

Inmiddels het probleem weten op te lossen?
Ikzelf zit namelijk met exact dezelfde taferelen.
Gisteren weereens stilgestaan & niet meer kunnen starten! Erg frustrerend.
De weersomstandigheden hebben er niets mee te maken wat mij betreft, het gebeurd zowel op een zonnige-zomerdag als op een regenachtige winterdag. Totaal tegenovergestelde omstandigheden dus..

De geschiedenis:
1e keer: (6maandjes geleden?)
Hetzelfde probleem als jij, niet meer willen starten: naar de dealer.
Dealer concludeerde dat het de brandstofpomp was, dus deze vervangen (kostenplaatje van jewelste :X meteen even een afspraak gemaakt voor 2nwe bt21'ers :Y ).

2e keer: (4maanden geleden?)
Net getankd, Weer stilgestaan & niet meer aan kunnen krijgen. Toevallig in de buurt van de dealer! 1500m gelopen & daar op de brug. Pomp eraf, doorgeblazen met perslucht & waarempel, hij vlamde weer. Ze vertelden dat er waarschijnlijk toevallig een 'metaalsplintertje?' in de pomp zat.

3e keer: (3maanden geleden)
Stilstaan, toevallig voor mijn deur! Na een rit van ruim 40Km! Volgende dag op laten halen door de dealer, weet niet precies wat ze gedaan hebben toen?maar hij deed het weer.. Dit keer zeiden ze dat het aan mijn begrenzings-set zou liggen ivm teveel brandstof icm warm weer. Kit dr-uit & tot gisteren geen problemen meer.

4e keer: (gisteren)
5km gereden, inhaalacties met volgas & eerste km gereden met choke.
Motorblok begon al warm te raken zegmaar. Niet ijskoud meer althans.
Inhouden, poging tot terugschakelen maar tijdens koppeling inhouden valt motorblok geheel uit. Brandstofprobleem dus!
Starten met choke (5min rond 2000rpm gedraaid resulterend in uitvallen). Zonder choke slaat de motor sowiezo niet aan.
Starten met volgas zonder choke mocht ook niet baten, er komt dus geen brandstof naar de motor (was 6mnd geleden ook al de conclusie, brandstofpomp dus voor 'niets' vervangen..).

Iemand nog ideeen? Wat getest:
Geen dubbelgeknikte slangen of dergelijke!
Brandstofkraantje geeft benzine altijd zonder problemen door!
Accu is goed, echter zie ik mijn verlichting wel sterker/zwakker worden met gasgeven..

WAAAAAAH! Wat een frustratie. |(
Misschien ben ik het vergeten af te kloppen? Lees: Maandag dacht ik bij mezelf, "Wat relaxed dat ik sinds de laatste keer stilstaan (ruim 3maanden geleden) geen problemen meer ondervind!" zonder afkloppen... *O* zucht..


Wie O Wie!?
 
Laatst bewerkt:
hoi
verhaal komt me bekend voor,
heb je de spanningsregelaar al eens doorgemeten?
heb hetzelfde meegemaakt met een 92er f2 600.
nieuwe erop en nooit geen problemen meer gehad.
suc6
 
Mijn '90 CBR 600F1 (PC23) heeft normaal ook een brandstof pomp, maar na overlijden brandstofpomp rijd ik ondertussen alweer een jaar of anderhalf zonder, en ik kan niet echt zeggen dat ik daar nu heel erg veel van merk. 't oude beestje haalt evengoed de 245 nog op de teller op de autobahn.
 
Iemand met dezelfde problemen al een oplossing gevonden?
Ik stond donderdagavond namelijk wederom stil (gelukkig bij mij in de straat)..
Vrijdagavond deed de motor het daarentegen 'ineens' weer.
Terging.

@ cbrm@n:
Nee, ik heb de spanningsregelaar niet doorgemeten.. Echter kan dit wat mij betreft niet het probleem zijn aangezien de motor evenlater weer rijdt zoals het hoort! Een spanningsregelaar blijft defect, die krijgt niet ineens weer leven toch?
(weet trouwens ook niet hoe dit door te meten is, kwestie van omwisselen met een ander?)
Of misschien zoals Scientizt zegt, een cdi die half-kapot is..
Ik ga donderdag maar weer eens langs bij de dealer, kijken of we uiteindelijk een oplossing kunnen vinden.

@ Woonjas:
Dus de motor moet rijdbaar zijn zonder brandstofpomp? Wat is precies het nut v/d brandstofpomp dan? Directere 'inspuiting' dan via vacuum?
(net gehoord dat de brandstofpomp nodig is omdat de carbarateurs halverwege de tank zitten, hierdoor is bij lage brandstofstand de druk te laag om brandstof zonder pomp naar de carburateurs te transporteren)

Het betreft overigens een motorbedrijfje wat allerlij merken repareerd, geen merkdealer dus.
Ik heb vorige week maar even een merkdealer (honda) gebeld & dit probleem voorgelegt.
Deze dealer vertelde mij dat de pomp in princiepe alleen stuk gaat wanneer het brandstofpomp-relais niet in orde is. Dat relais zou dus ook vervangen moeten worden?
Nu zegt de "allerlij-dealer" dat er geen apart relais voor de brandstofpomp is, bedoeld de merkdealer soms de CDI-unit..?

Complexiteit alom; misschien toch maar eens allrisk tegen een laag muurtje rijden |( (bij wijze van spreken..)
De dealer & ikzelf zijn dit gezeur inmiddels wel een beetje zat zegmaar..
Heb er wel een hard hoofd in dat het opgelost kan worden.. Het is zo vervelend dat je nooit 'lekker' op de motor stapt om een stuk te touren (misschien stopt de motor er straks wel weer mee.. -O- )

Gr, J. :X



Northstar, :}

Inmiddels het probleem weten op te lossen?
Ikzelf zit namelijk met exact dezelfde taferelen.
Gisteren weereens stilgestaan & niet meer kunnen starten! Erg frustrerend.
De weersomstandigheden hebben er niets mee te maken wat mij betreft, het gebeurd zowel op een zonnige-zomerdag als op een regenachtige winterdag. Totaal tegenovergestelde omstandigheden dus..

De geschiedenis:
1e keer: (6maandjes geleden?)
...*O* zucht..


Wie O Wie!?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan