How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

foto erbij
full
 
Laatst bewerkt:
Gister bij de RDW geweest. "Een geweldig mooie machine!" aldus de keurmeester.

Vanmorgen een mail van de belastingdienst gehad dat ik de BPM mocht betalen. Het ingevulde bedrag, berekend met de link fastguzzi.nl/bpm, klopte precies! Bedankt! *O*
 
Geen idee, denk als hij de rotonde altijd rechtdoor heeft genomen. :+ Als je daarvoor zo'n nette, jonge machine, met weinig kilometers laat staan weet ik het ook niet meer. Bandjes wisselen kan alle dagen nog. ;)
 
Avond allen,

Mijn vrouw, en natuurlijk haar familie, is Belgisch. Stel ik koop een nieuwe motor in België. Kan ik deze dan registeren op een van de belgen ? Kan ik dan na 6 maanden of 6000km de motor probleemloos importeren? Maw kan ik gewoon in Nederland rijden met een Belgisch kenteken?
 
Kan ik dan na 6 maanden of 6000km de motor probleemloos importeren?
Ja, dan wordt de motor niet meer als nieuw gezien.

Maw kan ik gewoon in Nederland rijden met een Belgisch kenteken?
Je wil de motor toch importeren? Of wil je met Belgische kenteken blijven rijden? Twee verschillende zaken. :)

Dat laatste kan maar dan rij je wel op een ander zijn/haar motor in Nederland. Als jij Nederlands bent weet ik niet zeker als dat mag.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dan wordt de motor niet meer als nieuw gezien.Je wil de motor toch importeren? Of wil je met Belgische kenteken blijven rijden? Twee verschillende zaken. :)

Dat laatste kan maar dan rij je wel op een ander zijn/haar motor in Nederland. Als jij Nederlands bent weet ik niet zeker als dat mag.

Dank voor je snelle reactie!
De vraag is eigenlijk of ik met een Belgisch kenteken kan rijden tot ik de 6000km haal en dan te "importeren" .
 
Bij mijn vorige duitse werkgever mochten de ingehuurde zzp'ers ook niet in der duitsche firmawagen rijden. Omdat er soms wel eens een Nederlandse zzp'er moest meerijden die regelmatig voor langere periode ingehuurd werd, zei ik wel eens op de terugweg. "Hup, jij maar even rijden". Alleen toen we eens bij de zaak langs reden kreeg ik meteen te horen als dat niet mocht. Dat zal ongeveer wel hetzelfde zijn denk ik.

Wel mocht ik in de duitse wagen rijden, omdat gewoon werknemer van een duits bedrijf was. Daarom denk ik niet als wat jij wil doen kan. Dan zou er veel meer misbruik van gemaakt worden. Nederland moet ook wat verdienen. :+

Uiteraard begrijp ik je frustratie, zoek gewoon een andere motor of tellerunit. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja, dan wordt de motor niet meer als nieuw gezien.Je wil de motor toch importeren? Of wil je met Belgische kenteken blijven rijden? Twee verschillende zaken. :)

Dat laatste kan maar dan rij je wel op een ander zijn/haar motor in Nederland. Als jij Nederlands bent weet ik niet zeker als dat mag.
Met 6.000 km OF 6 maanden wordt de motor nog steeds als nieuw gezien. Echter met 6.000 km EN 6 maanden wordt de motor NIET meer als nieuw gezien. (letterlijk is het meer dan 6.000 km EN ouder dan 6 maanden)
 
Weet niet of het al eerder is vermeld. Maar bij interpolis kan je een motor waarvan je nog geen kenteken hebt verzekeren onder de inboedel. Ze hebben hier een speciale clausule voor en die komt te vervallen zodra jij een kenteken hebt. Je moet hiervoor wel even bellen.

Verder heb ik ook nog een vraag. Volgende week vrijdag ga ik voor een keuring naar de RDW in Heerenveen. Gaat hier om 2015 s1000r uit duitsland met de opties dynamic en sport pakket. Topic starter geeft het volgende aan "Bijtelling van de accessoires is me niet bekend hoe dat werkt met motoren dus laat ik leeg"

Maar ik moet toch keurig de bedragen voor het dynamic en sport pakket opgeven bij accessoires/opties? Weet iemand ook wat de kosten hiervoor waren in 2015. En vul ik het bedrag inclusief btw in?
 
Het gaat alleen om type-goedkeuring, de vraag die je stelt heeft volgens mij betrekking op het invullen van de bpm formulier. Als ik jou was zou ik het leeg laten.
Wel adviseer ik je een afspraak bij de RDW te maken, toen ik daar was hing er een briefje op de deur dat ze per dag maximaal 40 voertuigen zonder afspraak keurden. De rest is allemaal op afspraak.
 
Het gaat alleen om type-goedkeuring, de vraag die je stelt heeft volgens mij betrekking op het invullen van de bpm formulier. Als ik jou was zou ik het leeg laten.
Wel adviseer ik je een afspraak bij de RDW te maken, toen ik daar was hing er een briefje op de deur dat ze per dag maximaal 40 voertuigen zonder afspraak keurden. De rest is allemaal op afspraak.
Helemaal correct Mofo: Bijtelling accessoires heeft betrekking op de BPM aangifte en is voor berekening van de netto catalogusprijs. Het betreft hier door de fabrikant aangebrachte accessoires, voordat het kenteken deel 1 werd afgegeven. Mocht men dergelijke accessoires hebben en die aangeven, dan is dat derhalve zonder BTW en BPM. Maar een door de dealer of handelaar aangebrachte accessoires, bijv. een "sportpakket" of andere uitvoering waardoor de motor duurder is geworden dan de standaard uitvoering, hoeft men dus niet extra aan te geven.
 
Laatst bewerkt:
Afspraak is gemaakt.

Klopt, het gaat om formulier berekening_bpm_bij_aangifte_melding. Onder kop 2: Berekening bruto bpm.

Maar goed ik begijp dus dat ik er goed aan doe om het leeg te laten.
 
En deze link van de rijksoverheid alleen is dat niet helemaal van toepassing in jou geval.

Waarom zou dat niet van toepassing zijn? Hij "leent" de motor toch van de familie in Belgie?

Dan mag het dus niet:
Zo moet het gaan om een auto met buitenlands kenteken die in het buitenland is gehuurd, geleaset of geleend. En mag u de auto niet meer dan 2 weken in Nederland gebruiken.
2 Weken mag je dus, maar al vanaf de eerste km in NL moet je je bij de belastingdienst melden en vrijstelling aanvragen.
(ik heb dat geval aangezien ik in het buitenland woon, mijn ouders mogen du nog geen dag met mijn voertuig naar hun eigen huis rijden.) :r

Als je dus een ongelik hebt in het buitenland en je krijgt een leenauto moet ja aan de grens maar even het formuliertje inzenden óf wisselen op een nederlandse leenauto (te zot voor woorden eigenlijk)
En dan nog zijn er mensen die denken dat we te véél Europa hebben. |(
 
Laatst bewerkt:
Korrektie, het mag dus wél, maar maar 1x 2 weken per jaar...als het je dus lukt om in 2 weken 6001km te rijden... O-)
 
Riskeer het niet.
Stel dat ze je aan de kant zetten en je hebt geen vrijstelling aangevraagd (die ze in jouw geval niet gaan geven) kunnen ze, geloof ik, de BPM naheffen.
Kan dus een aardig rekeningetje worden als je niet oppast.
 
Hoi,

Even een vraagje.
Ik ben aan het kijken om een motor uit Duitsland te importeren.
Het gaat om een KTM Duke 690 2012 met 8500km op de teller.

Nou ben ik op Paul Fast Guzzi zijn website geweest.
Ik heb via de Unive website een nieuwe catalogus waarde van €8499 gekregen.
Als ik dat bij Paul Fast Guzzie zijn website invoer met datum in 09-2012 als eerste afgifte wat ik op de advertentie van de motor zie staan staat er bij:

Af te dragen BPM bij gebruikte motor 289euro

Klopt het dat ik alleen dat hoef te betalen ivm de invoerkosten?

ik kom op het volgende uit:

Rekensommetje:
Reiskosten € 0,-
Keuringskosten € 50,00-62,00
Aanvraag voertuigbewijs € 37,00
Aanvraag tenaamstellingsbewijs € 9,00
Eventuele weegkosten € 5,00
BPM € 289,-
Kentekenplaat +- € 24,-

Dit samen opgeteld is €426 + de kosten van de motor is dan alles wat ik betaal wanneer ik een motor uit Duitsland importeer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan