Schreeuw om hulp bij een chopperdilemma!

Johnnepon

MF'er
23 jul 2009
135
0
Utrecht
Hallo allemaal!

Na al een tijd anoniem over het forum te hebben gestruind (waar ik al veel van geleerd heb) heb ik me toch maar ingeschreven. Ik denk dat ik voorlopig wel regelmatig motor-forum zal bezoeken ;)

Ik ben gisteren geslaagd voor mijn motorrijbewijs en zit met nogal wat twijfels. Het voornaamste is eigenlijk mijn budget versus de tijd in het jaar. Ik heb nu echt een max budget van 1400,- als ik tussen nu en eind augustus een motor koop. Het liefst zou ik een mooie, redelijk onderhouden chopper willen gaan rijden. Daarbij viel m'n oog op bijvoorbeeld een Savage, een Shadow, en de laatste tijd vooral (gezien mijn 1,86m en 92 kilo) een Intruder.

Een leuke shadow valt in principe binnen mijn budget, maar ik heb wel twijfels of ik daar lekker op rijd met mijn lengte. MAAR dan kan ik wel op korte termijn op mijn eigen bike cruisen.

Een leuke Intruder valt net buiten mijn budget, maar past beter bij m'n lengte en gewicht (toch?) en als ik langer door moet sparen heb ik de komende maanden nog geen vette fiets om mee te gaan touren. En dat wil ik natuurlijk wel!

Ik heb er ook aan gedacht een lekkere Shadow te kopen en te zorgen dat ik voor volgende zomer geld heb voor een mooier model (dan heb ik waarschijnlijk wel weer wat meer te besteden)

Zucht.. ik weet het niet! Wie kan me voorzien van wijs advies?

Groeten!

John

Misschien vraag ik teveel, maar kan iemand me helpen met wat het verstandigste is om te doen?
 
Heb je een specifiek shadow, savage of intruder model in je hoofd ?
Ik kan me niet voorstellen dat je op een savage beter kwijt kan dan op een shadow. Ze komen allemaal in verschillende maten.

Daarom: test rijden! Ik denk dat dit het enige en beste advies is wat je hier zal krijgen. Enige manier om achter te komen wat goed zit en of het je waard is.
 
Hey!

Voor een Savage zie ik een aantal 650cc's die me wel aanspreken. De intruder 750. de intruder 535cc lijkt me wat aan de lichte kant (ook op het forum al verschillende dingen over gelezen).

Ik snap natuurlijk dat ik gewoon behoorlijk wat moet gaan uitproberen. Maar als beginnende motorrijder is het misschien wel handig als ik een aantal modellen heb waartoe ik me dan kan beperken, zodat ik niet eerst 25 proefritten heb gemaakt voordat ik weet op welk model ik me wil orienteren. ;)

Excuus als ik te lastig ben, ik kom natuurlijk nog maar net kijken.

Groetjes!
 
Bedankt voor alle reacties!

De 600 Intruder inderdaad PEPE je hebt gelijk. Mooie fietsen!

Voor de shadow zie ik verschillende modellen die me aanspreken. De VT 500 uit de jaren '80 is leuk (maar misschien een beetje klein) en de VT 700 kan zeker door de beugel.
Ik moet wel bekennen dat ik de gemiddelde Savage of Intruder mooier vind, maar een Shadow kost dan weer net iets minder en daar ben ik ook gevoelig voor.

De intruder trekt me echt het meest aan maar dat is eigenlijk alleen op uiterlijk. Ik heb natuurlijk nog niet een schat aan kennis over die machines.

Wat ik me even hardop afvraag: ik zie veel Intruders online waar iets aan gedaan moet worden. Vraagt een Intruder van eind jaren '80 begin jaren '90 zo veel aandacht in de garage?

Bedankt voor alle hulp! Groeten!

Ik maak het mezelf niet makkelijk geloof ik!
 
De savage is een hele fijne motor en ik heb heel veel respect voor het karakter van de 1 cillinder.
Heb er ook 1 gehad in de jaren 90 en deze motor was veel te klein voor me(1,90) niet kwa rijden, maar als ik op de motor zat was het net een brommer.

De shadow is eigenlijk een probreemloze motor, lopen fijn, zijn goed zelf te onderhouden, ik denk als begin motor mischien wel een goede keuze. Ook de vt 600 zou in je prijsklasse kunnen zitten als je een beetje zoekt. Dit is een hele fijne fiets, mischien wel te fijn kwa sturen. Ze mist een beetje kracht op de snelweg, maar het is dan ook een 600.

Toch als je nu de intruder al de mooiere motor vind zou ik daarvoor gaan. Dan maar even doorsparen, maar dan heb je de motor die je wilt. De intruder is ook een betrouwbare motor. Dat er veel staan met mankementen wil denk ik zeggen dat de prijs er dan ook naar is. Voor een goede intruder zit je een stukie hoger kwa prijs. Plus als je een beetje zoekt en mensen wat laat weten kom je mischien een goede tegen voor een leuke prijs.

De keuze kan ik niet voor je maken.

Ps
Kijk ook eens rond onder de zelfgebouwde low budget choppers, daar zie je ook hele leuke dingen staan voor een leuke prijs
 
Laatst bewerkt:
Hey!

Voor een Savage zie ik een aantal 650cc's die me wel aanspreken.

De Savage is er alleen in 650 cc.

Intruders zijn best betrouwbare fietsen, is ook best goed aan te sleutelen.
Alleen de carburateurs synchroniseren is wat "minder fijn".

Bij veel intruders die aangeboden worden, met wat werk, is de prijs er natuurlijk ook naar.

ik zou niet voor een lichte Intruder gaan, 700 cc is toch wel een beetje het minste wat je m.i. moet nemen. Lichtere fietsen komen gewoon op den duur echt te kort en zijn moeilijker nadien weer te verkopen.
Laat je niet afschrikken door wat meer cc's het twinnetje is best vergevingsgezint en gaat niet zomaar met je aan de haal.
 
Hey! Bedankt voor de tips weer jongens, wordt echt gewaardeerd. De Savage heb ik inmiddels afgeschreven als optie, voornamelijk om zijn formaat.

Heb nu misschien wel weer een alternatief op het oog.. een Honda Magna V30 500 cc uit '85. Die valt ruim binnen het budget waardoor ik nu zou kunnen rijden en dan voor de volgende zomer een mooie Intruder zou kunnen halen, met bijbehorend budget.

Is de Magna net zo goed te onderhouden? Mijn grootste twijfel is eigenlijk de motor van 500cc, dat is wel minder dan ik eigenlijk voor ogen had. Aan de andere kant was m'n lesmotor een Honda CB500 die wat mij betreft prima vooruit kwam. Keuzes keuzes... ;)

Bedankt voor alle tips! Gr, john
 
Magna V30 rijd best goed en is redelijk van formaat.
Is een 4 cilinder V-blok en eigenlijk een blok wat bijvoorbeeld ook in de VFR is toegepast, sportief blok dus. Hierdoor durf ik hem sneller te noemen dan bijvoorbeeld de Intruder 700 (sterker nog; heb ze beiden gehad en het is gewoon zo)

Heeft de looks van een V-twin maar loopt veel soepeler door zijn 4 cilinders.

Veel van deze magna's kwamen via de grijze import ons land binnen (misschien wel allemaal maar dat weet ik niet zeker :? )


In 1990/1991 stonden die dingen rijen dik te koop bij Safe in R'dam.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, dat ziet er dus uit als echt een redelijke optie.. ik zal maar eens gaan bellen voor een proefrit denk ik. Helemaal als hij me qua vermogen niet teleurstelt (voor een 500cc dan natuurlijk) ben ik zeker nieuwsgierig!

Bedankt wederom!
 
Gezien je lengte, kun je een VT500 eigenlijk wel vergeten.

Ik heb er zelf eens 100 km mee gereden, en mijn benen zijn gewoon te lang (ik ben 184 cm). Dus krijg je dus nooit in 'rust-stand', daar is die motor te klein voor.

Probeer eens te kijken naar een XV750 oid, das ook een goeie optie.
 
Iedere intruder zal te klein voor je zijn met jouw lengte, wat wel gaat passen en dat weet ik uit ervaring, ben namelijk in de zelfde maten gebouwd, is een vt600 shadow te kopen, er staan een paar hele goedkope op MP en die zijn met een klein budget aan te passen, als je de voorvork al 6 graden in een andere stand zet wordt hij langer en lager, een breed stuur erop, kont inkorten en je hebt al een stoere bike, en dan kun je hem langzaam aaan als je budget het toelaat steeds meer verbouwen net als mijne, die nu uiteindelijk een nieuwe eigenaar heeft gekregen aangezien ik een nieuw bobberproject begonnen ben en de bike voor een belachelijk hoge prijs heb kunnen verkopen.
Op marktplaats en op het shadow forum is het aanbod heel groot kwa onderdelen, en ook nog eens veel keus. Gewoon even flink marktplaats afstruinen en je vindt wel iets passend voor je budget.
Volgende was aan deze verbouwd:
Van 15 inch naar 17 inch achterwiel, RVS Velgen en spaken en 200 Avon Achterband,
Voorwiel RVS en rvs spaken, custom made voorspatbord, Verlaagd, Custom made tank om de originele tank laten bouwen door een custom bedrijf, dus verlengt en verbreed, 1mtr stuur met knippers aan de stuureinden, alle electrische kabels door het stuur en holle risers, custom made fishtail pipes met mega vet geluid, forard controls en ander (open) luchtfilter en verder nog wat kleine dingen.
Hier nog even een foto van mijn vorig project.(klik op de foto voor vergroting)
bike2.jpg

12.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf 1.93m en ik rij een Shadow 1100. Zeer goed te doen met m'n 100kg.

Om me te orienteren ben ik bij verschillende motorzaken advies wezen vragen en werd er telkens aangeraden om (bij een cruiser) minstens een 1000cc te kopen vanwege m'n lengte en gewicht. Dat vond ik best veel (komend van een 500 lesmotor) maar ik kan zeggen dat de verkopers gelijk hadden; de eerste keer dat je op zo'n "zware motor" stapt is best spannend maar ik ben heel blij dat ik geen lichtere motor heb gekocht. De volgende cruiser zal minstens 1400cc worden.

Suk6 met je keuze!
 
ghossiee, natuurlijk met alle goede bedoelingen, maar ik denk dat de TS niets aan je advies hebt. Hij heeft net het budget om een standaard fiets tweedehands te kopen, laat staan een custom of zelf te verbouwen =).
 
ghossiee, natuurlijk met alle goede bedoelingen, maar ik denk dat de TS niets aan je advies hebt. Hij heeft net het budget om een standaard fiets tweedehands te kopen, laat staan een custom of zelf te verbouwen =).

Ziet er wel erggghh mooi uit, TS kennis van mij is ook ca 1.86 en die
heeft erg veel plezier van zijn VT750. Maar ja er gaat natuurlijk niks boven
een fijne betrouwbare VT500 :+
 
een vt600 heb ik ook is een leuke fiets om te leren betrouwbaar en kan best met je bouw
ik heb wel voorwards controle erop zitten dan kan je nog beter met de voeten weg
hier in de buurt attans mijn buurt staat er 1 voor 1400 euro
zou zeggen kruip er eens op en maak een ritje dat betreft ook voor andere modellen hoor
http://www.zeelandnet.nl/prikbord/advertentie-2515425-Honda_VT_600_C_Shadow_94.html (ZeelandNet Prikbord | dé koop- en verkoopsite van Zeeland!)

groetjes en suc6 met slagen voor je bike
 
een vt600 heb ik ook is een leuke fiets om te leren betrouwbaar en kan best met je bouw
ik heb wel voorwards controle erop zitten dan kan je nog beter met de voeten weg
hier in de buurt attans mijn buurt staat er 1 voor 1400 euro
zou zeggen kruip er eens op en maak een ritje dat betreft ook voor andere modellen hoor
http://www.zeelandnet.nl/prikbord/advertentie-2515425-Honda_VT_600_C_Shadow_94.html (ZeelandNet Prikbord | dé koop- en verkoopsite van Zeeland!)

groetjes en suc6 met slagen voor je bike


Dit is idd. een leuke fiets: en het nummerbord is sportief gemonteerd aan het zijwiel (altijd makkelijk een beginnersfiets met zijwielletjes.) :+
 
Ik heb ook vaak de kentekens naast het linker wiel gemonteerd gehad, echter wordt de politie hiet steeds happiger op om hiervoor te bekeuren aangezien het nog steeds niet mag, alleen door sommige agenten(motorrijders) wordt gedoogd.
Bekeuring is 90 euro en een week later laten zien op het bureau of het is veranderd.
 
Wederom bedankt voor alle hulp!

Ik ga dit weekend kijken voor een Magna V30 500. Gewoon maar eens even voelen hoe dat gaat. Die valt in ieder geval dik binnen mijn budget (ik hoop er ongeveer 750,- voor te betalen) en lijkt een prima eerste fiets.

Ik ben het helemaal met mensen eens dat een 1000cc of meer de voorkeur heeft. Maar dat haal ik gewoon niet met het huidige budget. Voor de volgende zomer zorg ik dat ik tegen de 3000 heb liggen om de eerste serieuze stap omhoog te doen. Wie weet dan ook in de richting van een Intruder 1400. Ghossie, vette bike (ben zelf minder enthousiast over de uitlaat, maar verder complimenten!) maar dat soort dingen ga ik denk ik niet bereiken nu ;)

Hoe denken jullie over een Virago? Hoe je de 500cc daarvan? Zijn ze redelijk onderhoudsvriendelijk? En ik heb me inmiddels ook een beetje verdiept in forward controls.. zijn die moeilijk zelf te monteren? En ze zijn nog best duur niet?

Bedankt weer een groetjes!
 
Ik ben het helemaal met mensen eens dat een 1000cc of meer de voorkeur heeft. Maar dat haal ik gewoon niet met het huidige budget.
Hey! Ik val nu net dit topic binnen en heb ook effe wat aan te vullen op dit topic:

  • 1000cc is lekker voor de snelweg, maar het verbruik is er ook naar! Afhankelijk van je tank sta je elke 150km weer bij een tankstation. Ook heb je niet veel aan de trekktracht van een 1000 (als je er alleen op zit). 700cc is krachtig en zuinig genoeg.
  • Elke chopper is geschikt voor lange mannen indien uitgerust met breed stuur en forward controls (dus pedalen flink vooruit). Het staat stoer en zit uitstekend.
    Als je dus een motor wil proberen, zoek er een met forward-controls, of waar die voor te koop zijn voor weinig!
  • Mijn persoonlijke aanbeveilig is een midden jaren '80 Suzuki Intruder: daar is veel voor te krijgen (after-market), zijn veel van gebouwd (reserve onderdelen enzo) en over 2 jaar belastingvrij! :Y
 
Laatst bewerkt:
Hey Wimmi!

Bedankt voor je reactie en vooral de toelichting :) Ik ben inmiddels weer meer op forward controls aan het zoeken om te kijken wat daarin aangeboden wordt. Helemaal omdat het m'n eerste motor wordt is het wel fijn als ze er al op zitten, omdat ik dan ook weet wat ik koop. Anders blijft het toch een aardige gok.

Kunnen jullie me misschien nog verder helpen? De Intruders waar ik nu voornamelijk contact over heb gehad zijn toch net iets boven mijn budget (met 400,- extra zou ik een mooi eind komen, maar dat heb ik niet). Ik zit nu te kijken naar de Savage. Als ik me niet vergis is de LS650 een 25 kw toch? Is de Savage dan zo'n traag beestje? Uit 650cc moet toch wel wat meer vermogen te halen zijn?

Los ik dat (en nu ga ik misschien domme vragen hoor) op door er bijvoorbeeld een andere uitlaat op te leggen?

Groetjes! John
 
Een andere uitlaat en de bijbehorende aanpassingen aan de brondstof toevoer, kan een vermogenswinst opleveren van een paar pk. Maar verwacht niets wereldschokkends. We hebben hier over minimale verschillen. Sterker nog, hoeveel een uitlaat kost, plus carb sproeier en naald set en een leuk luchtfilter, kost meer dan wat je ooit als vermogens winst eruit haalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan