Gilera Fuoco 500ie

Die modbreak _O- Het ging blijkbaar helemaal nergens meer over.

Ik heb ondertussen voorstelling van de berijder van een scooter. Hij is van praktische aard, houdt niet van posen, heeft geen haast en heeft een andere smaak dan ik.
Vooral dat laatste is iets om bij stil te staan. Smaak was iets onbetwistbaars en daarmee gaat de discussie de prullenbak in -O-
 
Laatst bewerkt:
mippy ik lees een hoop ver scooters en ook de gebruikers ervaringen hou ik in de gaten.
bijna alles wat ik lees gaat niet meer uit mijn hoofd en onthoud ik dus vandaar.
plus dat ik er zelf ook op gereden hebt natuurlijk.
 
Hybride, mooi gesproken :} :}
Sossa, is de Gp800 echt zo veel sneller als de t-max?
Bij leertouwer werd mij verteld dat de fuoca even snel aanvoelt als de T-max? kan iemand dit bevestigen.
 
Puur theoretisch is de T-max sneller want ie heeft 4 paardjes meer.
Maar dat is natuurlijk niet alles. Met zijn wieltje meer is de fuoco onder alle omstandigheden gewoon veel stabieler. Wat maakt dat de berijder zich ook meer kan veroorloven. Zo haalt de Fuoco zijn achterstand heel ruim in.
Op een droog, recht stuk snelweg zal de Fuoco het onderspit delven, maar dat is natuurlijk niet de realiteit op onze wegen. Dat ondervind ik dagelijks en hoe slechter de omstandigheden worden hoe onzekerder de tweewielers ook worden. En dat gaat niet alleen op voor een T-max maar evengoed voor een GP800 en andere veel zwaardere standaard motoren.
Blijkbaar is men hier nog altijd niet overtuigd wat voor een hemelsbreed verschil dat derde wieltje maakt.
Topsnelheid, is echt niet het enige waar je je moet op blindstaren.
 
[afbeelding]

Chill en relax, het gaat maar over een brommert, niet over het verhogen van de pensioen leeftijd o.i.d. !!!

Ik had het over jouw eerste vraag, en je weet best waarom je die hier stelde. We zijn niet van gisteren.
Als je het goed meende had je die anders kunnen formuleren, "gehandicapt" was er net iets te veel aan.
Trouwens, wie logisch nadenkt kan hier zelf wel een antwoord op verzinnen.
Ik blijf het dus een dwaze vraag vinden van iemand die anderen graag kleineert.
 
vergeet de aerodynamica niet, volgens scootermania die jaarlijks een masters scooter test doet met een 30-tal scooters, komt de Tmax op 153 'echte' km/u en de Fuoco op 'echte' 140 km/u en de MP3 komt op 143 km/u, de laatste heeft een mindere cilinder inhoud en minder gewicht dan de Fuoco.
 
Dat gewicht is omgekeerd hoor de mp3 heeft een ledig kenteken gewicht van 262 de Fuoco volgens mij 252kg, maar dat kan mordan wel even bekijken, en de mijne haalt echte km 150, gisteren geprobeert op de A7 (op de gps en een beetje windt tegen )
 
De Fuoco weegt idd rond de 250 kg en heb al een paar keer gelezen dat de MP3 zwaarder zou zijn? Ook al lijkt dat niet zo. Ik vraag me af waar dat extra gewicht van de MP3 vandaan komt.
Of dat echt veel verschil uitmaakt? Ik neem aan dat een dame van 165 cm en 50kg wegend sneller zal rijden met mijn Fuoco.
 
Volgens de fabrikanten is zowel de Fucco als de MP3 244 kg droog en beide worden met een max van 143 km/u opgegeven.

De test waar ik naar doel, wordt jaarlijks op een circuit gehouden en op dezelfde dag, dus min of meer gelijke omstandigheden voor alle machines. Nu zou de locatie (boven de zeespiegel), temperatuur en andere factoren de prestatie beinvloeden, dus enkele km/u meer of minder kan, maar dan geldt het voor alle machines.

Trouwens, je machine is een opgevoerde MP3 en geen Fuoco :Y
 
@Chopper
klopt maar de mijne heeft ook een gewicht van 275kg na alle ombouw
heb hem op een weegbrug gezet

Het extra gewicht van de mp3 zit hem in het frame, wat anders is door de kofferbak heeft die wat extra beugels achter en de LT heeft wat meer remleidingen en spacers bij de voorwielen en een 14" achterwiel volgens mij heeft de Fuoco nog een 12" achter of is dat inmiddels ook al aangepast? want de piaggio site geloof ik niet meer zo
 
Hoe het in Belgie geschiedt, geen idee, in NL is volgens de RDW het ledig gewicht:

artikel 1.1
ad. ledige massa:
massa van het voertuig, in bedrijfsvaardige staat, met inbegrip van een half gevulde brandstoftank, reservedelen en gereedschappen, die tot de normale uitrusting behoren, maar zonder lading en zonder de bestuurder en andere personen, die met het voertuig worden vervoerd, met dien verstande dat in afwijking hiervan voor motorfietsen, driewielige Motorrijtuigen en bromfietsen, die in gebruik zijn genomen na 16 juni 1999, de ledige massa wordt bepaald met een lege brandstoftank;

Ik heb mijn twijfels of de RDW sowieso aan toetsing op toelatingseisen doet, denk eerder dat zij dit klakkeloos overnemen van onze Oosterburen.
 
Laatst bewerkt:
Heb mijn Fuoco aangekocht om ook tijdens de wintermaanden wat veiliger te kunnen doorrijden. Vooral omdat het mijn Kymco Xciting 500, soms wat link werd met de winterse weersomstandigheden. Het was nooit de bedoeling om harder te gaan of om een soort race-scooter te kopen. Heb heel wat tests doorgenomen, in zowat alle talen en uit alle werelddelen.
Opvallend was dat testrijders nogal sceptisch stonden tegenover zo'n driewieler. Maar uiteindelijk heel erg onder de indruk waren. Buiten het missen van een windscherm en mss zijn prijs waren nergens minpunten te vinden voor de Fuoco.
Ik moet ondertussen toegeven dat de Fuoco wel ergens vraagt om een sportief rijgedrag. Ik doe nu dingen die ik op twee wielen voor onmogelijk achte. En dat gaat gewoon vanzelf. Vooral eens je doorhebt dat ie overal overheen gaat, er geen verschil is tussen droog of nat wegdek en vooral zijn enorme remkracht. Ergens zal dat ook psychologisch zijn maar ik ben echt nog niet mijn leven moe. En ben er dan ook zeker van dat ie het ook werkelijk kan.
Toch een fijn gevoel dat je niet eerst het weerbericht moet nakijken om te beslissen of je nu met de auto of de scooter gaat werken. En met de Fuoco is de rit naar het werk zoveel leuker dan met de wagen ook al heeft het geregent of ligt de temperatuur 's morgens rond het nulpunt.
Of ik hem mooi vind, dat was niet het belangrijkste, heb hem niet aangekocht om staan te poseren. En in het begin had ik best wel mijn twijfels bij zijn Darth vader smoeltje.
Maar het went, en eigenlijk vind ik hem best wel wat hebben. Zeker ook na de positieve reacties van anderen. Collega's noemen hem "het beest". Mss is ie dat ook wel een beetje? Een beest dat overal doorheen gaat. En dat geeft je een enorm zeker gevoel. :Y
 
Laatst bewerkt:
mippy de gp800 is echt veel sneller dan de tmax.
ik heb zowel op de oude als nieuwe tmax gereden als op de gp800.
ik heb et mijn burgje 650 naast beiden gestaan en geloof me de tmax met snelle uitlaad zonder decibel killer is nog steeds trager dan ik met mijn burg alles orgineel en iemand achterop.
die gp800 die hou ik als ik er alleen op mijn burgje zit in verste verte niet bij.
die gaat er met grote sprongen ervandoor.
wel of geen powerknop mag allemaal niet baten.
overigens zijn er al eer directe vergelijkings testen geweest tussen de tmax en de gp800 die dit bevestgen.
wel s het zo en dat is geen verassing dat als de weg lekker kronkelig word de tmax in zijn voordeel is en de schade weer inhaald.
de gp800 is droog 20 kilo zwaarder en volgetankt is het gewichts verschil nog groter omdat de gp800 een 18,5 l tank tegen over 15 l van de tmax.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft het ook nog zoiets te maken met Europese toelating, de Fuoco heeft in Italie een goedkeuring, moet de RDW hem toelaten. dan nemen ze meestal die gegevens zo over
de LT is denk ik een ander verhaal als die eerst hier naar nederland gekomen is, zullen andere landen die gegevens overnemen.



Ter info
Toen ik hem woog zat er een paar liter in de tank en mijn motorbroek, een dopsleutelsetje en het dienblad onder de buddy en ik zat er niet op dus trek er 3 a 4 kilo vanaf
 
Weet iemand nog een 2e hands Fuego te koop,liefst de zwarte??
 
Laatst bewerkt:
in eerbeek staat/stond er eentje import uit duitsland

Marktplaats is in amsterdam die in eerbeek is al verkocht

ik zou alleen die 800 euro van dat lelijke windscherm eraf lullen een givi koop je voor 130 euro en is een stuk mooier :P

en als je naar de foto's kijkt is het een 07of 08 model de 2009 heeft een RVS pijp
 
Laatst bewerkt:
De Fuego op MP had ik inderdaad al gespot.
Ziet er op de foto's nu niet echt tip top uit.
Behoorlijk aand de prijs door het scherm en de uitlaat werd mij verteld door een medewerker van het bedrijf.
Scherm is waarschijnlijk wel nodig maar de uitlaat lijkt mij nogal luid.[onnodig?]
 
er staat er maar 1 op marktplaats volgens mij en nee die 7900 euro is die niet waard die in eerbeek was 5 nogwat incl BPM en was een 2009 model maar die handelaar heeft nu alleen nog een nieuwe grijze mp3 staan ook onder de winkelprijs
 
uitlaat is nodig :P en dat scherm wat er nu op zit niet je kan beter die ik heb nemen smoke van Givi en staat ook mooier

b847c87221184349bc5b6b76a9ba85b9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan