Mini RR project

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
487
1.143
Bree (B)
Het project past misschien niet in de Streetfighter rubriek, maar aangezien hier het meer creatieve werk getoond wordt....
De bedoeling is om met dit motortje aan te treden in de MiniRR OPEN klasse van het 2RACE kampioenschap in België. Wat deze klasse interessant maakt is het woordje “OPEN”, weinig regeltjes dus, op veiligheids en geluidsregelingen na uiteraard.

Technische regels zijn:
*Max. 150cc viertakt of 80cc tweetakt. (appart regelement water/luchtgekoeld)
*Geen turbo’s
*max. velgmaat is 14”
*uitlaat vrij (max 98db)
*noodstop (trekkoord systeem)
*veiligheidsmaatregelingen (zie blz 9): http://www.pocketbike.be/2Race/Rules/Technisch%20NL%202009.pdf

Over het rijwielgedeelte wordt verder niks gezegd en dat wordt in mijn geval dus veel zelfbouw (frame, achterbrug, subframe, tank,.....). Wieltjes worden 12” exemplaren van een mini NSR 50 / NSF 100. Daar heb ik al 1 setje van, maar een regen setje moet nog aangekocht worden. Voorlopig heb ik een Honda RS 125 voorvork van een ’91 model. De USD tjes zijn een beetje schaars maar daar zijn we voor en na wel naar op zoek. Achterveren heb ik ook nog wel wat van liggen: Fournales / Kayaba

Als motorblok heb ik gekozen voor een CRF 150R blokje. Dit heb ik via Ebay uit The States laten overkomen. Dit nieuw 2007 blokje was incl. carb en electro. Koste wel iets, maar dan heb je ook iets:

full


Alles gaat ook in 3D uitgetekend worden. Ik ben begonnen met het blok. Eerst alle pakkingen bestellen, deze inscannen, in Autocad invoeren en vervolgens PRO-E importeren. Dan krijg je zo iets (zitten wel wat uurtjes in):

full


Daar kunnen we dan een chassis rond gaan ontwerpen. Het wordt een aluminium twin-spar chassis. Achterste delen worden gegoten, de framebalken zijn van een VFR 750, voor de rest nog wat klein giet/draai/freeswerk en nog wat T6 plaatwerk:

full


full


Versterkingen rond het balhoofd en achterveer heb ik nog niet uitgetekend. Is nog een beetje afhankelijk van enkele factoren. Maar zo gaat het chassis in grote lijnen worden.

Toch maar al begonnen met het maken van de giet modellen in alu plaat, multiplex, plamuur,....

full


in spuitplamuur en grondlak ziet dat er zo uit:

full


nog een laagje lak er over en een mal nemen van het model. Het wordt een 2 delige mal (2 stalen kaders met aangestampt gietzand). we leggen het model in de onderste kader en borstelen er talkpoeder over zodat de zand niet aan het model plakt. Gietzand is een mengeling van een speciaal soort olie en zand en is nogal plakkerig.

full


en dan maar gietzand er over en met de hamer aanstampen:

full


full


full


Dan is de eerste helft bijna klaar. Je draait deze om en krabt het zand weg tot waar je de scheiding wil hebben. Je moet er bij het ontwerp uiteraard aan denken dat dit uit een 2 delige mal kan. Meerdelig kan ook, maar we willen het een beetje eenvoudig houden.
En nog een lading talk poeder er over en het 2de kader kan er op (met paspennen tegen het verschuiven).

full


Hier ook weer zand in en aanstampen. Als je dan de 2 helften terug van elkaar neemt krijg je dit:

full


Model er uit peuteren (altijd even spannend of alles goed lost):

full


Hier zijn ook al de gietkanalen en ontluchtingen aangebracht.
Mal kan terug dicht. In dit geval aan de handvatten met koperdraad aan elkaar gemaakt zodat de 2 helften tijdens het gieten niet van elkaar kunnen.
Vervolgens alu smelten. Gecrasht Fireblade chassis in de pot (altijd handig, een neef die een motorsloop heeft). En stoken maar. Als de aluminium gesmolten is, kan er een ontgassingstablet in.

full


En hier staan ze dan te roken:

full


ziet er niet slecht uit.

full


Gietzand er van af:

full


Status vandaag:

full


Er moet nog wel wat freeswerk aan gebeuren.

Volgende stap is een model maken van het voorste ophangpunt om te gieten. Het balhoofd ga ik ook waarschijnlijk gieten als ik geen gepast stuk rond vind om het uit te draaien. Tot na nieuwjaar heb ik jammer genoeg geen tijd om er aan verder te werken.
Maar dit wordt zeker vervolgd.
 
hee anton het mag dan wel geen fighter zijn maar ik vind het zeker intressant en mooi om te zien hoe je dit gemaakt heb.
hulde en succes verder.

groeten andre
 
He leuk om te zien dat je intussen nog meer gietwerk gemaakt heb.
Ik wil er volgende maand mee gaan beginnen. Ik ben op moment bezig met de bouw van me oven. Ik heb alles er voor in huis op het gietzand na. Ik moet even kijken waar ik dat kan krijgen in de buurt van Amersfoort. 8-)
Ga zo door, ik ga het volgen.
 
Vet! Als ex brons gieterij werknemer kan ik dit wel waarderen, altijd met gips mallen gewerkt. Dit ziet er een stuk beter uit :Y

Lijkt haast wel gewoon afslijpen, oppoetsen en klaar!

Ben heel benieuwd hoe dit eruit komt te zien.
 
Woow, op dit moment zie ik je echt als een god :o. Niet alleen het ontwerp maar ook de uitvoering in eigen beheer... :} :} :9~
 
Netjes zeg!

Even nieuwsgierig zijn: geef je het aluminium ook nog een warmtebehandeling, of is het na gieten en afkoelen meteen "af"?
 
Sodemieters geen half werk hier :} . Erg gaaf om te zien.
Ik blijf je project volgen. Suc6 :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan