Bougie wit en toch te veel benzine?

TOMVH

MF'er
16 mei 2009
40
0
Hallo,

Het vervolg op dit onderwerp.

Het gaat om een suzuki bandit 600 van 1999 met 40000km. Heb er nu 800km mee gereden; maar de motor draait niet naar mijn zin. Het is misschien ook belangrijk te weten dat er een FP-uitlaat onder zit en dat de sproeiers nog standaard zijn.

Het probleem. als ik 70km/h of 90km/h rijd aan 4500tr/min dan krijgt hij te veel benziene. Hij "brosselt". Ook is het zo dat hij niet mooi draait op stationair toerental als hij koud staat. Je moet echt al meer dan 20km rijden voordat hij deftig stationair draait. Ik heb hem nu op een sationair toerental gezet van 1500. Dan draait hij mooi als hij warm staat. Als ik hem naar 1200 wil brengen; pfff dan draait hij niet naar mijn zin. Als ik 3km gereden heb en ik sta voor de lichten dan valt hij zelf bijna stil.

In alle andere toerentallen of als ik doortrek, dan is alles normaal. Dan rijdt hij zacht. Het benzieneverbruik is ook erg hoog vind ik. Rond de 8,5l per 100km. Ik rij er wel niet echt zacht mee; maar toch. 8,5 vind ik toch wat veel.

Wat heb ik allemaal al gedaan:
-carbs volledig gekuist en doorgeblazen met perslucht.
-Kleppen gesteld en gekeken of de ketting soms geen tandje versprongen zou zijn.
-Carbs gesynchroniseerd met zelfgemaakte U-Buis. Ik veronderstel dat dit wel juist genoeg zal zijn. Je moest maar een tikkeltje aan die regelvijsjes draaien en het verschil was direct 5 a 10 cm. Als ik de darmpjes verwisselde was dit juist omgekeerd. Ik zat dus met geen lekken. Zelf gemaakte U-buis werkte dus.
-regelvijsjes onderaan de carbs (om benziene te regelen bij lagen toeren denk ik) moeten standaard 2 toeren uitgedraaid zijn. Met deze afstelling kreeg hij veel te veel benziene bij lage toeren. Er was toen zeker niet goed rustig mee te rijden. hij staat nu 1,25 toeren uit en dit is goed. Als ik het nog minder zet (0,75 toer) dan heeft dit geen effect op het te veel benziene krijgen bij 4500toeren.

Kan iemand mij vertellen wat ik nog kan doen?

HEt rare is dat de bougies zeker NIET koffiebruin zijn maar eerder naar de grijs of zelfs nog meer naar de witte kant. Deze zouden toch zwart moeten zijn bij het krijgen van te veel benziene?

Groetjes Tom (ASAP nog enkele foto's)

dscn0970.jpg

bougiebandit.jpg
 
Laatst bewerkt:
en toch denk ik dat het mengsel aan de arme kant staat.
omdat je 20km moet rijden voordat deze goed loopt.
zitten de juiste bougies er wel in?
weet niet wat het verbruik van een bandit normaal gesproken is maar 1 op 12 is weliswaar stevig maar niet abnormaal.
als je denkt dat de motor teveel benzine krijgt bij 4500 toeren, zet dan de naalden eens lager of controleer de naalden en gasbuizen eens op slijtage.
of zet de motor eens op een dynojetbank, gaat veel beter dan zelf aan de schroeven draaien.
 
Laatst bewerkt:
naalden kunnen niet verlaagd worden denk ik. Er zit toch geen circlips om. Had ook al gedacht om hem keer op een testbank te zetten; maar waar moet ik hiervoor zijn in belgië?? En liefst ook niet te prijzig wat ben nog student.

Moest hij te arm staan dan zou hij aan 4500 toeren niet "pruttelen" toch. Destijds met de 2T brommertjes kon ik die perfect op het gevoel afstellen. Hier lukt dit niet of ik zou de sproeiers al moeten veranderen. Weet niet wat ik erin zou moeten steken.

Heeft iemand toevallig ervaring met een bandit met FP-uitlaat. Kunnen de originele sproeiers erin blijven of moeten die aangepast worden. (heb moto zo gekocht).

Mijn gevoel zegt dat de sationair sproeiers iets groter zouden mogen zijn en de hoofdsproeiers iets kleiner. Het is maar een gevoel.

grtz Tom
 
stationair sproeiers hoef je niet aan te passen doordat je een andere uitlaat hebt gemonteerd.
het pruttelen bij 4500 toeren kan best veroorzaakt worden door versleten gasnaalden en/of gasbuizen.
of de motor staat te arm.

als er geen clips op de gasnaalden zitten, is het dan misschien een geimporteerde motor.
 
Laatst bewerkt:
ehhh 600?
ik dacht dat ik 1200 had gelezen.
mijn fout dus.
in het boek van de 600 staat hetzelfde als de jouwe.
wel naalden, maar geen clips.

is een dynojetkit niets voor je, kun je gewoon bestellen.
 
:^

Ik zou toch eens naar een dealer van dynojet kits gaan. Al is het maar om een testje te doen op de bank. Weet je meteen een stuk meer.

Overigens weet ik geen adressen in belgie, weet niet hoe ver je van nederland af woont anders zou je eens naar hilltech kunnen gaan in kaatsheuvel. Ben daar zelf eens geweest op aanraden van andere motorrijders en ik moet zeggen dat die man veel verstand van zaken heeft.
Er zijn er vast meer die goed zijn maar daar heb ik geen adres van. Ritzen motoren is ook goed heb ik me laten vertellen, hij zit in weert.
 
ehhh 600?
ik dacht dat ik 1200 had gelezen.
mijn fout dus.
in het boek van de 600 staat hetzelfde als de jouwe.
wel naalden, maar geen clips.

is een dynojetkit niets voor je, kun je gewoon bestellen.


dynokitje is wel leuk om de boel te optimaliseren,
maar dat ding hoort gewoon goed te lopen.

los nou eerst het probleem op voordat je allemaal meuk als andere naalden sproeiers en de bijbehorende luchtfilter en uitlaat gaat kopen.

gewoon door de motorzaak GOED laten afstellen en synchroniseren.
bandits zijn zowat bulletproof.
 
Zowel in het Haynes handboek en Suzuki GSF 600 95-99 service manual geen naalden te zien. Of heb ik het verkeerde handboek vast?

[afbeelding]

Nummer 4 is de naald. Een motor die inhoudt staat eerder te arm dan te rijk. Teveel brandstof wordt wel uit je uitlaat gegooid. Witte bougies duiden ook op arm mengsel. Ik zou de naalden eerder omhoog doen.... maar dat gaat in dit geval niet.
 
Laatst bewerkt:
dynokitje is wel leuk om de boel te optimaliseren,
maar dat ding hoort gewoon goed te lopen.

los nou eerst het probleem op voordat je allemaal meuk als andere naalden sproeiers en de bijbehorende luchtfilter en uitlaat gaat kopen.

gewoon door de motorzaak GOED laten afstellen en synchroniseren.
bandits zijn zowat bulletproof.





met een dynojetkit krijgt de TS de motor beter voor elkaar dan dat hij zelf op zoek gaat naar een goede afstelling.
 
oké; het ziet er zo naar uit dat ik er zelf niet veel meer kan aan doen. Ik heb net gebled naar motorschop gent (Merelbeke) die dynojet verdeler zijn in de buurt. Ik zal hem dan maar binnen steken.
 
Hallo,

Het vervolg op dit onderwerp.

Het gaat om een suzuki bandit 600 van 1999 met 40000km. Heb er nu 800km mee gereden; maar de motor draait niet naar mijn zin. Het is misschien ook belangrijk te weten dat er een FP-uitlaat onder zit en dat de sproeiers nog standaard zijn.

Het probleem. als ik 70km/h of 90km/h rijd aan 4500tr/min dan krijgt hij te veel benziene. Hij "brosselt". Ook is het zo dat hij niet mooi draait op stationair toerental als hij koud staat. Je moet echt al meer dan 20km rijden voordat hij deftig stationair draait. Ik heb hem nu op een sationair toerental gezet van 1500. Dan draait hij mooi als hij warm staat. Als ik hem naar 1200 wil brengen; pfff dan draait hij niet naar mijn zin. Als ik 3km gereden heb en ik sta voor de lichten dan valt hij zelf bijna stil.

In alle andere toerentallen of als ik doortrek, dan is alles normaal. Dan rijdt hij zacht. Het benzieneverbruik is ook erg hoog vind ik. Rond de 8,5l per 100km. Ik rij er wel niet echt zacht mee; maar toch. 8,5 vind ik toch wat veel.

Wat heb ik allemaal al gedaan:
-carbs volledig gekuist en doorgeblazen met perslucht.
-Kleppen gesteld en gekeken of de ketting soms geen tandje versprongen zou zijn.
-Carbs gesynchroniseerd met zelfgemaakte U-Buis. Ik veronderstel dat dit wel juist genoeg zal zijn. Je moest maar een tikkeltje aan die regelvijsjes draaien en het verschil was direct 5 a 10 cm. Als ik de darmpjes verwisselde was dit juist omgekeerd. Ik zat dus met geen lekken. Zelf gemaakte U-buis werkte dus.
-regelvijsjes onderaan de carbs (om benziene te regelen bij lagen toeren denk ik) moeten standaard 2 toeren uitgedraaid zijn. Met deze afstelling kreeg hij veel te veel benziene bij lage toeren. Er was toen zeker niet goed rustig mee te rijden. hij staat nu 1,25 toeren uit en dit is goed. Als ik het nog minder zet (0,75 toer) dan heeft dit geen effect op het te veel benziene krijgen bij 4500toeren.

Kan iemand mij vertellen wat ik nog kan doen?

HEt rare is dat de bougies zeker NIET koffiebruin zijn maar eerder naar de grijs of zelfs nog meer naar de witte kant. Deze zouden toch zwart moeten zijn bij het krijgen van te veel benziene?

Groetjes Tom (ASAP nog enkele foto's)

[afbeelding]
[afbeelding]

op de foto zie ik een enkele massa electrode. dit MOET een dubbele massa electrode zijn.
 
op de foto zie ik een enkele massa electrode. dit MOET een dubbele massa electrode zijn.

Ik ben bij een dealer van suzuki om mijn onderdelen en ook bougies geweest. Deze zij dat hij geen bougies gebruikte met 2 massaelektroden omdat hiermee teveel problemen waren. Hij zij dat Suzuki België dit ook aanbeveelde.

Als ik een officiële suzukidaeler al niet meer mag geloven,...
 
Daarmee zal het "stationair probleem" nog niet opgelost zijn hé. Naarnet ook: ik reed naar de motorzaak. Telkens als ik stopte aan kruispunt binnen de eerste 15 km viel hij bijna stil. Ik kom daar toe en hij draait mooi 1500tr/min. Hij staat een uur stil en na starten valt hij weer bijna stil op stationair toerental. pfff,...

Hij zit nu binnen. Dinsdag ging ik meer weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan