How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Ok... Ik heb helaas geen mail, want alles is per telefoon gegaan. Mijn vraag was expliciet of ik een motor kon verzekeren op chassisnummer of het aangevraagde en reeds uitgeprintte dagskentekenbewijs.

"Nee."

- Echt niet? Anders kan ik geen kant op!

Doorverbonden andere afdeling.

"Nee."
Het is me nog niet geheel duidelijk. Wilde je de motor slechts voor 1 dag verzekeren (op het eendagskenteken) OF voor een heel jaar (waarvan de eerste weken dan alleen op het chassisnummer)?
 
Op chassisnummer of eendagskenteken, voor 1 dag. Ik moest er sowieso weg, omdat ze niet op taxatiewaarde willen verzekeren.
 
Ik heb 2 maanden geleden mijn motor geimporteerd uit België.
Qua verzekeren van het 1-dags kenteken was het inderdaad even zoeken en uiteindelijk geen partij gevonden die alleen dit wilde doen.

Wat verzekeringsmaatschappijen wel doen is het 1-dagskenteken verzekeren als je, na het ontvangen van je "echte" kentekenbewijs, je motorverzekering ook bij hun afsluit. Wat ze eigenlijk doen is bij de nieuwe verzekering je eendagskenteken invoeren en zodra je je echte kenteken hebt, het kenteken in de verzekering aanpassen.

Komt er dus op neer dat je vooraf moet kijken waar je je motor wil verzekeren zodra je een kenteken hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 maanden geleden mijn motor geimporteerd uit België.
Qua verzekeren van het 1-dags kenteken was het inderdaad even zoeken en uiteindelijk geen partij gevonden die alleen dit wilde doen.

Wat verzekeringsmaatschappijen wel doen is het 1-dagskenteken verzekeren als je, na het ontvangen van je "echte" kentekenbewijs, je motorverzekering ook bij hun afsluit. Wat ze eigenlijk doen is bij de nieuwe verzekering je eendagskenteken invoeren en zodra je je echte kenteken hebt, het kenteken in de verzekering aanpassen.

Komt er dus op neer dat je vooraf moet kijken waar je je motor wil verzekeren zodra je een kenteken hebt.
Dat laatste lijkt me ook een logische gang van zaken, in ieder geval wanneer je na ontvangst van het definitieve kenteken, er toch zelf op wilt gaan rijden. Waarom zou iemand voor een 1-dags verzekering willen gaan? Om een paar euro te besparen of om de motor door te verkopen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben momenteel bezig met 't importeren en dit topic heeft me 'n hoop geholpen, thanks :) .

Ik liep wel tegen 1 dingetje op. Bij 't insturen van de BPM aangifte heb je de aangifte, het RDW formulier (krijg je idd daar) én BPM berekeningsformulier nodig. Dat laatste wist ik niet. Moest ik dus naderhand regelen. Vervolgens brutaal geweest en dezelfde dag het stapeltje afgeleverd bij het kantoor van de belastingdienst, zo snoep je er al wat tijd vanaf. Was voor hun de normaalste zaak vd wereld. Wil je hem in Utrecht gelijk op de plaats bestemming hebben, dan even naar kantoor Papendorp. De envelop vermeldt de Herman Gorterstraat 55 (centrum) maar deze stuurt 'm ook weer door.

Voor de rest klopt alles aardig nog. Keuring in Nieuwegein was piece of cake. Bloknummer + framenummer werden gecontroleerd en dat was 't. Zelfs mijn sportpijpen zijn niet gecontroleerd op E-keur, evenals andere onderdelen. Zijn heel soepel dus.

Ik was om 0845u aanwezig en was nr 27. Resulteerde in een wachttijd tot 1215u. Keuring incl tennaamstelling was +-100 euro. Mijn tip is om juist laat te gaan (1130), dan ben je zo aan de beurt. De dag ervoor stonden er namelijk al aanhangers om 1700u, dus om 0600u aansluiten had geen zin :')


Mocht iemand specifieke vragen hebben kan ik wel 't eea toelichten via PB :Y
 
Laatst bewerkt:
Hallo
Is er hier iemand met ervaring met een motor kopen in Polen? Ik ken de hele invoer riedel, ik wil alleen welke documenten er met de motor zouden moeten komen?

Dus, kan iemand mij met zekerheid vertellen welke documenten ik van de Poolse eigenaar mee zou moeten krijgen?

Groet

Poolse voertuigen horen bij verkoop voorzien te zijn van:

- Kentekenbewijs ('Dowód rejestracyjny', blauw papiertje in 3'en gevouwen)
- 'Karta pojazdu', rood mapje/boekje dat voertuiggebonden is, lijkt op een paspoort
- Koopcontract
- Polisdocument ('Polisa OC'), deze is voertuiggebonden
- Kentekenplaat blijft op de motor zitten

Verkoper kan voertuig afmelden zonder bovenstaande documenten, dus jij kan gelijk de boel meekrijgen.

Heb je een mooie deal weten te spotten in PL?
 
Laatst bewerkt:
Poolse voertuigen horen bij verkoop voorzien te zijn van:

- Kentekenbewijs ('Dowód rejestracyjny', blauw papiertje in 3'en gevouwen)
- 'Karta pojazdu', rood mapje/boekje dat voertuiggebonden is, lijkt op een paspoort
- Koopcontract
- Polisdocument ('Polisa OC'), deze is voertuiggebonden
- Kentekenplaat blijft op de motor zitten

Verkoper kan voertuig afmelden zonder bovenstaande documenten, dus jij kan gelijk de boel meekrijgen.

Heb je een mooie deal weten te spotten in PL?

Hartelijk dank voor je antwoord. Inderdaad een motor gevonden naar mijn specifieke eisen voor een strak bedrag. Strak genoeg om 1ste en 2de paasdag voor op en neer te rijden.
 
Hallo
Is er hier iemand met ervaring met een motor kopen in Polen? Ik ken de hele invoer riedel, ik wil alleen welke documenten er met de motor zouden moeten komen?

Dus, kan iemand mij met zekerheid vertellen welke documenten ik van de Poolse eigenaar mee zou moeten krijgen?

Groet
Hoe wil je de motor vervoeren? Zelf rijden of op een aanhanger?
 
Achter in de bus.
De RDW verlangt alleen maar het complete, originele, buitenlandse kentekenbewijs – beide documenten dus – plus eventueel een CVO. Eerder genoemde zaken zoals kentekenplaat en verzekeringspolis, heb je niet nodig voor transport in een bus van Polen naar Nederland. Alle eerder genoemde documenten en kentekenplaat zijn echter wel vereist voor verkoop binnen Polen, wanneer het voertuig van de ene naar een andere locatie wordt gereden om daar de registratie van de eigenaar te wijzigen. Daarbij krijgt het voertuig dan tevens een nieuw kentekennummer. Maar zoals geschreven, dit alles is op jou niet van toepassing aangezien de motorfiets achter in een busje, rechtstreeks naar Nederland wordt gebracht. Het opmaken van een koopovereenkomst is echter wel noodzakelijk in dit geval omdat de verkoper daarmee naar de instantie kan gaan om zijn voertuig af te melden, wegens export. Het kan ook zijn dat dit wordt bevestigd door het afknippen van hoekjes van het kentekenbewijs. Ook in Polen is alles wettelijk geregeld op dit gebied maar de strikte naleving ervan laat veelal te wensen over. Ja, ik realiseer me dat dit nogal off-topic is, maar dat was de initiële vraag ook enigszins.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 maanden geleden mijn motor geimporteerd uit België.
Qua verzekeren van het 1-dags kenteken was het inderdaad even zoeken en uiteindelijk geen partij gevonden die alleen dit wilde doen.

Wat verzekeringsmaatschappijen wel doen is het 1-dagskenteken verzekeren als je, na het ontvangen van je "echte" kentekenbewijs, je motorverzekering ook bij hun afsluit. Wat ze eigenlijk doen is bij de nieuwe verzekering je eendagskenteken invoeren en zodra je je echte kenteken hebt, het kenteken in de verzekering aanpassen.

Komt er dus op neer dat je vooraf moet kijken waar je je motor wil verzekeren zodra je een kenteken hebt.

Dat is een van de redenen dat ik alles via een tussenpersoon regel...
Die mogen verzekeringen mondeling aannemen, en bij dit soort dingen bel ik heb...
"Heb hem mondeling aangenomen, als je weer thuis komt en er is niets gebeurt, dan gaat het de prullebak in, anders wordt het een definitieve verzekering"
Dit ook als ik b.v. een opknapper koop oid...die niet direct de verzekering in moet
 
De RDW verlangt alleen maar het complete, originele, buitenlandse kentekenbewijs – beide documenten dus – plus eventueel een CVO. Eerder genoemde zaken zoals kentekenplaat en verzekeringspolis, heb je niet nodig voor transport in een bus van Polen naar Nederland. Alle eerder genoemde documenten en kentekenplaat zijn echter wel vereist voor verkoop binnen Polen, wanneer het voertuig van de ene naar een andere locatie wordt gereden om daar de registratie van de eigenaar te wijzigen. Daarbij krijgt het voertuig dan tevens een nieuw kentekennummer. Maar zoals geschreven, dit alles is op jou niet van toepassing aangezien de motorfiets achter in een busje, rechtstreeks naar Nederland wordt gebracht. Het opmaken van een koopovereenkomst is echter wel noodzakelijk in dit geval omdat de verkoper daarmee naar de instantie kan gaan om zijn voertuig af te melden omdat het geëxporteerd wordt. Het kan ook zijn dat dit wordt bevestigd door het afknippen van hoekjes van het kentekenbewijs. Ook in Polen is alles wettelijk geregeld op dit gebied maar de strikte naleving ervan laat veelal te wensen over. Ja, ik realiseer me dat dit nogal off-topic is, maar dat was de initiële vraag ook enigszins.

Wat je zegt klopt, mijn antwoord had ik even gebaseerd op de aanname dat de hij de motor zelf naar huis ging rijden.
 
Vandaag nogmaals de eigenaar gesproken. De reis naar Polen vangt morgen vroeg om 6:00 aan.

Ik laat maandag wel wat weten
 
Succes!

Beste rit voor een motor, of heel speciaal of heel goedkoop?

Combi van beide. Motor waarvan er maar 1 in Nederland te koop staat en 1 in België. Beide dubbele prijs van deze.

Zal morgen even foto plaatsen :)

Nu in het hotel, morgen vroeg afspraak met de beste man.
 
Laatst bewerkt:
Combi van beide. Motor waarvan er maar 1 in Nederland te koop staat en 1 in België. Beide dubbele prijs van deze.

Zal morgen even foto plaatsen :)

Nu in het hotel, morgen vroeg afspraak met de beste man.

Kun je nog wat illegaal vuurwerk voor me meenemen ?
Ik moet thuis nog een fundering uitgraven... met wat van dat Pools vuurwerk blaas ik die er in een keer uit :P
 
Het was allemaal top verlopen. Heel gastvrij ontvangen. Ondanks de taal bariere alles soepel verlopen. Al het papier werk geregeld en daarna weer naar huis. Nederland is een husqvarna nuda 900 rijker :)

Foto lukt nu niet op telefoon. Doe ik morgen wel even.

Voor degene die me hebben geholpen omtrent de documenten. Mijn dank is groot. Klopte allemaal precies
 
Top man.

Wat is de reden dat deze motor daar goedkoper was? Meestal kopen de Polen hier motoren.
 
Top man.

Wat is de reden dat deze motor daar goedkoper was? Meestal kopen de Polen hier motoren.

Volgensmij zijn motoren in Polen over het algemeen +/- gelijk geprijsd met Nederland (misschien iets goedkoper) maar is de kwaliteit hier stukken hoger door serieuzer onderhoud en betere wegen. Zelfde geldt voor auto's overigens.

@gemonde: mooi ding (op google foto's :p ). Veel plezier ermee!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan