sputterende TDM900 (injectie) bij constant toerental

meik de beik

Die hard MF'er
22 mei 2005
816
0
randje Achterhoek
Heb de vraag ook al gedropt in het TDM-topic maar hoop hier ook nog zinvolle tips te krijgen

Probleem: bij constant toerental, bijvoorbeeld bij 5000 tpm sputtert de motor 'een beetje'. Niet al te ernstig, alhoewel ik het idee heb dat het iets toeneemt. Bij gas geven vanuit de sputter-toestand gaat ie er gewoon smetteloos-goed van door. Geen benzinegebrek dus lijkt me.
Ook bij stevig afremmen op de motor (gas dicht dus) sputtert ie een beetje.
Bij gewoon beetje sportief gebruik merk ik dr eigenlijk helemaal niets van

Onlangs: nieuwe bougietjes, luchtfilter, flesje Forté injectiereiniger in de tank. Visuele check van bobines en bougiedoppen en aanverwant. Probleem niet opgelost.

Iemand bekend met soortgelijke problemen?

Denk zelf aan:
-Injectiesysteem en/of 'de digitale'/ingewikkelde aansturing daarvan. iemand een idee of de hele electronica-fabriek een keer ge-reset kan worden of zo?
- of de TPS. Wat ie theoretisch/technisch doet weet ik ongeveer wel (dank Kala). maar wat gebeurt er als ie het niet (goed) doet. Is daar iets aan te meten, stellen of te resetten?? of is dat kwestie van vervangen en kijken of het beter wordt.
TPS is in de terugroepactie van 2 jaar geleden onder garantie vervangen (merkte toen overigens geen verschil). Weet iemand of TPS van TDM uitwisselbaar is met andere modellen?? (en/of wat zo'n ding kost?)
- ANDERE IDEEEN..... ???

Voordat ik m eventueel naar de motor-boer breng heb ik mn hoop gevestigd op de mf-ers.

groet Meik

NB: het gaat om een 900 van 2002 met 96000 km (and counting)
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een keer mee naar een dynojetbank gaan,
waarschijnlijk staat hij te arm ,maar dat kunnen ze
zo zien.de computer resetten is niet zo moeilijk
gewoon de accu kabel een tijdje losgooien als het goed
is staat alles dan weer op de fabrieksinstelling.
Door Forte kan de motor ook gaan sputteren totdat
het spul weer uit de tank is,maar ik neem aan dat
de motor daarvoor ook al sputterde dus dat zal het niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heb net een heel gesprek met mijn chef-monteur achter de rug. Hij heeft uiteraard wel vaker gedoe met dit soort dingen gehad.
Hij verdenkt toch ook de TPS of gasklepsensor. Schijnt een soort van potmeter te zijn die in principe kan slijten en dan vooral in het mechanische gebied dat het meest gebruikt wordt. Dat komt ook overeen met het toerental, zo tussen 4 en 5 d tpm (en dan vooral in 2e, 3e en 4e versnelling).
Klinkt wel aannemelijk. Is volgens hem bijna onmogelijk om goed door te meten. dus heb knoop maar doorgehakt en een nieuwe besteld.

Wat betreft jouw theorie, instellingen kunnen niet zo maar spontaan veranderd (te arm) worden??
Ga inderdaad wel even de accu loskoppelen en kijken wat er gebeurd. Heo lang zou die er van af moeten om weer fabrieksinstellingen te krijgen?

gr
mb
 
Yamaha schrijft voor:irridium bougie,s gasklephuizen afstellen,vacuumslang afdoppen die boven naar het luchtfilterhuis loopt ,evtueel de tps sensor vervangen
de remedie is : een powercommander plaatsen ,dan is het zo goed als over
 
Is al lang geleden afgedopt. Wel grappig dat Yamaha dat zelf ook voorschrijft..
Voor de volledigheid: tot voor een paar duizend km liep ie helemaal vlekkeloos goed (ook zonder Power commander). storing is dus pas ontstaan, imho omdat er iets 'kapot' is
Originele TPS is ca. 70 d km geleden onder garantie vervangen.

Inmiddels is via het tdm-topic nog een mogelijke oorzaak genoemd die ik bij nader inzien wel ver gezocht vind: door een te slappe nokkenasketting (slijtage of defecte spanner) kunnen er trillingen in de aandrijving ontstaan waardoor waardoor de nokkenas-sensor begin te te sputteren. (helaas wordt de melder niet veel concreter dan dat). Ik denk dat je een te losse ketting moet kunnen horen ratelen. bij mijn motor hoor ik niets vreemds.
Iemand wel eens iets soortgelijks gehoord bij andere fietsen??
 
Is al lang geleden afgedopt. Wel grappig dat Yamaha dat zelf ook voorschrijft..
Voor de volledigheid: tot voor een paar duizend km liep ie helemaal vlekkeloos goed (ook zonder Power commander). storing is dus pas ontstaan, imho omdat er iets 'kapot' is
Originele TPS is ca. 70 d km geleden onder garantie vervangen.

Inmiddels is via het tdm-topic nog een mogelijke oorzaak genoemd die ik bij nader inzien wel ver gezocht vind: door een te slappe nokkenasketting (slijtage of defecte spanner) kunnen er trillingen in de aandrijving ontstaan waardoor waardoor de nokkenas-sensor begin te te sputteren. (helaas wordt de melder niet veel concreter dan dat). Ik denk dat je een te losse ketting moet kunnen horen ratelen. bij mijn motor hoor ik niets vreemds.
Iemand wel eens iets soortgelijks gehoord bij andere fietsen??
die ketting rekt echt niet zover dat ie zo begint te lopen ,En ja dan hoor je hem wel ratelen.Probeer die bougie,s eens
 
Hey Meik,

Kijk je TPS of Throttle Position Sensor is niks anders dan een variabele weerstand.
Zo'n sensor bestaat uit een loper en een koolstofbaan. Als de loper over de koolstofbaan beweegt verandert de weerstand. Hij gedraagt zich als een zogenaamde spanningsdeler.

Waar zit die sensor dan en hoe ziet die sensor er dan uit?
Zie onderstaande afbeelding. Het is nummer 1.

mf18.jpg


Wat moet ik doen om die sensor te controleren?
Trek de stekker van de sensor en meet de weerstand van de sensor tussen PIN 1 en PIN 2.
De weerstand moet van 520 / 900 Ohm naar 4,0 / 6,0 kOhm gaan.
Draai hiervoor de gasklep een keer of twee helemaal open.
Is dit niet binnen de specificaties, gasklep vervangen.

mf19.jpg


PIN 1 L=blauw (voeding van 5V vanuit de computer)
PIN 2 B/L=zwart/blauw (massadraad naar de computer)
PIN 3 Y=geel (signaaldraad naar de computer)

Controleer of op de stekker echt de juiste spanning staat 4,95 / 5,05 Volt.
Meet op PIN 1 en PIN 2 van de stekker naar de sensor.

Is alles goed controleer dan met de multimeter of de basisstand goed is afgesteld.
Bij gesloten gasklep moet de spanning op de signaaldraad tussen 0,53 - 0,83 Volt liggen.
Meet dit met de stekker aangesloten op de TPS-sensor en contact aan.

Is dit niet goed of buiten bereik stel dit dan af door de twee boutjes (4) van de TPS-sensor los te maken en de sensor tot in het opgegeven bereik te verdraaien.

mf20.jpg
 
Ow en een potmeter is perfect te controleren met een oscilloscoop.
Héél véél monteurs hebben moeite met elektronica testen en controleren.

Zo moet een scoopbeeld van een goede TPS-sensor eruit zien:

mf21.jpg
 
Accu hoeft maar een paar minuten losgekoppeld te zijn neem het ruim en
wacht een kwartiertje.een motor kan overigens wel degenlijk te rijk of
te arm komen te staan naarmate hij meer km gereden heeft,
diverse dingen kunnen hier de oorzaak van zijn ,zoals bv slijtage,lekkage
waardoor valse lucht door de motor word aangezogen,klepspeling die veranderd,
compressie die minder word bij een hoge km stand,een vuil luchtfilter,versleten
bougie,s,lekkende kleppen enz.
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor de reacties zover, in het bijzonder J@se voor de gedetailleerde info.
Ben het denk ik wel met je eens dat veel monteurs (en kennelijk ook mijn monteur) moeite hebben met electronica. Das misschien ook niet zo gek. In mijn beleving is het met de komst van injectie en alle bijbehorende sensoren wel knap ingewikkeld geworden toch?
Praktisch probleem is wel dat ik het zelf al helemaal niet kan omdat ik dat nog nooit gedaan heb en omdat ik bijvoorbeeld geen oscilloscoop heb. (ook geen flauw idee of mijn monteur die heeft en daar wat mee kan, vermoed van niet)
In die zin ben ik behoorlijk afhankelijk van iemand die dat wel kan. Vervolgens roept mijn monteur dat je de gasklepsensor misschien wel kunt meten in open en dichte toestand maar dat je dan nog niet weet wat ie in het tussenliggende (probleem)gebied doet. Klinkt dan ook wel weer aannemelijk.
Nu onder tijdsdruk (volgend weekend rondje Eifel) heb ik gekozen om het met een nieuwe te proberen. Mocht dat nix opleveren dan ...... ???

Ga morgen toch ook maar voor de zekerheid eens met het wph de waardes op het display bekijken.
Wat ik me daarbij al eens afgevraagd heb is dat als er dan een 'rare' waarde op het display komt waarom die dan ook niet zelf automatisch een foutmelding geeft?
 
Kijk, ik begrijp dat je via de zelfdiagnose van het motormanagementsysteem een sensortest kunt doen. De vraag is alleen wat kun je er mee.

In de diagnostische modus CODE 01 kun je de stand van de TPS-sensor beoordelen.
Moet in gesloten toestand 15-17 zijn.
En in open toestand 97 - 100.
Ik ga er vanuit dat dit het percentage gasklepopening is.

Dat is natuurlijk leuk en aardig maar wat ik interessant vind is het gebied daartussen.
Het gebied dat het meest wordt gebruikt en daardoor het meest onderhevig is aan slijtage.
En met een oscilloscoop (is een grafische multimeter) kun je dat echt perfect beoordelen.

Als je problemen blijft houden kun je altijd eens langskomen in Made, vlak bij Breda.
Ik wil je motor best eens doorlichten.

Vaak zijn het slechte stekkers, corrosie en draadbreuken die de gekste storingen veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Dat is natuurlijk leuk en aardig maar wat ik interessant vind is het gebied daartussen.
Het gebied dat het meest wordt gebruikt en daardoor het meest onderhevig is aan slijtage.
En met een oscilloscoop (is een grafische multimeter) kun je dat echt perfect beoordelen.

Als je problemen blijft houden kun je altijd eens langskomen in Made, vlak bij Breda.
Ik wil je motor best eens doorlichten.

Helemaal mee eens.
Ga ik beslist in gedachten houden als nwe tps nix oplevert
 
Update:
vandaag bij Marius van Mamola motoren paar uurtjes bezig geweest.
TPS vervangen door een nieuwe. Resultaat: geen verandering.

Vervolgens een diagnose via het motormanagementsysteem.
2 opvalllende dingen: bij de 'memory' van storingen kreeg ik 3 (oude??) foutmeldingen:

19 Open circuit in the input line from the sidestand switch to the ECU is detected when the start switch is pressed.
20 Defective values are detected due to the internal malfunction of the intake air temperature sensor or the atonospheric pressure sensor.
30 Lean angle cut-off switch (latch up detected) The motorcycle has overturned.

Heb idd een paar weken geleden ergens een sluiting gehad waardoor de zekering er steeds uit vloog. had te maken met (circuit van?) zijstndaardschakelaar, remschakelaars en dashboard-display. Inklappen van zijstandaard zorgde er toen SOMS voor dat de zekering er uit vloog, korte tijd later waren het de remschakelaars... Na een hoop gepruts door de wegenwacht *D hebben we uitendelijk de remschakelaars losgekoppeld en rechtstreeks aan accu gezet. Paar dagen later geen storing meer te vinden. Alles weer origineel aangelsoten en tot op heden niet teruggekomen :? .

De andere 2 (oude??) storingsmeldingen zeggen me helemaal niets.
We hebben ze gereset en na kort testritje niet meer teruggezien.

Alle andere diagnospunten langsgelopen, niets bijzonders.

Wel bijzonder: 2 verschillende CO waardes. C1 13, C2 22.
heb ze gelijk gezet op 13, lijkt een kleine verbetering maar dat kan ook verbeelding zijn.

Iemand een idee hoe de CO waarden kunnen veranderen tov elkaar?? Heb nooit eerder daar iets aan veranderd.
Kan een foute CO waarde ook de oorspronkelijke klachten veroorzaken?
Heb ze williekeurig op 13 gezet. Heb geen idee of dat OK is. Weet iemand de goeie waarden???

Weet nu even niet hoe verder. Marius ook niet. Heeft voorgesteld om 1 voor 1 wat onderdelen (sensoren, injectie) uit te wisslen met een goed-lopende tdm. Misschien geen slecht plan maar wel erg tijdrovend.
Gelukkig tot nu geen kosten :} (oude tps weer teruggezet)

J@se denk jij dat jij meer te weten kunt komen door te meten oid??
 
Laatst bewerkt:
Kan ik me idd ook wel iets bij voorstellen.
Punt is dat die niet als actuele storing werd weergegeven maar in de Memory-file stond.
We hebben de memory file gewist en de melding is (nog??) niet teruggekomen.
Lijkt mij dat als die sensor niet goed werkt hij direct een nieuwe melding zou moeten geven toch? Of zie ik dat verkeerd?
 
Ik denk dat ik met de oscilloscoop wel een end kom hoor.
Ik zit net zo even naar het elektrisch schema van jouw motor te kijken.
De volgende sensoren zijn op voeding en massa met elkaar verbonden.

Nokkenassensor
Gasklepsensor
MAP-sensor (inlaatspruitstukdruk)
buitenluchtdruksensor
inlaatluchttemperatuursensor
koelvloeistoftemperatuursensor
hellingshoeksensor
lambdasensor
snelheidsensor

Al deze sensoren zijn met elkaar verbonden.
Controleer de bedrading met een multimeter op spanningsverliezen en weerstanden.
Daar moet wel iets mee aan de hand zijn.
Anders had die 3 foutcode's niet gehad.

Hier een link naar het schema van jouw motor en een link naar de legenda.

SCHEMA
LEGENDA

Ik wil als ik terug kom van vakantie met alle plezier je motor eens helemaal doormeten.
Maar dat is pas op zijn vroegst laatste week van september.

Voorlopig eerst maar eens de multimeter inzetten!
 
Laatst bewerkt:
misschien een pendelende lambda sensor waardoor de boordcomputer wisselt tussen verschillende mappings?

Hier worden bijna 5 dingen door elkaar gehaald.
Het is geen auto. Het is een motor. Die lambdasonde doet grootste gedeelte van de tijd eigenlijk niet eens mee.
mappings zijn afhankelijk van veel meer dan alleen de lambasensor
 
Kan ik me idd ook wel iets bij voorstellen.
Punt is dat die niet als actuele storing werd weergegeven maar in de Memory-file stond.
We hebben de memory file gewist en de melding is (nog??) niet teruggekomen.
Lijkt mij dat als die sensor niet goed werkt hij direct een nieuwe melding zou moeten geven toch? Of zie ik dat verkeerd?
Het systeem geeft pas een foutmelding op het moment dat hij een waarde registreerd die buiten het normale bereik is.

Laten we zeggen dat het normale bereik +5 tot en met +40 graden celcius is, geeft hij pas een melding als de gemeten waarde er boven of onder komt. Toch kan het zijn dat je sensor een verkeerde waarde door geeft, zeg +40 terwijl de lucht in werkelijkheid +20 is.

Zo zou het dus kunnen zijn dat je geen melding krijgt, maar de ECU toch verkeerde waardes binnen krijgt, en aan de hand daarvan jouw mengsel verkeerd berekend.

Ik zou eens proberen de temperatuur sensor en druksensoren na te meten, of uit te wisselen als jou dat makkelijker lijkt.
 
Hier worden bijna 5 dingen door elkaar gehaald.
Het is geen auto. Het is een motor. Die lambdasonde doet grootste gedeelte van de tijd eigenlijk niet eens mee.
mappings zijn afhankelijk van veel meer dan alleen de lambasensor
Ik ken zelf alleen motorfiets injectie systemen zonder sonde, of met een enkele sonde na de katalysator. Deze doen dan niets anders dan controleren of de kat zijn werk doet, en verder geen invloed heeft op de inspuiting. Enkel een melding geven als het milieu word aangetast :P

Maargoed, het zou natuurlijk best kunnen dat ik niet alle systemen heb gezien die er op de markt zijn.
 
En weer bedankt voor de reacties.
@ J@se: zal nog idd nog eens die zaken bekijken. Weet alleen niet of ik daar helemaal uit ga komen. wil misschien wel gebruik maken van je aanbod. Weet zo 1,2,3, geen alternatief.
Weet jij nog iets zinning te zeggen over de verschillen in CO-waardes? Heb wel het idee dat iets beter loopt. Lijkt nu vooral in het gebied 4250 -5500 tpm iets in te houden, Met de oude verschillende CO-waardes leek dat al vanaf 3500tpm. Kan dat of is het mijn verbeelding?

Goeie vakantie!
 
Ik ken zelf alleen motorfiets injectie systemen zonder sonde, of met een enkele sonde na de katalysator. Deze doen dan niets anders dan controleren of de kat zijn werk doet, en verder geen invloed heeft op de inspuiting. Enkel een melding geven als het milieu word aangetast :P

Maargoed, het zou natuurlijk best kunnen dat ik niet alle systemen heb gezien die er op de markt zijn.

De lambdasensor zit altijd voor de katalysator. De gedetailleerde werking zal ik achterwege laten. Belangrijk is wel dat deze sensor reageert op zuurstof.
En eigenlijk op een concentratieverschil. Hij "vergelijkt" de zuurstof in de uitlaatgassen met de zuurstof in de buitenlucht.

Als de motor nu niet alle brandstof verbrandt, blijft er wat brandstof achter in de uitlaatgassen. Dit noemen we rijk mengsel (overschot brandstof).
De lambdasensor reageert hierop door een spanning af te geven van ongeveer 0.7 tot 0.8 Volt

Het kan ook zijn dat de motor wel alle brandstof verbrandt en dat er lucht overblijft in de uitlaatgassen. Dit noemen we arm mengsel (overschot lucht).
De lambdasensor reageert hierop door een spanning af te geven van ongeveer 0.1 tot 0.2 Volt

De computer van de motor zorgt ervoor dat er steeds wat te veel brandstof is en daarna wat te weinig. Dat moet ook omdat anders de 3-weg katalysator niet werkt.
Dit wordt geregeld met behulp van de lambdasensor.

Je kunt zien aan het signaal van de lambdasensor dat het mengsel steeds rijk wordt en daarna weer arm. Dit noemt men pendelen.
Maar besef goed, pendelen is een gevolg van een regeling van de computer.
De lambdasensor meet alleen maar.

Ter verduidelijking nog een scoopbeeld van de lambdaregeling.

mf24.jpg


Dit verhaaltje vertel ik omdat er nogal wat onduidelijkheid is en misverstanden zijn.
Maar ook omdat een foutief signaal van de lambdasensor tot de klachten kan leiden die meik de beik heeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan