honda pcx 125 in europa in 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is er al iemand in geslaagd om zijn knipperlichten aan te passen zodat je zo ook als alarmlichten kan gebruiken (mbv een extra schakelaar)?
Nogal handig om zichtbaarder tussen de files door te rijden.
 
1e ervaring + vervangende windschermen
==============================
Sinds een ruime week rij ik nu op de PCX125 (gekocht bij Motoport Uithoorn).
Aangezien Honda aangeeft de motor voorzichtig in rijden de eerste 500km, nog niet harder gereden als 80km/u en niet al te snel opgetrokken. Ik heb de PCX gekocht voor woon-werkverkeer (10 km heen en 10 km terug per dag) op 50/80 km wegen en voor de mooie dagen naar Zandvoort o.i.d. te rijden (wat met de auto dan geen pretje is).
Ik was eigenlijk op zoek naar een nieuwe (Kymco) bromscooter, ging naar Motoport Uithoorn, zag de PCX staan en was gelijk verkocht. Ze hadden alleen zwart en grijs staan, maar ik heb een witte besteld (lijkt ie gelijk ook wat groter als ie in werkelijkheid is). Nauwelijks duurder als een bromscoot en veel praktischer (in mijn geval). Ondanks dat ik rustig optrek veel sneller als de meeste auto’s (een enkele macho in een bepaald type auto, die sneller als een motortje op wil trekken daargelaten). Rijd prettig en ligt goed in de bochten, ondanks de optisch erg smalle bandjes (voor de uitstraling hadden die van mij iets dikker mogen zijn). Had vroeger al goede rijervaringen met Honda motoren (ruim 10 jaar een CBR600F gereden) en dat is met de PCX nog niet anders.
Na 160km 1e keer tanken, want ik was wel benieuwd naar het verbruik.
Weet niet hoe vol de tank was bij afleveren, zelf helemaal vol getankt, 4.01 liter op 161 km, toch 1 op 40, dat is elke keer weer lachen. Het stop/start systeem werk goed, hoewel ik een keer had dat de stop niet meer wilde werken, maar kan te maken hebben gehad met een wat dikkere tas die onder het zadel lag, die er misschien voor zorgde dat de schakelaar voor bij het scharnierpunt niet goed ingedrukt werd.
Ik moet ook even terug naar Motoport, want ik vind het stuur wat dichtbij staan. Dit is voornamelijk lastig in de bochten, als m’n ellebogen bijna in m’n zij zitten. Zal wel de afstelling zijn, want zo lang ben ik niet (1.72m).
Het windschermpje is echt te laag, zeker als het wat harder waait, moet ik (met 72 kg) echt m’n best doen om er niet af te waaien. Wind op hoofd/helm is minimaal. Het is voornamelijk de wind op bovenlichaam (borst en schouders) wat om de kuip heen waait.
Ik heb een paar aardige schermpjes gezien (ook dankzij tips in dit forum).
Ik zag Givi schermpjes (bij www.rad.eu) D322ST (helder) D322S (smoke) beide +14 cm Givi D323DT (helder; +40 cm). Prijzen: resp. (euro) 54.26; 62.76; 123.17
Er zijn Ermax schermen (o.a te verkrijgen bij hollandmotorsport.nl) sport, +12cm, +25 cm in vele kleuren/helderheden voor prijzen van resp van ongeveer: 62.40; 65.60; 73.60 (ex. 8.05 verzendkosten). Zie ook http://ermax-scooter.fr/modele-PCX_125__2010_2011-378.html voor kleueren en prijzen (20% korting op de vermeldde prijs)
Ook nog een wat hoger sport-scherm op ebay: Puig V-tech (eur 99,90 +5,90 verzendkosten)
Wil zelf niet voor de hoogste Givi (+40) of Ermax (+25) gaan, vind ik er niet zo mooi uit zien, maar dat is persoonlijk. Heeft iemand ervaring met een van de andere schermen ?
Zelf denk ik aan de Ermax +12cm of de Puig V-tech
Weet ook nog niet precies hoe het scherm te vervangen is. Ik zie onder de opening van het schermpje binnenin 2 schroeven zitten (model 2011). Ik denk dat ik hiermee de witte rand onder het scherm te verwijderen is. Ik heb op plaatjes van de kuip gezien (op internet) dat de kuip zelf vastzit met 2 schroeven links en 2 rechts. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik hoop niet dat ik al iets vraag dat reeds beantwoord is, ik heb nog niet alles in dit Forum gelezen.
Hieronder nog wat plaatjes van de verschillende windschermpjes.
full
 
Kijk eens op pag 23 en 25 van dit forum, er is al één en ander geschreven over het vervangen van de ruit op de PCX.
 
Ik vraag me af of de wind met een laag scherm niet naar je hoofd/helm wordt verplaatst. Dat kan nog wel eens vervelender zijn dan op de borst.
 
Dank voor de reacties.
(Ik was pas bij pg.20 met lezen van dit forum, dus heb nog wat leuke berichtjes te lezen)
Motorkleding schrijft op pg.23:
> Aan weerzijden van je ruitje zitten aan de onderzijde 2 kunststofstrips in de kleur van je scooter.
>Deze strips zitten vastgeklikt. Je kunt deze strips heel voorzichtig los wrikken met een schroevendraaier.

Een mail op de www.ermax.fr site gaf me het volgende antwoord:
> In the front off the scooter just under the creen in the hole you have 2 screx ph2 to desasambly the screen.

Ik zie op mijn PCX (2011) geen twee kunststof strips onder het raampje, maar het lijkt een geheel en inderdaad zitten er twee schroeven onder in de opening onder het scherm. Ik zal het eens proberen. Misschien is het 2011 model anders als het 2010 model. Heeft iemand met een 2011 model al een windschermpje vervangen ?

Het hoge Ermax model zal je misschien beter uit de wind houden, maar ik vind hem (op de foto die ik zie) niet heel erg mooi. (Heeft deze extra beugels nodig bij montage of alleen de orginele bevestiging ?) Eens zoeken naar andere foto’s , vanuit andere kanten gezien, misschien vind ik het scherm dan wel mooier. Lastig is ook (zoals motorkleding schrijft op pg.22), dat de spiegels in normale stand tegen het scherm komen bij op stuurslot zetten).
Optisch vind ik de Ermax+12cm en de Puig V-tech mooier (zeker in de donker getinte versie).
Heeft iemand met deze windschermpjes ervaring ?
De Ermax+12 cm vind ik optisch het mooiste
(zie ook dit filmpje:
)
Maar misschien is windtechnisch gezien het Puig V-tech scherm (+14cm) wel het beste.
Het grootste probleem bij het originele schermpje is dat de hoeken vrij sterk (rond) naar binnen lopen.
Hierdoor draait de wind te sterk naar binnen, recht op de bovenkant van je borst, en schouders.
Ik ben niet zo erg lang (1.72) en als ik 80 km rijd en met m’n hand voel, dan komt de wind middenin net boven m’n helm, maar aan de zijkanten draait de wind terug naar m’n borst. Een laag scherm kan best goede bescherming bieden, maar de windvorm moet anders zijn.
 
Zo vandaag Ermax scherm gemonteerd en inderdaad 5 minuten werk
Optisch vind ik zeer mooi minder is dat je op de achterkant kijkt van je cockpit
Testritje gemaakt met stevig windje en scheelt veel wind op je borst
Turbelentie om de helm valt mij mee kon nu evengoed met 80 km/uur met vizier open rijden (ben 1.93 m)
Of de pcx sneller optrekt tegen de wind kon ik niet testen want rond Alkmaar staat alles vast met auto's
Weet iemand de link waar je de snellere vario kan bestellen ?
Heb het gezien op forum maar kan hem niet vinden
 
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de J Costa. Mijn ervaring met een aangepaste originele vario is dat je alleen harder kan dan standaard als je de wind mee hebt. Wind tegen geeft de motor gewoon niet genoeg power om harder dan 90 te gaan.

moet je ook een nieuwe riem monteren?
 
Kan er nog niets over zeggen, moet hem nog binnen krijgen (staat in backorder).
Montage is een fluitje van een cent, er staat een duidelijk montage filmpje op youtube:

Verder ben ik nog op zoek naar een vervangingsuitlaat, er is nog niet veel keus maar er mag wel iets meer geluid uitkomen dan het standaard "brommetje"...

Het monteren van een met kevlar verstevigde riem is wel aanbevolen (als vervanging) maar niet direct noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook een ermax ruit maar het laag model ( vond ik veel mooier ) zit goed uit de wind en ziet er sportief uit doet de scooter ook wat groter lijken.

Heb ook mijn garmin op het stuur gemonteerd zie foto 2.

27032011142.jpg


27032011143.jpg


Door middel van dit steuntje.

garminfietssteun.jpg


Ben nog opzoek naar Xenon lampen of Xenon look voor de PCX maar aan het HS5 model is niet te komen. Heb wel al mooie led stads lichten gemonteerd .
 
Ermaxscherm (25 cm) zoals gezegd gemonteerd maar vond het niet mooi dat de cockpit vanaf boven zichtbaar werd
Heb dit opgelost door het Ermax scherm over het orgineel te plaatsen
Wel even bezig geweest met het terug plaatsen van sierstrip maar over resultaat tevreden
Holland motor sport een email gestuurd of zij al gebruikerservaringen hadden over de jcosta vario
Zij hebben deze ook in hun programma
 
Vandaag de PCX na de winterrust gewassen. Echter nadat ik m na gedroogd had met een zeem, zag ik water aan de achterzijde van mijn dashbordglas (plastick). Gewassen met een spons en schuimvrij gemaakt door een paar emmers water over te gooien, net als vorig jaar.
Kortom, dit is niet zoals Honda het bedacht heeft...

133771163.jpg
 
Ik heb hetzelfde probleem. Ook achter het glas van mijn cockpit display zit vocht. Ik ben voornemens om dit op garantie te laten herstellen. Van mij is het gekomen, nadat de scooter in de regen had gestaan. Iets om goed op te letten, want dan zal dit zeker een euvel zijn wat vaker voorkomt.
 
Is is naar mijn idee zeker een garantiegeval. Daarnaast spoelt er steeds stof en vuil mee tussen het glas en het kunststof. Dit is niet te verwijderen. Al met al is dit nog niet zo dramatisch, maar is wel een constructiefout. Waarschijnlijk valt dit extra op doordat mijn PCX een witte kleur heeft.

133772701.jpg
 
(bvherpen) Dank je wel voor de foto´s van en ervaring met het lage Ermax ruit.
Ik denk zelf over een getinte windscherm (past beter bij m'n wit met zwarte PCX).
Hopelijk wordt het zicht er niet te veel door beinvloed.
Twijfel nog tussen dit raam en de Puig V-Tech. Iemand hier ervaring mee ?

Andere vraag: Hoe sluit je eigenlijk een GPS aan op je motor.
Voor bevestiging op het stuur zijn er diverse adapters.
Maar hoe zit het met de spanning. Er zit niet standaard een 12V-plug op een motor.
 
Aangepaste zitting

Ik heb al een paar (lange) proefritten op de PCX achter de rug, maar stoor me net als veel andere piloten aan de vorm van de zitting.
Ik heb na de eerste ritten de steun eraf geschroefd zodat ik iets verder naar achteren kon gaan zitten bij wijze van test.
Dan wordt de houding beter, maar je zit dan op de kunststof bulten waar de steun op geschroefd wordt, niet echt comfortabel dus.
Maar er is na overleg een oplossing gevonden door mijn dealer.

De kunststof basis van de zitting wordt aangepast: de bulten worden vlak gemaakt en het ontstane gat opgevuld met schuim. Hierover wordt een nieuw zadeldek getrokken.
Het resultaat is een normale doorlopende zitting waar je zelf de beste zitplek op kun vinden.

Hij heeft deze aanpassing bij een nieuw los zadel uitgeprobeerd en gebruikt dit als ruilzadel.
Je kunt dus je nieuw/oude zadel inleveren tegen een aangepast zadel voor ongeveer 150 euro.
Jouw zadel wordt daarna aangepast en ligt weer klaar als ruilzadel voor de volgende liefhebber.



full
 
Laatst bewerkt:
Aangepaste zitting

Ik heb al een paar (lange) proefritten op de PCX achter de rug, maar stoor me net als veel andere piloten aan de vorm van de zitting.
Ik heb na de eerste ritten de steun eraf geschroefd zodat ik iets verder naar achteren kon gaan zitten bij wijze van test.
Dan wordt de houding beter, maar je zit dan op de kunststof bulten waar de steun op geschroefd wordt, niet echt comfortabel dus.
Maar er is na overleg een oplossing gevonden door mijn dealer.

De kunststof basis van de zitting wordt aangepast: de bulten worden vlak gemaakt en het ontstane gat opgevuld met schuim. Hierover wordt een nieuw zadeldek getrokken.
Het resultaat is een normale doorlopende zitting waar je zelf de beste zitplek op kun vinden.

Hij heeft deze aanpassing bij een nieuw los zadel uitgeprobeerd en gebruikt dit als ruilzadel.
Je kunt dus je nieuw/oude zadel inleveren tegen een aangepast zadel voor ongeveer 150 euro.
Jouw zadel wordt daarna aangepast en ligt weer klaar als ruilzadel voor de volgende liefhebber.



[afbeelding]

Ziet er mooi uit, maar wel een stevige prijs......
 
Je kunt de chromen ring bij het stuur losschroeven. De kunsstof kap bij het benzineklepje kan je ook losschroeven. Je kunt dan een stroomdraad trekken onder je kuip door naar de accu. Voedingsdraad voor GSM oid aansluiten op je accu met een vliegende zekering ertussen en klaar ben je. Mooi weggewerkt. Vrij makkelijk klusje.
(bvherpen) Andere vraag: Hoe sluit je eigenlijk een GPS aan op je motor.
Voor bevestiging op het stuur zijn er diverse adapters.
Maar hoe zit het met de spanning. Er zit niet standaard een 12V-plug op een motor.
 
Ik heb de bult van het zadel er ook afgehaald. Ik heb toen met sterk Ducttape de gaten afgeplakt en er overheen een antiglijdekje gemaakt. (te koop in iedere motorzaak van het merk Booster) Daarbij heb ik het stuur wat meer rechtop gezet. Ik ben 1.89 lang en zit nu goed op de scooter zonder dat ik echt op de harde rand hoef te zitten. Wellicht een idee om eerst eens uit te proberen, voordat je een duurder zadel aanschaft.
De kunststof basis van de zitting wordt aangepast: de bulten worden vlak gemaakt en het ontstane gat opgevuld met schuim. Hierover wordt een nieuw zadeldek getrokken.
Het resultaat is een normale doorlopende zitting waar je zelf de beste zitplek op kun vinden.

Hij heeft deze aanpassing bij een nieuw los zadel uitgeprobeerd en gebruikt dit als ruilzadel.
Je kunt dus je nieuw/oude zadel inleveren tegen een aangepast zadel voor ongeveer 150 euro.
Jouw zadel wordt daarna aangepast en ligt weer klaar als ruilzadel voor de volgende liefhebber.



[afbeelding]
full
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan