Honda shadow 600..Beginnende rijder.

G-jo

MF veteraan
9 jun 2009
3.017
80
Lelystad
Goeieaavond!
ben net nieuw op dit forum en heb zelf nog geen motor/motor rijbewijs..Ik ben druk bezig met lessen :] en het gaat heeeel goed *O* (vind ik en de leraar ook). Met de keuze wat voor motor ik moest kiezen dacht ik zelf tussen een chopper/cruiser of naked..Nu gaat mijn hartje sneller tekeer en me bloed sneller stromen als ik aan chopper denk dus dat word het hem ook wel.

Poosje terug had ik een aanbieding gekregen van een vriend van mij om zijn honda shadow 600 custom te kopen voor 2300 eurie. Nu heb ik weinig info over deze fiets en ik krijg die gast ook niet meer te pakken (werkt nu in utreg bij bozzies). Ik zag van de week hele mooie fiets op marktplaats.nl Ziet er goed uit, voorvork 6 graden onderuit. ander stuurtje (te hoge risers helaas :N ), open uitlaten, dikke achterband..Er moet nog wel wat aan gebeuren voordat ik hem helemaal heb zoals k hem wil (dat terwijl die bike van mijn maat wel is zoals ik hem wil) alleen waar ik het meeste zorgen over heb is de staat van het chrome..Het ziet er wat dof uit..Nu mijn vraag: Is dat chrome makkelijk te polijsten of glimmend te maken? het gaat over het chrome van het motorblok..

Gr
Gerjo :+
 
hoi, en welkom.
Moet je teleurstellen, want standaard is het blok van de VT 600 niet verchroomd. Bijkomend voordeel is dus wel dat je niet bang hoeft te zijn over de staat van het chroom :P
Het blok is van alluminium, en wat je wel kan doen is dat polijsten. Dan krijg je voor zolang het duurt een chroom-look (wordt vaak vanzelf weer dof). Verder is de VT 600 een prima beginnersfiets. Nooit geen gezeik met die blokjes, behalve dattie m.i. te weinig vermogen heeft, en de voorrem/voorvork vind ik zelf iets te week, waarmee ik niet zeg dattie hun werk niet goed genoeg doen. Opzich een hele goede beginnersfiets dus, zeker als je ook nog 25 kW moet rijden, hijs makkelijk terug te bouwen. En een voordeel is dat de standaard uitlaten (met name die van de oudere VT 600's) al heel behoorlijk klinken. Niet hard, maar wel mooi, en ze maken tenminste geluid...
 
Kijk, zoiets dacht ik al. Maar vragen kan nooit kwaad..Maar dat is dus makkelijk te polijsten..Dat kan dus ook nog aan het nogtedoen lijstje worden gezet..
De motor die ik op het oog heb komt uit 89' met een kilometer stand van 29.500 geloof ik.Dus dat zit denk ik wel snor.. .moet rond de 2000 gaan kosten..Is dat beetje redelijk? hij is verbouwd dus..

Ik heb hem nog niet (ouders moeten eerst worden overgehaald:( en tegen de tijd dat ik dat heb gedaan hoop ik dattie nog niet weg is..Maar bedankt voor de reactie
 
Laatst bewerkt:
is opzich redelijk qua prijs. Waar je wel ff aan moet denken, is dattie misschien nog 4 versnellingen heeft ipv 5, Ik vond dat niet irritant (kep op beiden wel eens gereden), maar ik weet niet hoe jij dr over denkt, en verder vraag ik me af, is dat een miles of een km-stand (maakt namelijk wel factor 1,6 uit)
 
Hoi,

Die VT600 van 89 is inderdaad met 4 versnellingen én de kleinere 9 liter tank. Op zich kan je daar nog wel zo'n 180 km mee doen voordat je moet tanken, maar sommigen vinden dat net te weinig.

Het lijkt me inderdaad dat km-stand een miles stand is. Dan komt het neer op 47200 km, wat ik nog steeds een erg lage km stand vind voor een fiets van 20 jaar. Meestal is stilstand funest voor een dergelijke motor. Maar als die goed onderhouden is, is er niets aan de hand eigenlijk.

Het blok is inderdaad van aluminium. Afgewerkt met een lak. Dat ziet er altijd enigzins dof uit. Wil je het echt glimmend hebben, zul je de lak totaal af moeten schuren/zandstralen etc en polijsten. Denk eraan dat dit onzettend veel werk is. Het resultaat is een glimmende spiegel, maar je moet dit ook bijhouden. Blank aluminium oxideert met de buitenlucht en wordt dof. Tevens staat het open voor weersinvloeden en vuil. Ik zou er niet zo graag aan willen beginnen iig.
Dof aluminium lak kan je meestal ook wel schoon krijgen met wat commandant 4 (lak poets, te krijgen in elke bouwmarkt en halfords)

Chroom kan je poetsen met een arsenaal aan middeltjes. Belgom chroom (je hebt het ook kaal aluminium) werkt voor mij goed. Het chroom werk is niet zo heel erg sterk. Let op dat de velgen niet roestig zijn. In de velg zit een geultje. Daar kan in parkeerstand regenwater achterblijven en zo roest vormen.

De vt600 staat als betrouwbaar te boek. Geen typische mankementen. Check de standaard slijtage onderdelen: ketting, banden, etc etc. Let op beschadigingen en roestvorming bv op de achterbrug.

Denk ook aan dat een verlengde voorvork er wel gaaf uit ziet, maar minder soepel door de bocht stuurt. Omdat het je eerste motor is, hou het meer bij een goed sturend fietsje waar je veel op kan leren dan alleen de looks.

De prijs, mits in goede staat is niets mis mee. Een stock vt600 in goede staat van het zelfde jaar en km stand gaat ongeveer voor 2500-3000 bij de dealer afhankelijk van accesoires.

succes!
 
Oke..een vriend van mij zei inderdaad dat met verlengde voorvork minder fijn sturen is, hij zei dat het een kwestie van wennen is..van de 4 versnellingen had ik ook al gehoord. ik weet niet of ik dat vervelend vind maar die vriend niet, hij vind het heerlijk relaxt rijden..Ketting is goed, 3000 kilometer vervangen + tandwielen, achterband ook goed, voorband moet vervangen worden..

Dat doffe alu, kan je dus ook goed oppoetsen met commadant 4 (ik heb bij een auto materialenzaak gewerkt, dus ik weet wat het is) maar het lukt denk ik ook wel goed met alu-poets..
Dit is de link van de motor. http://link.marktplaats.nl/252448528

bedankt!
 
Let ook even goed op de accu, veel stilstaan kan de accu zwaar komen te staan.
Daarnaast kunnen er heel veel gebreken komen kijken zodra er actief op gereden gaat worden.
Bij het proefrijden vooral de standaard lijstjes volgen die op het forum zwerven (motor koud bij starten? speling? enz.)

Gaatje in het zadel is niet onoverkomelijk, maar wel irritant. Vooral als het een vinyl zadel is, deze zijn moeilijk (of misschien wel niet) te repareren. Als startbod zou ik 1600/1700 bieden en van daaruit ver onderhandelen. Mits alles in orde is verder.

Durf je zelf niet te onderhandelen? Sleep iemand mee die een beetje durft te onderhandelen, het kan je echt centen schelen. Vraag ook naar accesoires zoals een slot, kan je centen schelen.
 
na even een goed middagje erover nagedacht te hebben heb ik besloten om toch maar niet voor deze bike te gaan :N Heb even goed nagedacht over het feit met de verlengde voorvoork en beginnende rijder.....Hij lijkt me zelfs niet verstandig om zonder ervaring met een verlengde voorvork te gaan rijden m.b.t. andere bochten. Ik ga eerst gewoon ervaring opdoen met een ''normale'' voorvork....Ik hou de VT 600 zeker wel als eerste motor denk ik..Hij ziet er goed uit en er is altijd wat leuks van de maken. Ik vind de bobber stijl ook wel cool, alleen hardtail vinnik net wat te ver gaan, wil natuurlijk wel nog steeds als een jonge GOD me motor afstappe straks...Dus ben nog steeds van plan om een VT 600 te kopen alleen met normale voorvork, geen verlengde dus :N Het plan: Een Vt 600 kopen liefst met een ander stuurtje (recht of ietsje gebogen) dan opzoek gaan naar een achterspatbord die k mooi aan de swingarm kan vast maken met iets. En dan iets aan de uitlaten doen, ik heb een filmpje waarop ik een, voor mij, :} perfecte Vt 600 zie (zo zou ik hem graag willen :9~ )..zal hieronder even de link plaatsen...Maar eerst rijbewijsje halen ;( !!! 25 juni AVB examen (duim duim duim) dus het is nog even dromen voordat ik op zoiets moois kan rijden :z :+


 
Laatst bewerkt:
Ik vind die belachelijke tape op de uitlaten niks.
Wat is het nut daarvan?
 
Dit vind ik persoonlijk erg cool...

En in Thailand kunnen ze er ook wat van.

Extreem cool.
 
Die tape is er voor de looks en om te zorgen dat het bij je beentjes niet te heet word..Mwa, ik vind die shadows niet zo mooi..die in Thailand zelfs lelijk.. Overdone zeg maar...een maat van em heeft een hele mooie shadow, niet te gewoon goed...en ik hou meer van een klassieke look...

kan btw jullie mededelen dat ik mijn AVB-examen heb gehaald *O* dus nu snel mogelijk mijn AVD halen en dan heb k me rijbewijs *O* :]
 
En ooit was die tape bedoelt om de uitlaten warm te houden, zodat je motorfiets betere prestaties zou leveren. Werd in de race wereld zoals ze die in 1932 kenden wel gebruikt
 
Ahaa..deze jongen hoopt dus op 10 Aug. zijn rijbewijs te halen!! Ben nu goed aan het rond kijken wat ik leuk vind..Had laatst een monster 600 dark gezien..mooie machine..Als ik heb hem, maar even goed proef rijden op verschillende fietsen!!!
 
Geef je een tip om dan een m 620 dark te nemen heeft een stuk meer power dan een m600 injectie en een elektronisch beveiligd start onderbrekend circuit in de motor.
Let wel op dat een ducati goed onderhouden moet zijn anders word het een stucgati.
Foto van de mijne
GroteFoto-H4JKKGVY.jpg
 
Ohh oke.. ik wist dat de 620 er ook was, wist alleen niet precies wat het verschil was...Ik weet dat ze wat beter onderhouden moeten worden dan andere fietsen, waar moet je zowel meer op gaan letten?? Erg mooie fiets! Ben zelf alleen meer weg van het mat zwarte ( dus dark) en eindelijk zie k weer een Duc met de uitlaatjes niet zo hoog:P
 
De monster is wel 1 van mijn uitvluchten als ik geen chopper (shadow 600) kan vinden..

Dit is die chopper van een maat van me

350046008_5_1jJz.jpeg


Zoals je ziet is er het 1 en ander vervangen, erg goed gelukt zeg ik zelf..ander kontje (alleen de mal ervoor is nergens meer te vinden, Brouwer zou er nog 1 hebben, alleen die willen ze niet kwijt..Heeft mijn maat mij weten te vertellen) ander stuurtje, voorvork 6 graden onderuit & open uitlaten..Inmiddels zitten er zelf gefabriceerde op, pokke kabaal!!! Ik zou hem graag willen overkopen, alleen hij reageerd daar niet meer op...jammer genoeg..
 
De monster is wel 1 van mijn uitvluchten als ik geen chopper (shadow 600) kan vinden..

Dit is die chopper van een maat van me

[afbeelding]

Zoals je ziet is er het 1 en ander vervangen, erg goed gelukt zeg ik zelf..ander kontje (alleen de mal ervoor is nergens meer te vinden, Brouwer zou er nog 1 hebben, alleen die willen ze niet kwijt..Heeft mijn maat mij weten te vertellen) ander stuurtje, voorvork 6 graden onderuit & open uitlaten..Inmiddels zitten er zelf gefabriceerde op, pokke kabaal!!! Ik zou hem graag willen overkopen, alleen hij reageerd daar niet meer op...jammer genoeg..

Hee gefeliciteerd,
Enne... deze ziet er bekend uit, heeft die maat van jou bij de motorhoek gewerkt??
 
jaa dank je! nog 1 weekje wachten dan voor me weg examen ;)

Klopt!! hij is daar nu alweer een poosje weg, heeft nog bij Martins motorservice gewerkt & werkt momenteel bij Bozzies is Utrecht geloof ik...Bekend iemand:P?
 
die heeft een hele mooie tatou op zijn arm,,, :Y

Mijn motor komt ook van de motorhoek, toen de oude eigenaar er nog in zat
Hij heeft er een hoop zelf aan gedaan aan de VLX
 
Laatst bewerkt:
Haha, klopt :Y Hij heeft een hele mooie op zijn onderarm idd....jups, heel veel aangedaan & het resultaat mag er zijn!!

De oude eigenaar zit nu in Swifterbant, ik geloof dat het swiftmotoren heet..
 
Terug
Bovenaan Onderaan