Endurance xs1100 project

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Zal dit topic hier effe plaatsen(zit meestal bij de streetfighters O-) )Vind ik hier meer passen.
We gaan voor een goeie kennis een frame en brug bouwen voor een xs1100 blok,dit blok is omgebouwd naar ketting.
Tis de bedoeling dat het frame gebouwd word uit 32x2 mm buis(brug uit 27x2) en het word een Motoplast-achtig frame in de stijl van zo'n lekkere jaren 80 endurance fiets.
Probeer een wielbasis van 1420 aan te houden(staat nu op 1440) maar dat gaat niet helemaal lukken denk ik met zo'n blok.Balhoofdshoek word een lekkere 66graden.
Ding moet lekker vlot een hoekje om willen dus.
We hebben er zin aan! *O*
Gr.Gerard :W




full
 
En volgens mij staat het hier alleen maar om nog meer fans te krijgen.
;) ;) ;)
Maar we gaan het zoals gewoonlijk weer volgen. :Y :Y :Y
 
Laatst bewerkt:
Gaan we volgen, kan ik mooi gebruiken voor inspiratie.
Ook mooi dat er eens een keer wat anders wordt gebruik dan een honda blok.

Heb je mischien ook foto's van de ombouw naar ketting aandrijving? Ik namelijk zoiets nog een keer doen met zijn kleinere broertje. de xs750.
 
Ik ga deze ook helemaal volgen! *O* *O*





ps: denk je eraan dat er uiteindelijk een 17" voorwiel inkomt?
oh ja, originele wielbasis is 1545mm , originele balhoofdhoek 60,5°
 
Ik ga deze ook helemaal volgen! *O* *O*





ps: denk je eraan dat er uiteindelijk een 17" voorwiel inkomt?
oh ja, originele wielbasis is 1545mm , originele balhoofdhoek 60,5°

Daar is die al!De goeie kennis. :W
Dat zijn hele andere waarden ja,probeer hem zo kort mogelijk te houden.Komt dan een kort achterbruggie in. :Y

Piccie van de ombouw naar ketting,misschien heeft M.wat pics van de inside.


full
 
dacht met de nickname eerder aan een andere xs :)

http://xs1100.info/article2/article2_3.html
 
dacht met de nickname eerder aan een andere xs :)

http://xs1100.info/article2/article2_3.html

Hij heeft wat ervaring met deze blokjes ja. :}

Goed,de geometrie is bepaald,1420 wielbasis en balhoofdshoek 66 graden.
Het voorwiel lijkt wat dicht tegen de bochten aan te zitten maar een 17 inch wiel met een plattere band is 7cm kleiner in doorsnee,het voorwiel komt dus 3.5cm verder van de band af.Kan ik toch nog een redelijke normale lengte brug er in knikkeren,komt de stuureigenschappen ook wel te goede. O-)
full
 
Ideetje van M.om het zo te doen(rubbertroep eruit)Loopt mooi een buis door met aan beide zijden draadbussen ingelast en daar worden weer bussen voor gedraait waar de framebuizen tegen aan worden gelast. :+
Op deze manier wip je het blok er zo uit.
full
 
Laatst bewerkt:
Hier enkele foto's van de kettingaandrijving. In tegenstelling tot versies van vroeger wordt bij deze de uitgaande as ook aan de buitenkant door een lager ondersteund, dat voorkomt moelijke constructies om dit alsnog achteraf te doen. Deze unit bevat de oorspronkelijke uitgaande as, maar die is ingekort en opnieuw van lagerpassingen en draad voorzien. De originele tussenbak van de cardan vervalt helemaal en deze unit komt daarvoor in de plaats. Met de bussen kunnen banden tussen 170 en 200 breed gemonteerd worden.

chaindrive1.jpg


chaindrive3.jpg


chaindrive2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info, in de toekomst hier misschien een keer wat mee doen.
 
yup, the Claude Fior XS1100.... is niet voor niets maar eentje van gebouwd ;)

lijkt me heel onpraktisch om aan het blok te werken of whatever zonder meteen de hele voor- of achterkant te moeten loshalen...

Is trouwens een van de weinige motorblokken met officiële fabriekstuning (beperkt), had iets van 150pk. Zo'n cylinderkop met 8 bougies komt er bij mij ook op. komen dus 4 bobines op ipv 2, Jerry.

Ga even wat foto's bij elkaar zoeken om te laten zien wat ik in gedachten heb... moet iets worden waarvan ik vind dat Yamaha het zo had moeten bouwen.. dus geen replica.
 
Laatst bewerkt:
yup, the Claude Fior XS1100.... is niet voor niets maar eentje van gebouwd ;)

lijkt me heel onpraktisch om aan het blok te werken of whatever zonder meteen de hele voor- of achterkant te moeten loshalen...

Is trouwens een van de weinige motorblokken met officiële fabriekstuning (beperkt), had iets van 150pk. Zo'n cylinderkop met 8 bougies komt er bij mij ook op. komen dus 4 bobines op ipv 2, Jerry.

Ga even wat foto's bij elkaar zoeken om te laten zien wat ik in gedachten heb... moet iets worden waarvan ik vind dat Yamaha het zo had moeten bouwen.. dus geen replica.

Piccies kan ik wel gebruiken,heb die vage pic van dat rooie frame er wel bij maar wat meer info zou wel welkom zijn.Moet de lijnen eigenlijk wat in de kop hebben nu.
Ben nu wat bezig met het framegedeelte optisch te bepalen waar de bruglagering in komt.
 
Laatst bewerkt:
Piccies kan ik wel gebruiken,heb die vage pic van dat rooie frame er wel bij maar wat meer info zou wel welkom zijn.Moet de lijnen eigenlijk wat in de kop hebben nu.
Ben nu wat bezig met het framegedeelte optisch te bepalen waar de bruglagering in komt.

Moet je ook niet alles weggooien wat ik je doorstuur ;)
 
Ben al geruime tijd aan het denken aan een klassieke endurance racer replica namaak whatever... om op trackdays te gebruiken, maar zeer zeker ook op straat.
En aangezien ik een XS1100 freak ben en ik nog zo'n blok had liggen wordt het dus een XS1100 racer. Eentje zoals Yamaha hem nooit gemaakt heeft.
Ik ben vroeger een trouwe bezoeker geweest van 24 uur races, in de tijd dat je nog gewoon langs de boxen kon wandelen...

De Kawasaki racers van Godier Genoud en Pipart zijn verschrikkelijk mooie machines en voor een racer erg comfortabel.

De spaceframe constructie (met de pijpen buitenom het blok in plaats van bovenlangs) staat me aan omdat het fijn werken is aan zo'n machine en de monocoque tankzit die opklapbaar is moet er ook op komen.

gg1.jpg


005gg.jpg


De stijl van de achterbrug vind ik ook erg mooi, er moet echter wel een enkelzijdige schokbreker op, zoals op de jongere modellen.

gg2.jpg


spa071.jpg


en de accu in de tank: kicken!
GEORGES_ZANDVOORT_75.jpg


hier de restauratie van zo'n machine:
http://www.bike70.com/GG75.html (click) (2e helft van de pagina)


Wat ik niet mooi vind aan deze machine is de diameter van de framenbuizen (inherent aan de periode), die moeten dus dikker; de pijpen onderlangs vind ik ook niet mooi.
Omdat er een enkelzijdige schokbreker opkomt die afgesteund moet worden moet het framegedeelte achter het blok hoger komen dan bij de GG en gaan we combineren met stijlelementen van de Motoplast frames uit de jaren 70 en 80.

Weinig foto's hiervan op het net. Ben vroeger eens bij René Cortie geweest (in Rotterdam?), die had toen meerdere van zulke frames liggen.. Een paar jaren geleden nog eens gebeld, maar hij was blij dat ie ze destijds uiteindelijk allemaal is kwijtgeraakt.. _O-

Hier een Motoplast Laverda:

2638354_cf52d66618.jpg


en hier een frame voor een Kawa dat onlangs op Ebay te koop stond, was echter te klein voor het Yamaha blok:

Motoplast1.jpg


Deze frames vind ik op zich mooi, mits wat minder druk. Zeker de zijkanten waar de pijpen naast elkaar lopen. Ziet er nets iets steviger uit dan bijvoorbeeld een Martin (sorry jongens, vind Martins ook mooi hoor)
Nou Jerry, aan jou weer de eer! *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan