How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

De 6000 kilometer is natuurlijk te omzeilen door een andere km teller te plaatsen. dit kan gewoon een universele zijn. Het hoeft niet de originele te zijn.

Edit: Zal wel fraude zijn.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat het al in dit topic staat maar heb geen tijd om alles door te lezen.
Maar is de 100 pk regel in Duitsland nog van kracht?Ga morgen naar een motor kijken die geïmporteerd is uit Duitsland.
 
Er staat bij mij toch echt zulassungbescheinigung aus COC.. Maar kan wellicht hetzelde zijn.
Overigens alles binnen en het gele plaatje zit erop.


Nogmaals dank voor de heldere uitleg *O* *O*
 
Ook al heb je dat niet, dan nog is het een papieren job...
Vorige week om 6 uuur s morgens voor de deur RDW welliswaar met een auto, en eerste aan de beurt, auto naar binnen, chassisnummer werd gecontroleerd, wielbasis werd gemeten, en voila 5 minuten later weer buiten, 100 euro aftikken, en klaar

Al het andere werd zo van het fahrzuegschein overgenomen, incl. de APK/TUV
 
Er staat bij mij toch echt zulassungbescheinigung aus COC.. Maar kan wellicht hetzelde zijn.
Overigens alles binnen en het gele plaatje zit erop.


Nogmaals dank voor de heldere uitleg *O* *O*
Duitsland heeft niet echt een eigen afkorting voor het "Europese certificaat van overeenstemming". Waar men daarvoor in bijv. Engeland en in Nederland afkortingen gebruikt van resp. COC en CVO heeft men het in Duitsland veelal over de "EG Uebereinstimmungsbescheinigung".
 
Prima info in de openingspost van dit topic! Tot nu toe viel het me allemaal heel erg mee.

Woensdag 10 augustus: motor opgehaald in DE, te laat terug in NL om naar Almelo (RDW keuringstation door te rijden);
Donderdag 11 augustus: RDW Almelo, zonder afspraak, BPM formulieren in de brievenbus en EUR 110,- aftikken. Om 8 uur aanwezig, 8:30 aan de beurt (nummer 5). Erg vriendelijke kerel, controleerde frame nr., blok nr. en KM stand. Met 10-15 minuten was het klaar. Koopovereenkomst heb ik niet hoeven tonen;
Vrijdag 12 augustus: e-mail van de belastingdienst met betaal informatie. Geld overgemaakt (spoedbetaling op reguliere rekening) om 10:40;
Dinsdag 16 augustus: tussen 22:00 en 24:00 kenteken zichtbaar bij RDW "Mijn voertuigen"
Donderdag 18 augustus: kentekencard ontvangen en kentekenplaat laten maken!

Met een eendagskenteken en eendagsverzekering naar het keuringsstation heen en weer gereden. De verzekering kon ik niet afsluiten via Independer, dus via sluitsnel.nl gedaan.

Nu dus afwachten op de kentekencard. Ik vul de data nog even aan wanneer ik die binnen heb :-) Tot nu toe gaat het lekker vlot allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een motor uit luxemburg aan het bekijken en wilde deze ophalen met aanhanger.
Wat is de lokale procedure? Zelfde als belgie?
Plaat eraf en hij mag hem afmelden, heb ik daar nog bewijs van nodig dat het gebeurt is?
Of kan ik dan gewoon de motor met de eigendomspapieren meenemen of moeten we nog meer doen?
 
Mooi zo Daanzzzz, veel plezier alvast :)



Ik ben een motor uit luxemburg aan het bekijken en wilde deze ophalen met aanhanger.
Wat is de lokale procedure? Zelfde als belgie?
Plaat eraf en hij mag hem afmelden, heb ik daar nog bewijs van nodig dat het gebeurt is?
Of kan ik dan gewoon de motor met de eigendomspapieren meenemen of moeten we nog meer doen?

Geen idee, alleen ervaring met DE en BE. Ik kan je alleen vertellen wat Google je ook verteld.
 
Laatst bewerkt:
Met Google vindt ik geen goed antwoord helaas, hopelijk hier nog wat.
Voor "lokale procedures" kun je m.i. het beste bij de lokale mensen zijn. De huidige eigenaar lijkt mij hiervoor de eerst aangewezen persoon. Een juiste afhandeling van de papieren is immers ook zijn belang.
 
Meer mensen hier moeite gehad met een verzekering afsluiten op een geïmporteerde motor? Ik heb sinds gisteren een kenteken maar helaas zijn er maar een paar die een verzekering af willen/kunnen sluiten. Ik wordt vooral doorverwezen naar Diks verzekeringen maar die zijn flink aan de prijs. ASR lijkt het ook te kunnen doen maar dat moet dan weer via een tussenpersoon.

Ik moet er bij zeggen dat ik de kentekencard nog niet binnen heb en dat ik de motor eigenlijk vrijdagavond verzekerd wil hebben voor een trip naar Duitsland (uiteraard als ik de kentekencard + kentekenplaat op tijd heb).

Wat zijn de ervaringen en heeft iemand nog tips/aanraders?
 
Laatst bewerkt:
Meer mensen hier moeite gehad met een verzekering afsluiten op een geïmporteerde motor? Ik heb sinds gisteren een kenteken maar helaas zijn er maar een paar die een verzekering af willen/kunnen sluiten. Ik wordt vooral doorverwezen naar Diks verzekeringen maar die zijn flink aan de prijs. ASR lijkt het ook te kunnen doen maar dat moet dan weer via een tussenpersoon.

Ik moet er bij zeggen dat ik de kentekencard nog niet binnen heb en dat ik de motor eigenlijk vrijdagavond verzekerd wil hebben voor een trip naar Duitsland (uiteraard als ik de kentekencard + kentekenplaat op tijd heb).

Wat zijn de ervaringen en heeft iemand nog tips/aanraders?
Wat is de reden van het niet willen verzekeren?
 
Wat is de reden van het niet willen verzekeren?

Het is niet zo zeer "willen", maar eerder "kunnen" volgens mij. De letterlijke woorden van bijvoorbeeld Independer waren dat "het kenteken niet in alle systemen staat". Ze konden wel zien dat het kenteken op naam stond, dat was het probleem niet. Welke systemen dat dan waren konden ze niet zeggen. Toen ik aangaf dat ik dan nog wel even ging wachten met verzekeren zei men dat ik daar maar niet op moest wachten en beter contact kon opnemen met Diks verzekeringen... Een beetje raar.

Daarnaast kent nog geen enkele website (voor premie berekening) mijn kenteken maar goed, ook dat zal te maken hebben met het feit dat de motor pas sinds gisteren op naam is.

Specifiek voor Independer kwam er bij dat ze me in eerste instantie niet wouden verzekeren omdat ik al 2 motor verzekeringen bij ze heb lopen. Een 3e kon onder de voorwaarde dat een bestaande verzekering binnen 6 weken opgezegd werd. Tevens gaf men toen ik vorige week belde voor de 1dagsverzekering al aan dat ze geen importmotoren verzekeren, maar ik denk dat men daarmee bedoelde dat ze geen 1dagsverzekeringen deden (wat sowieso het geval was).

Het is dus niet dat het onmogelijk is om de motor te verzekeren, maar ik vraag me wel af hoe lang ik dan moet wachten voordat ik de motor op kenteken kan verzekeren zonder bij een dure club te moeten verzekeren.
 
Het is niet zo zeer "willen", maar eerder "kunnen" volgens mij. De letterlijke woorden van bijvoorbeeld Independer waren dat "het kenteken niet in alle systemen staat". Ze konden wel zien dat het kenteken op naam stond, dat was het probleem niet. Welke systemen dat dan waren konden ze niet zeggen. Toen ik aangaf dat ik dan nog wel even ging wachten met verzekeren zei men dat ik daar maar niet op moest wachten en beter contact kon opnemen met Diks verzekeringen... Een beetje raar.

Daarnaast kent nog geen enkele website (voor premie berekening) mijn kenteken maar goed, ook dat zal te maken hebben met het feit dat de motor pas sinds gisteren op naam is.

Specifiek voor Independer kwam er bij dat ze me in eerste instantie niet wouden verzekeren omdat ik al 2 motor verzekeringen bij ze heb lopen. Een 3e kon onder de voorwaarde dat een bestaande verzekering binnen 6 weken opgezegd werd. Tevens gaf men toen ik vorige week belde voor de 1dagsverzekering al aan dat ze geen importmotoren verzekeren, maar ik denk dat men daarmee bedoelde dat ze geen 1dagsverzekeringen deden (wat sowieso het geval was).

Het is dus niet dat het onmogelijk is om de motor te verzekeren, maar ik vraag me wel af hoe lang ik dan moet wachten voordat ik de motor op kenteken kan verzekeren zonder bij een dure club te moeten verzekeren.
Over een paar dagen weer proberen. Duurt altijd wat dagen voordat alles up to date en gekoppeld is.

Wel lullig dat het zo gaat, want als je een kenteken op naam hebt, moet die of verzekerd of geschorst zijn.... Ook die paar dagen.
 
Idd, zolang jij je kenteken nog niet hebt kunnen ze hem niet verzekeren.

Maar ik heb dus een kenteken dat ook op naam staat :o De meldcode is de laatste 4 cijfers van het chassisnummer dus ik heb alle info om hem te verzekeren, maar technisch blijkt dat dus wel een uitdaging te zijn.

Het zal wel los lopen en de normale gang van zaken zijn voor een import motor, maar vroeg me toch af of ik de enige ben met deze problemen/vragen of dat er meer mensen in dit topic zijn die dit hadden :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan