Yamaha GTS 1000 opknappen

GuidoB

Rookie
21 jun 2009
9
0
Hallo,

Ik ben van plan om een Yamaha GTS op te gaan knappen met slechts 12.000 km op de teller, deze motor heeft echter een hele poos onbeschermt buiten stil gestaan.

Dit is te zien aan ondermeer de velgen die helemaal lelijk geworden zijn, de buddy is gaan scheuren, etc , etc.

Nu wil ik graag weten op welke dingen ik allemaal moet letten tijden het opknappen.

Ik hoop dat jullie met kunnen helpen.

Mvg Guido
 
Hoi Guido,

begin eens met het technische gedeelte:
-tank verwijderen en controleren op roest / schoonmaken
-remmen gangbaar maken
-in elk bougiegat een flinke scheut olie en zo een paar dagen laten staan
-nieuwe olie
-nieuwe bougies
-nieuw luchtfilter
-verse peut met flink wat FORTÉ in de tank

starten maar.....

als hij mooi loopt, kun je met de verfraaiing van de buitenkant beginnen.

Ik heb het altijd een mooie aparte fiets gevonden, zo'n GTS

veel succes!
 
Reken ook maar op een nieuwe kettingset,
Deze zijn vrij prijzig (200+)

maar je kunt ook een conversieset kopen, (tw+ketting)
dat is een set met 530 ketting ipv 532
Deze set kost zo rond de 140 Euro, en dat scheelt toch weer
 
als zadel gescheurd is zou ik ook vast het nep leer eraf trekken.. wel bewaren, kun je gebruiken om een nieuwe lap van te snijden, en kan je schuim opdrogen als het nat is.

kijk ook even naar roest op de voorvork etc. en een bus wd40 kopen :)
 
Hoi Guido,

begin eens met het technische gedeelte:
-tank verwijderen en controleren op roest / schoonmaken
-remmen gangbaar maken
-in elk bougiegat een flinke scheut olie en zo een paar dagen laten staan
-nieuwe olie
-nieuwe bougies
-nieuw luchtfilter
-verse peut met flink wat FORTÉ in de tank

starten maar.....

als hij mooi loopt, kun je met de verfraaiing van de buitenkant beginnen.

Wat is het nut van olie in de cilinder gooien? en kan dit geen kwaad als ik hem dan later start?

Ik heb het altijd een mooie aparte fiets gevonden, zo'n GTS

veel succes!
 
Er zijn nieuwe buddy overtrekje beschikbaar, maar of jouw model er bij staat, weet ik niet. edit: ik zie het model helaas niet in het rijtje staan.

tip: laat de carburateur ultrasoonreinigen. Zonder kan goed gaan, maar na lange tijd stilstand is de kans groot dat het een beetje sputteren blijft. Ultrasoon maakt het echt schoon.

Roest in de tank is al wat over gezegd.

Kijk ook goed naar rubberdelen (nog even los van de banden): inlaatrubber, slangetjes, keeringen (ook in de remklauwen) ed.

En veel olieën!!! Lekker kruipolie op de lagers en zo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn nieuwe buddy overtrekje beschikbaar, maar of jouw model er bij staat, weet ik niet. edit: ik zie het model helaas niet in het rijtje staan.

tip: laat de carburateur ultrasoonreinigen. Zonder kan goed gaan, maar na lange tijd stilstand is de kans groot dat het een beetje sputteren blijft. Ultrasoon maakt het echt schoon.

Roest in de tank is al wat over gezegd.

Kijk ook goed naar rubberdelen (nog even los van de banden): inlaatrubber, slangetjes, keeringen (ook in de remklauwen) ed.

En veel olieën!!! Lekker kruipolie op de lagers en zo.


Ik dacht dat een GTS een EFI had?
 
Hoi Guido,

begin eens met het technische gedeelte:
-tank verwijderen en controleren op roest / schoonmaken
-remmen gangbaar maken
-in elk bougiegat een flinke scheut olie en zo een paar dagen laten staan
-nieuwe olie
-nieuwe bougies
-nieuw luchtfilter
-verse peut met flink wat FORTÉ in de tank

starten maar.....

als hij mooi loopt, kun je met de verfraaiing van de buitenkant beginnen.

Ik heb het altijd een mooie aparte fiets gevonden, zo'n GTS

veel succes!

Wat is het nut van olie in de cilinder gooien? en kan dit geen kwaad als ik hem dan later start?
 
Olie op de zuiger leggen wordt vaker gedaan als een voertuig langer stil wordt gezet. Dit voorkomt dat de zuigerveren vast komen te zitten. Na lange stilstand werkt bovengenoemde ongeveer hetzelfde. Gecombineerd met even droogstarten(de motor rond laten gaan zonder bougies) zorgt dit voor dat beetje smeering dat er voor zorgt dat die zuigerveren goed loskomen. Het zal even roken maar voor de rest kan het geen kwaad.

Leon
 
Het nut van olie in de cylinder gooien, is ervoor te zorgen dat eventuele vastgeroeste zuigers gemakkelijker loskomen en je het blok bij de eerste keer starten niet meteen om gort helpt. Het enige nadeel is de rookontwikkeling na het eerste starten...
 
Kan iemand mij vertellen waar de aftap plug voor de motorolie,versnellingsbakolie en koelvloeistof zit?

Weet iemand een site waar je yamaha onderdelen kan bestellen?
 
Kan iemand mij vertellen waar de aftap plug voor de motorolie,versnellingsbakolie en koelvloeistof zit?

Weet iemand een site waar je yamaha onderdelen kan bestellen?

OK, voor de motorolie zit er een aftapplug achter de zijstandaard, dus een beetje links van het blok.

De koelvloeistof laat je aflopen door de slang naar de waterpomp (linksonder) los te maken.

Versnellingsbak wordt gesmeerd met de motorolie, dat is dus een geheel.

Elke motordealer zal je kunnen voorzien van de essentiële onderdelen. Voor de slijtagedelen ga ik naar de duitse louis.de
de duitse Polo-shop heeft tegenwoordig ook een vertegenwoordiging in NL
 
Ik ben ondertussen al lekker bezig om de GTS op te knappen. Er moet echt een hele hoop aan gebeuren.

Hier een foto van de voorvelg die echt heel lelijk was geworden
vs1g94.jpg


Nog een paar vragen
Welke remolie moet ik gebruiker?
Welke Olie en hoeveel.
Hoe kan je zien of een band nog goed is? (4 jaar stil gestaan)
 
Ik zou als ik jou was eerst eens op zoek gaan naar een goed werkplaatshandboek daar staan al dit soort dingen precies in beschreven. Zo'n boek is echt geen weggegooid geld staan heel veel nuttige dingen in. Zeer zeker als je net begin met sleutelen.
 
Ik ben ondertussen al lekker bezig om de GTS op te knappen. Er moet echt een hele hoop aan gebeuren.

Hier een foto van de voorvelg die echt heel lelijk was geworden
[afbeelding]

Nog een paar vragen
Welke remolie moet ik gebruiker?
Welke Olie en hoeveel.
Hoe kan je zien of een band nog goed is? (4 jaar stil gestaan)


Op de zijkant van de band moet een 4-cijferige code staan. Dat is de dot-code.
Meestal wordt er aangeraden om een band te vervangen als deze 4-5 jaar oud is.

Pic voor de dot-code:

abc_dot_code3_080508_mn.jpg



Voor al je andere vragen iid best een WPH aanschaffen zoals hierboven wordt gesuggereerd :) .


Heb je ook een foto van de gehele GTS? :)
Ben wel benieuwd...
 
GTS is een erg karakteristieke fiets, zou er zelf ook wel eens eentje bij willen, puur omdat het toch iets afwijkends is en een beetje een klassieker in wording.
Dat opknappen kan ik dus zeker waarderen! ;)
Succes.
 
Nog een paar vragen
Welke remolie moet ik gebruiker?
Welke Olie en hoeveel.
Hoe kan je zien of een band nog goed is? (4 jaar stil gestaan)

Remolie: de standaard remvloeistof, DOT 4
staat ook op het reservoir volgens mij.

Welke olie: in elk geval geen vol-synthetisch,
Deze blokken kunnen aardig wat olie verbruiken.
Dus mineraal of semi, in 15W40 of 20W50 en dan zo'n 3,4 liter bij verversen, 3,8 indien ook filter vervangen wordt.
In elk geval niet die dunne olie van 5W40, 0W50 etc.

Over de band is al goede info verstrekt
 
Terug
Bovenaan Onderaan