How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Ok, de titel zegt wel dat het gaat over hoe een motor uit D of B in te voeren in NL.
Maar van NL invoeren in B is zowat dezelfde strekking, dus ik dacht wel dat het beter was die vraag hier te stellen dan daar speciaal een ander topic voor te openen ...

Maar wanneer ik meer woet weten, kan ik dat doen via iemand die mij daar blijkbaar graag mee helpt via PB :Y waarvoor mijn grote dank! 8-)

@ B.A.R.T., klopt, moet ik op letten dat als ik een motor uit NL invoer in B dat die boven de 6.000km zit. (of uit welk land maar ook). Nu ga je maar weinig GSX F'en vinden (of welke motor maar ook die in mijn budget past) , met minder dan 6.000km.
In België is het ook zo dat een voertuig met minder dan 6.000km (en max 6maand oud?) nog als nieuw beschouwd wordt.
Ik denk dat hier moet staan: "minder dan 6.000 km OF minder dan 6 maanden oud" (m.a.w. een voertuig wordt nog als "nieuw" gekwalificeerd wanneer er aan 1 van deze 2 voorwaarden is voldaan)
 
Ik denk dat hier moet staan: "minder dan 6.000 km OF minder dan 6 maanden oud" (m.a.w. een voertuig wordt nog als "nieuw" gekwalificeerd wanneer er aan 1 van deze 2 voorwaarden is voldaan)
Neen, ik heb dat getypt met een vraagteken omdat ik niet precies weet hoe die regel hier in elkaar zit.

Ik veronderstel dat het voertuig max 6 maandd oud mag zijn om nog als nieuw beschouwd te worden, ook al heeft die nog geen 6.000km.
Ze moeten, denk ik, dus aan BEIDE voorwaarden voldoen.
5.500km en 7 maand ; niet nieuw meer.
6.500km en 5 maand ; niet nieuw meer.
5.800km en 4 maand ; nog nieuw ...
... maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.



@ Roy "R" , tja, voor een nieuwe moet het budget dan wel heel groot zijn natuurlijk :P ... maar ik zou het wel willen als het kon, een nieuwe 8-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat denk ik ook.

Nou gisteren de beste man gesproken over de motor,en hij gaat aan de bak voor me.
Hij gaat hem naar de 6000km rijden voor me😊.
 
Neen, ik heb dat getypt met een vraagteken omdat ik niet precies weet hoe die regel hier in elkaar zit.

Ik veronderstel dat het voertuig max 6 maandd oud mag zijn om nog als nieuw beschouwd te worden, ook al heeft die nog geen 6.000km.
Ze moeten, denk ik, dus aan BEIDE voorwaarden voldoen.
5.500km en 7 maand ; niet nieuw meer.
6.500km en 5 maand ; niet nieuw meer.
5.800km en 4 maand ; nog nieuw ...
... maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.

In mijn geval is de motor:

5640km en 84 maanden; word gezien als nieuw.
 
In mijn geval is de motor:

5640km en 84 maanden; word gezien als nieuw.

Die 350km is één ritje.

Als hij het niet doet kun je ook overwegen om een gebruikte klok te kopen of van iemand te lenen (met >6000km) en die er op te zetten voor de keuring/belastingdienst. Er zijn ook adresjes die je klok kunnen aanpassen (grijze circuit.... ahum.... 8-) :$ )
 
Die 350km is één ritje.

Als hij het niet doet kun je ook overwegen om een gebruikte klok te kopen of van iemand te lenen (met >6000km) en die er op te zetten voor de keuring/belastingdienst. Er zijn ook adresjes die je klok kunnen aanpassen (grijze circuit.... ahum.... 8-) :$ )

Spuit elf ;)

Paar berichten terug zei hij al dat er geen klok te leen was :P
 
òf zelf een fikse proefrit gaan maken...................?

Bij 6001km besluit je 'm dan te kopen.

Ik ga zelf zeker een goede en uitgebreide proefrit maken.
Ik had er alleen weinig trek in om 2 x op en neer te rijden naar België,vandaar deze optie.

Wat betreft de tellerstand aan laten passen.
Ik heb er 1 gesproken die het doet,en die vertelde me weer dat het bij de hypermotard juist waarschijnlijk niet kon,hij zou het uitzoeken maar ik heb tot heden niks meer gehoord van hem.
 
Neen, ik heb dat getypt met een vraagteken omdat ik niet precies weet hoe die regel hier in elkaar zit.

Ik veronderstel dat het voertuig max 6 maandd oud mag zijn om nog als nieuw beschouwd te worden, ook al heeft die nog geen 6.000km.
Ze moeten, denk ik, dus aan BEIDE voorwaarden voldoen.
5.500km en 7 maand ; niet nieuw meer.
6.500km en 5 maand ; niet nieuw meer.
5.800km en 4 maand ; nog nieuw ...
... maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.



@ Roy "R" , tja, voor een nieuwe moet het budget dan wel heel groot zijn natuurlijk :P ... maar ik zou het wel willen als het kon, een nieuwe 8-)


Ik durf het wel met zekerheid te zeggen: Zo lang een gebruikt voertuig nog geen 6.ooo km heeft gelopen OF nog geen 6 maanden oud is wordt hij nog als nieuw beschouwd. Dus hij hoeft maar aan een van die voorwaarden te voldoen en niet aan beide. Althans in Nederland. Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk maar in Belgie zou dat natuurlijk anders kunnen zijn.
 
Ik durf het wel met zekerheid te zeggen: Zo lang een gebruikt voertuig nog geen 6.ooo km heeft gelopen OF nog geen 6 maanden oud is wordt hij nog als nieuw beschouwd. Dus hij hoeft maar aan een van die voorwaarden te voldoen en niet aan beide. Althans in Nederland. Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk maar in Belgie zou dat natuurlijk anders kunnen zijn.
6.000km is hier de max km-stand om het nog als nieuw te beschouwen.
Dat van die 6 maand weet ik niet.

Bijvoorbeeld een auto van 5,5 maand met reeds 35.000km wordt hier niet meer als nieuw beschouwd.
... en dat gebeurt hier héél vaak, zulke jonge auto's met al zoveel km's erop :Y

Een 8 maanden jonge auto met bijvoorbeeld nog maar 3.800km heb ik geen idee van. Maar het is best mogelijk dat die ook nog steeds "nieuw" is.
Maar ik lig er niet echt van wakker :P ;)
 
6.000km is hier de max km-stand om het nog als nieuw te beschouwen.
Dat van die 6 maand weet ik niet.

Bijvoorbeeld een auto van 5,5 maand met reeds 35.000km wordt hier niet meer als nieuw beschouwd.
... en dat gebeurt hier héél vaak, zulke jonge auto's met al zoveel km's erop :Y

Een 8 maanden jonge auto met bijvoorbeeld nog maar 3.800km heb ik geen idee van. Maar het is best mogelijk dat die ook nog steeds "nieuw" is.
Maar ik lig er niet echt van wakker :P ;)
Heb het even voor je opgezocht.
Quote:
Een voertuig kopen of verkopen het buitenland
Wanneer u als particulier een wagen aankoopt in het buitenland(externe link) om hem in België onder uw naam in te schrijven, moet u enkele maatregelen in acht nemen. Deze maatregelen zijn afhankelijk van:
het land waarin u het voertuig koopt
de leeftijd van het voertuig: voor nieuwe voertuigen gelden andere regels dan voor oudere.
Een voertuig wordt als nieuw beschouwd als het minder dan 6 maanden geleden gekocht is of als het maximaal 6 000 km op de teller heeft staan. Een niet-nieuw voertuig heeft meer dan 6 000 km op de teller staan en is ouder dan 6 maanden.
..- See more at: Een voertuig kopen of verkopen het buitenland
Unquote:

Conclusie: Identiek aan Nederland
 
Heb het even voor je opgezocht.
...
Conclusie: Identiek aan Nederland
Dank je! Nu is het duidelijk :Y

Maar zoals ik zei, ik lig er iet van wakker, want ik ga echt geen auto kopen van 5,5 maand met reeds 35000km, daar geef ik echt niet meer de nieuwprijs aan :Y

Of aan een 10 jaar oude motor met nog maar 5.800km :Y

Al zullen verstandige verkopers er niet op hopen het voertuig in bede voornoemde gevallen verkocht te krijgen aan de nieuwprijs.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een voertuig wordt als nieuw beschouwd:
- als het minder dan 6 maanden geleden gekocht is of
- als het maximaal 6 000 km op de teller heeft staan.

Een niet-nieuw voertuig
heeft meer dan 6 000 km op de teller staan en
is ouder dan 6 maanden.

Het gekke is dat er bij nieuw het woord of staat en bij niet nieuw het woord en

En dat spreekt elkaar toch tegen :?

Dus een voertuig van 5 maanden oud en 7000 km valt er tussen in als "bijna nieuw" :o
 
Laatst bewerkt:
Het gekke is dat er bij nieuw het woord of staat en bij niet nieuw het woord en

En dat spreekt elkaar toch tegen :?

Dus een voertuig van 5 maanden oud en 7000 km valt er tussen in als "bijna nieuw" :o
Nee hoor Jaap, dat spreekt elkaar niet tegen. Heeft alles te maken met logische functies, waarheidstabel (true/fals) zoals hoofdzakelijk gebruikt bij digitale logische schakelingen. Maar kan natuurlijk ook in tekst gebruikt worden, zoals bij wetgeving geregeld gebeurt. Gemakshalve gebruik ik voor verdere uitleg even het woordje "oud" wanneer het "niet-nieuw" is. Voor de omschrijving "nieuw" wordt de OF-functie gebruikt. Dan heb je eigenlijk al geen omschrijving voor "oud" meer nodig omdat in dit geval wanneer het voertuig niet meer "nieuw" is, het dan logische wijze "oud" is. Wil je dan echter toch, zoals hier op de Belgische website is gebeurd, een logische omschrijving voor "oud" weergeven, dan moet je van de OF-functie overschakelen naar de EN-functie. Op de site van de Nederlandse belastingdienst staat alleen maar vermeld wanneer een voertuig nog als "nieuw" wordt beschouwd, dus als OF-functie. En dat alles om nog de BTW te ontvangen bij invoer. Want daar gaat het hier uiteindelijk om: "nieuw" of "oud" m.a.w. BTW of geen BTW verschuldigd. Derhalve slechts twee mogelijkheden. Daar tussenin is niets.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zaterdag was het zover,de rit naar Belgie en daar de motor gekocht en meegenomen terug naar Nederland.

Gisteren stonden we om 7.30 bij de RDW in Arnhem om de motor in te voeren.
Om 8.15 waren we aan de beurt voor de invoer.
De keurmeester heeft naar de chassisnummer en het bloknummer gekeken en toen was het alweer klaar.(voor de rest werd nergens naar gekeken).

Daarna gelijk de bpm aangifte in de box gedaan (die staat in het pand bij de RDW).
Om 8.45 waren we weer op weg naar huis.

Thuis aangekomen kreeg ik om 10.45 al de te betalen bpm rekening via de mail(ik had de bpm berekend met de calculator van Paulguzzie en die was perfect👍).

Gelijk betaald en nu is het wachten op het kentekenbewijs 😊.

De reden waarom ik al zo snel de te betalen bpm rekening kreeg is omdat er in Arnhem iemand van de belasting zit die daar de aangiftes controleert en daarna de rekening naar je mailt.

Dit is niet bij alle RDW stations....


Al met al viel alles me 100% mee.

Groetjes Bart.
 
Laatst bewerkt:
Dag Roy,

Hier ook een tevreden klant hoor.
Ik heb je topic aandachtig doorgelezen en ben gister naar het RDW geweest.
Nu wachten op de terugkoppeling van de BPM aangifte.
Des te eerder kan ik mijn Speed triple R gebruiken.

Wellicht nog een aanvulling voor het beginscherm.
De RDW neemt dus de oude papieren fahrzeugschein en brief in.
Je gaat dus met coc en een rekening van RDW naar huis.

Voelde bij mij wat onwennig om bijna alles zo achter te laten.
 
Het lijkt er sterk op dat er Belgen en Nederlanders discussiëren over die 6000km en/of 6 maanden.
Geef duidelijk aan of je het over Nederlands of Belgische wetgeving hebt dan blijft het helder. (dus niet "bij ons" of zelfs helemaal niet aangeven vanuit welke wetgeving je argumenteert)
Daarmee voorkomen we dat iemand die zich hier inleest straks een beslissing neemt gebaseerd op verkeerde informatie.

Voor de Nederlanders: raadpleeg simpelweg de site van de belastingdienst en ondanks dat het op die site discutabel omschreven is, mag je aannemen dat onze belastingdienst een voertuig als nieuw beschouwd als het < 6000km OF < 6 maanden is. (en EN natuurlijk ook ;) )
 
Dag Roy,

Hier ook een tevreden klant hoor.
Ik heb je topic aandachtig doorgelezen en ben gister naar het RDW geweest.
Nu wachten op de terugkoppeling van de BPM aangifte.
Des te eerder kan ik mijn Speed triple R gebruiken.

Wellicht nog een aanvulling voor het beginscherm.
De RDW neemt dus de oude papieren fahrzeugschein en brief in.
Je gaat dus met coc en een rekening van RDW naar huis.

Voelde bij mij wat onwennig om bijna alles zo achter te laten.

Coc?
Maar zal hem iets aanpassen.
 
Het lijkt er sterk op dat er Belgen en Nederlanders discussiëren over die 6000km en/of 6 maanden.
Geef duidelijk aan of je het over Nederlands of Belgische wetgeving hebt dan blijft het helder. (dus niet "bij ons" of zelfs helemaal niet aangeven vanuit welke wetgeving je argumenteert)
Daarmee voorkomen we dat iemand die zich hier inleest straks een beslissing neemt gebaseerd op verkeerde informatie.

Voor de Nederlanders: raadpleeg simpelweg de site van de belastingdienst en ondanks dat het op die site discutabel omschreven is, mag je aannemen dat onze belastingdienst een voertuig als nieuw beschouwd als het < 6000km OF < 6 maanden is. (en EN natuurlijk ook ;) )
De vraag is eigenlijk,wanneer beschouwd de Nederlandse belastingdienst een voertuig als (bijna) nieuw?
Dat toetst men aan twee voorwaarden:

a. het voertuig heeft niet meer dan 6.000 km gelopen
OF
b. het voertuig is niet langer dan 6 maanden geleden in gebruik genomen

Deze "logische" omschrijving is op zich niet discutabel. M.a.w. wanneer het voertuig slechts aan een van deze twee voorwaarden voldoet, wordt het door de belastingdienst als (bijna) nieuw beschouwd en is er derhalve bij invoer BTW verschuldigd. En inderdaad, wanneer het voertuig aan beide voorwaarden voldoet dan veranderd dat niets aan die nieuw status. Ter vergelijking: in een elektrische schakeling kan men twee maakcontactjes parallel schakelen om een lampje te laten branden. Slechts een van die contactjes sluiten doet het lampje branden. Wanneer ik ze allebei sluit, blijft het lampje onveranderd branden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan