Tiptronic voor motoren !!

jastul

MF veteraan
1 nov 2008
1.681
0
Mergelland
}) })

Per toeval kwam ik bij het zoeken naar een zijspan combinatie in Duitsland het gegeven tegen dat er een 82 jarige man een BMW R1100 RS met Tiptronic had. Vanwege problemen met zijn been kon ie niet meer gewoon schakelen. Goede oplossing.

Ik zal hier schrijven watIK er van weet (is nog niet zoveel) en aanvullen als ik wat nieuws verneem. Verwacht ik ook natuurlijk van anderen, en ook voor andere merken en types. IK ben ook nieuwsgierig hoe het werkt en of er ook nadelen aan verbonden zijn.

De Tiptronic komt uit Engeland, de firma heeft (vermoedelijk) geen website.
OP het duitse forum "Dreiradler.org" is Vitus lid, hij is de eigenaar van motorzaak Buehler (of Buehmer) die deze tiptronic heef ingebouwd en die combinatie heeft verkocht en afgeleverd. Overigens die combinatie stat te kop voor 11000 euro met 9500 echte km´s met een Tripteq Weeler zijspan eraan, kleur blauw, ABS uit 1999.
De prijs was ooit 750-800 euro, zal vermoedelijk nu rond de 1000 euro zijn. Weet niet wat eventele inbouw zou kosten.

Er is door enkele foruleden van hier bij Vitus info opgevraagd, zoals de huidige prijzen, als we wat nieuws weten zetten we het hier neer.

:] :W
 
Neem mij niet kwalijk, maar zou je ook willen uitleggen wat het prcies is. Want ik volg het niet helemaal.
 
Tiptronic is electronisch schakelen met de vingers. Wordt veel gebruikt in de duurdere auto's (de bekende 'flippers' achter het stuur).
Volgens mij is er zelfs al een Yamaha FZR1300 waar dat van de fabriek uit op zit, de 1300A. Wel een uitkomst als voetschakelen inderdaad geen optie meer is!
 
Volgens mij bedoeld hij een automatische schakeling in plaats van handmatig.
 
}) })

Schakelen zonder te hoeven koppelen met 2 pads (handles !?) op het stuur.

Voor dure, snelle auto´s een must, blijkbaar ook als optie voor motor verkrjgbaar.
Niet alleen voor snelle motorrijders een leuk item maar vooral (in mijn visie) voor mensen met lichamelijke problemen, bv door diabetes of na ongeval.

"WE" houden U op de hoogte


:] :W
 
Lijkt me op zich wel een lekkere verbetering. In het begin waren mensen ook verbaasd van cruise control op de motor, dat was voorbehouden aan de Goldwing, en dat zie je tegenwoordig ook op steeds meer toerfietsen. Maar die tiptronic mag er van mij komen :Y
 
Ik denk dat je iets easyshift achtigs bedoeld. :Y Tiptronic is namelijk een automatische bak die ook handmatig bediend kan worden. Dan ben je niet voor 1000e klaar lijkt me.
 
Laatst bewerkt:


*O* *O*

Heel veel dank voor deze links. Ik denk dat we het hier over hetzelfde product hebben. Als je in de "historie" leest (in de eerste link) dan zie je: Een samenwerkingsverband met een Engelse firma dat tot op heden bestaat !!! Ook de prijs komt nagenoeg overeen met 795 excl. BTW excl. inbouw. Deze "Rob" heeft het dealerschap voor Benelux, de man waar ik over sprak is in Duitsland en het kan dus best zijn dat die rechtstreeks in Engeland bestelt.

Er zijn, zag ik later, toch wel wat verschillende uitvoeringen, zoals voor de racerij als voor toerfietsen. Het systeem voor de toermotor kost dus 795 excl., voor de sport 1040 euro excl. De schakel pads van de tour uitvoering vind ik wl wat klein, had in ieder geval grotere verwacht. Ook ziten ze bij elkaar op een kastje.
De sport / race set van 1040 euro excl. heeft wel echt 2 losse pads, ook groter, en de beschrijving zegt dat je dan vol gas kunt opschakelen.
Ook zijn er wat luxere sets verkrijgbaar, en ook een ombouwset om van een toer uitvoering een sport / race uitvoering te maken.
De sets zijn zowel electro magnetisch als op lucht (pneumatisch) verkrijgbaar.

Het wachten is nu op deze Vitus, dan kunnen we zien of het hetzelfde is of toch iets anders. Ben er overigens zo goed als zeker van dat het dezelfde sets zijn.

Vind het een gaaf produkt, zowel als luxe accesoire maar vooral als middel waarmee mensen na onval / invaliditeit (weer) op de motor kunnen.
:] :W
 
Laatst bewerkt:
Opschakelen en terugschakelen zonder gebruik van de koppeling d.m.v. een hendle / flipper / schakelpook. Correct me if i'm wrong :)


Dat heet volgens mij sequentieel schakelen en dat kan alleen via een schakeltrommel ipv schakelvorken. Bij tiptronic wordt volgens mij de koppeling nog wel gewoon bedient, net zoals bij een automaat.
 
Laatst bewerkt:
Dat heet volgens mij sequentieel schakelen en dat kan alleen via een schakeltrommel ipv schakelvorken. Bij tiptronic wordt volgens mij de koppeling nog wel gewoon bedient, net zoals bij een automaat.
Het woord zegt het eigenlijk al, met een sequentiële versnellingsbak kan alleen opeenvolgend geschakeld worden (2 > 3 > 4), zoals bij een motor. Dat heeft te maken met de manier waarop de schakelvorken bediend worden.

Tiptronic heeft net als een automaat een koppelomvormer. In de bak zitten natuurlijk wel koppelingen die de verschillende tandwielstelsels schakelen.
 
Laatst bewerkt:
De Easyshift is niet helemaal een tiptronic.
Bij de Easyshift moet je nog wel de koppeling gebruiken. Het schakelen wordt elektrisch gedaan. Koppeling intrekken en dan kiezen voor het knopje van op- of terugschakelen.
En bij de luxe uitvoering wordt tijdens het schakelen de ontsteking even kortgesloten. Daardoor gaat de druk even van de tandwielen en wordt er geschakeld. Je hoeft dan de gashandel niet terug te draaien. Dan kun je zelfs opschakelen zonder de koppeling in te trekken..
Daarom is deze uitvoering geliefd bij de (zijspan-)racers. Scheelt weer enkele tienden van seconden.

EgbertO
 
Want als je iets niet meer kan met de motor, dan moet je maar gaan scooteren. Ook al zou je dat met een aanpassing nog wel kunnen... :/
Ach, ik heb mensen met één arm op een schakelmotor zien rijden... "Gewoon" de koppeling naar de andere kant en gaan!
 
dat knoppie schakelen bestaat al een tijdje hoor o.a. de burgman 650 en de aprilia mana zijn ermee uitgevoerd :z
 
Jep, mijn Yamaha FJR 1300AS heeft iets vergelijkbaars.
Een knop/hendel aan de linkerhand waarmee ik met de wijsvinger trek om op te schakelen en met de duim duw om af te schakelen.
De versnellingsbak is iets "anders" dan "gewone" FJR's in dien verstande dat alle versnellingen achter elkaar zitten, N-1-2-3-4-5
En het is mogelijk om te stoppen in 1ste, waarna de bak ontkoppelt. Aan een verkeerslicht blijf ik in eerste staan. Pas als het toerental voldoende omhoog gaat, komt de koppeling in actie.
Dit heeft het grote voordeel dat ik met enkel mijn rechterhand aan het stuur kan vertrekken, de linkerhand hou ik dan als een échte motorrijder in mijn zij.

Het blijft mogelijk om (zonder koppeling te gebruiken) te schakelen met de voet, maar dat doe ik dus niet meer, enkel met de vingers. (als ik ooit overstap op een moto met koppelingshendel, dan wil ik mezelf niet betrappen op afschakelen zonder te ontkoppelen...)
 
dat knoppie schakelen bestaat al een tijdje hoor o.a. de burgman 650 en de aprilia mana zijn ermee uitgevoerd :z
Dat is weer een heel ander systeem. CVT die ook met 6 of 7 ingestelde overbrengingen gebruikt kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan