Het nut van een bandenmerk..

SportsPhotography

MF veteraan
30 apr 2008
3.336
0
Heerenveen
De start van het 2009 seizoen zou zich kenmerken door een bandenleverancier.
Bridgestone was de enige favoriet om zich als kandidaat op te stellen dit gezien de triomfen van Stoner en Rossi op de Bridgestones.
Echter merk ik nu langzaam maar zeker dat de hele constructie rammelt aan alle kanten met flinke tegenstrijdigheden in de uitlatingen van zowel Bridgestone als bij Dorna.
Het was niet de bedoeling om F1 achtige taferelen te krijgen banden met gekleurde randen ( dit was een uitlating van de hoogste baas bij BS ) helaas zijn we deze lelijke uitvoering dus toch.
Maar naast de harde en de medium band mogen we dit weekend de dual compounds weer welkom heten door de verwachtte hoge temperaturen rondom Barcelona met een band opgebouwd aan de rechterzijde voorzien van een harde compound en aan de linker een soft compound.
Alles leuk en aardig, maar ik merk langzaam aan dat er een verbreding komt van de regelgeving en dat we meer en meer terug gaan naar het oude systeem.
Het nieuwe bandenreglement tot nu toe en de wijzigingen ( gekleurde rand, bandensoorten, hoeveelheid banden, compoundsoorten )
Is dat BridgeStone of is het BullShit
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het in alle soorten competitie niet eerlijk is om maar 1 merk banden te hebben. Tuurlijk is het niet fijn als het ene merk de verkeerde band mee neemt. (kijk naar motogp laguna seca 2008) Dit zijn echter fouten waar ook die merken van kunnen leren. Uiteindelijk komt het weer goed en zou Michelin weer de betere zijn geworden, daarna weer bridgestone enz. Die wisselwerking houd je toch denk ik.
De 1 soort band regel is echter weer een factor die de MotoGP minder spannend heeft gemaakt.
 
De start van het 2009 seizoen zou zich kenmerken door een bandenleverancier.
Bridgestone was de enige favoriet om zich als kandidaat op te stellen dit gezien de triomfen van Stoner en Rossi op de Bridgestones.
Echter merk ik nu langzaam maar zeker dat de hele constructie rammelt aan alle kanten met flinke tegenstrijdigheden in de uitlatingen van zowel Bridgestone als bij Dorna.
Het was niet de bedoeling om F1 achtige taferelen te krijgen banden met gekleurde randen ( dit was een uitlating van de hoogste baas bij BS ) helaas zijn we deze lelijke uitvoering dus toch.
Maar naast de harde en de medium band mogen we dit weekend de dual compounds weer welkom heten door de verwachtte hoge temperaturen rondom Barcelona met een band opgebouwd aan de rechterzijde voorzien van een harde compound en aan de linker een soft compound.
Alles leuk en aardig, maar ik merk langzaam aan dat er een verbreding komt van de regelgeving en dat we meer en meer terug gaan naar het oude systeem.
Het nieuwe bandenreglement tot nu toe en de wijzigingen ( gekleurde rand, bandensoorten, hoeveelheid banden, compoundsoorten )
Is dat BridgeStone of is het BullShit

Gelukkig wordt het contract 2011 (meen ik) beëindigd en kunnen we dan weer hopen op meerdere bandenmerken binnen de MotoGP.
 
Ik denk dat het in alle soorten competitie niet eerlijk is om maar 1 merk banden te hebben. Tuurlijk is het niet fijn als het ene merk de verkeerde band mee neemt. (kijk naar motogp laguna seca 2008) Dit zijn echter fouten waar ook die merken van kunnen leren. Uiteindelijk komt het weer goed en zou Michelin weer de betere zijn geworden, daarna weer bridgestone enz. Die wisselwerking houd je toch denk ik.
De 1 soort band regel is echter weer een factor die de MotoGP minder spannend heeft gemaakt.

Het was vooral het laatste jaar dat de bridgestones er boven uitstaken. Volgens lag het omslagpunt zo'n anderhalf seizoen geleden. Ik weet nog heel goed dat 2 seizoenen geleden de Michelins veruit de beste was.

Ik vond de eis dan ook niet eerlijk, en juichte toe toen Livio zei dat Ducati op Michelins wilde gaan rijden als Rossi op Bridgestones wilde gaan rijden.

In het begin van het seizoen moesten veel coureurs wennen aan de nieuwe banden, maar langzamerhand hoor via diverse media coureurs nauwelijks klagen over het andere karakter van de banden, maar des te meer over het geringe aantal banden dat ze ter beschikking krijgen. Dat was ook zo geweest als Michelin meedeed.

Ik vind het jammer op 1 front minder wordt gestreden, daarnaast denk ik ook dat we nu een stukje ontwikkeling van bandentechniek missen. Toch mis ik het niet tijdens het kijken van de races.
 
ik vraag me wel eens af of michelin nu doorontwikkeld voor de motogp voor als ze weer terug keren. Kan me voorstellend dat als je een paar seizoenen niets met motogp machines doet je straks helemaal achterligt qua ontwikkelingen.
 
In het begin van het seizoen moesten veel coureurs wennen aan de nieuwe banden, maar langzamerhand hoor via diverse media coureurs nauwelijks klagen over het andere karakter van de banden, maar des te meer over het geringe aantal banden dat ze ter beschikking krijgen. Dat was ook zo geweest als Michelin meedeed.
Het aantal maakt niet zo veel uit, maar nu kan iedereen nog maar uit 2 compounds kiezen, terwijl er vorig jaar voor elke rijder/motor een speciale band was. Rossi (en volgens mij Stoner ook) heeft altijd met hele harde banden gereden, maar die zijn er nu dus niet meer.. Misschien wel de reden dat 'ie nu klop krijgt van Lorenzo
 
Het aantal maakt niet zo veel uit, maar nu kan iedereen nog maar uit 2 compounds kiezen, terwijl er vorig jaar voor elke rijder/motor een speciale band was. Rossi (en volgens mij Stoner ook) heeft altijd met hele harde banden gereden, maar die zijn er nu dus niet meer.. Misschien wel de reden dat 'ie nu klop krijgt van Lorenzo

Die zijn er vanaf dit weekend dus wel weer hetzij in een dual compound band.
Het hele verhaal staat op www.crash.net
 
Dan hoop ik dat dat voor Rossi en Stoner betekent dat ze Lorenzo goed zoek rijden vanaf nu :]

Het is voor iedereen weer wennen de vorige dual compound was volgens mij dan de band die ze nu maken.
Extreem hard rechts ( 8 rechterbochten i.c.m zeer warme temperaturen ) en links soft ( 5 linkerbochten ).
Ik vind het gewoon vreemd dat ze steeds meer gaan afwijken en langzaam maar zeker zijn alle banden weer beschikbaar behalve de qualifiers.
 
De reden dat michelin twee seizoenen geleden zoveel beter was, lag hoofdzakelijk in het feit dat ze na de vrijdag, afhankelijk van de resultaten tussen vrijdagnacht en zaterdagmorgen de banden afstemden op het circuit en de eigenschappen die er dat weekend nodig waren om te winnen.

Bridgestone kon dit niet vanwege de grote afstanden en liet als tegenantwoord vele verschillende banden meekomen om uit de voorraad de best passende te gebruiken.

Omdat dit enerzijds oneerlijke concurrentie met zich mee bracht, en anderzijds een grote kostenpost , was voor 2008 afgesproken om het aantal banden dat meegebrachty mocht worden gereduceers zou worden en dat er bij het begin van het weekend( lees vrijdagavond) al een keuze gemaakt moest worden welke banden ze wilden gaan gebruiken.

Het voordeel van bleek gedurende het seizoen de kant van Bridgestone op te vallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan