"Arashi" remschijven, iemand ervaring mee?

superrrjust

MF veteraan
5 nov 2003
1.348
1
heemstede
Mijn fireblade uit 1996 heeft nieuwe schijven nodig.
Aangezien braking wave schijven erg mooi en bewezen goed zijn maar ook vooral erg duur (550 euro voor een 2 schijven), heb ik even verder zitten kijken.

Ik kom de volgende schijven tegen van arashi. Heeft iemand praktijkervaring met deze schijven? Qua prijs scheelt het enorm (230 euro voor 2 schijven incl. verzenden). Het is wel made in China ;)

Buy motorcycle brake disc in China on Alibaba.com

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het best willen geloven als men dit kan aantonen. Een argument als "het is goedkoper want er is bezuinigd op materiaal" dat is onzin.
Als men eens bewust zou zijn hoeveel marketing er op gang is om ons van alles en nogwat wijs te maken. Of moeten we soms nu ook aan de premium benzine en olie?

Zelfde geldt voor autobanden waar het een en ander aan ontkracht is:
Wat kost een autoband? gemist? Start met kijken op NPO Start

amen :) topic mag dicht. :}
 
Wie zegt dat Arashi (of eigenlijk die fabrikant)géén OEM is? Ik lees veel praatjes hierboven die gestoeld zijn op de aanname dat we het over een halletje hebben waar oude urinoirs door een groep luid muhahaaa roepende Chinese gargamels worden omgesmolten tot supersport remschijven..

Maar ik denk dat deze productiefaciliteit óók voor een bekender merk produceert uit wellicht (jaja, educated guess) dezelfde 420 RVS legering. Problemen die bijv. Braking Wave schijven hebben (gehad), zie je ook terug bij Arashi. Niet zo zeer defecten maar de bekende problemen die bij het gebruik van een lichtgewicht kaasrasp vormige zwevende remschijf horen. Als de legering van dit type schijf echt zo anders / inferieur was, dan waren er heel veel meer catastrofale problemen omdat het (minimalistische) ontwerp nu eenmaal is gebaseerd op een bepaalde materiaal belasting.

Wat geldt voor alles dat je direct in / via China koopt: Geen support, geen mooie website, geen vertegenwoordiging in Europa, geen nieuwe designs, geen innovaties, geen certificering(en), langere levertijd en garantie tot de deur. Dat scheelt zo enorm in bedrijfskosten dat het wel degelijk KAN dat je gewoon dezelfde kwaliteit krijgt. Bovendien heeft Arashi dan dus óók geen marketingmachine die cowboyverhalen over ontploffende schijven ontkracht en de kwaliteit naar voren brengt (zoals bij Brembo, die toch ook best vaak een steekje hebben laten vallen als het om kwaliteit gaat).

Het is eigenlijk wel oneerlijke concurrentie en vroeg of laat kan dat ook niet meer. Als je principes hebt, koop dan een in Europa geproduceerde remschijf. Ik heb overigens nu betaalbare schijven van TSU BOSS (Bolski huismerk, zeer waarchijnlijk Chinees): Ze zien er goed uit, remmen als een dolle en waren niet duur.

Ik denk eigenlijk dat goedbedoelde hobbyisten die zonder enige kennis / ervaring "effe een stel schijven vervangen" een groter gevaar vormen dan de remschijven zelf.
 
Even losstaande van of het zooi is of niet...

Wat is nu het prijsverschil tussen Arashi of Brembo (niet de OEM schijven)?
Een setje Brembo Oro Racing schijven heb je voor plus minus 320,- euro
een setje Arashi voor 170(?). Met wat pech komt er ook nog invoerkosten/btw bij.
Maar stel dat het niet zo is. Ga je voor 150,- euro verschil schijven gebruiken waarvan je echt geen idee hebt wat voor bedrijf er achter zit (ja Arashi... maar meer weet je niet)? Hoe ze worden geproduceerd? En of ze wel aan kwaliteitseisen voldoen en of ze dat überhaupt uitvoeren ( :+ )? Voor die paar euro speel ik wel op safe :Y plus dat ze er stukken beter uitzien.
 
Wie zegt dat Arashi (of eigenlijk die fabrikant)géén OEM is? Ik lees veel praatjes hierboven die gestoeld zijn op de aanname dat we het over een halletje hebben waar oude urinoirs door een groep luid muhahaaa roepende Chinese gargamels worden omgesmolten tot supersport remschijven..

Maar ik denk dat deze productiefaciliteit óók voor een bekender merk produceert uit wellicht (jaja, educated guess) dezelfde 420 RVS legering. Problemen die bijv. Braking Wave schijven hebben (gehad), zie je ook terug bij Arashi. Niet zo zeer defecten maar de bekende problemen die bij het gebruik van een lichtgewicht kaasrasp vormige zwevende remschijf horen. Als de legering van dit type schijf echt zo anders / inferieur was, dan waren er heel veel meer catastrofale problemen omdat het (minimalistische) ontwerp nu eenmaal is gebaseerd op een bepaalde materiaal belasting.

Wat geldt voor alles dat je direct in / via China koopt: Geen support, geen mooie website, geen vertegenwoordiging in Europa, geen nieuwe designs, geen innovaties, geen certificering(en), langere levertijd en garantie tot de deur. Dat scheelt zo enorm in bedrijfskosten dat het wel degelijk KAN dat je gewoon dezelfde kwaliteit krijgt. Bovendien heeft Arashi dan dus óók geen marketingmachine die cowboyverhalen over ontploffende schijven ontkracht en de kwaliteit naar voren brengt (zoals bij Brembo, die toch ook best vaak een steekje hebben laten vallen als het om kwaliteit gaat).

Het is eigenlijk wel oneerlijke concurrentie en vroeg of laat kan dat ook niet meer. Als je principes hebt, koop dan een in Europa geproduceerde remschijf. Ik heb overigens nu betaalbare schijven van TSU BOSS (Bolski huismerk, zeer waarchijnlijk Chinees): Ze zien er goed uit, remmen als een dolle en waren niet duur.

Ik denk eigenlijk dat goedbedoelde hobbyisten die zonder enige kennis / ervaring "effe een stel schijven vervangen" een groter gevaar vormen dan de remschijven zelf.


:Y
 
amen :) topic mag dicht. :}

Nou nee B|

Ik ben benieuwd naar zijn bevindingen met de tijd. Remmen met 30c. remmen met regen, slijtage schijven, slijtage blokjes etc. etc.

B| B| B|

Ik geloof niet dat alles uit China bagger is en zeker niet zoals Insanity aangeeft wanneer het een merk betreft. Dit betekent niet meteen dat het goed is, maar dat het op voorhand bagger zou zijn vind ik ook te kort door de bocht.

Ik ben dus benieuwd of dit een item is waar ik in de toekomst eventueel mijn aandacht aan kan geven.
 
Laatst bewerkt:
Niet aan mij, yamaha gebruikt koyo vanuit de fabriek "OEM"

Terechte opmerking, Koyo is OEM voor zo'n beetje alles wat rondrijdt in Azie.

Moet je alleen eens eens praten met een Europese vertegenwoordiger van Koyo die hier een poot aan de grond probeert te krijgen en de vooroordelen waar zoiemand tegen moet opboksen.

Mensen weten zeker dat SKF, FAG en Timken top is en Koyo inferieure zooi terwijl ze nog geen kogellager van een putdeksel kunnen onderscheiden.

En om mezelf niet schuldig te maken aan afdwalen van het onderwerp: Ik denk dat die verkeerde aanname en vooroordelen bij remschijven ook wel een behoorlijke rol speelt.


Daarom is het in een topic als dit mijn inziens niet relevant te gaan speculeren over herkomst, materiaal, productie, kwaliteitscontrole en al die andere zaken waar niemand iets écht feitelijks vanaf weet. (tenzij je dat met eigen ogen hebt gezien of onweerlegbaar aan kunt tonen).

Gewoon praktijk ervaringen van mensen die ze gebruiken of hebben gebruikt, positief of negatief, geven een indruk over die schijven waar je wat aan hebt, en dan ben je nog steeds vrij om zelf te beoordelen waar je je het lekkerst bij voelt.
 
Laatst bewerkt:
Even losstaande van of het zooi is of niet...

Wat is nu het prijsverschil tussen Arashi of Brembo (niet de OEM schijven)?
Een setje Brembo Oro Racing schijven heb je voor plus minus 320,- euro
een setje Arashi voor 170(?). Met wat pech komt er ook nog invoerkosten/btw bij.
Maar stel dat het niet zo is. Ga je voor 150,- euro verschil schijven gebruiken waarvan je echt geen idee hebt wat voor bedrijf er achter zit (ja Arashi... maar meer weet je niet)? Hoe ze worden geproduceerd? En of ze wel aan kwaliteitseisen voldoen en of ze dat überhaupt uitvoeren ( :+ )? Voor die paar euro speel ik wel op safe :Y plus dat ze er stukken beter uitzien.

Heb je een link van een webshop waar een setje Brembo Oei schijven worden verkocht voor 320 euro? Ik vind ze voor 208 euro per stuk voor mn GSXR K2.
 
Kun je nagaan wat voor ellende je had gehad met 2 voorschijven uit China. :+
Ik had ze zo gekocht en gemonteerd, maar juiste model niet leverbaar.

Dus in nl maar twee schijven gekocht, 5x zo duur, toch ééntje krom :)
Maar daar merk je niks van als je niet remt hoor :t

NSK is bijv ook een top kwaliteit lagerbedrijf. 50 fabrieken in de hele wereld, ook in china. Zelfde product, zelfde kwaliteitseisen.
 
Even losstaande van of het zooi is of niet...

Wat is nu het prijsverschil tussen Arashi of Brembo (niet de OEM schijven)?
Een setje Brembo Oro Racing schijven heb je voor plus minus 320,- euro
een setje Arashi voor 170(?). Met wat pech komt er ook nog invoerkosten/btw bij.
Maar stel dat het niet zo is. Ga je voor 150,- euro verschil schijven gebruiken waarvan je echt geen idee hebt wat voor bedrijf er achter zit (ja Arashi... maar meer weet je niet)? Hoe ze worden geproduceerd? En of ze wel aan kwaliteitseisen voldoen en of ze dat überhaupt uitvoeren ( :+ )? Voor die paar euro speel ik wel op safe :Y plus dat ze er stukken beter uitzien.
Hahahah grapjas. Als je die schijven vind voor mijn GSX-R 600 k7 neem ik ze zo over. Leuk dat je naar boven afrond, maar deze arashi's waren 142 euro tov 700 euro aan OEM Sunstar schijven.

Dan ga je toch geen gekke brembo meuk kopen. Waar zit dan het 380 euro verschil in vergeleken met die 700 euro OEM schijven. Zal vast pisbakkenstaal zijn :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb overigens nu betaalbare schijven van TSU BOSS (Bolski huismerk, zeer waarchijnlijk Chinees): Ze zien er goed uit, remmen als een dolle en waren niet duur.
TsuBoss is Grieks, ze worden daar ook geproduceerd, en er zit TUV keur op.
Ik ben er zelf nog niet geweest, staat wel op mijn verlanglijstje.
 
Hahahah grapjas. Als je die schijven vind voor mijn GSX-R 600 k7 neem ik ze zo over. Leuk dat je naar boven afrond, maar deze arashi's waren 142 euro tov 700 euro aan OEM Sunstar schijven.

Dan ga je toch geen gekke brembo meuk kopen. Waar zit dan het 380 euro verschil in vergeleken met die 700 euro OEM schijven. Zal vast pisbakkenstaal zijn :+
Brembo Racing Discs Couple Serie Oro Suzuki Gsxr 600 2006-2007 - 78B40864 - Brake Disks - Brake Systems

Nou...ze zijn zelfs nog 5,- goedkoper.

Als je niet snapt dat OEM spul vaak duurder is dan heeft inhoudelijk op je reactie reageren ook verder niet veel zin ;)
 
Haha, die uitleg over die winterbanden zeg. Dat was ook klaar en duidelijk.

Is het nu zo moeilijk om te zeggen dat dit een zachtere compound is die bij lagere temperaturen ook z'n werk kan doen, waar een zomerband hard wordt. Naast de verschillen in het profiel.

Ooit al eens in de sneeuw gereden met een zomerband én met een winterband?
Dat verschil is dag en nacht.
Wat een muts he. Als je die dingen verkoopt zorg dan dat je er wat van weet.
Maar uit testen blijkt dat een winterband alleen maar meer grip heeft in de sneeuw.
Als het enkel koud of nat is heeft een goede zomerband evenveel of meer grip dan een winterband
 
Klopt.

Zo had ik een set Wanli's in maat 255/35/18 en 225/40/18 op m'n 320D. Had die gelegd puur omdat ik benieuwd was naar de kwaliteit ervan.
Eigenlijk was ik daar héél tevreden van. Enkel
- ze sleten snel (12k met de achterbanden)
- ze maakten een irritant fluitend geluid bij bepaalde snelheden (rond de 90km/h was dat)

Maar als je dan weet dat die band ocharme 57 euro kostte in 255/35/18... Tjah... Da's wat minder dan 180 euro voor een Dunlop Sportmaxx RT2 welke ik daarna legde. Tuurlijk waren die Dunlops beter... maar niet 4x beter.
Ik zou zelfs durven zeggen dat bvb remafstand in de regen niet merkbaar veel korter was met de Dunlops. In het droge was die met de Dunlops wel korter.
 
Brembo Racing Discs Couple Serie Oro Suzuki Gsxr 600 2006-2007 - 78B40864 - Brake Disks - Brake Systems

Nou...ze zijn zelfs nog 5,- goedkoper.

Als je niet snapt dat OEM spul vaak duurder is dan heeft inhoudelijk op je reactie reageren ook verder niet veel zin ;)
Aah nice. Ik had wat Nederlandse shops gecheckt en daar waren ze 400 euro.

Maar goed, dit topic gaag over Arashi schijven en ervaringen ermee.
Ik heb ze er nu 300 km onder en voorlopig nog tevreden :D



Ja op een pak sneeuw zijn winterbanden superieur, maar in Nederland strooien ze al vanaf juli :p met deze minimale hoeveelheden sneeuw biedt het amper een voordeel. Leuk als je veel kms maakt maar niet echt noodzakelijk in Nederland. We hebben immers ook geen bergen hier.

In die aflevering van de rekenkamer werd als het goed is ook gevraagd of de goedkoopste band die ze verkopen veilig genoeg is. En dat waren ze zeker.
Ik heb nu Fortuna F2000 225/40/18 onder mn golf 6 en ze presteren prima. Enig nadeel is dat ze wat luidruchriger zijn. Zoals hierboven verteld, voor 50 euro per band was het zeker zijn geld waard.
 
Punt met ervaringen van anderen is dat er zoveel factoren zijn die de ervaring beïnvloeden. Montage, gebruikte blokken, staat van de remklauwen, wiellagers, rijgedrag, stalling. Los van de perceptie van de mens, de voorgaande ervaringen met ander spul.. vergelijken met versleten setjes.

Als je echt wat wil weten zul je serieus testen moeten zien te vinden en lezen. Of zelf aan de slag en rijden, meten, voelen etc.
 
E keur? Wat voor E keur hebben we het over?
CE MARKERING?
ECE ?
TUV-Rheinland "keuring"?

ALs we het over CE/ECE hebben, dan heeft de fabrikant iig goed zijn best gedaan alle verantwoordelijkheden van zich af te schuiven in de handleidingen en het zogenaamde technisch document. (Been there done that) Eindeloze brei van regels/normen die NIET inzichtelijk zijn zonder daar voor te betalen, op basis daarvan vult de fabrikant zijn handleiding in en schuift dus de verantwoordelijkheid van zich af. Vaak dus in de volksmond een CE-KEURMERK, maar dit heeft dus niets met keuringen te maken.

Dan TUV.... hier hebben we het inderdaad over een "keuring". Een "keuring" die meer om geld draait (TUV moet welliswaar toch ergens van leven?) dan iets anders. Als het om een bestaand concept/product gaat betaal je grof geld voor een keuring, die ook in dit geval het grootste gedeelte bestaat uit het mierenneuken in de documenten. Gaat het om een vernieuwend concept waar nog geen keuringen voor bestaan... zorg dan maar dat je eerst vriendjes maakt met een bedrijf dat al vriendjes is met TUV, en breng dan nog maar eens een NOG grotere zak geld mee om richtlijnen/keurings-eisen voor jou product op te laten stellen..... (Been there done that)

Sinds ik in de productontwikkeling zit en me met deze zaken bezig heb moeten houden (voor internationale handel dus) geloof ik ook niet meer in Sinterklaas.
 
In dat opzicht zou het misschien meer bij de tijd zijn als dergelijke instanties super degelijke tests doen om de verschillen tussen kwaliteit te beoordelen. En zo kwaliteit en duurzaamheid weer belangrijker te maken dan marketing.

Kan me goed voorstellen dat Arrow zaken afschuift. Zolang mensen uitlaat systemen kiezen op basis van hun gewicht, zal dat altijd ten koste gaan van de duurzaamheid. Gaan ze niet mee met die trend, dan verliezen ze hun marktaandeel en uiteindelijk hun bestaansrecht.
 
Die schijfjes en remblokjes uit China remmen prima kan ik je verklappen... En nee, geen scheurtjes piepjes kraakjes onveilige momenten etc. En wees gerust; zelfs Brembo's schijven kunnen kromtrekken (warme remmen en een diepe plas) en uiteindelijk scheuren. Hoe ik dat weet? Ervaring ;)

Als je de moeite neemt om die dingen te gaan importeren vanuit China, dan zal je deze zelf ook wel monteren op de motor. Als je voor montage even met een schuifmaat de dikte opmeet en eventuele 'oneffenheden' in jezelf opneemt en zo en nu dan jouw schijfje checken. De kettingspanning meten wij natuurlijk ook regelmatig en met grotere regelmaat de bandenspanning. Dus waarom dan ook niet EVEN de remschijf? Kleine moeite...
 
Terug
Bovenaan Onderaan