How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Nederland (of Europa for that matter) erkennen het Duitse tijdelijke kenteken niet, dus je rijdt gewoon onverzekerd en met een ongeldige kentekenplaat rond. Leuk als je dicht bij de grens woont, maar ik zou er zelf niet mee naar a'dam o.i.d. mee durven rijden. Als je een ongeluk krijgt (hoe klein die kans ook is) ben je gewoon zwaar de klos.

Ho Ho, onverzekerd staat hier los van.

Ik heb mijn verzekeringsmaatschappij toen gevraagd of ik hem op chassis nummer kon verzekeren met het 5-daags kenteken, en dat was geen probleem.

Het mag niet, maar verzekeren kan wel!
 
nadat de BPM is ontvangen duurt het 5 werkdagen eer het kenteken wordt afgegeven.

tijdelijke Duitse kentekens kan je in NL wel aanvragen, maar vergt een rete-strakke planning en de kentekens zijn slechts 5 dagen geldig. dat wil zeggen: vanaf de dag dat je het kenteken aanvraagt gaat de geldigheidsduur in. dat betekent dus dat het kenteken in feite al 1,5 dag oud is als het op je deurmat ligt.

ik heb indertijd zelf een (achteraf gezien fout) tijdelijk Duits kenteken aangevraagd om een auto in München op te halen:

[afbeelding]

kost je € 200 inclusief WA-verzekering. een hoop romslomp en het risico dat je aangehouden wordt. al had ik het idee dat de nederlandse politie indertijd niet wist wat ze er mee aan moesten.

advies is dus: gewoon lekker wachten tot je kentekenkaart op de mat ligt, plaatje laten maken en dan pas de weg op.

:]
Het 5-daagde Duitse kenteken is bedoeld voor het in Duitsland "overbrengen" van het voertuig van de ene naar de andere locatie i.v.m. o.a. een proefrit maken, ter keuring aanbieden of registratie in een andere deelstaat. Mocht dit überhaupt al van toepassing zijn geweest op Falcuono, dit stadium is nu gepasseerd aangezien het voertuig reeds in Nederland is.
 
nadat de BPM is ontvangen duurt het 5 werkdagen eer het kenteken wordt afgegeven.

tijdelijke Duitse kentekens kan je in NL wel aanvragen, maar vergt een rete-strakke planning en de kentekens zijn slechts 5 dagen geldig. dat wil zeggen: vanaf de dag dat je het kenteken aanvraagt gaat de geldigheidsduur in. dat betekent dus dat het kenteken in feite al 1,5 dag oud is als het op je deurmat ligt.

ik heb indertijd zelf een (achteraf gezien fout) tijdelijk Duits kenteken aangevraagd om een auto in München op te halen:

[afbeelding]

kost je € 200 inclusief WA-verzekering. een hoop romslomp en het risico dat je aangehouden wordt. al had ik het idee dat de nederlandse politie indertijd niet wist wat ze er mee aan moesten.

advies is dus: gewoon lekker wachten tot je kentekenkaart op de mat ligt, plaatje laten maken en dan pas de weg op.

:]
Een 5-daags Duits kenteken voor een motorfiets kost wel heel wat minder dan € 200. Bijv. in 2014: verzekering € 40, kenteken € 13,10 en nummerplaat € 13. Totaal € 66,10
 
Nederland (of Europa for that matter) erkennen het Duitse tijdelijke kenteken niet, dus je rijdt gewoon onverzekerd en met een ongeldige kentekenplaat rond. Leuk als je dicht bij de grens woont, maar ik zou er zelf niet mee naar a'dam o.i.d. mee durven rijden. Als je een ongeluk krijgt (hoe klein die kans ook is) ben je gewoon zwaar de klos.
Wanneer je in Duitsland een verzekering afsluit voor een motorvoertuig met een 5-daags kenteken dan heb je in het algemeen een Europese dekking. De verzekering staat dan overigens gewoon op naam en niet op framenummer of kenteken. Dat laatste kan ook niet anders want je moet eerst de verzekering afsluiten voordat je het 5-daagse kenteken kunt aanvragen. Uiteindelijk ben je dus wel verzekerd in Nederland maar het kenteken wordt hier niet geaccepteerd wanneer het voertuig op deze manier in Nederland wordt ingevoerd. Dat is algemeen beleid en men kan streng optreden. De "ongeldige" plaat wordt dan in beslag genomen, het voertuig mag niet meer rijden en er volgt een stevige bekeuring. Inderdaad, je neemt dan een groot risico en goedkoop wordt dan ineens duurkoop. Het Nederlandse beleid is moeilijk te begrijpen want je doet er niemand mee te kort. Het meest frappante hieraan is nog dat bijv. een Duitser wel met dat 5-daagse kenteken in Nederland mag rijden mocht hij bijv. tijdens een proefrit, een gedeelte daarvan op Nederlandse wegen komen. Tenslotte, een verzekering afsluiten, kenteken aanvragen en plaat laten maken kun je overigens in minder dan 2 uur tijd voor elkaar krijgen. (reistijd naar Duitsland niet meegerekend) Je moet dan wel persoonlijk naar een kantoor van de "Duitse RDW" en plaatselijk verzekeringskantoor.
 
Hmm, al 9 werkdagen (2 weken) geleden dat ik bij de rdw was en nog geen mail vd belasting/douane.
Dinsdag gebeld en zou uiterlijk woensdag binnen zijn, het is nu donderdag.
Hij is wel in behandeling.

Ben bang als ik vandaag weer bel ik (opnieuw?) onderop de stapel beland.
Help!!!! de zon schijnt en ik heb geen rijdende motor!
Fijne jongens daar...grrr.
sorry moest ik even kwijt.
plaatje dan maar :
full
 
Niet te snel schuld afschuiven misschien heb je wel wat verkeerd ingevuld en duurt het zolang omdat ze het uitzoeken. Just sayin ;)

Sterkte nog even!
 
Toch gebeld, licht geirriteerd.
10 minuten lkater een mail !!

Klagers rule the world!

Enfin, snel betalen en gassen!
 
Hallo,

Binnenkort ga ik richting de RDW voor een invoer keuring. Nou lees ik over de DE-Fahrzeugschein en de
DE-Fahrzeugbrief. Ik beschik over een document genaamd; Zulassungsbescheinigung Teil II en de CoC.

Mijn vraag is of dit zal voldoen of dat er een formulier ontbreekt?

Alvast bedankt!

- Max
 
Zulassungbescheinigung II is de Fahrzeugbrief heb ik met 2 sec Google gevonden, zal dat zo ook in de OP bijwerken.

Op de schein (deel I) staan normaal alle technische gegevens) jij hebt alleen het CVO/COC oftewel gelijkvormigheidsattest.
Ik kan je alleen niet zeggen of dit voldoende is voor invoeren. Misschien dat iemand anders het weet anders rdw even bellen. (En hier laten weten aub)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt beide delen van de Zulassungsbescheinigung nodig. CVO kan (soms) gewenst zijn maar wordt normaliter niet verlangd voor een voertuig dat in Duitsland op kenteken heeft gestaan.
 
Dit staat er letterlijk op de site van de RDW en had Maxpost21 ook zelf zonder enige moeite kunnen vinden:

2. U gaat op de dag van de afspraak met het voertuig naar het keuringsstation en neemt het complete originele buitenlandse kentekenbewijs en uw legitimatiebewijs mee.

3. Heeft u aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CvO), een buitenlands APK-keuringsrapport of andere relevante voertuigdocumenten, neemt u deze dan ook mee.
 
Klopt zeker. De twijfel kwam doordat de verkoper volgens hem alle papieren had meegegeven. Vervolgens blijkt dat meneer de 'Fahrzeugschein' heeft gehouden, hij dacht dat dat niet nodig was...

Vandaar. Bedankt iig.
 
Klopt zeker. De twijfel kwam doordat de verkoper volgens hem alle papieren had meegegeven. Vervolgens blijkt dat meneer de 'Fahrzeugschein' heeft gehouden, hij dacht dat dat niet nodig was...

Vandaar. Bedankt iig.
Kan gebeuren. Heb dit zelf ook een keertje meegemaakt bij het ophalen van de motor. Verkoper dacht toen ook dat het niet nodig was maar ik heb hem net zolang laten zoeken tot hij het ontbrekende deel had gevonden aleer de koop werd afgerond. Een kentekenbewijs moet gewoon compleet zijn. Dat is in Nederland niet anders voor de wat oudere versie.
 
Als ik de calculator van Paul gebruik kan ik eigenlijk twee manieren kiezen. Welke manier kiest de douane, want tussen de bovenste bpm uitkomst en de onderste bpm uitkomst zit 300 euro verschil dus dat is best belangrijk haha!
 
Dan heb je hem niet goed gebruikt. Zie OP

Ik vul eerst de catalogus prijs in en 21 procent, vervolgens datum eerste ingebruikname en druk op bereken.

Onderaan de pagina kan je ook de waarde aangeven van verkoop aan particulieren.
Daarna staat de tekst: als het bedrag in de regel hierboven lager is dan die in de tabel hierboven, kan het interessant zijn om op deze manier af te dragen.

Maar welke manier wordt het uiteindelijk door de douane dan?
 
jij mag zelf kiezen..
Bij auto's heb je zelf drie mogelijkheden..
Historische BPM
CO2 waarde
afschrijvingstabel

Je mag de goedkoopste pakken
 
jij mag zelf kiezen..
Bij auto's heb je zelf drie mogelijkheden..
Historische BPM
CO2 waarde
afschrijvingstabel

Je mag de goedkoopste pakken
Ik denk dat hier een paar dingen door elkaar worden gehaald. De verschuldigde BPM voor een motorfiets wordt bepaald door:

a. het bruto bpm-bedrag
b. het bedrag van de afschrijving

Door “b” van “a” af te trekken krijg je het te betalen bedrag.

Bij “a” mag men kiezen tussen het actuele bpm-bedrag en het historisch (laag) bpm-bedrag. Mocht dit laatste ooit lager zijn geweest dan het actuele bedrag, dan mag men daarvoor kiezen. Echter dit moet wel aangetoond worden door de begindatum te vermelden van de periode waarop dat historisch lage bpm-bedrag betrekking had. Pas wanneer de douane daarmee akkoord gaat, volgen ze de aangifte op dit punt.

Bij "b" mag men kiezen tussen:
1. afschrijving volgens koerslijst
2. taxatierapport
3. forfaitaire tabel

Ook hier weer mag men de meest gunstige optie kiezen maar wanneer men voor punt 1 of 2 gaat moet dit wederom aangetoond worden en door de douane akkoord worden bevonden.
 
Zit dit dan ook al "ingebakken" in die berekening van Paul, aangezien dat dus wel 300.- scheelt in mijn geval?
Ik denk dat je deze vraag gericht aan Paul moet stellen. Ik zou het in ieder geval niet weten want heb zijn programma nooit gebruikt en berekeningen zelf gemaakt, handmatig.
 
Misschien weten diegene die daadwerkelijk een motor hebben ingevoerd of het eerste of het tweede bedrag overeenkomt met het bedrag van de douane?
 
Terug
Bovenaan Onderaan