Hét grote Suzuki DR topic (350 t/m 800)

He-le-maal nineties die kleurstelling. 8-)

1h4k5a-l-610x610-jacket-vintage-old+school+vintage-hat-shorts-shirt-menswear-90s+style.jpg
 
Hallo, nu Pascal zijn dr'tje heeft laten zien zal ik dat ook eens doen. Een 350 se met idd startknop yes yes. Enkele maanden geleden overgenomen van de neus. Deze ziet er ook super uit, eigelijk zonde om de modder mee in te gaan. Ik hou het dus beperkt.
Rijd super, en ziet er geweldig uit!!

Erg gave foto's Louiske, zou ik mogen vragen waar dit precies is? Ben woonachtig in Nijmegen, dus misschien eens langs met mijn DR650.
 
In de buurt van venlo. Verder stelt het niet heel veel voor hoor. Leuk voor foto's maar de rest is gewoon bos.
Maar een keertje enkele dr'tjes ergens een mooie rit maken lijkt me wel gaaf.
Wat jullie?
 
In de buurt van venlo. Verder stelt het niet heel veel voor hoor. Leuk voor foto's maar de rest is gewoon bos.
Maar een keertje enkele dr'tjes ergens een mooie rit maken lijkt me wel gaaf.
Wat jullie?
Als we kunnen iets regelen in de buurt van Arnhem/Nijmegen bijvoorbeeld, (dus een beetje central in het land) dan wil ik ook graag met mijn DR van de partij zijn :] .....
 
Sinds gisteren de eigenaar van een suzuki sp370. Met flinke speling op de achterbrug. Achterbruglagers en nieuwe kettingsets zijn besteld. Ben benieuwd wat nog allemaal tegenstelling komen
Blokje loopt goed. 21000 op de teller. [afbeelding]

Hoe gaat het met jouw SP 370?
Heb je de speling uit de achterbrug gekregen?
Nog "rare" dingen tegengekomen?
 
Wie weet of zo'n remschrijf voorzijde kap/protectie die je veel op de 650 ziet ook op een 350 zou passen?
 
Vraagje,

Ik heb een DR600S welke niet wil starten (jaar stil), carb is al uit elkaar geweest en helemaal gereinigd, troep eruit gehaald en weer in elkaar gezet.

We hebben (als goed is) de juiste start volgorde

Compressiepunt > DC hendel en dan 1x aankicken, weer compressiepunt zoeken en dan aantrappen.

Hier word aangegeven dat de decompressie hendel moet klikken, maar die van ons kan je alleen inknijpen en loslaten, blijft nergens hangen


terwijl hier word aangegeven hoe of wat, deze methode gebruiken we dan ook:


We krijgen niets meer als een flinke knal met wat rook. start niet goed door, wat kunnen we proberen?



Groetjes

Kevin
 
Laatst bewerkt:
In de buurt van venlo. Verder stelt het niet heel veel voor hoor. Leuk voor foto's maar de rest is gewoon bos.
Maar een keertje enkele dr'tjes ergens een mooie rit maken lijkt me wel gaaf.
Wat jullie?

En @Pascal

Ja, lijkt me een prima idee. Enige probleem is dat ik nog geen crosswielen heb. Heb er nu straatbanden onder liggen. Komende periode ben ik nog druk, maar daarna wilde ik toch eens gaan zoeken naar een extra setje.
 
@Kevin
Startprocedure valt reuze mee.
Ik heb hier ook nog een DR 600 staan.(die er binnenkort uitgaat)
Als je weet hoe is het simpel starten.

Bij koude motor of lange stilstand trap ik altijd keer of 7/8 op de kickstarter met decompressiehandle ingetrokken (zonder wordt je zo moe van)
Dan decompressiehandle intrekken en loslaten en kickstarter langzaam naar beneden drukken tot decompressiehandle omhoog schiet. Kickstarter omhoog choke erop en trap aan dat apparaat.

Eventueel verzopen motor, kraan dicht,kontakt uit, volgas geven en met decohandle ingetrokken een keer of 10 trappen.
Vervolgens weer van voor beginnen.
Warme motor uiteraard zonder choke.

Groet Ronald
 
@Kevin
Startprocedure valt reuze mee.
Ik heb hier ook nog een DR 600 staan.(die er binnenkort uitgaat)
Als je weet hoe is het simpel starten.

Bij koude motor of lange stilstand trap ik altijd keer of 7/8 op de kickstarter met decompressiehandle ingetrokken (zonder wordt je zo moe van)
Dan decompressiehandle intrekken en loslaten en kickstarter langzaam naar beneden drukken tot decompressiehandle omhoog schiet. Kickstarter omhoog choke erop en trap aan dat apparaat.

Eventueel verzopen motor, kraan dicht,kontakt uit, volgas geven en met decohandle ingetrokken een keer of 10 trappen.
Vervolgens weer van voor beginnen.
Warme motor uiteraard zonder choke.

Groet Ronald

Hoi Ronald,

Bedankt voor je informatie, de hendel blijft bij ons niet halverwege hangen en hij klikt ook niet, we kunnen hem helemaal inknijpen of helemaal niet

Wat moeten we hiermee?

Groetjes
 
Controleer of je decompressie systeem vanaf de stuurhandel tot aan het motorblok op een correcte werking. (géén vastzittende kabel, vastzittende delen, gebroken veren enzovoort)
Alle bewegende delen moeten soepel werken.

De decompressiehandel komt altijd automatisch terug in de "ruststand".

Als de decompressie niet (goed) werkt dan kunnen de uitlaatkleppen een beetje open blijven staan. Met (blijvend) openstaande uitlaatkleppen krijg je je DR (op een enkele knal na) niet aan de praat.

Edit: hier kun je zien hoe het syteem in elkaar steekt.
Suzuki DR600S 1985 (F) (E01 E02 E04 E06 E15 E16 E17 E18 E21 E22 E24 E25 CAM SHAFT-VALVE - buy original CAM SHAFT-VALVE spares online
 
Laatst bewerkt:
Controleer of je decompressie systeem vanaf de stuurhandel tot aan het motorblok op een correcte werking. (géén vastzittende kabel, vastzittende delen, gebroken veren enzovoort)
Alle bewegende delen moeten soepel werken.

De decompressiehandel komt altijd automatisch terug in de "ruststand".

Als de decompressie niet (goed) werkt dan kunnen de uitlaatkleppen een beetje open blijven staan. Met (blijvend) openstaande uitlaatkleppen krijg je je DR (op een enkele knal na) niet aan de praat.

Edit: hier kun je zien hoe het syteem in elkaar steekt.
Suzuki DR600S 1985 (F) (E01 E02 E04 E06 E15 E16 E17 E18 E21 E22 E24 E25 CAM SHAFT-VALVE - buy original CAM SHAFT-VALVE spares online

Thanks!

Er zat dus een schakelknop(?) aan de rechter bovenkant van de cilinder, die zouden iets met de uitlaatkleppen doen. toen ik die omschakelde startte hij vrijwel meteen, ook bleef de hendel half hangen :]

Probleem was dat we wat hoorde rammelen en sloeg de motor af, sinds dien zit de kickstart moervast. zuiger gelukkig niet want we kunnen dmv ketting de zuiger horen bewegen!

Dit is onze volgende uitdaging... ;(
 
Het kan niet altijd meezitten. ;)

Het kickstarter mechanisme ziet er zo uit.
Suzuki DR600S 1985 (F) (E01 E02 E04 E06 E15 E16 E17 E18 E21 E22 E24 E25 KICK STARTER - buy original KICK STARTER spares online

Op afstand valt moeilijk aan te geven wat de oorzaak van de vastzittende kickstarter kan zijn. Carter deksel verwijderen en onderzoeken.
Hierbij een paar "eerste hulp" plaatjes.
[HowTo] Kupplung - Auseinander und Zusammenbauen - Das Suzuki DR 650 und DR 600 Forum

Een deel van het mechanisme zit in het blok.
(daar kun je pas bij nadat je de carter helften hebt gesplitst)

Heb je foto's van je DR?
(plaatjes altijd leuk) :Y
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel speling zou je ketting moeten hebben? En meet je dit met iemand er op of niet?

Dit kun je het beste doen zonder iemand erop. Het liefst zelfs met het achterwiel van de grond. Het is namelijk zo dat je ketting in ingeveerde stand het ''kortst'' is. Als je hem dan spant met een speling van ongeveer 3 a 4 cm, kan het zijn dat dat te strak is in uitgeveerde stand. Als je dan een keer gas geeft terwijl je uitveert, kan je ketting knappen.

Ik heb op mijn DR650 ongeveer 3 a 4 cm speling over de trekkende (bovenste) kant. Gemeten zonder iemand erop, alleen het motorgewicht dus.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een Suzuki DR600 uit 1985 staat welke een jaar heeft stilgestaan.
Naast dat het kickstarten even wennen is, heeft dr DR laatst heel even gelopen.

Wat zijn nu de belangrijkste zaken om na te kijken / schoon te maken na een jaartje stilstand?

Van de Carb is vlotterbakje al schoongemaakt, verder nog niet in zijn geheel.
Accu en bougies heb ik al preventief vervangen.
 
Hallo motor fanaten

Ik ben sinds kort eigenaar van een DR 500 uit 85!
Maar nu wil deze niet lopen...
Ik had al een aparte onderwerp aangemaakt maar kreeg toch te horen dat ik het beter hier kan vragen.. Maar dit speelt er dus:

Ik heb een DR gekocht (happy me) loopt niet maar kon hem niet voor dat geld laten staan...
Ik kom thuis en gelijk de bougie gecontroleerd en deze vonkte als een beest.
Dus ik denk misschien ben ik wel de "lucky basterd" en ff frisse benzine er in en knallen... Uuhm nee dus. Oke ik trek caburateur uitelkaar en zie in de vlotter dat deze vol zit met overgeefsels met schimmel?? Nou wat het ook is het moet dus goed schoongemaakt worden. Ik dacht dat ik dit had gedaan maar de motor kreeg toch geen benzine! De vlotter liep wel vol maar het liep de cillinder niet in B| Ik heb toen nog een keer de caburateur schoongemaakt en weer liep er geen benzine in de cillinder :? Nou eerst maar ff laten benzinken.. En info opzoeken en nadenken...

Vandaag zijn we met vrienden een stukje wezen motorrijden (niet op de DR want deze liep natuurlijk niet) maar we hadden een route via anbergen motoren deze hadden een Tourtocht voor classic motoren :9~ Nou ik kijk mijn ogen daar uit!! Ik sprak toen een kennis die reed toevallig mee en die zei dat een 4T een perfecte afgestelde caburateur nodig had dus ik ga opzoek naar een ultrasoon :P maar in iedergeval ik kom net thuis ik dacht misschien gaat de buis/naald wel niet omhoog dus ik knal er een stuk dunne stof achter en ja hoor ik heb een natte bougie en ploft bij elke kick al *O* *O* *O* oke dit was maar 7x keer zo toen stond het zweet op m'n voorhoofd. Ik trek de bougie er uit en deze is gewoon vochtig dus nog steeds blij mee (zo langs het maar niet droog staat) ik wil het nog ff checken of de bougie vonkt en ja hoor nee vonkt niet meer nieuwe bougie geprobeerd en nieuwe dop. Dit bracht mij geen suc6 nou ja omdat het toch een project word trek ik alle bedrading er maar af en probeer het aleen met de cdi en bobine dus geen contact sleutel en accu en verlichting! Ook dit bracht geen suc6.... Ik denk het laatste wat ik doe is de ontstekings kap los trekken! En wat er toen gebeurde ik schrok we dood! Loopt alle blok olie er uit :( :(

Hoort dit zo?? Ik kan me voorstellen dat als er olie tussen de spoelen en de vliegwiel komt dat dit geen vonk meer gaat geven!? Wat kunnen jullie mij hier over vertellen?


Groetn uut t hoge noordn

Anne
 
Yep, die draait in de olie. Je bent zeker 2Takt gewend? Bij vele 4takt motoren handen de spoelen in de olie.
 
Ja klopt ik kom uit de 2t wereld!
Maar dit is kompleet nieuw!
Ik Moet nu eerst een vonk zien te krijgen... Iemand een kabel schema van een dr 500 uit 1985?
 
Hallo motor fanaten

Ik ben sinds kort eigenaar van een DR 500 uit 85!
Maar nu wil deze niet lopen...
Ik had al een aparte onderwerp aangemaakt maar kreeg toch te horen dat ik het beter hier kan vragen.. Maar dit speelt er dus:

Ik heb een DR gekocht (happy me) loopt niet maar kon hem niet voor dat geld laten staan...
Ik kom thuis en gelijk de bougie gecontroleerd en deze vonkte als een beest.
Dus ik denk misschien ben ik wel de "lucky basterd" en ff frisse benzine er in en knallen... Uuhm nee dus. Oke ik trek caburateur uitelkaar en zie in de vlotter dat deze vol zit met overgeefsels met schimmel?? Nou wat het ook is het moet dus goed schoongemaakt worden. Ik dacht dat ik dit had gedaan maar de motor kreeg toch geen benzine! De vlotter liep wel vol maar het liep de cillinder niet in B| Ik heb toen nog een keer de caburateur schoongemaakt en weer liep er geen benzine in de cillinder :? Nou eerst maar ff laten benzinken.. En info opzoeken en nadenken...

Vandaag zijn we met vrienden een stukje wezen motorrijden (niet op de DR want deze liep natuurlijk niet) maar we hadden een route via anbergen motoren deze hadden een Tourtocht voor classic motoren :9~ Nou ik kijk mijn ogen daar uit!! Ik sprak toen een kennis die reed toevallig mee en die zei dat een 4T een perfecte afgestelde caburateur nodig had dus ik ga opzoek naar een ultrasoon :P maar in iedergeval ik kom net thuis ik dacht misschien gaat de buis/naald wel niet omhoog dus ik knal er een stuk dunne stof achter en ja hoor ik heb een natte bougie en ploft bij elke kick al *O* *O* *O* oke dit was maar 7x keer zo toen stond het zweet op m'n voorhoofd. Ik trek de bougie er uit en deze is gewoon vochtig dus nog steeds blij mee (zo langs het maar niet droog staat) ik wil het nog ff checken of de bougie vonkt en ja hoor nee vonkt niet meer nieuwe bougie geprobeerd en nieuwe dop. Dit bracht mij geen suc6 nou ja omdat het toch een project word trek ik alle bedrading er maar af en probeer het aleen met de cdi en bobine dus geen contact sleutel en accu en verlichting! Ook dit bracht geen suc6.... Ik denk het laatste wat ik doe is de ontstekings kap los trekken! En wat er toen gebeurde ik schrok we dood! Loopt alle blok olie er uit :( :(

Hoort dit zo?? Ik kan me voorstellen dat als er olie tussen de spoelen en de vliegwiel komt dat dit geen vonk meer gaat geven!? Wat kunnen jullie mij hier over vertellen?


Groetn uut t hoge noordn

Anne

Uitspraken als:

een als een "beest" vonkende bougie"
er van alles in "knallen"
onderdelen "er van af trekken"
goh, loopt alle olie er uit
hoort dit zo?

geven mij niet de indruk dat je de problematiek met beleid en/of (basis)kennis van zaken aanpakt.

Koop een DR 500 werkplaatshandboek en lees je eens in hier op het DR topic.
Dat is de beste startpositie om je DR weer rijdend te krijgen.
In plaats van "al trekkend aan" en "in knallend" zomaar in een plas motorolie staan.
 
kijk gassen daar kan ik wat mee hartelijk dank!!

haha alexela. ik doe alles stap voor stap hoor heb deze hele topic al door gelezen maar elke manier van starten krijg ik hem niet aan de praat!! ik heb vandaag de motor achter een heftruck gesleept en ik kreeg er rook uit de pijp voor 10sec. gewoon aanduwen had geen zin de achterwiel kwam compleet stil te staan. maar ik las dat er iemand het zelfde probleem had en heeft toen zijn dr ook achter de auto aan gesleept en vervolgens kon hij hem aan trappen!

maar zoals ik al zei ik kom uit de 2t wereld en vaak is het zo dat als er olie bij de ontsteking is dat deze dan niet wil vonken. dit is de eerste keer dat ik zo'n blok los haal en heb mij altijd gered zonder boekje en dat zal ik bij deze ook gaan doen!!

ohja ik heb hem nu trouwens wel aan de praat.. en ga uit op vedere onderzoek! als hij ook veder blijft lopen trek ik hem compleet uit elkaar en ga ik er een otr of flatracker van maken.. maar dat komt in een aparte topic.
 
Hallo DR lover,
Ik heb een probleempje met mijn DR 350, ik heb sinds dat ik terug bent van vakantie heeeeeeeel veel moeite om de DR met de kick te starten. Ik heb (helaas) weinig verstand maar volgens mij moet gewoon de carburateur goed schoongemaakt. In Zwolle is een Suzuki dealer maar ik heb met hun een slechte ervaring dus ik wil liever verder zoeken! Ik ben dus op zoek voor een goede monteur (of iemand met ervaring met de DR) in de buurt van Zwolle om me te helpen en hoop ik deze start probleem op te lossen!
Alvast bedankt voor jullie tips/advies/help :W .....
groetjes
Pascal
 
Terug
Bovenaan Onderaan