verfafbijt op carbon? en op aluminium?

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.167
2
Tilburg
hallo!

ik heb 2 vragen. ik heb een motogp voor spatbord gevonden op ebay voor een leuk prijsje. dat is gemaakt van carbon, maar wel gespoten in de rizla kleuren (stickers zitten er ook op). is het mogelijk om de verf te verwijderen zonder de carbon te beschadigen? ik wil dat spatbord wel, maar in carbon kleur, niet blauw.

mijn tweede vraag is of verf afbijt ook werkt om poedercoating te verwijderen van een aluminium frame. ik heb begrepen dat dat normale verf is, maar anders aangebracht.

gr
chris
 
Laatst bewerkt:
ik zou het niet op carbon gebruiken, vriend van me heeft het een keer gebruikt op een plastic kap, zonder de gebuiksaanwijzing te lezen, het werd dus net kauwgom. ik zou die kap gewoon schuren en dan blanke lak erover heb je hem weer mooi carbon look.

op alluminium is volgens mij geen probleem, correct me if im wrong, wel zorgen dat het zo snel mogelijk weer schoon is.
 
carbon is geen kunststof in de zin van plastic :N, maar helaas, ook de hars in carbon kan zeer waarschijnlijk niet tegen de afbijt.
Dit wordt dan gewoon voorzichtig schuren met niet te grove korrel en daarna blank lakken.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, carbon delen bevatten bijna altijd wel wat luchtbelletjes/putjes en deze zijn nu volgelopen met de (grond)verf welke er over gespoten is -O-
 
Bikken, schuren en schrapen?

:X

Gaat er met gritstralen ook niet af. Misschien bij een profizaak die steviger straalmateriaal heeft?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, vergeet dat maar.



En ik kan het weten. Heb lang genoeg aan de mijne geschuurd :P
full
 
carbon is geen kunststof in de zin van plastic :N, maar helaas, ook de hars in carbon kan zeer waarschijnlijk niet tegen de afbijt.
Dit wordt dan gewoon voorzichtig schuren met niet te grove korrel en daarna blank lakken.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, carbon delen bevatten bijna altijd wel wat luchtbelletjes/putjes en deze zijn nu volgelopen met de (grond)verf welke er over gespoten is -O-

:^

daar heb je zeker wel veel kans van jaah :Y
 
Hangt er vanaf met welke hars de carbon gemaakt is, ik polyester is vrij taai maar of het verfafbijbestendig is weet ik niet, als het met epoxyhars gemaakt is kan je het zelfs schoonmaken met zoutzuur.
persoonlijk zou ik gewoon schuren en overspuiten, of zet hem op e-bay te koop! :Y
Alu moet kunnen toch?
 
vliegtuigen worden gewoon afgebeten. dat is epoxy/glasvezel, of epoxy/koolstof. thermoplast zoals ABS kan je niet afbijten, dat wordt week.

maar omdat motorcarbon alleen cosmetisch is en geen constructie zou ik er van uitgaan dat ze polyesterhars gebruikt hebben. de verffohn pakken dus.
 
hallo!

ik heb 2 vragen. ik heb een motogp voor spatbord gevonden op ebay voor een leuk prijsje. dat is gemaakt van carbon, maar wel gespoten in de rizla kleuren (stickers zitten er ook op). is het mogelijk om de verf te verwijderen zonder de carbon te beschadigen? ik wil dat spatbord wel, maar in carbon kleur, niet blauw.

mijn tweede vraag is of verf afbijt ook werkt om poedercoating te verwijderen van een aluminium frame. ik heb begrepen dat dat normale verf is, maar anders aangebracht.

gr
chris


als het dat spatbord is wat ik denk, kan je dat model trouwens ook gewoon bestellen bij crescent in UK. is niet eens zooo duur ook.
 
carbon is geen kunststof in de zin van plastic :N, maar helaas, ook de hars in carbon kan zeer waarschijnlijk niet tegen de afbijt.
Dit wordt dan gewoon voorzichtig schuren met niet te grove korrel en daarna blank lakken.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, carbon delen bevatten bijna altijd wel wat luchtbelletjes/putjes en deze zijn nu volgelopen met de (grond)verf welke er over gespoten is -O-
"Gelukkig" worden veel goedkopere carbon kuipdelen gemaakt met wet lay-up, waarbij de eerste laag hars (dus de zichtlaag) belachelijk dik aangebracht wordt (evt in meerdere keren), voordat de eerste koolstofmat er in gaat. Hierdoor is de kans veel groter dat het product met een glanzende zichtkant uit de mal komt, en is het makkelijker om scherpe hoeken te maken (die rond je gewoon af :') ).

De eerste dikke laag hars vult alle oneffenheden van de koolstofmat op. Ook kun je deze laag nog schuren en polijsten / lakken / vernissen als de mal/vacuüm niet super is, zonder dat je bang hoeft te zijn voor uitstekende vezels.

Dus, als jouw spatbord van dat soort kwaliteit is kun je best een stukje schuren voordat je bij de vezels zelf bent. Is het echter van topkwaliteit (pre-preg, of verdomd goede wet lay-up) met een vezelfractie van 0.6, dan zul je een stuk voorzichtiger moeten zijn.
 
Poedercoating in goede staat kan niet gestraald worden. Mocht het al beschadigd zijn dan kun je het wel proberen. De coating wordt zacht van aceton (naar het schijnt) maar ook verfafbijt werkt relatief goed.

Afbakken wordt het meeste gedaan, jammer dat jouw delen van alu zijn en je er dus veel warmte in moet stoken om maar iets te bereiken. Kijk ook uit dat je delen niet krom trekken of hardheid/taaiheid verliezen!
 
ik kan het ook chemisch laten doen, kost 155 euro excl. btw en dan is alles er mooi vanaf. maar ja, daarna moet het weer gepoedercoat worden, dus dan ben ik bij elkaar meer dan 600 euro voor iets wat voor minder dan helft had moeten zijn. waarom kan dat bedrijf niet gewoon goed poedercoaten in een keer??? :(

maar goed, ik weet nou hoe en wat. ik heb de bieding van dat spatbord helaas op 2 pond verloren, dus dat kuipje heb ik niet meer. en het was idd een ding van crescent. die kun je wel kopen, maar niet van carbon dacht ik!
 
ik kan het ook chemisch laten doen, kost 155 euro excl. btw en dan is alles er mooi vanaf. maar ja, daarna moet het weer gepoedercoat worden, dus dan ben ik bij elkaar meer dan 600 euro voor iets wat voor minder dan helft had moeten zijn. waarom kan dat bedrijf niet gewoon goed poedercoaten in een keer??? :(

maar goed, ik weet nou hoe en wat. ik heb de bieding van dat spatbord helaas op 2 pond verloren, dus dat kuipje heb ik niet meer. en het was idd een ding van crescent. die kun je wel kopen, maar niet van carbon dacht ik!


stuur crescent maar n mailtje, ze zullen t je wel aanbieden in carbon. ;)

hun site is op sommige gebied nogal knudde. en als ze njet zeggen, roep je maar ff, één van hun managers ken k al wat jaren. mss brengt die t dan alsnog in orde.
 
ik kan het ook chemisch laten doen, kost 155 euro excl. btw en dan is alles er mooi vanaf. maar ja, daarna moet het weer gepoedercoat worden, dus dan ben ik bij elkaar meer dan 600 euro voor iets wat voor minder dan helft had moeten zijn. waarom kan dat bedrijf niet gewoon goed poedercoaten in een keer??? :(

maar goed, ik weet nou hoe en wat. ik heb de bieding van dat spatbord helaas op 2 pond verloren, dus dat kuipje heb ik niet meer. en het was idd een ding van crescent. die kun je wel kopen, maar niet van carbon dacht ik!

Er zit garantie op werk wat je hebt laten doen.. Dus ging het niet in één keer goed dan mogen ze leveren waar je voor betaald hebt. Of gaat het NOG STEEDS over je verkeerd doorgegeven kleur?
 
"Gelukkig" worden veel goedkopere carbon kuipdelen gemaakt met wet lay-up, waarbij de eerste laag hars (dus de zichtlaag) belachelijk dik aangebracht wordt (evt in meerdere keren), voordat de eerste koolstofmat er in gaat. Hierdoor is de kans veel groter dat het product met een glanzende zichtkant uit de mal komt, en is het makkelijker om scherpe hoeken te maken (die rond je gewoon af :') ).

De eerste dikke laag hars vult alle oneffenheden van de koolstofmat op. Ook kun je deze laag nog schuren en polijsten / lakken / vernissen als de mal/vacuüm niet super is, zonder dat je bang hoeft te zijn voor uitstekende vezels.

Dus, als jouw spatbord van dat soort kwaliteit is kun je best een stukje schuren voordat je bij de vezels zelf bent. Is het echter van topkwaliteit (pre-preg, of verdomd goede wet lay-up) met een vezelfractie van 0.6, dan zul je een stuk voorzichtiger moeten zijn.
dan heb je het over polyester met een gelcoat. daar kan je geen afbijt op doen, dan wordt de gelcoat week.

is het echte carbon, dus met epoxyhars, dan is het met vacuüm geïmpregneerd en kan je dus gewoon tot op de vezels schuren. daarna kan je de boel weer blank aflakken met polyurethaanlak.
 
op carbon zo ik het niet doen maar je kan altijd een klein stukje proberen

ben zelf vliegtuig spuiter en poeder coat is zonder probleem met afbijt er af tehalen.
eerst ff schuren met p80 en gas geven .en stralen werkt ook goed wij doen zo hele vliegtuigen zonder probleem .

en afbijt op alu is geen probleem wij laten het 24 uur in werken en spuiten met water en zeep zo een hele kist schoon zonder krabben .
 
op carbon zo ik het niet doen maar je kan altijd een klein stukje proberen

ben zelf vliegtuig spuiter en poeder coat is zonder probleem met afbijt er af tehalen.
eerst ff schuren met p80 en gas geven .en stralen werkt ook goed wij doen zo hele vliegtuigen zonder probleem .

en afbijt op alu is geen probleem wij laten het 24 uur in werken en spuiten met water en zeep zo een hele kist schoon zonder krabben .
Nou gok ik er dan wel op dat jullie iets andere producten hebben dan de gemiddelde 'burger' ;)

Defensie mag namelijk ook nog met lakken spuiten waar de doorsnee spuiter niet meer mee mag werken ;)
 
"Gelukkig" worden veel goedkopere carbon kuipdelen gemaakt met wet lay-up, waarbij de eerste laag hars (dus de zichtlaag) belachelijk dik aangebracht wordt (evt in meerdere keren), voordat de eerste koolstofmat er in gaat. Hierdoor is de kans veel groter dat het product met een glanzende zichtkant uit de mal komt, en is het makkelijker om scherpe hoeken te maken (die rond je gewoon af :') ).

De eerste dikke laag hars vult alle oneffenheden van de koolstofmat op. Ook kun je deze laag nog schuren en polijsten / lakken / vernissen als de mal/vacuüm niet super is, zonder dat je bang hoeft te zijn voor uitstekende vezels.

Dus, als jouw spatbord van dat soort kwaliteit is kun je best een stukje schuren voordat je bij de vezels zelf bent. Is het echter van topkwaliteit (pre-preg, of verdomd goede wet lay-up) met een vezelfractie van 0.6, dan zul je een stuk voorzichtiger moeten zijn.
Nu heb ik al diverse 'goedkopere' carbon delen gespoten maar de meeste hebben echt wel 'pinholling' in de toplaag :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan