De grensverleggende Aprilia mana: crossover scooter/motor

Robbinm

Die hard MF'er
5 feb 2008
575
3
Hoofddorp
Aprilia%20Mana%20850.JPG


http://www.motorfreaks.nl/2007/introductie-aprilia-mana.html

- Turijn. - Soms is het zoeken naar de spreekwoordelijke naald in de hooiberg om een echt nieuw motormodel te ontdekken. Met het uitbrengen van de Mana mag Aprilia zich fier op de borst kloppen en pretenderen dat het uitpakt met een revolutionaire motorfiets. In de straten van Turijn en kleine omgeving werd motorgeschiedenis geschreven.
Duidelijke doelgroep

Aprilia_NA850_Mana_statisch_13.jpg
Hoezo scootergevoel? Door de benzinetank naar onder de buddy te verplaatsen kon datgene wat normaal benzinetank is nu worden gebruikt als opbergruimte voor bijvoorbeeld... een helm.

Aprilia richt zich met de NA850 Mana duidelijk op de motorrijder die wil commuten maar een scooter nét niet vindt.


Deze nieuwe Mana houdt het midden tussen de klassieke motorfiets zoals we die kennen en de scooter. Aprilia trekt alle registers open en past als constructeur van zowel race bikes als scooters bestaande technieken toe. Met daar bovenop een flinke schep gedurfde technologie, waardoor de Mana meteen een creatie wordt die zijn gelijke in motorland niet kent. Tijdens een statische kennismaking op eerdere motorbeurzen kon je moeilijk inschatten waartoe deze 850 in staat is. Je werd wel verleid door zijn knappe, vloeiende lijnen, je wist dat hij een half en een volledige automaat aan boord had, maar het is pas na een korte kennismaking dat je echt duidelijk wordt wat dit ding kan.
 
We hebben het hier al vaek over gehad, de Mana.

Eigenlijk hoort ie niet tussen de scooters thuis, ondanks het feit dat ie een automaat(cvt)heeft. Een scooter kenmerkt zich door andere zaken dan alleen een automaat.

De Mana is gewoon een motor.
 
We hebben het hier al vaek over gehad, de Mana.

Eigenlijk hoort ie niet tussen de scooters thuis, ondanks het feit dat ie een automaat(cvt)heeft. Een scooter kenmerkt zich door andere zaken dan alleen een automaat.

De Mana is gewoon een motor.

helemaal mee eens, is gewoon een automaat motor.
ziet er in mijn ogen wel goed uit. :]
 
Wat vind je van mijn scooter dan?
22829_0_1_2_dna%2050_Image%20credits%20-%20Gilera.jpg


Is toch ook echt een scooter. Ik zou beledigd zijn als iemand het een brommer noemt, aangezien het dat niet is.

De Aprilia Mana beschikt tevens over dezelfde motor als de Gilera GP800:
Gilera_GP_800_st4pz.jpg


Het punt is, dat de GP800 niet zo goed rijd als je zou verwachten met zo'n grote motor. De Mana is misschien qua uiterlijk niet helemaal wat je verwacht van een scooter, maar heeft verder wel een aantal eigenschappen die wel overeenkomen met scooters:
Gebruiksgemak
Opbergruimte
Laagtoerig blok
Overbrenging.

Er is niet echt een categorie 'motoren' en ook niet echt een categorie 'scooters' als je het bekijkt op mijn manier. De eigenschappen die ik hierboven opnoem zijn familie-kenmerken, maar als een motor een van de kenmerken heeft betekent het nog niet meteen dat het een motorscooter is. Een goldwing heeft ook veel opbergruimte maar is geen motorscooter.

Het zit niet allemaal zo in hokjes als we graag denken, de grenzen zijn altijd een beetje vaag.

De tank van een Mana is bijvoorbeeld een ruimte waar je je helm in kwijt kunt, net als bij mijn scooter.

Ik hoop dat de mana wel de wegligging waar kan maken die je bij het blok verwacht.
 
ja hij is snel heel snel zelfs.
mijn burgman 650 is er niets bij.
maaaaaarrr hij geeft het zo makelijken vloeiend af da er eigenlijk niet echt een gevoel van sensatie zit.
de tmax gaat er op een manier ervandoor dat je echt het gevoel hebt dat er iets gebeurt.
de burgman650 als je de powerknop aan hebt voel je echt dat je een raket onder je kon hebt.
aan de gp800 merk je eigenlijk alleen aan de toeren teller en km teller en het feit dat je iedereen zo snel passeert of achter je laat dat je snel bent.
ik denk dat het zoiets is als de honda fireblade gewoon te perfect hij is echt niet trager dan de anderen suppersporten als je cijfer matig kijkt naar de testen van de honda.
het zit hem vooral in de beleving van het motorkarakter dat je een gevoel van snelheid en sensatie mist.
 
theunie dat ligt er ook nog net aan welke dna hij had de 180 2 takt of de 180 4takt want de blokken zijn hetzelfde als de runner behalve dat ze iets langer zijn.
ik heb zelf de dna 180 4takt gehad en die was echt niet trager dan de runner 4 takt die eigenlijk een 200cc is.
 
Laatst bewerkt:
Sossa,de DNA is alleen in viertakt 125 en 180cc te krijgen geweest.

Wat ik wil zeggen is dat de 180er Gilera blokken qua vermogen (19pk) hetzelfde waren.
Alleen was de tweetakt ondanks hetzelfde vermogen een stuk sneller met optrekken .
De Runner is eerst in 125 en 180 tweetakt geproduceerd en daarna ook in 125,180 en 200 cc viertakt. ;)
 
Laatst bewerkt:
aha oke thanks toen ik hem kocht zeiden ze namelijk dat er ook een 2 takt versie was daarna eigenlijk er nooit in verdiept. :')
 
Helaas de Dna is op 1 hand te tellenin Nederland vaak is het een 200cc 4takt en niet 180cc als je dan toch de feiten goed wil hebben het is een 125cc of 200cc (zeur modus uit) de 2 takt is nooit in Nederland uitgekomen.
 
ja dat wist ik dan wel.
en juist omdat de dna bijna niet te verkrijgen was in nederland had ik hem uit belgie geimporteert.
trouwens ik zie geen zeur mode maar een goede informatie bron :]
 
Helaas de Dna is op 1 hand te tellenin Nederland vaak is het een 200cc 4takt en niet 180cc als je dan toch de feiten goed wil hebben het is een 125cc of 200cc (zeur modus uit) de 2 takt is nooit in Nederland uitgekomen.



Helaas vriendelijke vriend,

De DNA is alleen in 125 en 180 cc geleverd,nooit in 200cc.
Wij hebben een jaar of 5 geleden beiden tegelijk een Runner en een DNA gekocht bij Motorcenter Venlo.
En dat waren een Runner 180 tweetakt en een DNA 180 viertakt. :W
 
Dan heb je een importje gehad in het begin had je 180cc 2takt toen werd het een half jaar een 180cc.
In Italie wilden ze echter meer dus werd ook in Nederland allemaal 200cc |(
 
Jachtopzieners
Brugwachters
Scheepvaartmeesters
Parkeercontroleurs
Conducteurs
Sociale Rechercheurs
Boswachters
Milieuopsporingsambtenaren
AID-ambtenaren
Medewerkers van de Arbeidsinspectie
Opsporingsambtenaren van de FIOD-ECD
Marktmeesters
APV-controleurs
Flora- en Fauna beheerder
Leerplichtambtenaren
ambtenaarbouw- en woningtozicht
Tunnelwachters
Controleurs vaarwegen
Inspecteurs dierenbescherming
Brandweercommandanten
Douanebeambten
Gemeentelijk Opsporingsambtenaar
Buitengewoon Opsporingsambtenaar
Coördinator Handhaving
Handhavingsbeleid milieu
Handhaving Milieuwetgeving
Stadstoezicht
 
[http://motopassione.blogosfere.it/aprilia/Aprilia%20Mana%20850.JPG (afbeelding)]

http://www.motorfreaks.nl/2007/introductie-aprilia-mana.html

- Turijn. - Soms is het zoeken naar de spreekwoordelijke naald in de hooiberg om een echt nieuw motormodel te ontdekken. Met het uitbrengen van de Mana mag Aprilia zich fier op de borst kloppen en pretenderen dat het uitpakt met een revolutionaire motorfiets. In de straten van Turijn en kleine omgeving werd motorgeschiedenis geschreven.
Duidelijke doelgroep


Hoi Oma,

Kunt u mij vertellen of er op dit forum inmiddels Mana-rijders actief zijn?

:)
 
180cc 2takt is egt een BOM, beest gewoon de nr1 qwa motorscooters de rest is een beetje troep tegen woordig maken ze ook alles zooo goedkoop mogelijk!!
 
180cc 2takt is egt een BOM, beest gewoon de nr1 qwa motorscooters de rest is een beetje troep tegen woordig maken ze ook alles zooo goedkoop mogelijk!!

punt 1: "180cc 2t" is een type blok waar je nu naar refereert en GEEN motorscooter.

punt 2: zet je 180cc 2t naast een willekeurige zwaardere >500cc 4t motorscoot en je bent POEP.

punt 3: zo goedkoop zijn de >500cc 4t motoscoots echt niet.

maar gezien jouw fan zijn van 2tact ik heb nog een mooi 190cc 2t liggrn fabrizi cilinder, hpi binnen rotor de rest alles malossi, interesse?

ik ga zelf verder met 4 tact
 
jammer jongens dat het zo moet.
bovendien slaat het absolut niet aan bij dit topic en de vragen die hier gestelt worden.
deze topic gaat over de aprilia mana die en geen scooter is geen 180 cc heeft en geen 2 takt is.
de vraag was of er iemand op het forum er al een heeft.
ik geloof niet dat er al iemand hier aangemeld heeft met een mana.
wel heb ik zelf hierop proef gereden evenals zijn neef de gilera gp800.
ben erg tevreden geweest over beiden met hun verschillende kwaliteiten en tekor komingen.
wat ik tot nog toe erg jammer en teleurstelend vond is dat beiden nog nergens in het huur programma zitten waardoor je toch weer langs de demo s moet om erop te kunnen rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan