"Arashi" remschijven, iemand ervaring mee?

superrrjust

MF veteraan
5 nov 2003
1.348
1
heemstede
Mijn fireblade uit 1996 heeft nieuwe schijven nodig.
Aangezien braking wave schijven erg mooi en bewezen goed zijn maar ook vooral erg duur (550 euro voor een 2 schijven), heb ik even verder zitten kijken.

Ik kom de volgende schijven tegen van arashi. Heeft iemand praktijkervaring met deze schijven? Qua prijs scheelt het enorm (230 euro voor 2 schijven incl. verzenden). Het is wel made in China ;)

Buy motorcycle brake disc in China on Alibaba.com

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Het topic vraagt om opgedane "Arashi" remschijven ervaring ,die geef ik.

Dat doe je helemaal niet, wat je doet is iemand je eigen mening opdringen door plaatjes van ongelukken te plaatsen met daarbij de onderbouwing dat dit ongeluk met OEM schijven nooit gebeurd was.

En dat slaat nergens op, want uit niets valt op te maken dat dit ongeluk rechtstreeks te wijten is aan de remschijven, echter die conclusie trek jij wel meteen want het past in jouw straatje.

Dus ben je gewoon bezig met ongefundeerde bangmakerij in een topic wat serieus bedoeld is.

Ik kan ook plaatjes van internet aftrekken van motorongelukken en zeggen:"kijk, deze motoren hadden originele schijven en daardoor is dit gebeurd, levensgevaarlijk die OEM dingen".

Was je zelf bestuurder van die blauwe motor en had je aangegeven dat je merkte dat hij echt slechter remde toen je ineens een noodstop moest maken met dit ongeluk tot gevolg dan had ik die mening gerespecteerd, nou is het gewoon gelul in de ruimte want je hebt helemaal geen ervaring met dat specifieke ongeval.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat die motor van die foto blauw is. Het is bekend dat blauwe motoren een langere remweg hebben dan gerenommeerde kleuren als bijvoorbeeld rood. Was het een rode dan had hij zo 4 meter minder remweg gehad en was dat ongeluk niet gebeurd. Levensgevaarlijk die blauwe dingen.....

Ja ok maar kan je dat oplossen met spuitverf van de action?
 
Dat zijn dan imitaties van imitaties :+

Opzich begrijp ik die negativiteit wel een beetje, remmen moeten wel veilig zijn.
Maar ik ben niet negatief over Chinese schijven, en als je ze inderdaad niet probeert weet je nooit of het kwaliteit is.
Nu is het zo dat ik op zoek ben naar nieuwe schijven omdat mijn OEM schijven bijna op de slijtagelimiet zitten, dus misschien probeer ik wel een setje Arashi als ze voor mijn motor verkrijgbaar zijn *D

Op Ebay.uk zie ik ook veel goedkope schijven, zijn dat dan imitatie Arashi o.i.d.?

Front Brake Disc Rotor T509 T955 SPEED TRIPLE T595 T955i DAYTONA SPRINT RS ST955 | eBay

of:

TRIUMPH SPEED TRIPLE T509/955i OEM PART WORN FRONT BRAKE DISCS 1997/1998/1999 | eBay
Tuurlijk heb ik mijn leven ook niet op straat gevonden, maar angst is een slechte raadgever. Als die schijven daadwerkelijk slecht zijn dan gaan ze eraf, weer een ervaring rijker. Heeft me maar 142 euro gekost.
Ik heb ze gewoon via ali express. Ik zag nog een foto voorbijkomen waarin ze arashi vergelijken met imitatie en op welke dingen je zou moeten opletten. Zoals de logo moet erop staan. En iets bij de floaters.
Met ali zit je in ieder geval goed met after sales tov ebay vind ik. Ebay laat je in de steek als je opgelicht wordt.
 
de meeste schijven zijn van rvs en rvs heb je in veel soorten, sommige van die soorten, de wat "goedkopere" kunnen slecht tegen hoge temperatuur cycles, iedere keer dat je remt en weer afkoelt is 1 cycle en na x duizend keer cyclen krijg je haarscheuren omdat het materiaal steeds harder en harder word met iedere cycle.

Het is daarbij natuurlijk een illusie om te denken dat een budget schijf van hetzelfde hoogwaardige materiaal is gemaakt als een oem schijf van een van de grote merken.
Ze zillen het vast prima doen maar je zult de levensduur goed in de gaten moeten houden en regelmatig controleren op haarscheurtjes.
 
de meeste schijven zijn van rvs en rvs heb je in veel soorten, sommige van die soorten, de wat "goedkopere" kunnen slecht tegen hoge temperatuur cycles, iedere keer dat je remt en weer afkoelt is 1 cycle en na x duizend keer cyclen krijg je haarscheuren omdat het materiaal steeds harder en harder word met iedere cycle.

Het is daarbij natuurlijk een illusie om te denken dat een budget schijf van hetzelfde hoogwaardige materiaal is gemaakt als een oem schijf van een van de grote merken.
Ze zillen het vast prima doen maar je zult de levensduur goed in de gaten moeten houden en regelmatig controleren op haarscheurtjes.
Nee dat zou te gek worden dat ze in schijven die goedkoper zijn niet een paar euro besparen op het materiaal. Wat een lariekoek. Heb je dat verhaal gezien van de rekenkamer van die batterijen?
DE beste batterijen waren die van Varta en van de Lidl en laten die nou uit hetzelfde fabriek komen en de precies dezelfde eigenschappen hebben, Ze waren veel beter dan duracell die 5x zoveel kosten. Het produceren van een batterij koste zo'n 4 cent. Aan een schijf zit voor hooguit een paar tientjes materiaal. het is heel goed mogelijk dat dat materiaal van eenzelfde kwaliteit is maar dat de fabrikant geen woekerwinsten nodig heeft. Een paar Brembo remschijven voor mijn auto koten 70 euro met zijn tweeën.
 
Ach, de wentellichamen ( kogels, rollen, tonnen) van SKF lagers zijn ook jarenlang bij Koyo vervaardigd omdat SKF productieproblemen had en niet aan de toleranties kon voldoen. Vertellen ze je ook niet bij SKF want dat is een topmerk en Koyo aziatische rommel nietwaar?

En voor degenen die dat verhaal weer meteen willen gaan natrekken: Doe je best, ik ontwerp al 26 jaar industriele tandwielkasten, versnellingsbakken en maritieme voortstuwingen en zit dieper in de lagerbusiness dan de menigeen kan voorstellen, neem maar gerust aan dat het waar is maar geloof je het niet: mij echt een biet verder.


Maar juist omdat remschijven best duur zijn, slijten, maar ook levensbelangrijk is een topic als dit zo interressant als er tenminste echte gebruikerservaringen in staan want niemand is zo gek deze dingen te monteren als er veel negatieve ervaringen zijn.

En dan irriteer ik me bijzonder aan zo'n WvG die hier even wat fotoos van ongelukken neerplempt en de vooringenomen conclusie trekt dat dat door die schijven komt, wat nergens door onderbouwd wordt.

En dat mijn irritatie terecht is blijkt wel uit zijn kinderachtige vervolgposts, maar inhoudelijk reageren op mijn aantijging over die foto durft meneer niet.

:r
 
Laatst bewerkt:
Nee dat zou te gek worden dat ze in schijven die goedkoper zijn niet een paar euro besparen op het materiaal. Wat een lariekoek. Heb je dat verhaal gezien van de rekenkamer van die batterijen?
DE beste batterijen waren die van Varta en van de Lidl en laten die nou uit hetzelfde fabriek komen en de precies dezelfde eigenschappen hebben, Ze waren veel beter dan duracell die 5x zoveel kosten. Het produceren van een batterij koste zo'n 4 cent. Aan een schijf zit voor hooguit een paar tientjes materiaal. het is heel goed mogelijk dat dat materiaal van eenzelfde kwaliteit is maar dat de fabrikant geen woekerwinsten nodig heeft. Een paar Brembo remschijven voor mijn auto koten 70 euro met zijn tweeën.

Dat jij denkt te weten of geconcludeerd hebt dat het wel hetzelfde zal zijn maakt het niet waar, ik heb daar zo mijn idee over net als jij en geen van die hersenspinsels van jou of mij zijn de absolute waarheid.

Vooral bij dit soort zaken speelt ervaring en kennis vd fabrikant een grote rol, een motorfiets fabrikant doet, en is verplicht, hele series aan testen te doen om de betrouwbaarheid in alle voorkomende gevallen te kunnen garanderen, de materiaal keuze is dan ook een afweging tussen allerlei factoren en omstandigheden als gebruik enisbruik, verschillende rijstijlen enz enz
En als uitkomst komt daar een bepaalde combinatie uit van materialen en ontwerp.
De cloner hoeft dat allemaal niet en kan zo enorm besparen en bovendien een groot gedeelte , zo niet alle , verantwoordelijkheid weg koppen.
In veel gevallen heeft de cloner zelfs helemaal geen idee van wat hij kloont anders dan dat goedkoop moet.

Rem schijven zijn miz toch echt een heel andere catagorie producht dan witte bonen in
toma saus.
Materiaal keuzes worden door dabrikanten meestal met hand en tand beschermt als geheim en regelmatig kiezen fabrikanten zelfs expliciet voor niet-standaard materiaal maar hun eigen eecept om alle eigenschappen optimaal te krijgen , ik denk dat je zoiets niet hoeft te verwachten van een fabriekje uit het oosten.


Wat betreft je voorbeelden: ik heb hier een hele colectie batterijtjes van de lidl (euro nog wat merk) en varta ready to use en die vartas hebben toch echt meer capaciteit( meetbaar 25% meer) .
Auto remschijven kunnen zo goedkoop omdat ze overwegend nodulair gietijzer zijn, ga maar eens een paar schijven halen voor een bmw M en je ziet heel andere prijzen
En zelfs als een namaak product uit dezelfde fabriek komt als het a-merk is het niet erg voor hand liggend dat een -fabrikant zijn producten voor een habbekratz levert aan een concurrent die marktaandeel probeert te jatten.
Ik kom als monteur nogal eens in dat soort fabrieken en bedrijven en kan je uit eigen ervaring melden dat idd hak oom voor andere merken produceert maar daar gaan tich echt een andere partij groente in de potjes als die van hunzelf, idem voor de chips van croky, hafelslag , verse pizzas , groentepakketen voor de roerbak enz enz, de kloon is niet hetzelfde als het a-merk.
 
Laatst bewerkt:
Je moet ook de psyche van een Chinees een beetje begrijpen om door te hebben waarom hij rommel produceert. Het is misschien helemaal niet de bedoeling dat er met die remschijven werkelijk geremd kan worden.
 
Je moet ook de psyche van een Chinees een beetje begrijpen om door te hebben waarom hij rommel produceert. Het is misschien helemaal niet de bedoeling dat er met die remschijven werkelijk geremd kan worden.

Jij suggereert eigenlijk dat het er alleen goed uit moet zien en op een remschijf lijken?
 
Je kunt er beter een klok van maken. ⏰😂


full
 
Jij suggereert eigenlijk dat het er alleen goed uit moet zien en op een remschijf lijken?
Inderdaad, denk maar eens aan die babyvoeding waar een giftige stof aan was toegevoegd om een hoog eiwitgehalte te suggereren. Die producenten gaven niks om dode baby's.
Maar dat heb ik al eens eerder gepost geloof ik.
 
Laatst bewerkt:
Dat jij denkt te weten of geconcludeerd hebt dat het wel hetzelfde zal zijn maakt het niet waar, ik heb daar zo mijn idee over net als jij en geen van die hersenspinsels van jou of mij zijn de absolute waarheid.

Vooral bij dit soort zaken speelt ervaring en kennis vd fabrikant een grote rol, een motorfiets fabrikant doet, en is verplicht, hele series aan testen te doen om de betrouwbaarheid in alle voorkomende gevallen te kunnen garanderen, de materiaal keuze is dan ook een afweging tussen allerlei factoren en omstandigheden als gebruik enisbruik, verschillende rijstijlen enz enz
En als uitkomst komt daar een bepaalde combinatie uit van materialen en ontwerp.
De cloner hoeft dat allemaal niet en kan zo enorm besparen en bovendien een groot gedeelte , zo niet alle , verantwoordelijkheid weg koppen.
In veel gevallen heeft de cloner zelfs helemaal geen idee van wat hij kloont anders dan dat goedkoop moet.

Rem schijven zijn miz toch echt een heel andere catagorie producht dan witte bonen in
toma saus.
Materiaal keuzes worden door dabrikanten meestal met hand en tand beschermt als geheim en regelmatig kiezen fabrikanten zelfs expliciet voor niet-standaard materiaal maar hun eigen eecept om alle eigenschappen optimaal te krijgen , ik denk dat je zoiets niet hoeft te verwachten van een fabriekje uit het oosten.


Wat betreft je voorbeelden: ik heb hier een hele colectie batterijtjes van de lidl (euro nog wat merk) en varta ready to use en die vartas hebben toch echt meer capaciteit( meetbaar 25% meer) .
Auto remschijven kunnen zo goedkoop omdat ze overwegend nodulair gietijzer zijn, ga maar eens een paar schijven halen voor een bmw M en je ziet heel andere prijzen
En zelfs als een namaak product uit dezelfde fabriek komt als het a-merk is het niet erg voor hand liggend dat een -fabrikant zijn producten voor een habbekratz levert aan een concurrent die marktaandeel probeert te jatten.
Ik kom als monteur nogal eens in dat soort fabrieken en bedrijven en kan je uit eigen ervaring melden dat idd hak oom voor andere merken produceert maar daar gaan tich echt een andere partij groente in de potjes als die van hunzelf, idem voor de chips van croky, hafelslag , verse pizzas , groentepakketen voor de roerbak enz enz, de kloon is niet hetzelfde als het a-merk.
Ik heb nergens beweerd dat het hetzelfde materiaal is. Er werd beweerd dat het wel niet hetzelfde materiaal zal zijn omdat het daar te goedkoop voor is. Ik zeg dat dat helemaal niet waar hoeft te ziin. Wat de batterijen betreft, Varta en eurocel komen uit dezelfde varta fabriek en testen laten zien dat ze dezelfde capaciteit hebben en dezelfde eigenschappen. Ik zit op een metaaldetector forum en ook daar worden mijn ondervindingen met de lidl batterijen herkend. ze hebben allemaal dezelfde goede ervaringen. Waar ik met Duracel hooguit 10 uur kon zoeken kan dat met de eurocel 14 a 15 uur. Hetzelfde geld voor de Varta's alleen zijn die meer dan 3x zo duur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is toch wel intressante materie en ik kende de test wel maar nooit het filmpje gekeken dus nu maar even gekeken.

Allereerst wat spraakverwarring: ik had het over de oplaadbare nimh AA batt van de lidl van het merk "Tronic" , er staat niet "made in germany" op de verpakking, ze zijn 2400 mAh maar halen dat bij lange na niet, net aan 1600 na een paar keer cyclen is wat ze doen.

Wat me opvalt aan het filmpje: je ziet heel kek net niet welk type duracell en varta er gebruikt word, duracell en varta maar ook andere merken hebben verschillende series batterijen uiteenlopend van zeg maar het instap model met 1800 mAh tot aan de high power typen oplopend tot 3000 mAh en hoger, de prijzen zijn dan ook navenant aan het type, je hebt van de meeste merken alkalines van 12 stuks in een strip voor 5 eu- de basis batterij met 1500 mAh tot een pakje high power batt van 4 stuks voor 8eu de 3000 mAh variant.
Wat je in een willekeurige winkel betaald voor een pakje duracell's of vartas of panasonics betaald is helaas echter heel vaak niet in overeenstemming met wat je krijgt, ik zie nog al eens in winkels de goedkope "basis variant" voor de maximale prijs van de high end batterijen van hetzelfde merk, veel mensen weten niet dat er verschillende soorten duracells zijn en dat die ondeling behoorlijk verschillen in prestatie.

Dat brengt ook het verschil naar voren tussen een A- merk fabrikant en een cloner, van de A merken kun je gewoon van ieder type batterij die ze voeren gewoon de datatsheet downloaden, compleet met ontlaad capaciteits curves voor diverse toepassingen en diverse soorten belastingen zoals constante stroom, constant vermogen maar ook temperatuur correcties voor ontlaadtijden en nog veel meer moois.
En die specs kloppen doorgaans heel aardig, er zijn hele fora gewijd aan het testen van batterijen en bij de A merken klopt de werkelijkheid meestal heel aardig met de spec opgave.
Dat is waar een aardig deel van die 8 eu naar toe gaat als je A merk technische spullen koopt, het ding is tot in den treure getest en verifierbaar onder industrie normen want anders kun je je spullen vandaag de dag simpelweg niet leveren aan overheden, luchtvaart,defensie, enz enz

De tronic batterijen van de lidl die ik heb gekocht was naar aanleiding van goede forum berichten op een modelbouw forum maar dat was een al wat oudere post, wellicht waren toen de oplaadbare van de lidl wel heel goed en nu niet, dat toont het pijnpunt van goedkope "merkloze" techniek: je weet niet echt wat je krijgt en het kan ook nog wisselen van partij tot partij.
Als je dat niet wilt koop je de duracells, ben je bereid een gokje te nemen dan koop je de arashi schijven.
Ik zou voor een chinese remschijf van aliexpress niet meer dan 15 euro over hebben en dan nog heeft de verkoper een leuke boterham, rvs spul uit china kost absoluut nix, het is de kilo prijs van het ruwe materiaal plus de helft.
Een chinese motorfiets fabriek die schijven en tandwielen maakt is niet meer dan een onverwarmde opslag hal, een industriele laserbank, slijpbank ,stans en verfcabine en een klein klubje goedkope mensen die het ijzer hanteren en verslepen.
En zo'n fabriekje spuugt doodleuk 10 duizend tandwielen of remschijven per dag er uit of meer, gemaakt van spotgoedkoop staats gesponsord rvs.
Die hele redelijke prijs op alieexpress laat je echter denken dat het best nog wel wat kan zijn :+
 
Laatst bewerkt:
+1. Je weet niet wat je krijgt (bij China merken). En nee dat weet je ook niet bij Brembo. Volkomen irrelevant verhaal dus dat laatste.. Zou wel eens mooi zijn om zo'n keuringsdienst van waarde programma hier in te laten duiken.
 
+1. Je weet niet wat je krijgt (bij China merken). En nee dat weet je ook niet bij Brembo. Volkomen irrelevant verhaal dus dat laatste.. Zou wel eens mooi zijn om zo'n keuringsdienst van waarde programma hier in te laten duiken.
Ik zou het best willen geloven als men dit kan aantonen. Een argument als "het is goedkoper want er is bezuinigd op materiaal" dat is onzin.
Als men eens bewust zou zijn hoeveel marketing er op gang is om ons van alles en nogwat wijs te maken. Of moeten we soms nu ook aan de premium benzine en olie?

Zelfde geldt voor autobanden waar het een en ander aan ontkracht is:
Wat kost een autoband? gemist? Start met kijken op NPO Start
 
Ik heb nu 4000 km een achterremschijf uit china, van ong €25,-

Prima ding.

Meteen ook twee nieuwe voorschijven van bekend merk, rechts bleek al krom bij montage, ondanks de grotere doos, betere verpakking en kortere afstand van leverancier naar mijn huis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan