Motorvakantie 2010: Oostenrijk en Italie?

EchoDelta

MF veteraan
13 mrt 2007
2.822
12
Bergum




MOTORVAKANTIE 2010

Medio juni ga ik met zes motorfanaten passen in Oostenrijk en Italie verslinden.
Op de heen- en terugreis gaan we overnachten in het Zwarte Woud (Hotel Waldblick).
Daarna naar Vorarlberg om daar de eerste passen te gaan rijden.
Via de Grossglockner Hochalpenstrasse naar de Dolomieten, we kunnen daar een paar dagen rijden. Weer naar Oostenrijk (Tirol), via de Timmelsjoch.

18 vertrek van huis naar Valkenburg (poging tot reservering)
19 vertrek Valkenburg-Bad Peterstal overnachting Waldblick (gereserveerd)
Route: Google Maps
Overnachting: Motorradhotel,Bikertouren,Schwarzwald,Bikerhotel,Motorradtreff,Bikerpension,Schwarzwald,Bikergasthof,Bikertreff, Peterstal,Bikerhaus,Gruppenhaus,Schwarzwald,Bikerübernachtung,günstig,Motorradpension,Bikerbetten,Motorradtouren,Bikertouren.
20 vertrek Bad Peterstal-Au overnachting Muxel (gereserveerd)
Route: Google Maps
Overnachting: muxel.at
21 Au overnachting Muxel (gereserveerd)
Route: Google Maps
Overnachting: muxel.at
22 vertrek Au-Zell am See nog geen adres
Route: Google Maps
23 vertrel Zell am See-Arabba appartement in Arabba (gereserveerd)
Route: Google Maps
Overnachting: Arabba - Dolomiti
24 Arabba appartement in Arabba (gereserveerd)
Route: doen we daar wel
Overnachting: Arabba - Dolomiti
25 Arabba appartment in Arabba (gereserveerd)
Route: doen we daar wel
Overnachting: Arabba - Dolomiti
26 vertrek Arabba-onbekend nog geen adres
Route: doen we daar wel
Overnachting: zien we daar wel weer (ergens op de Silvretta)
27 vertrek onbekend-Bad Peterstal overnachting Waldblick (gereserveerd)
Route: doen we daar wel
Overnachting: Motorradhotel,Bikertouren,Schwarzwald,Bikerhotel,Motorradtreff,Bikerpension,Schwarzwald,Bikergasthof,Bikertreff, Peterstal,Bikerhaus,Gruppenhaus,Schwarzwald,Bikerübernachtung,günstig,Motorradpension,Bikerbetten,Motorradtouren,Bikertouren.
28 vertrek Bad Peterstal-naar huis
Route: Google Maps
Overnachting: Leger des Heils

Gegevens overnachtingen:
All-Bikerhotel Waldblick
Fam. Kirner
Kostspring 5
77740 Bad Peterstal
Tel.: +49 (0)7806 910400

Appartementenhaus Muxel
Kaspar Muxel
Wieden 422
A 6883 Au
Tel.: +43 664 573 28 03

Hotel Olympia
Via Colesel 57
I 32020 Arabba
Tel.: +39 043679135



Wie gaan er mee:
EchoDelta
Shadowski
Chopperholic
Flooriz
The Faze
Buzzin
Buzzinnetje

Lees in dit topic onze vorderingen en post natuurlijk je tips & trucs, foto's en reisverhalen.
 
Laatst bewerkt:
In de bergen is 250 / 300 km op een dag goed tedoen , ligt er ook aan wat het weer doet en de pauzes die je houd.
 
Ik zou in de bergen uitgaan van de vuistregel dat je 50 km per uur rijdt.
Dus inclusief pauzes etc. Als je de hele dag (8 uur lang) zit te vlammen haal je de 400/450 km wel maar dan stap je niet relaxed van de motor. Maximaal 300 km zou ik gokken.

Als je vanuit Italië naar Oostenrijk rijdt dan heb je zoveel mogelijkheden.
Ik zou je aanraden om vanaf Bolzano (Italia) gerekend de volgende route te rijden, ik vond hem dit jaar super:

Bolzano - Val Sarentina - Val di Pennes (gaat naar de Penserjch van 2000 m hoog) - door naar de Passo di Giovo (Jaufenpass ook weer 2000+) - Passelertal volgen naar de Passo Rombo (Timmelsjoch, prachtige pas maar let op, tol betalen! 9 euro per motor maar vond het waard) - afdalen het Ötztal in. Dan zit je redelijk centraal in Tirol en kun je nog allerlei kanten op.

Fotootje Passo Rombo
Foto-YPGQIFF4-D.jpg


Penserjoch
Foto-EWJW6XBL-D.jpg


In Oostenrijk zelf vond ik de Kaunertal Gletscher-Panoramastrasse erg mooi. Is een tolweg van 30 km die doodloopt maar wel met prachtige uitzichten en flink wat mooi haarspeldbochten.

Kaunertal Panorama op de Gletscher:
Foto-JOH8N7QD-D.jpg
 
Hier een reisverslagje wat ik in een ander topic geplaatst heb een tijdje terug naar aanleiding van de eerste "verre" trip met de motor samen met mijn vriendin, zij rijdt een Yamaha Fazer 600 model 2002 en ik een Honda Hornet 600 model 07. De GrossGlockner kun je op de heen- of terugreis naar/van Italië rijden.
Op de foto de Passo Pordoi in de Dolomieten. We hebben een paar nachten in Corvara geslapen, eigenlijk te kort want je kunt je daar makkelijk een week vermaken.
LET OP!!!!!!!!!!!!!! EERSTE WEEKEND VAN JULI IS DAAR IN DE OMGEVING ALTIJD EEN GROTE WIELERMARATHON EN DAN BEVOLKEN RUIM 10000 WIELRENNERS DE BERGPASSEN VAN DE SELLA RONDA.

Het is daar inderdaad prachtig rijden en het was er nog net niet te druk op de passen. Vanaf nu tot eind augustus zal het daar wel drukker worden. Wij zijn geen snelheidsmaniakken(we willen ook nog iets van de omgeving zien) maar ook dan is het lekker dat het niet te druk is, vooral voor de snellere rijders achter ons .
De Eifel en het Zwarte Woud zijn ook heel mooi om te rijden en zeker een goede voorbereiding voor de Alpen/Dolomieten. We zijn al vaak in de bergen geweest maar dit was de eerste keer met de motor, we wilden dit al een paar jaar maar iedere keer kwam er iets tussen.

Hier een kort verslagje met dank aan mijn vriendin die een dagboekje bij hield:

Dag 1, 28 juni 2009: 6.20u vertrek uit Zeeland en via de snelweg tot Witzighausen(ten zuiden van Ulm), aankomst rond 17u en 725km gereden. Overnacht in hotel zur Goldene Traube.

29 juni 2009: 9.45u vertrokken en de snelweg tot Kempten genomen en vanaf daar binnendoor naar Au in het Bregenzerwald gereden. Na 215km arriveerden we rond 17u in hotel Post(op goed geluk) en daar hebben we 3 nachten geslapen.

30 juni 2009: dagtocht van 254km gereden, via Damüls en een binnendoorwegje naar Bludenz. Dan via Montafon en de Silvretta Hochalpenstrasse naar Galtür. Daarna via Tobadill naar Landeck en Imst en via de Hahntennjoch terug naar Au.

1 juli 2009: Rustdag, nou ja!!!!!!!! Met de gondel vlakbij Au de berg op en van daaruit tot in het dal gelopen.

2 juli 2009: 9.30u vertrokken uit Au, route via Lech, Arlbergpass, Bij Landeck de snelweg op richting Innsbruck en bij Wörgl er af, Kitzbühel, eindpunt Mittersill. Daar 1 nacht geslapen in pension Christina(Belgische uitbaters). 272 km gereden die dag.

3 juli: Ondanks dat de weersvoorspelling niet zo gunstig was toch besloten om 10u naar de Gross Glockner te rijden. Uiteindelijk viel het weer op een paar buitjes mee en vanaf de Frans Joseph Höhe konden we de Gross Glockner zien in de volle zon . Daar met uitzicht op de bergen en de gletsjer geluncht op het terras. Vanaf daar om 15u naar hotel Arkadia in Corvara gebeld om te reserveren. Het adres en tel.nr. hadden we uit een ouder boekje met motorhotels(staat er nu niet meer in maar motorrijders zijn nog wel welkom). We wilden eigenlijk voor 3 nachten reserveren maar het kon maar voor 2 nachten. Uiteindelijk hebben we er met een beetje geluk en veel moeite van de eigenaar 4 nachten geslapen. Rond 18u daar aangekomen kwamen we er achter dat er zondag 5 juli een wielermarathon met 10000 deelnemers zou plaatsvinden en dat veel wegen/passen dan afgesloten zijn voor ander verkeer.

4 juli: Omdat veel wielrenners de passen al bevolken om te trainen besloten we weer eens een rustdag in te lassen. Met de gondel en daarna met de stoeltjeslift naar boven en wat is het daar prachtig . Na een prachtige wandeling weer met de gondel naar beneden.

5 juli: 6.30u stonden we al langs de doorgaande weg in Corvara waar de 10000 deelnemers aan de marathon voorbij reden, was toch wel leuk om te zien. Hierna ontbeten en gedoucht en tegen 12u de motoren gestart om de Sella Ronda(4 passen) te rijden. Toen waren we weer terug in Corvara maar we wilden nog meer dus toen nog een paar andere passen(Falzarego en Valparola) gereden. Maar 120km gereden maar wel prachtig en relaxt dagje.

6 juli: Met wat regen vertrokken via de passo Campolongo naar Corvara op weg naar de Drei Zinnen(oostelijk van Corvara) maar het weer werd zo slecht dat we beiden geen lol hadden in het rijden en toen zijn we maar terug naar het hotel gereden. Liever een watje dan een bikkel die ongelukken maakt. Later op de dag werd het wat droger en besloten we nog maar eens een eindje te wandelen. Op een gegeven moment klaarde het helemaal op en werd het zelfs heel warm. Later werd het weer helemaal bewolkt en was het wel 10 graden kouder.

7 juli: Uitgecheckt in Corvara en via de Würzjoch naar Brixen en via de 2-baansweg naar Sterzing en via de Jaufenpass en de Timmelsjoch naar Sölden waar we bij pension Herta overnacht hebben. 185km gereden

8 juli: Tegen 9.30u vertrokken uit Sölden en via de Fernpass en de Autobahn richting huis. Uiteindelijk zijn we in 1 dag naar huis gereden en waren we om 21.45u na 940km thuis.

We hebben nog heel veel prachtige wegen niet gereden maar des te meer reden nog eens terug te gaan . Ik weet dat dit eigenlijk in "reizen en toeren" thuishoort maar ik hoop dat dit me vergeven wordt .
full
 
Hotel Arkadia in Corvara, niet supergoedkoop maar heerlijk en veel eten. De motor mag in de parkeergarage staan.
full
 
Hier een reisverslagje wat ik in een ander topic geplaatst heb een tijdje terug naar aanleiding van de eerste "verre" trip met de motor samen met mijn vriendin, zij rijdt een Yamaha Fazer 600 model 2002 en ik een Honda Hornet 600 model 07. De GrossGlockner kun je op de heen- of terugreis naar/van Italië rijden.
Op de foto de Passo Pordoi in de Dolomieten. We hebben een paar nachten in Corvara geslapen, eigenlijk te kort want je kunt je daar makkelijk een week vermaken.
LET OP!!!!!!!!!!!!!! EERSTE WEEKEND VAN JULI IS DAAR IN DE OMGEVING ALTIJD EEN GROTE WIELERMARATHON EN DAN BEVOLKEN RUIM 10000 WIELRENNERS DE BERGPASSEN VAN DE SELLA RONDA.

Het is daar inderdaad prachtig rijden en het was er nog net niet te druk op de passen. Vanaf nu tot eind augustus zal het daar wel drukker worden. Wij zijn geen snelheidsmaniakken(we willen ook nog iets van de omgeving zien) maar ook dan is het lekker dat het niet te druk is, vooral voor de snellere rijders achter ons .
De Eifel en het Zwarte Woud zijn ook heel mooi om te rijden en zeker een goede voorbereiding voor de Alpen/Dolomieten. We zijn al vaak in de bergen geweest maar dit was de eerste keer met de motor, we wilden dit al een paar jaar maar iedere keer kwam er iets tussen.

Hier een kort verslagje met dank aan mijn vriendin die een dagboekje bij hield:

Dag 1, 28 juni 2009: 6.20u vertrek uit Zeeland en via de snelweg tot Witzighausen(ten zuiden van Ulm), aankomst rond 17u en 725km gereden. Overnacht in hotel zur Goldene Traube.

29 juni 2009: 9.45u vertrokken en de snelweg tot Kempten genomen en vanaf daar binnendoor naar Au in het Bregenzerwald gereden. Na 215km arriveerden we rond 17u in hotel Post(op goed geluk) en daar hebben we 3 nachten geslapen.

30 juni 2009: dagtocht van 254km gereden, via Damüls en een binnendoorwegje naar Bludenz. Dan via Montafon en de Silvretta Hochalpenstrasse naar Galtür. Daarna via Tobadill naar Landeck en Imst en via de Hahntennjoch terug naar Au.

1 juli 2009: Rustdag, nou ja!!!!!!!! Met de gondel vlakbij Au de berg op en van daaruit tot in het dal gelopen.

2 juli 2009: 9.30u vertrokken uit Au, route via Lech, Arlbergpass, Bij Landeck de snelweg op richting Innsbruck en bij Wörgl er af, Kitzbühel, eindpunt Mittersill. Daar 1 nacht geslapen in pension Christina(Belgische uitbaters). 272 km gereden die dag.

3 juli: Ondanks dat de weersvoorspelling niet zo gunstig was toch besloten om 10u naar de Gross Glockner te rijden. Uiteindelijk viel het weer op een paar buitjes mee en vanaf de Frans Joseph Höhe konden we de Gross Glockner zien in de volle zon . Daar met uitzicht op de bergen en de gletsjer geluncht op het terras. Vanaf daar om 15u naar hotel Arkadia in Corvara gebeld om te reserveren. Het adres en tel.nr. hadden we uit een ouder boekje met motorhotels(staat er nu niet meer in maar motorrijders zijn nog wel welkom). We wilden eigenlijk voor 3 nachten reserveren maar het kon maar voor 2 nachten. Uiteindelijk hebben we er met een beetje geluk en veel moeite van de eigenaar 4 nachten geslapen. Rond 18u daar aangekomen kwamen we er achter dat er zondag 5 juli een wielermarathon met 10000 deelnemers zou plaatsvinden en dat veel wegen/passen dan afgesloten zijn voor ander verkeer.

4 juli: Omdat veel wielrenners de passen al bevolken om te trainen besloten we weer eens een rustdag in te lassen. Met de gondel en daarna met de stoeltjeslift naar boven en wat is het daar prachtig . Na een prachtige wandeling weer met de gondel naar beneden.

5 juli: 6.30u stonden we al langs de doorgaande weg in Corvara waar de 10000 deelnemers aan de marathon voorbij reden, was toch wel leuk om te zien. Hierna ontbeten en gedoucht en tegen 12u de motoren gestart om de Sella Ronda(4 passen) te rijden. Toen waren we weer terug in Corvara maar we wilden nog meer dus toen nog een paar andere passen(Falzarego en Valparola) gereden. Maar 120km gereden maar wel prachtig en relaxt dagje.

6 juli: Met wat regen vertrokken via de passo Campolongo naar Corvara op weg naar de Drei Zinnen(oostelijk van Corvara) maar het weer werd zo slecht dat we beiden geen lol hadden in het rijden en toen zijn we maar terug naar het hotel gereden. Liever een watje dan een bikkel die ongelukken maakt. Later op de dag werd het wat droger en besloten we nog maar eens een eindje te wandelen. Op een gegeven moment klaarde het helemaal op en werd het zelfs heel warm. Later werd het weer helemaal bewolkt en was het wel 10 graden kouder.

7 juli: Uitgecheckt in Corvara en via de Würzjoch naar Brixen en via de 2-baansweg naar Sterzing en via de Jaufenpass en de Timmelsjoch naar Sölden waar we bij pension Herta overnacht hebben. 185km gereden

8 juli: Tegen 9.30u vertrokken uit Sölden en via de Fernpass en de Autobahn richting huis. Uiteindelijk zijn we in 1 dag naar huis gereden en waren we om 21.45u na 940km thuis.

We hebben nog heel veel prachtige wegen niet gereden maar des te meer reden nog eens terug te gaan . Ik weet dat dit eigenlijk in "reizen en toeren" thuishoort maar ik hoop dat dit me vergeven wordt .[afbeelding]
Lekker, mooi verslag, en het begint mij te jeuken als ik dit zo zie en lees :9~
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips, in februari komt de motorzooi weer bij elkaar om de routes te gaan plannen.
 
Ik vond de Grossglockner niet echt geweldig, druk, duur en het ergste van alles een heel glad wegdek. Als je een beetje gas gaat geven daar lijkt het net of je met een slappe achterband rijdt.
Er zijn veel mooiere passen om te rijden daar bijv. timmelsjoch
 
Ik vond de Grossglockner niet echt geweldig, druk, duur en het ergste van alles een heel glad wegdek. Als je een beetje gas gaat geven daar lijkt het net of je met een slappe achterband rijdt.
Er zijn veel mooiere passen om te rijden daar bijv. timmelsjoch

Toen wij er dit jaar begin juli waren was het lekker rustig, het weer was ook niet heel mooi dus dat speelde misschien ook mee qua drukte. Van een glad wegdek hadden we geen last maar wij rijden dan ook vrij rustig. Qua moeilijkheidsgraad en uitdaging om te rijden is het inderdaad niet de moeilijkste pas(brede weg en ruime bochten) en de prijs weet ik al niet meer. Het landschap daarentegen vind ik toch niet mis hoor.
Het is natuurlijk niet zo dat een pas waar je voor moet betalen altijd de mooiste zijn, de Hahntennjoch bijvoorbeeld is gratis en vind ik zeker net zo mooi en leuk om te rijden, evenals de Passo di Sella en omgeving.
De Timmelsjoch hebben we ook gereden maar helaas in de mist en nat wegdek, ach ja iedere pas heeft wel zijn charme. Dat is ook het mooie van de Alpen, de afwisseling van verschillende wegen en passen. Hier in NL rijdt je van flitspaal naar flitspaal en van rotonde naar rotonde met daar tussenin vaak saaie rechte wegen.
En om nu een hele dag klaverbladen te rijden, dat is ook niets voor mij. Eén waarschuwing voor mensen die voor het eerst naar de Alpen/Dolomieten gaan met de motor: Als je terug thuis bent dan vindt je het hier maar behelpen qua motorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Toen wij er dit jaar begin juli waren was het lekker rustig, het weer was ook niet heel mooi dus dat speelde misschien ook mee qua drukte. Van een glad wegdek hadden we geen last maar wij rijden dan ook vrij rustig. Qua moeilijkheidsgraad en uitdaging om te rijden is het inderdaad niet de moeilijkste pas(brede weg en ruime bochten) en de prijs weet ik al niet meer. Het landschap daarentegen vind ik toch niet mis hoor.
Het is natuurlijk niet zo dat een pas waar je voor moet betalen altijd de mooiste zijn, de Hahntennjoch bijvoorbeeld is gratis en vind ik zeker net zo mooi en leuk om te rijden, evenals de Passo di Sella en omgeving.
De Timmelsjoch hebben we ook gereden maar helaas in de mist en nat wegdek, ach ja iedere pas heeft wel zijn charme. Dat is ook het mooie van de Alpen, de afwisseling van verschillende wegen en passen. Hier in NL rijdt je van flitspaal naar flitspaal en van rotonde naar rotonde met daar tussenin vaak saaie rechte wegen.
En om nu een hele dag klaverbladen te rijden, dat is ook niets voor mij. Eén waarschuwing voor mensen die voor het eerst naar de Alpen/Dolomieten gaan met de motor: Als je terug thuis bent dan vindt je het hier maar behelpen qua motorrijden.


Ik heb al vele passen opgenomen in de voorlopige routes. Ik heb de Grossglockner al eens gereden met de auto, inderdaad op de motor niet spectaculair. Maar heeft wel een speciale betekenis voor mij, daarom zal de Grossglockner worden bereden.

De reis naar de Alpen / Dolomieten zal inderdaad voor mij de eerste keer zijn, dus ik zal moeten wennen aan de ontbrekende bochten in NL.
Is in ieder geval een goede reden om vaker met de motor op vakantie te gaan.
 
De reis naar de Alpen / Dolomieten zal inderdaad voor mij de eerste keer zijn, dus ik zal moeten wennen aan de ontbrekende bochten in NL.
Is in ieder geval een goede reden om vaker met de motor op vakantie te gaan.

Lijkt mij dat je eerste zorg is om te wennen aan de bochten dáár, niet het ontbreken van de bochten hier!

:+

:) :)
 
Lijkt mij dat je eerste zorg is om te wennen aan de bochten dáár, niet het ontbreken van de bochten hier!

:+

:) :)

Hahaha, klopt inderdaad. Gelukkig al mogen rijden in de Eifel en de Vogezen.
En op de heenweg naar Oostenrijk overnachten we ergens in het Zwarte Woud, dus we kunnen weer langzaam wennen aan de bochtjes *O* *O*
 
ik heb dat vorig jaar ook gedaan, ook dezelfde periode...
is écht geweldig, ik zou zó weer gaan!

Ook in het zwarte woud overnacht bij Waldblick, dat is echt leuk.
wel ff aanpoten, want het is een flink stukje rijden de eerste dag.

nog een paar tips:
pak voorbij Kaiserslauten de B48
bij Baden Baden het zwarte woud in.
de Schwardzwalderhochstrasse B500 mag je echt niet missen!

ik heb bewust de Bodensee (=drama) vermeden door over Schaffhausen te gaan-- leuk gelijk even bij de waterval kijken. Alleen was Winterthur weer erg druk, ook vermijden dus. Het gebied tussen Winterthur en Oostenrijk is wel weer erg mooi, zeker de moeite waard.

Nog een tip: zoek een hotel vlakbij een pas, dan is het gelijk heerlijk sturen de volgende morgen!


verslag en route:
dag1
dag2
dag3
dag4
dag5
dag6
dag7
dag8

fotos
 
ik heb dat vorig jaar ook gedaan, ook dezelfde periode...
is écht geweldig, ik zou zó weer gaan!

Ook in het zwarte woud overnacht bij Waldblick, dat is echt leuk.
wel ff aanpoten, want het is een flink stukje rijden de eerste dag.

nog een paar tips:
pak voorbij Kaiserslauten de B48
bij Baden Baden het zwarte woud in.
de Schwardzwalderhochstrasse B500 mag je echt niet missen!

ik heb bewust de Bodensee (=drama) vermeden door over Schaffhausen te gaan-- leuk gelijk even bij de waterval kijken. Alleen was Winterthur weer erg druk, ook vermijden dus. Het gebied tussen Winterthur en Oostenrijk is wel weer erg mooi, zeker de moeite waard.

Nog een tip: zoek een hotel vlakbij een pas, dan is het gelijk heerlijk sturen de volgende morgen!


verslag en route:
dag1
dag2
dag3
dag4
dag5
dag6
dag7
dag8

fotos

Leuk "rondje". Namen van passen en veel plaatjes komen me bekend voor.
 
ik heb dat vorig jaar ook gedaan, ook dezelfde periode...
is écht geweldig, ik zou zó weer gaan!

Ook in het zwarte woud overnacht bij Waldblick, dat is echt leuk.
wel ff aanpoten, want het is een flink stukje rijden de eerste dag.

nog een paar tips:
pak voorbij Kaiserslauten de B48
bij Baden Baden het zwarte woud in.
de Schwardzwalderhochstrasse B500 mag je echt niet missen!

ik heb bewust de Bodensee (=drama) vermeden door over Schaffhausen te gaan-- leuk gelijk even bij de waterval kijken. Alleen was Winterthur weer erg druk, ook vermijden dus. Het gebied tussen Winterthur en Oostenrijk is wel weer erg mooi, zeker de moeite waard.

Nog een tip: zoek een hotel vlakbij een pas, dan is het gelijk heerlijk sturen de volgende morgen!


verslag en route:
dag1
dag2
dag3
dag4
dag5
dag6
dag7
dag8

fotos

Ufootje: geweldig bedankt voor de reportage. Veel bruikbare info gevonden.
Is wel een beetje een motordroom die eindelijk uitkomt.
 
Een hele goeie tip: Zet die zijtassen vooral goed vast met een extra bungie. Bij 'm vriend was het bijna einde vakantie bij de 1ste tankstop.. reden: De zijtas was los geklikt en lag op de uitlaat, zolang je >150km/u rijdt geen probleem -we hadden niks door- maar zodra je stopt vat de tas vlam... in een tankstation :/ Snel water erover maar wel de tas onbruikbaar en al het ondergoed en sokken moeten weggooien. Had erger kunnen zijn als de spuitbus met kettingvet was gaan branden. Anyway: zet 't spul muurvast. Ik gebruik zelf alleen een bagagerol en een tanktasje met routekaarten.

Algemene tips:

  • Kopieen belangrijke papieren
  • Genoeg contant geld om overal te kunnen tanken
  • Lijstje met belangrijke telefoonnummers per land
  • Beetje gereedschap
  • Noodkitje voor je banden
  • Gezond verstand voor je rechterhand :)
 
Een heel simpele navigatie-tip: koop Michelin-kaart 562 (Italië Noord-Oost).
Kost 8 euro en is te koop bij de ANWB-shop.
Wat is er zo handig aan? Alle mooie weggetjes (qua rijden en uitzicht) staan in het groen aangegeven: je ziet dan echt vanzelf waar je moet zijn, ideaal!
Deze hebben ze trouwens van heel Europa maar de kaart voor Oostenrijk heb ik destijds ter plekke bij een tankstation gekocht.
 
:) sorry, ik had een foto van een route die ik hier in italie heb gemaakt willen posten.. maar dat liep verkeerd.. ik probeer het anders nog eens
 
even het 'verslagje' recht van mijn blog

voor de foto's + filmpjes klik even op de link

Ciao ragazzi,
Aangezien ook hier de herfst ondertussen keihard is komen aanwaaien, de blaren de takken van de bomen vaarwel zeggen, iedere wolk regen brengt en de kou tussen iedere kier en spleet in je kleren tracht te kruipen.
Zorgt dit er voor dat deze doffe ellende, dit deprimerende weer.. maar vooral de eenzaamheid die ik hier dikwijls ondervind, me steeds meer en meer doen verlangen naar mijn eigen vertrouwde omgeving in het Belgenlandje waar al mijn vrienden rondlopen die mij allemaal stuk voor stuk ontzettend fel missen.


Plots word ik echter bruusk uit mijn nachtmerrie geschopt: De wekker loopt af, het is zondag 12 oktober, 07.30u hoog tijd om op te staan!
Ik kijk door het raam, het belooft een stralende dag te worden met veel zon.
Ik sluip voorzichtig uit de kamer en probeer Claudia niet wakker te maken. Ik hijs mezelf in mijn vooral bijeengesprokkelde motor-outfit, helm onder de arm en vervolgens stap ik vol goede moed naar de buren.

Het werd nog eens tijd voor een leuke trip doorheen de streek hier, en welke manier is leuker dan achterop de moto??? (juist, met uwe eigen moto... doeme, het kriebelt serieus)

Bon, na een moeizaam verzamelen op verschillende plaatsen, konden we uiteindelijk vertrekken met een zeer uiteenlopende groep motards, van jonge hooligans op racebananen tot ouw zakken op grote tour-machines, van babes op Buell's tot snotneuzen achterop de "nieuwe" Yamaha TDM 850 twin van mijne piloot.

De vorige kleurrijke fiets is officieel op pensioen en er zal geprobeerd worden om deze, tijdens de motoraduno van juli volgend jaar, een waardig afscheid te geven.
(Lees, zien of 'm dan wel opgeblazen geraakt..)
Zonde? Niet echt, het beestje is echt wel op en volgens mij geraakt die toch niet kapot.

Hup, ongeveer dertig moto's worden in gang gestampt en er wordt richting de bergen gemanouvreerd.
Wat volgt is een hele dag genieten achterop de moto, een beetje dromend dat ik zelf aan het rijden ben.. Ik probeer goed op te letten en zoveel mogelijk bij te leren. Met tijden gaat het gezapig en is er tijd voor een filmpje te maken tijdens de rit.
Wat overigens geen sinecure is, al heb ik de chance dat ik me niet meer zo schrap moest zetten dankzij de topkoffer waarmee deze fiets is uitgerust en deze mij voldoende steun in de rug biedt.

Op andere momenten worden de beginnelingen er op gewezen dat het vooral de oefening is die kunst baart en niet het type motobietsjieklet. Met andere woorden, zaaaaaalig.. zo fel genieten, van alles.. de omgeving, het uitzicht, het gevoel door het landschap te surfen, het in de bochten gesmeten worden, afremmen..platliggen..optrekken..kriebels.. weer afremmen, plat liggen, enz.. en we waren niet alleen!
Nope, met als gevolg dat onze grote groep al snel gemixt was met andere groepen en het moeilijk werd op elkaar te wachten en te weten waar iedereen was.

Uiteindelijk aangekomen in een godvergeten uithoek waar iemand een goed restaurant wist waar we met zijn allen ons benen onder tafel konden schuiven en bijgevolg hebben we daar dus goed gegeten en per toeval ben ik er met de geëmigreerde hollandse dame van onze groep aan de klap geraakt.
Ze zit hier al 20 jaar en wil niet meer terug (dat beloofd dus)! Na teveel krachtvoer en te weinig koffie terug de baan op en verder genieten.

Heb ik al gezegd hoe schoon het hier is in de bergen? Ik ben er zot van, echt waar. Ik heb ook een fotootje toegevoegd waar heel grof op staat aangeduid waar we ongeveer hebben gezeten, dorpen en stadjes met namen als Bergamo, San Pellegrino, Passo della Presolana, Lovere..
Eigenlijk reden we een tocht uitgestippeld door een motoclub van Bergamo, de 'percorso cavalcata stradale 2008' wat zoveel wil zeggen als de "straat-paardrijd-route"???

Fijne trip, goed gevulde dag en klaar om morgen weer aan het werk te schieten. (kleine tip voor het filmpje, zet die volumeknop maar af en mijn excuses voor mijn vaste hand, maar het geeft jullie toch een beetje een idee)

Ciao a tutti
 
Een hele goeie tip: Zet die zijtassen vooral goed vast met een extra bungie. Bij 'm vriend was het bijna einde vakantie bij de 1ste tankstop.. reden: De zijtas was los geklikt en lag op de uitlaat, zolang je >150km/u rijdt geen probleem -we hadden niks door- maar zodra je stopt vat de tas vlam... in een tankstation :/ Snel water erover maar wel de tas onbruikbaar en al het ondergoed en sokken moeten weggooien. Had erger kunnen zijn als de spuitbus met kettingvet was gaan branden. Anyway: zet 't spul muurvast. Ik gebruik zelf alleen een bagagerol en een tanktasje met routekaarten.

Algemene tips:

  • Kopieen belangrijke papieren
  • Genoeg contant geld om overal te kunnen tanken
  • Lijstje met belangrijke telefoonnummers per land
  • Beetje gereedschap
  • Noodkitje voor je banden
  • Gezond verstand voor je rechterhand :)
Niet te vergeten een EHBO-kitje of wat pleisters voor het geval dat
 
Terug
Bovenaan Onderaan