2010 Yamaha FZ8

De FZ8 krijgt een:

  • V-twin blok

    Stemmen: 5 12,5%
  • Parallel 2 cilinder

    Stemmen: 1 2,5%
  • 4-in-1-lijn

    Stemmen: 13 32,5%
  • 4-in-1-lijn crossplane krukas

    Stemmen: 21 52,5%

  • Totaal aantal stemmers
    40

sjorrit

MF veteraan
23 sep 2005
7.622
541
Groningen
Van motor-freaks:

Dat Yamaha had besloten niet op 's werelds grootste motorsalon, de EICMA in Milaan, de staan, zou best wel eens stilte voor de storm kunnen zijn geweest. Na de Super Tenere heeft Yamaha een tweede model voor 2010 bekend gemaakt: de FZ8.

Werd bij de Super Tenere een silhouet van de motor getoond op de Tokyo Motor Show, van de nieuwe FZ8 heeft Yamaha enkel een afbeelding van de koplamp vrijgegeven. De FZ8 zal de populaire FZ6 komen te vervangen, een model dat in de verdrukking was gekomen nadat Yamaha vorig jaar de XJ6 had geintroduceerd.
De FZ8 zal het op moeten nemen tegen de Kawasaki Z750 en Aprilia Shiver 750 en daarbij beter voor de dag kunnen komen dan zijn koppelarme voorganger, maar over de exacte specificaties van het model is nog niets vrijgegeven.
Ze weten ons in ieder geval goed in spanning te houden, de mannen bij Yamaha..



2010_Yamaha_FZ8.jpg



Ik ben zeer benieuwd! Wordt het een 800 cc 2-cilinder of een 4-in-1-lijn met crossplane krukas? Mochten ze wel een crossplane krukas toepassen dan hebben ze zeker een succesvolle formule!
 
Laatst bewerkt:
Na de verfrissende remake van de XJ6 lijkt nu de FZ6 aan de beurt.
De keus voor een 800 cc is opvallend maar niet onlogisch, gezien de markt voor deze motor (toergerichte motor, vaak met duo bereden, maar ook goed bruikbaar voor woonwerk verkeer).
Wat Yamaha eerst probeerde te bereiken met 1 motor willen ze nu met 2 motoren doen. De FZ6 was m.i. zowel als beginners/opstap motor bedoelt als een uitdaging voor gevorderden. Misschien is een uitsplitsing van deze beter.

Ik verwacht (en hoop op) een 800cc viercilinder blok. Aangezien Yamaha op de TDM na alleen maar toermotoren maakt met een viercilinder.

de styling is jammie! :} :9~ net als dat van de XJ6 (koplamp is trouwens ook de zelfde)

Wat mij betreft mag ie komen!
 
Laatst bewerkt:
Als de FZ8 een vier cilinder wordt met cross-plane dan ga ik bestellen punt
En dan totaal gewicht lekker laag houden aub en dan nu wakker worden helaas weer gedroomt maar ik hoop wel op bovenstaande en dan ga ik misschien wel overstag!
:}

groet Arthur
 
Ik ben ook erg benieuwd!! rij nu XJ6 en zo op de foto te zien word het een xj6 met meer inhoud en USD!!! ben benieuwd!
 
ben benieuwd naar de gekuipte versie (als die er komt)
yamaha zou gek zijn als die er niet komt...

maar de keus voor het blok zal alles bepalend zijn voor de marktpositie die de FZ8 gaat innemen.

als het blok een twin wordt kan je het vergelijken met een f800s(t) of de twee aprilia's (shiver en mana), maar een viercilinder 750-800 zal je alleen vinden in de GSX750R, die geen directe concurrent zal zijn voor de FZ8, of de VFR800, die met het uitkomen van de VFR1200 een ondergeschoven kindje wordt bij Honda.

De enige serieuze concurrent lijkt mij de VFR die alleen stond in het sport-tourers semi-hoge segment.
De FZ8 lijkt mij bovenal een evenwichtigere tussenmaat voor Yamaha om tussen de XJ6 (78pk) en de FZ1 (140pk) te zetten dan de FZ6 (100pk) dat was...

de route waarvoor gekozen is met de 2009 R1 (de crossplane) zal ook wanneer er voor een 4cilinder gekozen wordt ook voor een koppelrijke machine zorgen.
het is bijna on Yamaha om een Sportstourer met een twin in te zetten en past niet met een FZ logo erop.

De TDM bestaat (helaas, helaas...) ook als eilandje binnen het verdere aanbod van yamaha... De twin sportstourer die ze hebben gehad (de TRX850) was ook niet al te gewild (buiten het selecte groepje wat er mee rijd)

Ik zet in op een viercilinder... polletje sjorrit? *D ;)
 
Laatst bewerkt:
als het blok een twin wordt kan je het vergelijken met een f800s(t) of de twee aprilia's (shiver en mana), maar een viercilinder 750-800 zal je alleen vinden in de GSX750R, die geen directe concurrent zal zijn voor de FZ8, of de VFR800, die met het uitkomen van de VFR1200 een ondergeschoven kindje wordt bij Honda.

De enige serieuze concurrent lijkt mij de VFR die alleen stond in het sport-tourers semi-hoge segment.
De FZ8 lijkt mij bovenal een evenwichtigere tussenmaat voor Yamaha om tussen de XJ6 (78pk) en de FZ1 (140pk) te zetten dan de FZ6 (100pk) dat was...



Ik zet in op een viercilinder... polletje sjorrit? *D ;)

Zoals het nu lijkt is het meer een naked bike, deze zal meedoen met de Street Triple, Shiver, Hornet, Z750 en natuurlijk de F800R die jij noemt. Allemaal naked bikes met rond de 100pk vermogen.

Polletje komt eraan ;)
 
Laatst bewerkt:
Zoals het nu lijkt is het meer een naked bike, deze zal meedoen met de Street Triple, Shiver, Hornet, Z750 en natuurlijk de F800R die jij noemt. Allemaal naked bikes met rond de 100pk vermogen.

Polletje komt eraan ;)

Kijk, een forum zoals fora bedoeld zijn! discussie:
ik ben het namenlijk niet met je eens. Ik weet 100% zeker dat Yamaha de FZ8 ook als een fazer gaat uitbrengen. Ze gaan klanten verliezen als ze dat niet doen, namelijk alle FZ6 fazer rijders, de meest verkochte motor van nederland en veel andere landen in europa.

Inderdaad als je de nakeds meetelt zijn de motoren die je bovenstaand noemt ook geduchte concurrenten en ik heb een paar motoren gemist.


Ik heb even bij de merken gezocht en gekeken wat er nog meer tussen een 600 en een 1000 valt:

Naked:
Aprilia Shiver
Aprilia Mana
BMW F800R
Benelli TnT 899
Ducati monster 696 (twijfel gevalletje)
Kawasaki Z750
Moto Morini 9 1/2
Triumph Street Triple met dank aan circuit maniac en dafalganhooligan

met Fairing:
Aprilia Shiver GT
Aprilia Mana GT
Benelli Tre-K 899
BMW F800S(T)
Honda VFR 800

niet echt een eindeloos lijstje. Yamaha zet hier wel een statement neer vind ik, om te kiezen voor een 800cc...

Edit:
My vote's for crossplane!! *O*
 
Laatst bewerkt:
Kijk, een forum zoals fora bedoeld zijn! discussie:
ik ben het namenlijk niet met je eens. Ik weet 100% zeker dat Yamaha de FZ8 ook als een fazer gaat uitbrengen. Ze gaan klanten verliezen als ze dat niet doen, namelijk alle FZ6 fazer rijders, de meest verkochte motor van nederland en veel andere landen in europa.

Inderdaad als je de nakeds meetelt zijn de motoren die je bovenstaand noemt ook geduchte concurrenten en ik heb een paar motoren gemist.


Ik heb even bij de merken gezocht en gekeken wat er nog meer tussen een 600 en een 1000 valt:

Naked:
Aprilia Shiver
Aprilia Mana
BMW F800R
Benelli TnT 899
Ducati monster 696 (twijfel gevalletje)
Kawasaki Z750
Moto Morini 9 1/2

met Fairing:
Aprilia Shiver GT
Aprilia Mana GT
Benelli Tre-K 899
BMW F800S(T)
Honda VFR 800

niet echt een eindeloos lijstje. Yamaha zet hier wel een statement neer vind ik, om te kiezen voor een 800cc...

Edit:
My vote's for crossplane!! *O*

een Xj6 met 800cc, crossplane, meer grondspeling en gratis bij mij thuisbezorg ( klinkt als een droom!! )
 
Ik heb even bij de merken gezocht en gekeken wat er nog meer tussen een 600 en een 1000 valt:

Naked:
Triumph Street Triple
Aprilia Shiver
Aprilia Mana
BMW F800R
Benelli TnT 899
Ducati monster 696 (twijfel gevalletje)
Kawasaki Z750
Moto Morini 9 1/2

met Fairing:
Aprilia Shiver GT
Aprilia Mana GT
Benelli Tre-K 899
BMW F800S(T)
Honda VFR 800

niet echt een eindeloos lijstje. Yamaha zet hier wel een statement neer vind ik, om te kiezen voor een 800cc...
 
Misschien ben ik een beetje dom, maar ik wist echt niet wat crossplane was. Ondertussen wel en hier wordt het goed uitgelegd.
Na dit filmje gezien te hebben denk ik niet dat de nieuwe FZ8 een crossplane-motorblok krijgt. Ík denk dat de de XJ6 de FZ6-plaats moet innemen (als instapper/allrounder) en dat de nieuwe FZ8 een brede gevorderden/sportieve markt gaat bedienen. Rijders die geen supersport willen maar wel willen toeren én knallen. Goede zet, zeker als er ook een (halve) kuipversie komt!
 
Laatst bewerkt:
Misschien ben ik een beetje dom, maar ik wist echt niet wat crossplane was. Ondertussen wel en hier wordt het goed uitgelegd.
Na dit filmje gezien te hebben denk ik niet dat de nieuwe FZ8 een crossplane-motorblok krijgt. Ík denk dat de de XJ6 de FZ6-plaats moet innemen (als instapper/allrounder) en dat de nieuwe FZ8 een brede gevorderden/sportieve markt gaat bedienen. Rijders die geen supersport willen maar wel willen toeren én knallen. Goede zet, zeker als er ook een (halve) kuipversie komt!

Waarom denk je dat?
Vind het een intressant standpunt en mijn droom als een zeepbel uiteen!

Arthur
 
Waarom denk je dat?
Vind het een intressant standpunt en mijn droom als een zeepbel uiteen!

Arthur


Zelf denk ik ook dat de 800 gewoon een 4 in lijn word zonder crossplane verhoudingen.
ik denk dat ie dan gewoon te duur word en ze zich zelf uit de markt plaatsen.
Hij zal er vast wel eens komen, een 800cc met crossplane, maar eerst zal er een FZ1 komen met crossplane.

maar doe mij maar 800cc met crossplane, sterk middegebied met de soepele loop van een 4 cilinder, en dat geluid!!!
 
Triumph Street Triple

Ik snap waarom mensen deze aandragen, maar m.i. is dit een segment hoger, in de richting van de FZ1, de CB1000 etc en niet de FZ8 (ik heb daarom ook gezocht naar nakeds en halfgekuipte >600 en <1000
De triumph is naar mijn weten 1050 cc toch?

Ja, mijn fout. dit concept is inderdaad concurrerend


Ík denk dat de de XJ6 de FZ6-plaats moet innemen (als instapper/allrounder) en dat de nieuwe FZ8 een brede gevorderden/sportieve markt gaat bedienen.
De xj6 komt op de plaats van de FZ6, maar die was ook bedoelt voor de rijders die de 100PK wilde hebben als sport motor. Deze kunnen niet terecht op de XJ6.
Goede zet, zeker als er ook een (halve) kuipversie komt!
Die komt wel hoor...

maar doe mij maar 800cc met crossplane, sterk middegebied met de soepele loop van een 4 cilinder, en dat geluid!!!
daarom denk ik dat de fz8 juist wel een crossplane krijgt
daarbij, waarom een geheel nieuw blok lanceren zonder daar je reeds bekende nieuwste snufjes in te doen?

ik denk dat ie dan gewoon te duur word en ze zich zelf uit de markt plaatsen.
Het mooie is (voor yamaha, niet voor ons), de markt waar de FZ8 in geplaatst wordt, wordt bevolkt door de shiver (10500) de mana (11500), F800R (10000) etc. De prijzen zijn duur dus de FZ8 gaat denk ik rond de 10000-11000 euro kosten, wat dus in de straatje past en waardoor ze die innovatieve dingen kunnen launchen met een daarbij horende prijs
 
Laatst bewerkt:
Ik snap waarom mensen deze aandragen, maar m.i. is dit een segment hoger, in de richting van de FZ1, de CB1000 etc en niet de FZ8 (ik heb daarom ook gezocht naar nakeds en halfgekuipte >600 en <1000
De triumph is naar mijn weten 1050 cc toch?
|( 675cc in ongeveer zelfde prijsklasse als fz8 hornet z750 shiver enz
Ik snap niet hoe mensen de triumph zoveel vergeten (zoals in die hele lijst in één van de éérste post ook benelli stond er zelf in en dan triumph vergeten '( ) of er niets over weten is zowat de beste naked bike die er is in die klasse (wint zo goed als alle tests tegen concurrenten)
 
ok, excuus. ik heb wel op de triumph site gekeken en geconcludeerd dat de speeD triple buiten de range van de FZ8 zou vallen, de streeT triple is me ontschoten.

ik zet hem erbij!

mea culpa.. :]



Ik snap niet hoe mensen de triumph zoveel vergeten .... (wint zo goed als alle tests tegen concurrenten)

Ja, dat is een goede. Het is (denk ik) een merk wat je moet aanstaan om in je overwegingen meegenomen te worden, door het unieke karakter van deze engelse volbloedjes...
 
Laatst bewerkt:
Denk juist dat Yamaha zich kan divergeren op deze markt door middel van een crossplane krukas. Al het onderzoek en research hebben ze al (de 2009 R1) en volgens mij kost het maken van een crossplane krukas evenveel aan materiaal als een gewone 4-in-1.

Een crossplane krukas heeft zichzelf wel bewezen superieur te zijn aan een normale krukas in de superbikes en de motogp. Ook als ze de FZ8 meer als tour/sport motor willen uitbrengen is het extra koppel van een crossplane onderin belangrijk. Ook het verkoopsucces van de Street Triple (3cilinder) kan een goed voorbeeld zijn om juist WEL een crossplane krukas uit te brengen.

Mochten ze wel een normale 4-in-1-lijn uitbrengen dan vind ik het een gemiste kans en dan voegt de FZ8 niet veel toe naar mijn inzien. Net zoals de nieuwe Kawasaki Z1000, iets mooier dan het vorige model maar rijd nog precies hetzelfde, lekker boeiend dus :Z
 
Laatst bewerkt:
Denk juist dat Yamaha zich kan divergeren op deze markt door middel van een crossplane krukas. Al het onderzoek en research hebben ze al (de 2009 R1) en volgens mij kost het maken van een crossplane krukas evenveel aan materiaal als een gewone 4-in-1.

juist, dat vind ik dus ook

hopelijk de heren bij Yamaha ook....
 
inderdaad, zou evenveel aan onderzoek kosten dus zou belachelijk zijn moesten ze niet de crossplane nemen.

misschien nog wat onderzoekskosten besparen en gewoon het motogp blok erin lepelen O-)
 
Laatst bewerkt:
ergens op een engelse nieuwssite kwam al een reactie: 2010 het jaar van de M8 straatversie.... :}
 
De fz1 gaat volgend jaar alweer 4 jaar mee, dus als de fz8 nu eens de opvolger zou zijn van die zelfde fz1. dan zou de prijs van ca. 10.000 a 11.000 onder de huidige prijs van de fz1 komen. Daarnaast denk ik dat je een 800 cc motor op het gemakje 130 a 140 pk kan meegeven zonder een nerveuze motor op straat te zetten tesamen met de crossplane crankshaft moet het de ultieme naked worden.
Kan het goed tegen de huidige concurenten in de 1000cc en de 600 cc en alles wat het tussen zit zou ik zeggen. Motor karakter wat het directe van een V-twin benaderd en de souplesse geeft van een 4 cilinder.
Ik denk als Yamaha slim is ze hier een winnaar in handen kunnen hebben! Maar wie ben ik. :W

Hoe dan ook vol verwachting klopt mijn hart _O-

Arthur
 
Terug
Bovenaan Onderaan