Kawasaki ER-5

En omdat er hier (midden NL) nog geen sneeuw te zien is geweest, wordt er nog altijd met de ER5 gereden. ;)
 
Hey Mede Forum gebruikers.
Mijn Vriendin heeft ook een Kawasaki ER5 gekocht.
Van het bouwjaar 2000,
Foto's komen ze snel mogelijk !
Nou wil ik hem even een onderhoudsbeurt geven.
Maar wat voor Olie gaat er in gewoon 10W40 Castrol ?
 
10W40 kan er in, Castrol hoeft niet perse.

Heb hier nog een Engels instructieboekje liggen voor de modellen met geïntegreerde tankdop (vanaf bj 2000 ofzo), iemand interesse? 10 eur incl. verzenden.
 
Heb een Er uit 96 en nu is mijn vraag wat de hart afstands van de achtervering is .
Ik heb het vermoeden dat ik niet de originelen vering op de achterkant heb zitten.
Weet iemand de maten van de originele vering van bouwjaar 1996?
 
Het is weer even geleden dat er nog iets gezegd is op dit topic, en ik denk niet dat ik de enige ben in NL of BE die nog rondrijdt met een ER5 ;) Dus zullen we nog proberen om dit topic, te defibrilleren :) Ik moet met spijt zeggen dat ik 2 weken geleden onderuit ben gegaan met de mijne: wiel stond scheef, stuur vervormd, generator deksel volledig gekrast. Nu dit is allemaal opgelost maar heb ik gezien dat een van de vorkpoten lekt dus kan ik daar weer mij mee amuseren |( wat ik mij wel afvroeg zijn er mensen die hun ER hebben getuned ? Bij het zoeken van mijn afdichtingen ben ik enkele zaken tegengekomen. Zoals aftermarket shocks sommige zelfs met stikstof gevulde piggyback. En een truc die vooral de eigenaars van de oudere types ER5 toepassen, de remklauwen van het nieuw model pakken vanwege betere remeigenschappen enzo voorts. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?
 
Remklauw van nieuwere model was ook slecht. Ik had eentje van 2005 en heb 'm hoofdzakelijk weggedaan vanwege de slechte rempartij (en dat lag niet aan de blokjes, leiding of remvloeistof). Ik reed teveel op nieuwe motoren naast deze ER-5, ik schrok elke keer weer hoe slecht de remmen waren. Je kan kijken voor een modificatie om een dubbele schijf oid er op te zetten, dat remt beter.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb het uiteindelijk gevonden, de reden was niet voor betere remprestaties, maar omdat de kleine cilinder (oude type grote en kleine remcilinder) bleef hangen. En kan eens kijken voor dubbele schijven vooraan maar dan zal ik eerder naar de GPZ moeten kijken
 
Ik heb zelf geen gewoon een standaard ER5 niet getuned ofzo, alleen staalomvlochten remleiding. Ik hoor vaak dat mensen hun remmen willen upgraden, dus grotere remmen op hun motor, omdat dat beter zou remmen. Mijn vraag is hoezo remt het dan beter? Bij mij is het weleens gebeurd dat ik te hard rem,, en de voorwiel slipt.
Zouden sterkere remmen dan niet zorgen voor vaker slippen?

Ohja had afgelopen zondag mijn eerste korte ritje van het jaar, nadat ik een uur bezig was hem te starten.
 
Laatst bewerkt:
Hey Badcat, Ik heb ook een staalomvlochten remleiding, ik denk dat het vooral de feedback is die verbeterd wordt en we meer vertrouwen hebben. Maar het is vooral zo dat een moto op snelheid energie heeft (kinetische energie) en de remmen zetten deze om naar warmte bij het afremmen. Maar de grotere remmen of meerdere remschijven zorgen voor een beter remvermogen, dwz dat die energie veel sneller kan worden omgezet. Maar natuurlijk moeten de banden hier ook mee akkoord gaan anders slip je gewoon. Daarom hebben ze nu ook ABS om toch nog een beetje controle te kunnen houden.
 
Ah op die manier, ik vind het een beetje lastig te begrijpen haha, maar snap het wel. Het is dus meer het betere gevoel en controle Bedankt!
 
Je staat gewoon veel sneller stil. Kan een verschil zijn van leven en dood. De ER-5 heeft heel wat extra meters nodig, ook met staalomvlochten leiding.
 
Maar als je harder knijpt rem je toch harder? Als ik met de standaard rem de band kan laten slippen, dan kan de rem al harder remmen dan de grip van de band aankan.
Ik vind het nog steeds lastig om precies te weten hoe dit zit.
Met grotere remmen kan je meer wrijving op de schijf creëren, dus sneller remmen, maar de grip van de band is toch de beperkende factor hierin?
 
ABS kan er in bepaalde omstandigheden voor zorgen dat je een schrikbarend lange remweg hebt. Dat geldt meer voor auto's dan voor motoren.

Er is eens een (kleine) auto getest op ijs, en die had met ABS een ruim drie keer langere remweg dan eenzelfde model zonder ABS.

Op een droogwegdek is de remweg wel korter.

En met ijs gaan er weinig mensen op hun tweewieler rijden.
 
Met ABS laat je kort steeds eventjes de rem los, dus dan is de remweg langer.
Met meer schijven en klauwen, heb je meer grip op de schijf en dus het wiel en kan je die sneller stilzetten. Tuurlijk is de grip op het wegdek ook een factor, maar je kan een stuk harder remmen dan je zou denken. En ook met remklauwen heb je weer verschil. Soms heb je zuigertjes aan één kant, soms aan twee kanten enz.

Met mijn huidige motor (MT-03) staat het gewicht meer op de voorkant en zal je ook sneller stil staan doordat je eerder en meer grip op het voorwiel staat. Tel daarbij nog de dubbele schijf erbij op en ik kan je zeggen dat zo'n ding snel stil staat. Achterrem met klein brembo-klauwtje er op laat het wiel echter wel zeer snel blokkeren. Je hoeft er maar naar te kijken of je trekt al rubberstrepen over het asfalt. Lees anders hier nog even wat info over remmen, al staat niet alles er in en ben ik het niet eens over de afdaling om daarbij je achterrem te gebruiken... afhankelijk van hoe steil de afdaling is. Met een offroad motor wil je niet als je vrij steil naar beneden moet, je voorrem gebruiken, want dan kukel je voorover. Tips voor goed remmen op de motor
 
Nu we het toch over remmen hebben, stel je bent een bocht aan het maken en je moet remmen, hoe kan je dit het beste doen? Ik ben een keer onderuitgegaan in een bocht, doordat ik met mijn voorrem remde.

Men zegt nooit remmen in bochten, maar stel je gaat te hard of iemand voor je remt ineens.
 
hangt van veel factoren af,droog,nat,vettig op de baan,grip van de banden..als je te snel in de bocht komt gewoon kijktechniek toepassen en tegen je stuur duwen want meestal kan je veel platter door de bocht dan je denkt!en als iemand voor je remt word het moeilijk hé,elke situatie is anders..proberen te ontwijken?
hoe heb je je onderuit geremd?was het nat?of steentjes ofzo?
 
Hmm interessant, ik moet vaker rijden om wat meer feeling te krijgen. Ik was gevallen in een bocht waarbij ik vrkj vlot de bocht in ging, ik twijfelde of ik schuiner zou gaan of wat bijremmen, ik besloot te remmen omdat ik dacht dat ik anders de bocht niet zou halen. Het was lekker warm weer maar misschien vuil op de grond inderdaad, want voor ik het wist lag ik al, ging vrij snel.
 
hei,af en toe eens een rijvaardigheidscursus doen helpt ook heel veel en is altijd leuk om te doen en zeker zen geld waard!
heel waarschijnlijk als je niet had getwijfeld en gewoon door de bocht had gekeken en platter was gegaan was er niks gebeurd..zelf als je voetsteuntjes de grond raken heb je nog speling over..
nu kan het altijd gebeuren hoor hoe goed je ook rijd of je best doet..ben vorig jaar ook tegen de grond gegaan op een rond punt,hoe het kwam,eigenlijk geen idee..banden niet warm,vochtige plek of brandstof of te snel..het ergste vond ik dat er niemand was gestopt,moest nog opassen of reden over mij :-(
 
Hallo, ik heb even een vraag. Een maat van me heeft een ER 5 maar wat zijn de onderhoudsintervallen van deze motor. Hij heeft nu 25000 gedraaid. Hij wil een grote beurt doen en de dealer waar hij de motor zonder afleverkosten gekocht heeft meldde wel dat de motor een beurt nodig had. Is dit een grote of een klein beurtje? Bedankt voor de info.
 
Hallo, ik heb even een vraag. Een maat van me heeft een ER 5 maar wat zijn de onderhoudsintervallen van deze motor. Hij heeft nu 25000 gedraaid. Hij wil een grote beurt doen en de dealer waar hij de motor zonder afleverkosten gekocht heeft meldde wel dat de motor een beurt nodig had. Is dit een grote of een klein beurtje? Bedankt voor de info.

is een grote beurt van kleppen stellen tot met het vernieuwen van alle vloeistoffen .
Is de laatste beurt die in het werkplaats handboek staat

De intervallen wat erin staan
1000. 6000. 12000. 18000 24000 km
2. 12. 24. 36. 48. Maanden
 
is een grote beurt van kleppen stellen tot met het vernieuwen van alle vloeistoffen .
Is de laatste beurt die in het werkplaats handboek staat

De intervallen wat erin staan
1000. 6000. 12000. 18000 24000 km
2. 12. 24. 36. 48. Maanden

Oke bedankt. Maar na hoeveel km moet dan weer een beurt of moet dan gewoon ieder jaar ff een klein beurtje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan