Honda CBR 600 F3 Brandstofpomp kapot?

Northstar

MF'er
22 feb 2007
30
0
Momenteel loop ik tegen een probleem aan bij mijn CBR 600 F3 uit 1995 en ik hoop dat ik even wat informatie kan winnen via deze weg.

Probleem:
Mijn motor is nu enkele keren uitgevallen in volle vaart. Ik rij ermee op de weg (meestal snelweg) waarbij ik merk dat de torque wegvalt en de motor begint te vertragen. Ik kan het gas open draaien wat ik wil maar het enige dat de motor doet is vertragen. Druk ik koppeling in terwijl ik rij dan valt de motor direct uit, laat ik koppeling weer opkomen dan slaat de motor weer aan maar kan ik nog steeds niet gas geven. Het punt komt dat de motor uitslaat (bij laag toerental) en ik langs de weg kom te staan. Ik heb het idee dat dit gebeurd nadat ik mijn motor vol open trek om op te trekken.
Dit was al eens eerder gebeurd en toen kon ik na even wachten, hem met de choke starten en zonder problemen verder rijden. Echter lukte dit de laatste paar keer al niet meer. Zodra hij uitgevallen is wil hij niet meer starten en is de accu redelijk snel leeggestart (waarschijnlijk nieuwe accu nodig). ANWB erbij, start kabels aan mijn accu en na 30 sec continue doorstarten slaat de motor pas weer aan en loopt hij weer. Het lijkt erop alsof er dan helemaal geen benzine meer in de leidingen zit die de carburateurs bereiken. Als ik daarna weg/door rij in laag toerental (rond 6000-7000 toeren max) kan ik gewoon verder rijden en mijn bestemming bereiken.

Ik heb het benzine filter inmiddels laten vervangen aangezien ik dacht dat deze te verstopt zat en dat hierdoor te weinig benzine doorliet. Daarbij is tevens de luchtfilter vervangen en alle benzineleidingen gechecked en schoongemaakt. Nu lijkt echter dat het probleem dieper zit, ik vermoed of brandstofpomp of misschien pomp relais...

Ik probeer door meerdere manuals en internet sites bepaalde dingen te achterhalen, maar kom niet echt ver momenteel.
Enkele vragen waar ik nu tegenaan loop (voordat ik weer geld ga uitgeven voor onnodige dingen en geld dat ik niet in overvloed heb):
Eerst de stomme newbie vragen ter bevestiging:
- De Honda CBR 600 F3 uit 1995 heeft inderdaad carburateurs. Klopt dat?
- De Honda CBR 600 F3 uit 1995 heeft inderdaad echt een brandstofpomp (die bij hoge snelheden zorgt voor genoeg brandstof richting de carburateurs). Klopt dat?

Specifiekere vragen:
- Waar zit de brandstofpomp relais/zekering?
- Is er een soortgelijke relais van een ander systeem op de motor die ik kan omwisselen om te kijken of het relais stuk is (waardoor pomp hapert en carbs leidingen leegtrekken)?
- Hoeveel brandstof moet een goedwerkende brandstofpomp leveren in stationair draaien van 1500 rpm (zodat ik kan meten of de brandstofpomp nog genoeg benzinge doorpompt)?
- Kan het zijn dat de accu niet genoeg voltage geeft dat de brandstofpomp hapert bij hoge snelheden?
- Aan de hand van de probleembeschrijving, zijn er nog andere suggesties waar het aan kan liggen?

Ik hoop met een vriend eerst het probleem te achterhalen voor ik weer een dag aan uurloon moet dokken bij de garage :)

Feedback welkom ^_^
*Gaat weer verder in onderhoudsmanual lezen*

Greetz
 
@ CBR-tweety
Slang nagekeken, zit geen (permanente) knik in.
Misschien dat het afgesloten raakt bij monteren, maar zoals het er nu uitziet is dat niet het geval.
Overigens zou dit een permanente brandstof-stop moeten veroorzaken & geen tijdelijke? Of heb ik dat mis?

Gr & dank,
J.
 
Zonder brandstofpomp moet er voldoende doorstroom zijn middels zwaartekracht.

Dus eigenlijk, slang direct naar beneden naar de carbs. Geen bochten.

Dan kan het meestal wel.

De kraan wordt geopend door een vacuüm membraan in de kraan zelf, door een vacuüm dat tot stand komt door onderdruk in de motor. Dat dunne slangetje dus.

Dan loopt de benzine en dan loopt je motor.

Maar goed, dit moet wel kunnen, qua locaties.

Een brandstofpomp is natuurlijk optimaal gezien je dan altijd druk hebt, in alle hoeken en vul niveaus van de tank. Neem in acht dat hoe leger de tank, hoe minder stuwing op je slangetje...
 
heb het probleem ook gehad met een cbr f2 die had geen pomp maar een vacium heb zit in de benzine kraan. als je die er af heb ziet er een dun rubben vlies in te grote van een 20eurocent het geval bij mij was dat daar een klein gaatje in zat dat sloot afentoe mijn benzine kraan af is makelijk te teste er zit een dun slagetje naar je benzine kraan als je daar aan zuig moet je merke dat het niet kan krijg je er wel lucht uit is hij lek heb beste kan je het teste als hij is uitgevallen

succes
 
@ CBR-tweety
Slang nagekeken, zit geen (permanente) knik in.
Misschien dat het afgesloten raakt bij monteren, maar zoals het er nu uitziet is dat niet het geval.
Overigens zou dit een permanente brandstof-stop moeten veroorzaken & geen tijdelijke? Of heb ik dat mis?

Gr & dank,
J.


-O- bij mij niet.
slangetje was alleen geknikt,na montage
 
Hi all,

Ik zie dat meerdere mensen inderdaad voor het raadsel staan. Ik heb na meerdere uitzoekingen, zelf ook het probleem nog niet kunnen vinden. Er zit geen knik in de slangen zo ver ik weet en ik voel de brandstofpomp ook goed tikken als ik gas geef. Ik dacht eerst dat het met me bedrading te maken had, aangezien de motor alleen uitviel als ik met me licht aan reed. Echter kreeg ik het van de week ook voor mekaar hem stil te laten vallen met me licht uit. Kortom nog steeds een raadsel...

Hoop dit weekend nog eens me slangen na te kijken en enkele nieuwe suggesties in het topic na te lopen. Het rijdt erg irritant op je motor als je geen vertrouwen in het ding meer hebt.

To be continued...
 
Ik kreeg gister in een gesprek over mijn motor probleem, het advies de bobine eens te controleren. Het kan zijn dat bij langdurig gelijk toerental of bij hoog toerental de vonken niet goed worden aangezet en heb je kans dat je motor verzuipt. dat is in ieder geval wat ik er van begreep :)

Nu is de vraag hoe kan ik precies de bobine checken zonder meetapparatuur? Iemand een idee?
 
Even een mooie afsluiting van dit topic. Ik heb afgelopen zaterdag eindelijk de gelegenheid gehad 2 tweedehands bobine's en een brandstofpomp te vervangen van mijn Honda CBR.

Tijdens het sleutelen kwamen we er ook achter dat de lucht inlaat naar het luchtfilter ook nog eens los zat, dit is waarschijnlijk vergeten door een van de garages die naar het probleem heeft gekeken.

Ik rij inmiddels 4 dagen zonder problemen op me motor en ik moet zeggen dat ik gelijk het verschil voelde toen ik weg reed na het sleutelen. Ik blijf hem uitvoerig testen de komende weken, maar hoop dat dit probleem daadwerkelijk nu helemaal weg is.

Het is misschien jammer dat ik niet eerst bobine's en daarna later nog eens de brandstof pomp heb vervangen want ik weet nu niet precies in welke van de onderdelen het probleem zat, maar voor mensen die dit onderwerp tegen komen met soortgelijke problemen zijn de bobine's en eventueel brandstof pomp een mooi begin (na checken slagen voor vacuum en filters te hebben gechecked) om te vervangen om te testen of daar het probleem in zat.

Kleine side note: De bobine's waren wel doorgemeten en goedgekeurd door de garage. Het kan dus zijn dat als het probleem echt in de bobine's zat dat een meting niet voldoende is om dat te ontdekken. Gelukkig zijn 2de handsbobine's niet moeilijk te vinden om ze eens te testen.

Mensen met dezelfde problemen: Succes! :]
 
Ik heb hetzelfde gehad, maar met een cbr 900.. `95
Alles doorgemeten, tankdop open gehad, slangetjes nagekeken... niks..
Toen een andere benzinepomp; opgelost !!
Pomp had kuren, en idd vooral op de snelweg ging `t fout.
dus ik zou die bobine`s nog niet weggooien.
 
Nou, dan trek ik hem 6 jaar naar dato maar los: ook ik ervaar dit nu met een CBR 600 F4 uit '99 met ~36k op de teller.

1 week geleden, na 1 week niet te hebben gereden was plots de splinternieuwe cell-accu leeg. Deze wederom opgeladen met een druppellader van Optimate en die teste hem als '90-100%' status.
Diezelfde rit klapte na hoge touren en pittig rijden in een tunneltje de uitlaat opeens, motor door, niets meer. Tijdens het uitrijden in de 2 i.c.m. de starter de motor kunnen semi-jumpstarten en doorgereden zonder issues.

Zojuist rijd ik weg en na een lekkere inhaalpoging sla ik af bij de stoplichten, dood. Hele dashboard uit, aan-uit maakte geen verschil, killswitch ook niet. Ik stond op het punt om de Honda dealer te bellen en opeens vliegt alles aan en start ie weer. Vervolgens rechtsomkeert de wijk weer in, rustig weggereden, niets aan 't handje. Trek ik hem weer een beetje los bij de rotonde en weer een motorinfarct. Heel bijzonder. Dus vervolgens maar met 3-5k touren terug naar huis getuft... ik leek wel een oude vent, enkel de stok miste.

Toch maar even het Hondacentrum gebeld en hij vertelde mij dat het inderdaad waarschijnlijk de pomp was. Die hoor je te voelen 'tikken' maar ook dat voelde ik niet. Ik kan wel 't e.e.a. sleutelen aan de bike, maar hier ben ik toch overgeleverd aan de experts.
Wat denken jullie? Ik lees bobine, brandstofpomp, accu, CDI unit, relais... wat kan ik zelf proberen voordat ik hem maandag wegbreng voor een opknapbeurt?
 
Nou, dan trek ik hem 6 jaar naar dato maar los: ook ik ervaar dit nu met een CBR 600 F4 uit '99 met ~36k op de teller.

1 week geleden, na 1 week niet te hebben gereden was plots de splinternieuwe cell-accu leeg. Deze wederom opgeladen met een druppellader van Optimate en die teste hem als '90-100%' status.
Diezelfde rit klapte na hoge touren en pittig rijden in een tunneltje de uitlaat opeens, motor door, niets meer. Tijdens het uitrijden in de 2 i.c.m. de starter de motor kunnen semi-jumpstarten en doorgereden zonder issues.

Zojuist rijd ik weg en na een lekkere inhaalpoging sla ik af bij de stoplichten, dood. Hele dashboard uit, aan-uit maakte geen verschil, killswitch ook niet. Ik stond op het punt om de Honda dealer te bellen en opeens vliegt alles aan en start ie weer. Vervolgens rechtsomkeert de wijk weer in, rustig weggereden, niets aan 't handje. Trek ik hem weer een beetje los bij de rotonde en weer een motorinfarct. Heel bijzonder. Dus vervolgens maar met 3-5k touren terug naar huis getuft... ik leek wel een oude vent, enkel de stok miste.

Toch maar even het Hondacentrum gebeld en hij vertelde mij dat het inderdaad waarschijnlijk de pomp was. Die hoor je te voelen 'tikken' maar ook dat voelde ik niet. Ik kan wel 't e.e.a. sleutelen aan de bike, maar hier ben ik toch overgeleverd aan de experts.
Wat denken jullie? Ik lees bobine, brandstofpomp, accu, CDI unit, relais... wat kan ik zelf proberen voordat ik hem maandag wegbreng voor een opknapbeurt?
Accu polen, massa verbinding en hoofdzekering nakijken.

Bij jouw valt alles uit, ook dash en zo.
 
Hm, technisch ben ik niet zo'n wonder dus dat zal ik moeten laten nakijken. Ik gooi 'em nu net aan de druppellader en #8 0.2A blijft knipperen.

Uit de documentatie:

CHARGE CURRENT BAR: LED #8, 9, 10 - Light when pulsed or continuous current is delivered to the battery. Current level indications: LED #8: 0,2A LED#8 and 9: 0,5A LED #8, 9 and 10: 0,8A

Ik vermoed toch wat issues met de accu? Tevens ook wat jij aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Hm, technisch ben ik niet zo'n wonder dus dat zal ik moeten laten nakijken. Ik gooi 'em nu net aan de druppellader en #8 0.2A blijft knipperen.

Uit de documentatie:

CHARGE CURRENT BAR: LED #8, 9, 10 - Light when pulsed or continuous current is delivered to the battery. Current level indications: LED #8: 0,2A LED#8 and 9: 0,5A LED #8, 9 and 10: 0,8A

Ik vermoed toch wat issues met de accu?
Kan ook. Accu naar z'n grootje.

Ff spanningsmeter pakken.
how to - accu en laadsysteem controleren.
 
10 punten - vanavond direct proberen! MM heb ik nog wel liggen!
Heb tevens mijn oude accu er reeds ingezet dus wellicht vanavond een ritje maken, kijken of het weer voorvalt. Hij werkt namelijk wel maar ik kan hem niet lostrekken.
 
Spanningsmeter gepakt en tevens de accu omgeruild voor mijn 'oude' accu. Die meette stabiel 13.1-3 wanneer de motor uit was. Bij het starten dipte hij soms < 12v en bij 5k touren piekte hij op 14.1-3.

Vanavond achteraf even een ritje maken, kijken of het probleem weer voorvalt. Ik wil wel vertrouwen in het beestje hebben voordat ik weer lange ritten gaan proberen.

Mocht het vanavond weer problemen teruggeven dan breng ik hem langs de motorzaak voor een nakijkbeurt. Helaas moet je bij mijn type motor (F4) de complete buddyseat los schroeven om bij de spanningsregelaar te komen en zelfs dan heb ik geen idee wat ik moet zoeken. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan