RDW uitspraak over dB`s en E-keur op brikken

Quark

MF veteraan
3 mrt 2007
6.715
9
Geldrop
n.a.v. een eerder topic (kreeg hem niet zo snel gevonden) zou ik nog berichten over verplicht een E-keur uitlaat hebben, speciefiek op de wat oudere motoren.

hier de vraag die ik bij de RDW heb neergelegd:
ik ben in het bezit van een yamaha motorfiets, bouwjaar 1989, type FZR600 (3HE). ooit geimporteerd uit amerika

in mijn zoektocht naar een uitlaat voor dit voertuig heb ik te horen gekregen dat er op dit voortuig origineel geen e-keur uitlaat standaard is. echter alleen een geluids limiet van 100dB

klopt dit?

en hoe zit dit met de vermeende jacht op e-keur in landen zoals duitsland, kan ik daar problemen mee krijgen?

m.v.g.

het antwoord:
Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over een e-keur uitlaat. Hierop geef ik u graag een antwoord.

Dat er geen E-keur uitlaat voor deze motorfiets te krijgen is niet verwonderlijk, want E-keur stond toen nog in de kinderschoenen. Uitlaten werden toen nog Nationaal gekeurd en getest, dit was ook zo in andere lidstaten. In uw geval wordt er op het RDW-keuringstation getoetst op de Permanente eisen hierin staat dat de geluidswaarde niet hoger mogen zijn dan in de bijgevoegde tabel.
- Tekst uit oorspronkelijke bericht niet weergeven -

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

bijlage:
Tabel 1. Maximum geluidswaarde motorfiets

Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

DAT wil dus zeggen dat als mijn auspuff binnen de geluidslimiet blijft, niemand mij kan en mag bekeuren i.v.m. het ontbreken van een e-keur.. *O*
 
Laatst bewerkt:
Nee dat mag niet, helaas. Normaal heb je op je motor een Europeese typegoedkeuring.
Voor als je zelf een eigenbouw in Nederland op kenteken wilt zetten gelden weer andere normen (max. 83dB rijdend). Dus geen import.
Hmm okee, vond het al veel. Maar op dat lijstje dat de RDW de topicstarter had gestuurd staat 1000cc+ dat je dan 106 mag. vond het al veel...
bijlage:
Tabel 1. Maximum geluidswaarde motorfiets

Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

Maar mijn motor staat op dat plaatje wel "aantal decibels" ofzoiets maar er is niks ingevuld op dat plaatje daar, alleen het framenummer.
 
..... 1 ding is voor mij duidelijk:
e-keur zit a fabriek niet op mijn uitlaat, origineel al niet.

als in Dld e-keur geen isseu meer is, is dat helemaal mooi.. heb je ook bronnen toevallig?

het enigste dat me dan nog rest is erachter komen hoeveel dB mijn uitlaat nu werkelijk maakt, en eventueel een killer maken die het binnen acceptabele grenzen legt..

iemand suggesties waar ik zon dergelijke meting zou kunnen regelen?

Motorzaak heeft vaak een dB-meter. Normaal wordt gemeten op ik dacht 1 meter afstand in een hoek van 45 graden op gelijke hoogte met de uitlaatpijp. Dat is eigenlijk ook het enige dat telt aangezien je motor door de politie op gelijke wijze wordt gemeten.
 
Hmm okee, vond het al veel. Maar op dat lijstje dat de RDW de topicstarter had gestuurd staat 1000cc+ dat je dan 106 mag. vond het al veel...
bijlage:
Tabel 1. Maximum geluidswaarde motorfiets

Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

Maar mijn motor staat op dat plaatje wel "aantal decibels" ofzoiets maar er is niks ingevuld op dat plaatje daar, alleen het framenummer.
Volgens mij kun je naar de RDW bellen en daar op basis van je kenteken het maximaal aantal dB's opvragen. In het register van de RDW staat dit wel geregistreerd (althans dat is mij een keer vertelt bij een import-keuring).

Ik heb inmiddels 3 motoren zelf geimporteerd en 1 eigenbouw keuring gedaan. En geloof me: die 106dB heb ik helaas nog niet voor elkaar gekregen.
 
Volgens mij kun je naar de RDW bellen en daar op basis van je kenteken het maximaal aantal dB's opvragen. In het register van de RDW staat dit wel geregistreerd (althans dat is mij een keer vertelt bij een import-keuring).

Ik heb inmiddels 3 motoren zelf geimporteerd en 1 eigenbouw keuring gedaan. En geloof me: die 106dB heb ik helaas nog niet voor elkaar gekregen.
Okee, das duidelijk dan, bedankt :) .
Het klinkt misschien truttig, maar ik ben het eigenlijk wel eens met een limiet voor het geluid. Er komen hier ook wel eens motoren langs met van dat schreeuwende geluid (vooral gsxr's kunnen zo krijsen) en dan kun je elkaar niet eens meer verstaan in de tuin. Dus zoals de motoren standaard zijn is het helemaal niks, maar zo hard dat je hoofdpijn krijgt mag van mij verboden worden.
 
Ik heb het zelfde probleem, heb een cbr 1000rr 2009 uit de uk gehaald, met een yoshimura eindemper :9 maar het geluid is zonder killer O-) bruut. Heb de rdw gebeld en een ekeur hoeft niet perse maar moet wel toelaadbaar geluid voor mij 103 db in zitten. Dus killer erin en hopen dat t goed is anders ff oem demper regelen.
 
ff een oud topic omhoog halen 8-)

ik heb een motor uit 1990 die in 1995 is ingevoerd.
Als ik bij de RDW de voertuiggegevens raadpleeg, zijn er veel gegevens niet bekend.
Zo zijn ook het geluidsniveau en het toerental geluidsniveau niet aangegeven.
Op het typeplaatje staat ook niets ingevuld.
Bij mn andere (origineel NL) motor worden deze gegevens wel bij het raadplegen aangegeven en staan ook op het typeplaatje.

Betekent dit nu dat ik met de ingevoerde motor gewoon aan het eerder genoemde dB-lijstje moet voldoen of zouden er toch ergens geluidsniveau-gegevens bekend zijn van deze motor?
En hoe kom ik daar dan achter?
 
Laatst bewerkt:
ff een oud topic omhoog halen 8-)

ik heb een motor uit 1990 die in 1995 is ingevoerd.
Als ik bij de RDW de voertuiggegevens raadpleeg, zijn er veel gegevens niet bekend.
Zo zijn ook het geluidsniveau en het toerental geluidsniveau niet aangegeven.
Bij mn andere (origineel NL) motor worden deze gegevens wel bij het raadplegen aangegeven.

Betekent dit nu dat ik met de ingevoerde motor gewoon aan het eerder genoemde dB-lijstje moet voldoen of zouden er toch ergens geluidsniveau-gegevens bekend zijn van deze motor?
En hoe kom ik daar dan achter?
Op het typeplaatje staat ook niets ingevuld.

Lijstje.
Als t niet op typeplaatje staat, en dat zou gelijk moeten zijn aan registratie bij rdw, dan geldt het lijstje.

Die registratie is vanaf een x moment verplicht geworden. Daarvoor keuze fabrikant (de registratie dan, niet het max geluidsniveau).
 
Voor mijn BMW heb ik tig jaar geleden op origineel ijkende dempers gekocht van Italiaans fabrikaat. Bij deze dempers zat een TÜV-papier dat ze in Duitsland zouden voldoen aan de daar geldende eisen en er zat een sticker bij die je ergens op je frame kon plakken met de vermelding van die E-keur.

Mijn idee is dat je bij een motor met een Nederlands kenteken geen E-keur-uitlaat hoeft te hebben als je maar voldoet aan de Nederlandse geluidseisen.

Als deze motor een Duits kenteken zou hebben is wel die E-keur verplicht bij de uitlaat.

Iets wat hierop lijkt is de kleur van de voorlampen. In Nederland is wit de verplichte kleur behalve als het een Frans merk is, dan mag geel licht gevoerd worden. Zou je op een Duits merk gele koplampen hebben dan ben je in overtreding.
 
Iets wat hierop lijkt is de kleur van de voorlampen. In Nederland is wit de verplichte kleur behalve als het een Frans merk is, dan mag geel licht gevoerd worden. Zou je op een Duits merk gele koplampen hebben dan ben je in overtreding.

Dit is echt grote kolder.
Franse auto of niet, geel licht mag gewoon mits alle lampen die gelijk gevoerd worden dezelfde kleur hebben.

Uit Europese regelgeving (richtlijn 2007/46/EG ) , die leidend is in Nederland volgens:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk1/Afdeling2/Artikel12/geldigheidsdatum_04-02-2015


BIJLAGE III

VOORSCHRIFTEN BETREFFENDE ELEKTRISCHE GLOEILAMPEN VOOR KOPLICHTEN VOOR GROOT LICHT EN/OF DIMLICHT

( DEFINITIE , ALGEMENE BEPALINGEN , NOMINALE WAARDEN , FABRICAGEVOORSCHRIFTEN , WAARDEN VAN HET VERMOGEN EN DE LICHTSTROOM , KLEUR , CONTROLE VAN DE OPTISCHE KWALITEIT , OPMERKING OVER DE KLEUR , OVEREENSTEMMING VAN DE PRODUKTIE MET HET GOEDGEKEURDE TYPE )

1 . DEFINITIE

1.1 . " Type lamp "

Onder " type lamp " worden lampen verstaan die onderling geen wezenlijke verschillen vertonen ; deze verschillen kunnen met name betrekking hebben op de volgende punten :

1.1.1 . fabrieks - of handelsmerken ;

1.1.2 . nominale spanningen ;

1.1.3 . nominaal vermogen ;

1.1.4 . vormen van een of meer gloeidraden ;

1.1.5 . kleur van de lampen ;

1.1.6 . vormen van de lampen waardoor de optische resultaten worden gewijzigd .

( 2 . )

( 3 . )

( 4 . )

5 . ALGEMENE BEPALINGEN

5.1 . Elk monster moet voldoen aan de onder 8 aangegeven fotometrische bepalingen .

5.2 . Alle metingen worden verricht bij de " proefspanning " ( 1 ) , waarbij de lampen worden ontstoken overeenkomstig de onder 8 bepaalde voorwaarden .

5.3 . De lampen moeten zodanig zijn geconstrueerd dat de goede werking ervan verzekerd is wanneer zij normaal worden gebruikt . Bovendien mogen de lampen geen enkele constructie - of fabricagefout vertonen .

6 . NOMINALE WAARDEN

De waarden van de nominale spanning zijn : 6 , 12 en 24 volt .

De waarden van het nominaal vermogen zijn :

Gloeidraad groot licht * Gloeidraad dimlicht * *

45 watt * 40 watt * Voor 6 en 12 volt *

55 watt * 50 watt * Voor 24 volt *

7 . FABRICAGEVOORSCHRIFTEN

7.1 . De gloeilampen in de koplichten mogen geen strepen of vlekken vertonen die een nadelige invloed op de werking ervan uitoefenen . Geen enkele door de gloeidraden van het dimlicht uitgezonden lichtstraal , die door de wanden van de gloeilamp wordt weerkaatst , mag de as van de lamp op minstens 6 mm achter ( zijde lampvoet ) van de eerste spiraal van de gloeidraad van het dimlicht kruisen .

7.2 . De lampen moeten zijn voorzien van een lampvoet van het genormaliseerde type overeenkomstig de aanduidingen van de figuur in aanhangsel 4 van bijlage V .

7.3 . De stand en de vorm van de gloeidraden en het afschermkapje binnen de lamp alsmede de afmetingen ervan moeten overeenstemmen met de aanduidingen van de figuur in aanhangsel 3 van bijlage V .

7.4 . De lampvoet moet stevig zijn en deugdelijk aan de gloeilamp zijn bevestigd .

De controle van de overeenstemming met de voorschriften van dit punt 7 wordt visueel verricht , door controle van de afmetingen en eventueel door een proefneming . De controle van de afmetingen bedoeld onder 7.3 wordt verricht met lampen die worden gevoed bij hun proefspanning en eventueel met behulp van een projectiesysteem .

8 . WAARDEN VAN HET VERMOGEN EN DE LICHTSTROOM

Het vermogen van elk van de gloeidraden mag niet meer bedragen dan 10 % van de nominale vermogens . De lichtstroom moet binnen de volgende grenswaarden blijven :

Proefspanning * Nominaal vermogen in watt * Lichtstroom in * men *

* Gloeidraad * Gloeidraad dimlicht * Gloeidraad groot licht *

* dimlicht * groot licht * minimum * maximum * minimum * maximum *

6,0 * 40 * 45 * 400 * 550 * 600 * niet aangegeven *

12,0 * 40 * 45 * 400 * 550 * 600 * niet aangegeven *

24,0 * 50 * 55 * * * * *

De controle wordt verricht nadat de lamp in de normale gebruiksstand bij de proefspanning gedurende een uur onder dezelfde omstandigheden heeft gebrand .

9 . KLEUR

De gloeilampen in de koplichten moeten kleurloos of selectief geel zijn . In het laatste geval moet de dominerende golflengte van het uitgestraalde licht liggen tussen 575 en 585 nm ( nanometer ) , de zuiverheidsfactor tussen 0,90 en 0,98 en de transmissiefactor moet minstens gelijk zijn aan 0,78 ( 2 ) , waarbij de metingen worden verricht bij licht dat wordt uitgestraald door een gloeidraad van een elektrische lamp met een kleurtemperatuur van 2 800 K en over een gedeelte van de gloeilamp die gedurende 48 uur in een koplicht bij de proefspanning heeft dienst gedaan .


10 . CONTROLE VAN DE OPTISCHE KWALITEIT

Het monster dat het meest de voor de standaardlamp voorgeschreven voorwaarden nabij komt wordt beproefd in een standaardlicht ( 3 ) en nagegaan wordt of het geheel bestaande uit genoemd licht en de beproefde lamp voldoet aan de voorschriften inzake goedkeuring van de koplichten .

11 . OPMERKING OVER DE KLEUR

De E.E.G.-goedkeuring wordt verleend indien de kleur van het uitgestraalde licht voldoet aan punt 3.13 van bijlage I van Richtlijn 76/756/EEG .


Veel leesplezier:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.1976.262.01.0096.01.NLD
 
Laatst bewerkt:
En voor de volledigheid: 575 nanometer is geel, echt geel:

image006.jpg
 
Voor mijn BMW heb ik tig jaar geleden op origineel ijkende dempers gekocht van Italiaans fabrikaat. Bij deze dempers zat een TÜV-papier dat ze in Duitsland zouden voldoen aan de daar geldende eisen en er zat een sticker bij die je ergens op je frame kon plakken met de vermelding van die E-keur.

Mijn idee is dat je bij een motor met een Nederlands kenteken geen E-keur-uitlaat hoeft te hebben als je maar voldoet aan de Nederlandse geluidseisen.
......
En hoe kom je bij dit idee?

Aan de andere kant: het is wel weer off topic, want het gaat om dB's van de uitlaten.
 
Integenstelling tot wat veel mensen denken/vinden is het in NL gewoon heel erg redelijk geregeld vergeleken met bv D.

Je moet voldoen aan de geluidseisen.
Staat op het kentekenbewijs, is het niet daarop vastgelegd ( bij bv oudere ) importmotoren dan geld het eerder geposte lijstje.

In NL kijkt men helemaal niet naar E-keur aanwezig wel of niet.
In NL meet men het geluid, voldoe je daaraan dan is het goed.

In bv Duitsland meet men het geluid en moet er een E-keur op staan. 1 van beide, of beiden, niet goed, krijg je daar een bon voor. Is de uitlaat gekeurd met insert, dan moet ie er ook in zitten, zoniet voldoet ie hoe dan ook niet aan de E-keur en dus bon. Vaak in combinatie met motor laten staan, daar mag je niet meer mee rijden tot het weer goed is. Echt een probleem dus.

En ja, als je motor voldoet aan de NL eisen dan mag je daarmee ook in D rijden. Alleen formeel moet er in NL ook een E-keur op staan....aleen doet men daar in NL niet zo moeilijk over, dat men in D daar dus wel moeilijk over doet is dus niets tegen in te brengen.




Gele lampen mogen in NL motorvoertuigen als koplamp gebruikt worden, of t nu een NL, Duits, Frans, Koreaans of wat voor merk dan ook is.
 
Integenstelling tot wat veel mensen denken/vinden is het in NL gewoon heel erg redelijk geregeld vergeleken met bv D.

Je moet voldoen aan de geluidseisen.
Staat op het kentekenbewijs, is het niet daarop vastgelegd ( bij bv oudere ) importmotoren dan geld het eerder geposte lijstje.

In NL kijkt men helemaal niet naar E-keur aanwezig wel of niet.
In NL meet men het geluid, voldoe je daaraan dan is het goed.

Waarom werd laatst (nou ja laatst...) die totale motorcontrole in Rotterdam bekeurd als e-keur en/of db-killer niet aanwezig was, terwijl je net zegt dat er een geluidsmeting gedaan moet worden??
 
Waarom werd laatst (nou ja laatst...) die totale motorcontrole in Rotterdam bekeurd als e-keur en/of db-killer niet aanwezig was, terwijl je net zegt dat er een geluidsmeting gedaan moet worden??

Ik zeg niet dat het gedaan MOET worden, ik zeg dat het niet gebruikelijk is dat er strikt alleen gekeken word naar E-keur en ervoor geverbaliseerd word.

Ik ben niet aanwezig geweest in Rotterdam, geen idee wat/hoe daar gekeken is, maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan