How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.376
35.790
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Mijn laatste keer invoeren is begin 2012 geweest en daarna is deze tekst aangepast met info van anderen (laatste update 14-7-2020).

Nou, na een mooie voorzet van @Duderuud (Klik voor deel 1) hier nog maar eens mijn invoer vanuit Duitsland en/of België. Met een beetje van @Duderuud zijn info.
Het vetgedrukte is puur voor België.

Duits kunnen is een grote pré wil je wat uit Duitsland halen, de "oudere" Duitsers kunnen vaak ook echt alleen Duits. In België heb je dat probleem natuurlijk weer niet, maar Walen kunnen/vertikken soms ook Nederlands te praten. Persoonlijk ligt Duitsland dichterbij én heb je in Duitsland op bijna alles TÜV en zijn de motoren technisch dus meestal goed voor elkaar.
Let er wel op dat de motor meer dan 6 maanden oud is èn meer dan 6000km heeft gelopen (beide dus). Dan hoef je namelijk geen BTW meer te betalen. Ook is het schijnbaar pas lonend om in te voeren als deze i.i.g. ouder is als 3 jaar. Ik bereken op voorhand vast wat de kosten zijn:
Achterhaal wat de netto catalogusprijs was. Dit kan op Motorverzekering: premie berekenen en afsluiten door te doen alsof je een motorverzekering afsluit (in stap 2 op de site "basisgegevens" uitklappen daar staat de consumenten prijs en daar haal je dan BTW en BPM af. Hier haal je eerst de BPM af en daarna de BTW. Of door een verzekeraar/dealer/importeur te bellen.
Hulp om om te rekenen: Omreken hulp van @Herbert116
Dan ga je naar de website van @paulguzzi, je kiest welk percentage BPM en vult daar de bruto catalogusprijs in en de 1e tenaamstelling en daar rolt je te betalen BPM (tot nu toe een max afwijking van 7 euro) al uit net als de netto catalogus prijs die je voor de BPM berekening nodig hebt, met dank aan @paulguzzi . Je kan nu ook online het BPM formulier invullen en deze berekend het ook voor je.

Eerst natuurlijk een motor zoeken, www.mobile.de is een fijne site voor Duitsland en kan je makkelijk zoeken. Postcode 46419 is vlakbij de snelweg aan de grens van Arnhem naar Oberhausen en dus makkelijk om je zoekafstand in te stellen. Ook eBay is een goeie voor een koopje maar dit neemt wat meer risico's met zich mee omdat ik dus ook op grotere afstanden ongezien een motor koop. Echter als de motor niet voldoet aan de omschrijving (frame schade enz) kan je de koop als niet bindend beschouwen maar daar heb ik allemaal geen ervaring mee en ga ik dus niet op in. Ik zoek op een specifieke motor die weer wat jonger en beter is als de huidige en ga dan kijken waar de motor staat (Google Maps) nu ben ik niet zo bang voor een stukje rijden dus zo'n 300km of verder rij ik er wel voor als de prijs goed is. Als dat allemaal klopt wacht ik tot het laatste moment met bieden en stel dan mijn maximale bod in. 2 voordelen, je kan niet nog hoger gaan uit hebberigheid omdat dan de biedingen gewoon af zijn en een ander kan dan ook niet nog snel zijn bod verhogen. Nadeel, je kan te laag zitten en dus gewoon pech hebben.

Er vanuit gaande dat je hem gewonnen hebt of op een andere site wat leuks gevonden hebt ga je hem dan ophalen, de verkoper kan de motor alvast afmelden of doen als je er bent na de proefrit. Mocht hij dit niet gedaan hebben of doen, als je hem invoert schijnt dit automatisch in Nederland bij het invoeren te gebeuren, “probleem” van de verkoper dus. In België alleen kentekenplaat eraf.
Als dat geregeld is heb je dan sowieso de "Fahrzeugschein" nodig. Dit is vergelijkbaar met het Nederlandse deel 1a met de technische gegevens van de motor.
Naast de fahrzeugschein moet je ook de fahrzeugbrief hebben voor het invoeren, dit is het eigendomsbewijs. (Vanaf okt 2005 zijn de Fahrzeugschein en -Brief vervangen door de Zulassungsbescheinigung I en II)
In België heb je genoeg aan het roze/oranje papier met de voertuiggegevens. Alle papieren krijg je gelijk mee en kentekenplaat er gelijk bij aankoop af.
Een koopovereenkomst kunnen ze om vragen maar is niet verplicht. Mag gewoon een handgeschreven ding zijn maar die kan je zelfs zelf in elkaar zetten en ff een 2e handtekening laten zetten door iemand.
Je kan op deze link een koopcontract downloaden: Media
Deze heb ik ook gebruikt en was prima.
Eventueel kan je een CVO/COC/gelijkvormigheidsattest meenemen dat zorgt ervoor dat je kentekenpapieren wat beter kloppen, maar is ook géén verplichting.

Tegenwoordig moet je zelf je BPM aangifte invullen, dus thuis even doen maar wel ná de keuring pas opsturen zodat niet per ongeluk de papieren elkaar kruisen en het dus alleen maar langer gaat duren voor je het kenteken hebt.
De belastingdienst bied nu ook de mogelijkheid om online je BPM aangifte te doen dit kan met je DigiD en momenteel alleen op basis van de afschrijvingstabel (forfaitaire tabel) op Belastingdienst portaal en voor meer info hierover zie Belastingdienst info. DIt is vrij simpel: Inloggen met je DigiD, vervolgens vul je het VIN nummer en netto cataloguswaarde in en zie je automatisch je persoonlijke en motorgegevens. Akkoord geven en opsturen. Een paar minuten later krijg je een bevestiging mail met een PDF met de betaalinstructie.
Mocht je ouderwets willen doen, hier kan je alle formulieren vinden mochten de linkjes hieronder niet meer werken:
Ga naar www.belastingdienst.nl, downloaden&bestellen, onder particulier motorrijtuigenblasting/bpm/bzm. Of als hij werkt: Klik hier
Ga naar: "Berekening bpm bij de aangifte en melding bpm" (Klik hier en open ernaast alvast "Toelichting aangifte, melding en berekening bpm" (Klik hier)
En het uiteindelijke formulier voor de aangifte BPM: (Klik hier)
Vul hem in en dat wijst zichzelf redelijk, let wel op. Als je hem digitaal invult het formulier het werk laten doen en niet de bijlagen volgen, die uitleg komt dan niet meer overeen. De bijlage hou je erbij als je hem print en handmatig invult.
Ik ga hieronder even uit van de meer gangbare motoren.
Je naam. Particulier. Je BurgerServiceNummer (vroegah je SOFInummer). De netto catalogusprijs dus de prijs die van de site van @paulguzzi hebt gekregen. Bijtelling van de accessoires is me niet bekend hoe dat werkt met motoren dus laat ik leeg. Motorrijwiel aanvinken (waarschijnlijk van meer dan 2134 euro). De historisch bruto BPM niet van toepassing. Vrijstellingsvergunning zal je niet hebben. En wijze van vermindering BPM zal zijn op basis van afschrijving. Neem de BPM over die je boven al gekregen hebt. Te verrekenen BPM is niet van toepassing (misschien hoogstens als het voertuig eerder in NL is geweest). Formulier ingevuld? Uitprinten en opsturen naar het vermelde adres, maar nogmaals ná de keuring.


Nou, je bent thuis en klaar voor de keuring. In principe is er alleen een controle op het chassisnr., eventueel of je een koplamp hebt voor rechts rijden en er kàn een geluidsmeting zijn. Of er voor dat geluid een originele/E keur/of zolang-het-maar-stil-genoeg-is demper opzit is nog even onbekend. Maar nee, maak je niet druk om andere knipperlichten, profieldiepte of andere technische zaken. TENZIJ je naar het station Gilze-Rijen gaat, deze schijnt meer te controleren zoals op de reflector achterzijde |(
Denk aan je rijbewijs, dat je het eventuele losse duozitje monteert! (Zonder duozit mogen er geen duo steunen op de motor zitten, maar hier kan een keurmeester coulant in zijn.), kentekenpapieren, BPM aangifte en je eventueel het koopcontract en CVO. Je moet een afspraak maken voor je naar het RDW gaat, indien de link werkt: (Keuringsafspraak maken) Ik zelf ga "altijd" naar het RDW in Arnhem. Ik zet de motor op de AHW en rij er met de auto heen, je kan ook een 1daags kenteken aanvragen. Binnen even aanmelden, de oorspronkelijke papieren worden ingenomen en verder gewoon de instructies volgen. De invoerkeuring zelf stelt weinig voor en het wisselt wat ze nu wel of niet controleren. Zover bekend alleen frame/chassis nr en of je de juiste koplamp hebt. Staat er een blok nr op je buitenlandse papieren dan moet dit schijnbaar ook kloppen ook al komt dit niet op je NL papieren. Kosten van de keuring en op naam zetten 96-113 euro afhankelijk of ze de motor wegen en hoe ze controleren. Na de keuring stuurt het RDW de noodzakelijke gegevens voor de belastingdienst naar ze door en dan ontvang je de rekening voor de BPM vanzelf in je mail in ?-? werkdagen en de kentekenpapieren vanzelf in de bus. Is normaal +-5 werkdagen, kan uitlopen i.v.m. drukte. Dan alleen even plaat laten drukken.

Van keuring tot kenteken in huis is ongeveer 2 weken, even geduld tot die tijd mag je nog niet rijden. Kan sneller kan langzamer, laat je verrassen!




Rekensommetje:

Motor € XXXX,-
Reiskosten € XXX,-
Keuringskosten € 50,00-62,00
Aanvraag voertuigbewijs € 39,00
Aanvraag tenaamstellingsbewijs € 10,10
Eventuele weegkosten € 5,00
BPM € XXX,-
Kentekenplaat € 20,00-25,00
(Klik hier voor een lijst waar je een kentekenplaat kan halen, kan per direct maar niet overal)




Minimale benodigheden momenteel:

DE-Fahrzeugschein (vanaf okt 2005 heet dit zulassungsbescheinigung I)
DE-Fahrzeugbrief (vanaf okt 2005 heet dit Zulassungsbescheinigung II)
BE-Roze kentekenpapieren
Ingevuld BPM formulier
Rijbewijs voor het op naam zetten
Evt duozit als er voetsteunen op zitten

Optioneel:
CVO/COC/gelijkvormigheidsattest (puur voor een meer compleet kenteken"papier")
Koopcontract



Andere vermogens op de voertuig papieren

Nu gebeurt het nogal eens dat in Duitsland een motor begrensd is en ook zo op de voertuig papieren staat. (100pk = verzekering goedkoper of 25kw en minder ivm RBW)
Dit heeft @sr_vip even nagevraagd ter plekke bij het keuringsstation en daar kwam het volgende antwoord:
sr_vip in "Een motor invoeren uit Duitsland #2"
Oftewel:
(In bovenstaand geval was de motor begrensd, maar wou sr_vip het origineel vermogen op de papieren krijgen)

Stel je hebt een motor die je wil invoeren die als 23kw op de papieren staat, begrensd dus. Als je de CVO erbij hebt dan kan je hem gewoon op vol vermogen laten zetten bij het rdw middels de vermogens die op die CVO vermeld staan.

Is de motor echter begrensd en je hebt geen CVO dan nemen ze het vermogen van de buitenlandse papieren over! In dit geval 23 kw. Wil je hem dan dus als vol vermogen invoeren moet de verkoper hem weer terug naar volvermogen laten zetten, dit is niet veel werk maar moet wel gedaan worden.


 
Laatst bewerkt:
grappig verhaal.
bij mij is het precies andersom,ben opgerot naar duitsland.

maar wat mij opviel:dat er hier per merk/model nogal wat verschil in zit
vooral in het oudere segment.
een suzuki gs850 van 79 kop ik in holland voor plusminus 500 maar in duitsland doen die dingen 12/1300 euri!

harley prcies hetzelfde verhaal zijn hier niet te betalen. in vergelijk met holland.

maar ik vandeweek op mobile.de op zoek naar iets snellers,gewoon voor de leuk.
een japse viercilinder wou ik niet kan ik dus ook nix over vertellen.
maar een triumph daytona 900 van 96/97 doet in holland 3/3500 maar koop ik hier voor 2500.
honda vtr firestorm doet hier ook 2500/3500...heb nog niet op mp gekeken voor een vergelijk.

rdw keuren is geen probleem....ow uit duitsland?met tüv?...stempel goedkeuring.
maar andersom is een ramp

zijn hier een stel azijnzeikers eerste klas.
met die klassiekers zijn ze wat mekkelijker aangezien ze daar niet precies alle gegevens van hebben.
maar een kennis heeft geprobeerd zijn intruder mee te nemen toen hij verhuisde naar dld.
kreeg dat dus never nooit door de keuring.
was een usa import(enige verschil: teller,knippers,koplamp)maar nein das geht ganicht.
doodleuk wij hebben geen gegevens van een intruder 700 want die is hier in europa nooit geleverd...nein keine zulassung...heil hitler!

ik heb hier een eigenbouw hardtailchopper,nog op hollands kenteken.
als ik met dat ding naar de tüv hier rij en om een abname vraag schieten ze me ter plekke af
 
Laatst bewerkt:
Het is erg interessant om een motor te importeren vanuit Duitsland, zolang de motor inderdaad aan de voorwaarden voldoet van bouwjaar, km. stand, cataloguswaarde en niet geheel onbelangrijk, de vraagprijs! Over het algemeen merk ik dat motoren vaak goedkoper zijn dan diezelfde motoren in Nederland. Vaak scheelt het zelfs +-1500 euro, zelfs inclusief de bijkomende kosten van het invoeren. Vaak zijn de motoren van onze ooster buren, in verhouding tot NL, ook beter onderhouden, al moet je daar ook geluk mee hebben.
Ik ben zelf ook sterk aan het denken om iets in te voeren. De prijzen schelen zo veel en ik ben wel bereid wat moeite te doen zoals Roy al zegt. Ik ga er eens even helemaal induiken.
 
Ik had meteen al een paar vragen trouwens:

1. De CVO, heb jij die ook nodig gehad bij de RDW keuring?
2. En het afmelden, dat moet dus net als in NL, ter plekke gebeuren als je de motor koopt?
3. Ik neem aan dat je dus de motor met een AHW vervoerd hebt, moet je dan de motor ook nog verzekeren? (ik bedoel dan de periode van het afmelden in Duitsland tot aan de keuring bij het RDW).
 
Zo...Dit noem ik kort maar krachtig!!!
Erg duidelijk omschreven (niet ten nadele van Duderuud z'n versie).
 
Ik had meteen al een paar vragen trouwens:

1. De CVO, heb jij die ook nodig gehad bij de RDW keuring?
2. En het afmelden, dat moet dus net als in NL, ter plekke gebeuren als je de motor koopt?
3. Ik neem aan dat je dus de motor met een AHW vervoerd hebt, moet je dan de motor ook nog verzekeren? (ik bedoel dan de periode van het afmelden in Duitsland tot aan de keuring bij het RDW).

1. Ik heb een paar jaar terug een RS250 ingevoerd die was ouder dan Ruud zijn beschreven '99 en ik ga morgen een SRAD uit '96 maar ga het dan wel ff navragen net als het verhaal met het koopcontract. Ik heb voor de zekerheid wel een koopcontract gemaakt maar CVO is zeker in dit geval niet nodig. Laat ik nog weten!
2. Kan in principe een ieder doen die de papieren van de motor heeft. Dat kan de verkoper dus ook al gedaan hebben voor jij er uberhaubt bent maar deze SRAD heb ik zelf afgemeld bij mij in de buurt terwijl de motor (normaal) in zuid Duitsland op naam stond.
3. Moet niets, je kan hoogstens als het om een prijzige motor gaat proberen hem op het chassisnr tegen diefstal te verzekeren. Doe ik dus niet.
 
2. Kan in principe een ieder doen die de papieren van de motor heeft. Dat kan de verkoper dus ook al gedaan hebben voor jij er uberhaubt bent maar deze SRAD heb ik zelf afgemeld bij mij in de buurt terwijl de motor (normaal) in zuid Duitsland op naam stond.

Dus je weet al zeker dat je de motor koopt dus? Heb je hem al wel gezien dan? Want dat is wel een risico natuurlijk, als je daar komt en het blijkt niks te zijn toch?
 
Dus je weet al zeker dat je de motor koopt dus? Heb je hem al wel gezien dan? Want dat is wel een risico natuurlijk, als je daar komt en het blijkt niks te zijn toch?

Dat staat er los van. In Duitsland is het niet een kwestie van overschrijven, maar de eigenaar meld hem af en de nieuwe koper meld hem weer aan. In de tussen tijd is de motor (naar NL begrippen) geschorst. Of de verkoper hem idd al van te voren afmeld is zijn risico dan maar het kan ook zijn dat de verkoper al een poos niet meer rijd en hem dus al afgemeld had om geen belasting en verzekering te hoeven betalen.

Ik zou wel verzekeren, voor als er iets gebeurt onderweg.
Valt namelijk niet onder de aanhanger(auto)-verzekering

Ligt aan de motor en in het geval dat je hem zelf moet afmelden staat hij nog verzekert op naam van de verkoper.
Het klopt dat dit niet onder de AHW/auto verzekering valt.

Ik denk dat Roy gewoon heel erg goed kan chauffeuren :P.

:^


:P
 
Laatst bewerkt:
Dat het pas bij 3 jaar lonend is om te importeren klopt niet.
Als je echt goedkoop uit wil zijn moet je uit Engeland importeren.
Maar aangezien dit vrij veel werk is dit alleen lonend als je een echt jong exemplaar importeert.
 
Dat het pas bij 3 jaar lonend is om te importeren klopt niet.
Als je echt goedkoop uit wil zijn moet je uit Engeland importeren.
Maar aangezien dit vrij veel werk is dit alleen lonend als je een echt jong exemplaar importeert.

Daarom staat er ook "schijnbaar" ;)

Maar vanaf wanneer is het volgens jou lonend om een motor uit Duitsland te halen?
 
Enige waar ik "zorgelijk" om ben is het geluid. Dat kan ik niet zo horen of ik wel of niet goed zit. De rest weet ik wel.

Nou... ik ga naar Arnhem! Tot over een paar uur :)
 
Zo en weer terug.

Ik was erom 6.30 (kwam wat moeilijk mijn nest uit) en nog geen 10min na mij kwam de volgende.

Uiteindelijk liep ik er helemaal klaar om 9.15 de deur weer uit!




Koopcontract is zeker nodig!
CVO helemaal niet meer, kan alleen zijn dat je dan incomplete kentekenpapieren krijgt of met een andere typebenaming maar dat zal mij aan mijn **** roesten.

De berekening met Paulguzzi zijn calculator was accuraat, moest 3 euro minder als berekend betalen.

De keuring an sich was ook goedkoper, kan komen omdat hij nu niet zoveel gedaan heeft. Heeft echt alleen het frame nummer nagekeken en de typegoedkeuring erbij gezocht.
 
Ik heb afgelopen jaar 2x een motor geimporteerd. De eerste gebruikt(2 jaar oud) uit belgie, daar was een cvo bij, maar het kenteken was genoeg, rekening waren ze niet in geinteresseerd.
De tweede was geheel nieuw, uit duitsland maar zonder dat ie daar een kenteken had gehad. Dan is de CVO erg belangrijk. Dat is dan het enige wat je hebt. Nu bleek dat moto guzzi de CVO gewoon print, en de RDW man vondt dat niet voldoende. Want ik kon hem ook zelf geprint hebben. Toen is ie met de dealer in duitsland geen bellen en de importeur hier, die hem vertelde dat ze best een nieuwe CVO konden maken maar dat ie dan hetzelfde kreeg. Uiteindelijk was het dan zo ook goed. Op zich hebben ze gelijk, want stel de motor was nieuw gestolen uit de showroom, dan zou een zelfgemaakt cvo ervoor zorgen dat ie als legale motor op de weg zou komen.

Bij de nieuwe had ik vantevoren afgesproken met de dealer dat ik na invoer de in duitsland betaalde btw terug zou krijgen, dat is ook netjes afgehandeld. De btw daar is gelijk aan hier.

DSC00013.JPG
 
Laatst bewerkt:
En de papieren zijn afgelopen vrijdag aangekomen (ietsje minder als de voorspelde 2 weken dus) en heb gelijk een plaat laten maken á €20,- en heb al even lekker gereden. Moet nog een paar kleine dingen doen maar an sich geen verkeerde koop.
 
Middag,

leuk stukje uitleg!

ik ga in november een zx10r uit Duitsland ophalen samen met mijn monteur.
Handig ook die rekenmodule voor bpm, totaal komt er voor mij ongeveer 1000 over de prijs heen, maar goed, das nog altijd veel goedkoper dan in NL een motor kopen.

Je kunt dus ook pas rijden als je je papieren en de plaat hebt lijkt me (?).
Dat duurt dus nog ongeveeer 2 weken nadat je em hebt laten keuren enz?
 
Middag,

leuk stukje uitleg!

ik ga in november een zx10r uit Duitsland ophalen samen met mijn monteur.
Handig ook die rekenmodule voor bpm, totaal komt er voor mij ongeveer 1000 over de prijs heen, maar goed, das nog altijd veel goedkoper dan in NL een motor kopen.

Je kunt dus ook pas rijden als je je papieren en de plaat hebt lijkt me (?).
Dat duurt dus nog ongeveeer 2 weken nadat je em hebt laten keuren enz?

Ja als je de papieren hebt kan je de plaat pas halen (je moet het kentekenbewijs meenemen) Plaat maken ze bij een fatsoenlijke zaak direct.
Omdat het RDW een achterstand heeft duurt het idd zo'n 2 weken voor je die papieren thuis krijgt.
 
Ga aankomend weekend naar de UK mijn nieuwe blade 2009 halen. De uk is ook erg goede plek om een bike te scoren. Overtocht met aanhanger kost ong 400-600 eu.
 
Hoi,

ok, nou ja, ik ben er toch al tijden mee bezig, dus die 2 weken maakt ook niet uit, zet ik em wel 2 weken in de woonkamer ;)

Dave, kennis van mij heeft daar vorige week voor 4500 pond een cbr1000rr 2004 gehaald, inderdaad bijkomende kosten 1000 euro, maar daar kom je in NL bij lange na niet een motor voor.
 
Vandaag mijn motor ingevoerd....maar even mijn verhaal erbij..:

Wilde eerst naar Waddinxveen, maar daar moet je een aparte afspraak maken voor de BPM. Dus maar doorgereden naar Nieuwegein. Blijkt dat dat de enige 2 stations ( ze zaten er met z'n 4-en, te uhhhh patiencen ???) zijn waar je voor BPM een afspraak moet maken..:-(. Toch nog een afspraak kunnen maken in Waddinxveen voor de zelfde dag. Na 1,5 uur wachten werd ie gekeurd. Verlichting, remmen en framenummer werd nagekeken. Doorgereden naar Waddinxveen. Of ik de berekening had meegenomen en het BPM formulier ingevuld bij me had....nee dus. Tip: kijk bij belasting/douane. Hier kan je het formulier downloaden. Vul hem thuis volledig in. Tip 2: zorg voor pin..ik had 'n pasje niet bij me, alleen cash, kreeg gelukkig wel de rekening mee.

Eind goed al goed....ben wel zo'n 7 uur bezig geweest....Leuker kunnen we het niet maken...makkelijker ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn motor ingevoerd....maar even mijn verhaal erbij..:

Wilde eerst naar Waddinxveen, maar daar moet je een aparte afspraak maken voor de BPM. Dus maar doorgereden naar Nieuwegein. Blijkt dat dat de enige 2 stations ( ze zaten er met z'n 4-en, te uhhhh patiencen ???) zijn waar je voor BPM een afspraak moet maken..:-(. Toch nog een afspraak kunnen maken in Waddinxveen voor de zelfde dag. Na 1,5 uur wachten werd ie gekeurd. Verlichting, remmen en framenummer werd nagekeken. Doorgereden naar Waddinxveen. Of ik de berekening had meegenomen en het BPM formulier ingevuld bij me had....nee dus. Tip: kijk bij belasting/douane. Hier kan je het formulier downloaden. Vul hem thuis volledig in. Tip 2: zorg voor pin..ik had 'n pasje niet bij me, alleen cash, kreeg gelukkig wel de rekening mee.

Eind goed al goed....ben wel zo'n 7 uur bezig geweest....Leuker kunnen we het niet maken...makkelijker ook niet.

Ben je een zelfstandige (Of dat nu met motoren of niet te maken heeft maakt niet uit)? Als je particulier bent helpen ze je met invullen en geven ze je dat formulier gewoon. Of je hebt moeilijke RDW stations / douane getroffen?
 
Hoi,

vraagje , misschien een domme, maar volgens mij zijn er alleen domme antwoorden ;) :

Hoe zit het eigenlijk met de btw?

En kan mijn motorzaak die terugvorderen als ik hem de bon geef? en dat ik dus een deal met hem sluit ;)
 
Daar durf ik niet met zekerheid op te antwoorden maar denk dat je daar niets mee kan. Die betaal je tenslotte ook niet dus zal er ook niets mee te doen zijn.

Of bedoel je een nieuwe motor invoeren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan