Hornix gaat kleploos: Yamaha RD400 1977

Hoppekee, de tellers vandaag compleet gemaakt. Had vorige week al gezien dat de her en der vergane matzwarte rand van de tellers met wat belgom prima weg te krijgen is waarna er een fijn glimmend metaal onder te voorschijn kwam. Voor het samenbouwen alle controlelampjes getjekt en toe de boel erop gebout. Al het stekkerwerk in het koplamphuis gevrot en de stekkers ingesprietst met contactspray en dan klikken maar. Elektrisch resultaat was niet echt wat ik verwachtte O-) al draaide de startmotor wel rond *O*
Heb gelukkig een elektrisch schema én een SR500 om te vergelijken. Had ook wel heel toevallig geweest als het direct allemaal zou werken. :P
full
 
Zit nog met een vraagje. Het valt me op dat m'n contactslot 4 standen heeft. Waarbij in stand 1 (uit-stand) en stand 4 (ws parkeerstand) de sleutel eruit kan. In stand 2 en 3 kan de sleutel er niet uit en kan ik de startmotor bedienen via de startknop. Iemand enig idee wat het verschil is tussen 2 en 3? Heb het bedradingsschema al uitgeprint en samen met een potje kalmeringstabletten, een konijnenpootje (sorry Flappie), spanningsmeter en acculader bij de achterdeur gelegd. Zal wel vanmiddag worden, ga nu eerst een paar uur met een maat op de mountainbike door de amerongsebossencrossen
full
 
Jaap, er staan alleen puntjes, geen tekst. maarrrrr

Er is light in de darkness....en ik ga wat in m'n sleutelvolgorde wijzigen. Voortaan bij daglicht alles aansluiten testen en dán pas de Hertog Jan. Had gewoon 2 zespolige blokstekkers verwisseld |( |( Kleuren komen totaal niet overeen. Nu alles kloppend gemaakt en tadaaa....het werkt *O* *O* Enige wat het op dit moment niet doet is het oliedruklampje, maar daar ga ik aan werken. nadat ik een paar kilo Amerongse klei van m'n trapfiets heb gespoten
full

nb: nog geen verschil in de standen 2 en 3 kunnen ontdekken, licht en tellerverlichting doet ut gewoon in beide standen. Zouden het gewoon verschillende ontstekingscurven zijn, voor nat en droog weer :? :P O-)
 
Even van alles aan het aansluiten geweest, verlichting achter en remlicht werkt met zowel remhendel als -pedaal. Op het draadje op de oliedrukschakeldingetje staat gewoon 12 volt bij contact aan, dus waarschijnlijk is deze schakelaar kapot of zit tie vast (iemand ervaring mee?). Qua ontsteking heb ik aan de rechter kant een vonk, links nog niet. Heb nog twee andere bobines liggen dus kan gaan puzzelen :) Dat was 'm weer, nu lekker OP de kachel zitten....
full


~[edit]als ik het draadje op de oliedrukmeter verbind met de massa gaat het olielampje op het dashbord branden. Zit dus op zeker in de sensor. En weer terug op de kachel :P
 
Laatst bewerkt:
Ik had net terug gemaild, iets te laat zie ik net :)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk een soort van schijn veiligheid(tussen de oren) de xs500 van mij werkt hetzelfde.
 
Zoiets zal het wel zijn ;)

Even de oliesensor uit het donorblok gehaald en flink schoongemaakt. Met 12 volt erop en het ding aan de massa gaat er een fraai rood lampje branden *O*
Nu nog een testopstelling maken met een grote injectiespuit en een slangetje om te zien of het lampje uitgaat bij "olie"-druk. Morgen maar even lenen van de baas }) Mocht dat ook door de test komen schroef ik 'm in het Yamahaatje. Leg de sprinkhaan wel een beetje op z'n kant, hoeft de olie er niet uit (wel de accu eruit anders lekkatie).
 
Jaap, er staan alleen puntjes, geen tekst. maarrrrr

Er is light in de darkness....en ik ga wat in m'n sleutelvolgorde wijzigen. Voortaan bij daglicht alles aansluiten testen en dán pas de Hertog Jan. Had gewoon 2 zespolige blokstekkers verwisseld |( |( Kleuren komen totaal niet overeen. Nu alles kloppend gemaakt en tadaaa....het werkt *O* *O* Enige wat het op dit moment niet doet is het oliedruklampje, maar daar ga ik aan werken. nadat ik een paar kilo Amerongse klei van m'n trapfiets heb gespoten
[afbeelding]
nb: nog geen verschil in de standen 2 en 3 kunnen ontdekken, licht en tellerverlichting doet ut gewoon in beide standen. Zouden het gewoon verschillende ontstekingscurven zijn, voor nat en droog weer :? :P O-)

Wat een kabels! :o lees hieronder dat het weer goed gekomen is. Knap werk :Y

Heb je op de Amerongse berg gemountainfietst? Mooi hier he? Op de parel van Utrechtse heuvelrug O-)
 
Wat een kabels! :o lees hieronder dat het weer goed gekomen is. Knap werk :Y

Heb je op de Amerongse berg gemountainfietst? Mooi hier he? Op de parel van Utrechtse heuvelrug O-)
Vind je dit al veel kabels? Moet je de koplamp van je hornet eens opentrekken. Zit een halve meter draadboom met stekkers in :Y
En inderdaad schitterend gefietst daar. Lekker in de bagger spelen *O*
 
Test geslaagd. De multimeter geeft een oneindige weerstand aan als ik de sensor met een spuitje onder druk zet. Spuitje eraf en de weerstand wordt bijna nul. Deze ga ik dus inbouwen. Beetje jammer dat er net 2 liter roze castrol inzit. Gelukkig is de sprinkhaan licht van gewicht, ik leg hem wel even op z'n zij tegen de picknicktafel. Nog een bobinevraagje: die beugels waarmee ze op het frame zitten, hebben die ook een massa functie :?
 
Als het goed is wel. Een bobine bestaat eigenlijk uit twee spoelen, een primaire en een secundaire.
De primaire sluit je op de contactpunten en de plus na je contact aan. de secundaire gaat naar je bougie kabel en het frame, via de montage punten.
 
Hornix=happy *O*
Druksensorwissel is zonder een druppel olieverlies gelukt. Het resultaat:
full

fietsje met een tierap om de remhendel schuin naar rechts tegen de muur gezet en knutselen maar.
 
Was toch in de mood dus gelijk maar even naar die halfzijdige vonkafwezigheid gekeken. Eerst maar eens een andere bobine geprobeerd, maar dat was niet de oplossing. draadjes meten dan maar, er stond overal gewoon spanning op, tot aan de contactpunten. Puntjes zelf zijn goed mobiel en niet ingebrand. Ineens viel Sherlock's oog op het volgende:
full

Heb die draadjes eraf gehad vanwege het stralen van het blok en heb er dus 1 keurig tegen de massa aan gemonteerd |( |( Heb nu links ook een fraaie vonk dus ben electrisch gezien wel op orde denk ik :Y
 
Gorilla's in de mist?????

Neen menschen :N

Yamaha in de sneeuw *O* *O* *O*
full


Heb weer het nodige aan de sprinkhaan geprutst. Het zitje heeft nu zijn definitieve plek en vorm gekregen. Hier en daar nog wat af gedremeld en alle contactvlakken van dempend rubber voorzien. Zitje zit op 4 punten vast en is vrij eenvoudig te demonteren bij accu-ellende oid. Zal hem binnenkort laten bekleden door MF-er hawkgt. Ook nog met enig bilnaadzweet 3 lange dunne blokbouten (m6x100 :o ) die enorm roestig en ook nog in het zicht zaten vervangen door rvs inbus. Tenslotte een fraai spatbordje ontvangen van Rockert. Na verwennerij met de haakse slijper/dremel/boor zit het er nu naar mijn zin op. De beugel moet nog opnieuw gespoten worden en het spatbord zelf gepolijst maar dat komt nog. Achterlichtje en ktphouder zijn ook binnen. Contact met de spuiter voor tank en zijkapjes is gelegd. Tjonge, ik lig ruim 18 maanden voor op schema :P _O- :W
 
Laatst bewerkt:
Gorilla's in de mist?????

Neen menschen :N

Yamaha in de sneeuw *O* *O* *O*
[afbeelding]

Heb weer het nodige aan de sprinkhaan geprutst. Het zitje heeft nu zijn definitieve plek en vorm gekregen. Hier en daar nog wat af gedremeld en alle contactvlakken van dempend rubber voorzien. Zitje zit op 4 punten vast en is vrij eenvoudig te demonteren bij accu-ellende oid. Zal hem binnenkort laten bekleden door MF-er hawkgt. Ook nog met enig bilnaadzweet 3 lange dunne blokbouten (m6x100 :o ) die enorm roestig en ook nog in het zicht zaten vervangen door rvs inbus. Tenslotte een fraai spatbordje ontvangen van Rockert. Na verwennerij met de haakse slijper/dremel/boor zit het er nu naar mijn zin op. De beugel moet nog opnieuw gespoten worden en het spatbord zelf gepolijst maar dat komt nog. Achterlichtje en ktphouder zijn ook binnen. Contact met de spuiter voor tank en zijkapjes is gelegd. Tjonge, ik lig ruim 18 maanden voor op schema :P _O- :W

Weer bijgelezen...

Wat een strakke fiets wordt het :} knap gedaan!

En haal die sneeuw van het zadel! :+
 
Laatst bewerkt:
Weinig XS nieuws -O-
Ben druk bezig het spatbord te polijsten en in vorm te krijgen. Als je bedenkt dat dit in Italië gemaakt is schort er wel het een en ander aan de afwerking. Ook wel weer leuk natuurlijk. De Dremel is er blij mee. De spatbordbeugel toch maar vast een matzwarte laag gegeven en die staat nu op de verwarming uit te harden. Ter opleuking van dit verhaal een plaatje van iets waar ik heel blij mee ben. Een fraai staaltje werk van Rockert, ofwel de toekomstige tank voor m'n SR500.
full

*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan