mun nwe driewieler

uitlaat dicht, zat niks dubbel, denk dat misschien boutjes te roestig waren dus deze schoon gemaakt en opnieuw vast gedraaid. was daarna dicht, alleen 1 achterste bout nog niet erin gekregen.
morgen maar weer verder.
 
nieuwe ontwikkeling: een nieuwe trekker voor het span gevonden.
bij het laatst bot met de 2 wijzen uit 't noorden gebabbelt over xs spannen en dat het makkelijker was om een nieuwe motor aan't span te hangen dan motorblok eruit.
motorblok va huidige motor moet helemaal nagekeken worden (zuiger honen, nwe zuigerveren en laatste paar ritje lijkt er iets met de versnellingbak te zijn oid)
dus andere motor gevonden met gereviseerd blok
motor los
full

bak los
full

closeup van 3 van de 4 ophangpunten (de laatste van onscherp)
full

full

full

nieuwe motor eraan ging eigenlijk heel makkelijk, alleen rem nog vullen en electra aansluiten
full

en nog de voorvork omzetten, alle boutjes zijn los, maar nog geen beweging in te krijgen.
closeup
full

zo staat oude motor er nu bij
full

en het lijkt alsof er insecten zich genesteld hadden in de richtingaanwijzer
full
 
Leuk dat die wijzen wat invloed hebben gehad ;) Succes met ombouwen, de goedkoopste en leukste weg.
 
Heb je dat nog even laten stralen en coaten? Wij kregen de vork er met poedercoating niet meer in. Is opnieuw naar coatert gegaan en eerste gedeelte (wat in de chromen oren komt) niet laten coaten. Zit alleen grondverf op. Mooi dat voorspoedig gaat.
 
heeft iemand een voorbeeld van een (of meerdere) motortype(s) met een grote achterrem cilinder capaciteit/inhoud en een korte slag ?
(heet waarschijnlijk anders, maar hoop dat het duidelijk is)
topics langs zien komen om rem achter te verbeteren met als een van tips de rem-capaciteit te verhogen maar kon daar geen concreet voorbeeld vinden van achterremmen met grotere capaciteit.

korte slag is omdat ik anders schuin langs mijn voetplankje moet trappen (zoals nu, ben er aan gewent, maar kan beter)

liefst zo simple & low budget mogelijk natuurlijk
 
Bij ons bij de MC monteerden ze er een van een Goldwing volgens mij, maar ik heb nooit problemen met de originele, ondanks extra rem op de bak. Is hij wel goed ontlucht?
 
Je zoekt dus een rempomp met een grote diameter zuiger.
Heb je enig idee van de huidige pompdiameter? Gezien het blok aluminium dat bij een XS op de achterremschijf hangt ga ik er van uit dat de huidige pomp ook geen 12mm zal zijn.
 
diameter achterrem pomp = 12.5 mm
zit geen lucht in (lokale motorboer die NWE band op span gezet heeft, ook nog laten kijken en die zei hetzelfde). maakt ook geen enkel verschil of ik 1 keer of 1000 keer rem wordt dus geen druk opgebouwd wat ik verwacht als er lucht in zit.

als ik de achterrem gebruik op solo xs dan neemt de druk gevoelsmatig exponentieel toe (if that makes sense).
Bij de achterrem op span voelt in het begin hetzelfde aan maar net voordat de druk goed opgebouwd gaat worden kan ik niet meer verder. voelt aan of de cilinder helemaal ingedrukt is.
beginnen simple,
ga eerst kijken of ik nog wat kan afstellen oid. (als ik nu rem gaat de cilinder 11 mm op en neer, als ik het opmeet zou dat theoretisch 15mm moeten kunnen worden)
daarna op zoek naar iets grotere rempomp of rempomp erbij oid.

trap ook regelmatig tegen de vloerplaat aan (zie plaatje)
ga eens kijken of ik hier niet wat van kan afhalen (rode lijn)
full
 
Laatst bewerkt:
12,5mm is niet veel. Om twee klauwen te vullen en nog wat rubberen leidingen uit te zetten moet je flink wat vloeistof verplaatsen.
Ik denk dat je op zoek moet naar een tweede pomp om er paralell naast je zetten, alleen voor de zijspanrem, of een grotere pomp van 17mm of zo.
Misschien kan je ook de arm van je rempedaal verkorten. Daarmee maak je ook de slag korter.
 
pedaaltje meer omhoog gezet, moet nu pootje iets meer optillen voor ik kan remmen maar trap nu niet meer langs bodemplaat.
afstellen maakte niet veel verschil als ik de remcilinder nog verder naar beneden afstel ben ik bang dat de cilinder eruit valt
heb nog nwe stalen remleiding besteld, naar de achter rem van motor (naar span zit al stalen leiding), misschien dat dat nog scheelt.

googlen naar 17mm achterrem pomp levert niet zo veel op
nog concrete voorbeelden van een 17mm rempomp?
op mijn achterrem pomp staat 1/2 (12,5 mm = 1/2 inch denk ik) zou dus ongeveer een 5/8 rempomp kunnen zijn
enige wat hier naar voren kwam was kawa ZX 10 R achter rempomp.
 
weer wat ge"tinkered" aan het span
de bank krijgt nieuw schuim en leer, om de bank los te krijgen moet de bak er half af. deze maar meteen er helemaal afgehaald kan ik die meteen "verbeteren".
full

leluke schroeven eruit en popnagel erin.
full

onderkant bak goed schoon gemaakt en antiroest/tectyl zooi erop, ziet er nu een stuk beter uit.
full


achterrem saga continues
heb de remleiding vervangen en rempomp schoongemaakt met nieuwe kit erin.
dus die remt nu helemaal niet meer.
zelfs met lokale motorboer de remvloeistof vervangen (heeft handige vacuumpomp) om er zeker van te zijn dat er geen lucht meer in zit.
ga voorlopig de achterrem van de solo omzetten (die doet het wel goed) dan heb ik in ieder geval 1 goede achterrem (bakrem ga ik er niet opzetten).
dan kan ik de span rempomp rustig testen op de solo (die rijd toch niet)

wat gebabbeld over de remklauwen.
de huidige xs1100 achterrem is de originele enkelvoudige remcilinder (met 1/2 erop)
de zijspanbak heeft ook een enkelvoudige remcilinder (met 11/16 erop)
ga ervan uit dat 1/2 en 11/16 inches zijn (dus 12,5 en 17,4 mm)
wat ik nog kon verbeteren:
- grotere rempomp
- 2 rempompen (al dan niet aan elkaar gekoppeld)
- andere remklauwen
advies gekregen om uit te kijken naar oude brembo's met 2 kunststof zuigers.
zitten vaak op oude BMW boxers en guzzi's
(denk zoiets? http://www.marktplaats.nl/a/motoren...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer)
full
 
ik heb met mijn gs ook problemen met de achterrem. ik krijg hem niet op druk.
Ik heb een vacuumpomp maar ook daarmee lijkt het of ik de lucht er niet uit krijg.

Op advies heb ik de remleiding van de bak direct op de achterrem van de motor gezet. Dit omdat het aan de kant van de rempomp niet kan. Dat is een hele gekke aansluiting.
Maar nu wil het dus maar niet lukken om er ook maar een beetje druk op te krijgen.
Ik zit al te denken om hem weer los te halen en voorlopig dan maar zonder geremt zijspan wiel te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan