Waar op te letten bij aanschaf honda magna vf 750c

gatygun

Rookie
20 jul 2009
22
0
Goededag,

Ik heb totaal geen ervaring met motors en ben op het moment dan ook een motorrijbewijs aan het halen. En ben van plan om een honda magna vf 750c aan te schaffen ( 2e hands ). ( 3e generatie )

Nu krijg ik van de één te horen dat ik op de uitlaten moet letten, de andere op die wielen etc, maar niemand die maar echt zegt waar ik echt op moet letten. Aangezien al die dealers hun eigen straatje schoon praten.

Doordat ik nieuw op het forum ben, heb ik al het één en andere proberen uit te vinden, maar kon het via de zoekfunctie niet echt een topic over vinden.

Mijn vraag is, waar moet ik opletten zodat ik niet binnen 1000 kilometer aan een reparatie zit van 3000 euro waar ik dus totaal geen geld voor heb ( student ).

Het gaat dus om de laatste generatie magna's. Ik hoop dat iemand me wat kan helpen hiermee.

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hoi gatygun,

Mijn ega heeft nu al 3 jaar lang een Magna 750 uit 1985. Tot op heden geen problemen mee gehad (op de beurtjes na dan, olie, filters ect). Het is een krachtige 4-cilinder en hij loopt als een zonnetje. Wij hebben hem destijds ook gekocht bij een dealer en die vertelde toen al dat de Magna echt een hele betrouwbare motor is. Andere motorrijders uit onze vriendenkring bevestigen dit bericht ook. Maar als je gaat kijken bij een dealer, vraag altijd om een proefrit en vooral vragen wanneer de motor zijn laatste onderhoud heeft gehad en check de banden.
Veel succes,
 
En als ik het juist heb, bedoel je dit type:

full
 
En als ik het juist heb, bedoel je dit type:

[afbeelding]

bedankt voor de reactie sillie en wimvf750c.

Ja dat is inderdaad het model dat ik voor ogen heb op dit moment.

Moet ik anders nog ergens op letten ketting uitlaten?

ik zal het topic vanavond doorlezen dat gelinkt is, bedankt.
 
bedankt voor de reactie sillie en wimvf750c.

Ja dat is inderdaad het model dat ik voor ogen heb op dit moment.

Moet ik anders nog ergens op letten ketting uitlaten?

ik zal het topic vanavond doorlezen dat gelinkt is, bedankt.


Een nadeel vind ik:

Maar 1 schijfrem voor, met waarschijnlijk een oude remleiding.
Ik vond de aanschaf van een staal (RVS) omvlochten leiding een hele verbetering.

Let op of inderdaad de ketting nog in orde is! Voldoende smeren is een must.

Verder heb ik er al ruim 2 jaar veel plezier mee.
Letten op uitlaten? Ken ik niet.
Misschien wel handig om te checken of het de orginele zijn.
Ik ken VF-ers die er open lasers op hebben.

Veel plezier met de VF en veilige km/mls gewenst.

WimVF 8-)
 
Dus de 3e generatie van Magna is voorzien van een ketting? Bij mijn weten hebben de eerste 2 generaties van Magna cardanaandrijving, wat wel onderhoudsvriendelijker is.
Wat wel beetje nadelig is van de Magna is het verbruik, dit komt oa door de 4-cilinder.
 
Dus de 3e generatie van Magna is voorzien van een ketting? Bij mijn weten hebben de eerste 2 generaties van Magna cardanaandrijving, wat wel onderhoudsvriendelijker is.
Wat wel beetje nadelig is van de Magna is het verbruik, dit komt oa door de 4-cilinder.

Helemaal correct sillie,

das ook wat ik mis op deze VF (cardan-aandrijving)
maar goed, af en toe smeren elke 7 a 800 km en alles gaat goed.

Het verbruik van de VF750C (3e gen) ligt rond de 1 op 17 a 18 per ltr.
Met de V65 haalde ik ook de 1 op 21 en natuurlijk de 1 op 12,
als ik eens lekker de V65 de hoefijzers gaf })

Groet WimVF 8-)
 
Laatst bewerkt:
Dus de 3e generatie van Magna is voorzien van een ketting? Bij mijn weten hebben de eerste 2 generaties van Magna cardanaandrijving, wat wel onderhoudsvriendelijker is.
Wat wel beetje nadelig is van de Magna is het verbruik, dit komt oa door de 4-cilinder.


Sillie,

de Magna V30 heeft ook een ketting ipv cardan.
Hoest met bijlezen?

@ gatygun,
Bordervol info en je komt er niet meer uit :?

Van welk bouwjaar is de VF die je op het oog hebt als ik vragen mag?

WimVF 8-)
 
Laatst bewerkt:
Weer wat geleerd WimVF750C! Maar we hadden het hier toch ook over een Magna 750? Heb zojuist ff rondgeneust op internet en idd de 500 heeft geen cardanaandrijving.
Mijn voorkeur gaat zowiezo naar cardanaandrijving, daar ik ooit eens bij mijn vroegere buurjongen heb gezien dat hij echt mazzel had gehad, de ketting was gesprongen en vlak langs zijn lichaam vloog die weg en zelf heb ik vroeger jaren ook eens met mijn broek tussen de ketting van mijn brommert (Puch) gezeten en dat was geen pretje.
Ik heb nu mijn 3e motor en ook deze is voorzien van cardanaandrijving, Intruder VS750 evenals de motor van mijn ega een Magna 750.
 
Sillie,

de Magna V30 heeft ook een ketting ipv cardan.
Hoest met bijlezen?

@ gatygun,
Bordervol info en je komt er niet meer uit :?

Van welk bouwjaar is de VF die je op het oog hebt als ik vragen mag?

WimVF 8-)

Op dit moment een magna uit het jaar '98 geen idee of hij ketting aandrijving heeft maar als ik jullie zo hoor dan zal dat wel.

ding heeft 10k gedraait, compleet bijgehouden en beurten gehad bij honda dealer. Ik ga zaterdag kijken. Aangezien het 750km van mijn huis af is. Hoop ik dat alles goed gaat :P.

me budget rijkt eigenlijk tot de 4,000 euro. alleen vroeg deze er 5 voor, hopen dat afdingen nog een beetje gaat :P
 
Laatst bewerkt:
Weer wat geleerd WimVF750C! Maar we hadden het hier toch ook over een Magna 750? Heb zojuist ff rondgeneust op internet en idd de 500 heeft geen cardanaandrijving.
Mijn voorkeur gaat zowiezo naar cardanaandrijving, daar ik ooit eens bij mijn vroegere buurjongen heb gezien dat hij echt mazzel had gehad, de ketting was gesprongen en vlak langs zijn lichaam vloog die weg en zelf heb ik vroeger jaren ook eens met mijn broek tussen de ketting van mijn brommert (Puch) gezeten en dat was geen pretje.
Ik heb nu mijn 3e motor en ook deze is voorzien van cardanaandrijving, Intruder VS750 evenals de motor van mijn ega een Magna 750.

hopen dat dit ding ook cardan heeft dan, zit eigenlijk niet zo te wachten op een ketting als ik het zo is hoor :P
 
hopen dat dit ding ook cardan heeft dan, zit eigenlijk niet zo te wachten op een ketting als ik het zo is hoor :P


Ach, met die ketting is te leven hoor :Y :Y

En je hebt iets meer vermogen (PK) op het achterwiel met een ketting.
Een cardan geeft iets vermogen verlies.

Das een aardig ritje om even een VF te bekijken :Y

Veel suc6 daar. Maak een goede proefrit. En kijk of alles elektrisch in orde is.

:W
 
hoi gatygun,
ik kan je de hele rit besparen door te zeggen dat de motor een ketting heeft!
Er zijn 3 magna's
je hebt de eerste magna vanaf 1982 tot 1986 dan krijg je de supermagna (met een dicht achterwiel) die loopt tot 1992 (wim is het eerder of later?) en dan komt de laatste magna met ketting aandrijving, 5 bak en verder een hele mooie fiets, de oudere types hebben een 5 bak met overdrive, rustig toeren in een lage versnelling, is niet aan te raden (oververhitting van olie/nokkenassen)

En wat Wim zegt klopt ook, een cardan geeft 12% minder vermogen door dan een ketting fiets, niet dat je daarvan iets merkt, want ze kunnen makkelijk een buikschuiver bijhouden, en je kan er ook heeel rustig mee rijden, ik reed met mijn magna gemiddeld 1 op 17 (1986)

Enne kijk even goed wat je koopt, er zijn heel veel magna's geïmporteerd uit de US, simpel weg omdat deze in Nederland niet leverbaar was, kijk even op de site van Chris (magnamaniac) hier zie je alle ins en outs van de magna
http://www.magnamotorclub.nl/HOME/infohome.html

Suc6 met het kopen, en maak een lang proefritje van ongeveer 45minuten, en vooral op de temperatuurmeter
 
Laatst bewerkt:
Hee Andre,

is op de site van de magnamotorclub!
deze is niet van Chris :N zou die ook niet meer willen denk ik :N

Chris heeft wel veel energie gestoken in het maken van die link.


http://www.magnamotorclub.nl/MAGNAZINENL/geschiedenis_magna.htm (geschiedenis_van_de_magna)


Bovenstaande link is direct naar de geschiedenis van de Magna.
 
Terug
Bovenaan Onderaan