Poedercoating verwijderen

nukem

Die hard MF'er
2 jan 2009
714
0
Brummen
Ik heb m'n velgen laten poedercoaten, maar nu zit het helaas ook op delen waar ik het niet wel hebben (pasvlakken schijven :( ). Ik heb een keer wat gelezen op dit forum over verwarmen mbv een fohn waardoor het wat makkelijker te verwijderen is..? Alle tips zijn welkom!
 
Oud topic maar zelfde probleem... Nu zijn de schijf pasvlakken het probleem minder, maar de passing van de lagers hebben ze ook gedaan en daar kom je met een mesje nooit goed in...

4 velgen te doen B| zal staal borstel ding in de dremel eens proberen.
 
Oud topic maar zelfde probleem... Nu zijn de schijf pasvlakken het probleem minder, maar de passing van de lagers hebben ze ook gedaan en daar kom je met een mesje nooit goed in...

4 velgen te doen B| zal staal borstel ding in de dremel eens proberen.


of velg in een (hele) grote draaibank zetten en uitdraaien.. :X
 
Laatst bewerkt:
Oud topic maar zelfde probleem... Nu zijn de schijf pasvlakken het probleem minder, maar de passing van de lagers hebben ze ook gedaan en daar kom je met een mesje nooit goed in...

4 velgen te doen B| zal staal borstel ding in de dremel eens proberen.
Er zijn een hoop prutsers bij.


"Ja natuurlijk hebben we ervaring met motor onderdelen"

:/
 
Postma motoren in haarlem heb ik een keertje pasvlakken van een voorwiel af laten draaien. Dan kunnen ze ook best een lagerpassing doen denk ik zo. Ik zie niet in hoe je met de hand het remschijfvlak weer coatingvrij èn 100% vlak krijgt trouwens...
 
Remschijf pasvlakken heb ik toen weer netjes gekregen met een pakkingschraper, paar keer opnieuw slijpen, en de coating eraf steken.
Vervolgens met grote vlakke whetstone de laatste restjes eraf poetsen, totdat het pasvlak netjes vlak en blanco is.

Lagerzittingen stop ik meestal al een paar eerder gecoate lagers in. Na het coaten de randen vh lager goed lossteken/snijden, naaf GOED warm maken, en dan klop je de oude lagers eruit, voila, een prima lagerzitting!
 
Postma motoren in haarlem heb ik een keertje pasvlakken van een voorwiel af laten draaien. Dan kunnen ze ook best een lagerpassing doen denk ik zo. Ik zie niet in hoe je met de hand het remschijfvlak weer coatingvrij èn 100% vlak krijgt trouwens...

Heb het een keer bij een PVM wiel laten doen die pasvlakken.Was €45 kwijt voor beide zijden voorwiel.
 
Ik laat ook vrij regelmatig wielen poedercoaten. Na het gelazer met mijn huidige poedercoater waar meermaals pasvlakken niet (goed) afgeplakt werden stap ik over op een andere coater.
Mijn oude coater heeft de wielen teruggekregen om opnieuw te doen, een setje zelfs 3 keer. Ten eerste ga ik er niet veel tijd insteken als ik hem betaal voor goed werk, ten tweede zal het pasvlak op geen enkele handmatige manier glad genoeg worden voor een perfect resultaat.

Gewoon teruggeven aan de coater, hij zal de wielen geheel met een chemisch afbijtmiddel schoonmaken en opnieuw (maar dan nu goed) moeten coaten. Daar heb je immers voor betaald!
En echt, een paar honderdste coating op de verkeerde plek kan een merkbare slingering in de remschijven geven.....
Bij de lagerpassing moet je oppassen dat je de passing niet te ruim maakt, dan gaan de lagers mogelijk draaien in het wiel. En dat wordt dan duur.....
 
of velg in een (hele) grote draaibank zetten en uitdraaien.. :X

Die heb ik niet in de schuur helaas :P

Er zijn een hoop prutsers bij.


"Ja natuurlijk hebben we ervaring met motor onderdelen"

:/

In dit geval was het "Nee hoor, hoef niets op te schrijven" B|

Postma motoren in haarlem heb ik een keertje pasvlakken van een voorwiel af laten draaien. Dan kunnen ze ook best een lagerpassing doen denk ik zo. Ik zie niet in hoe je met de hand het remschijfvlak weer coatingvrij èn 100% vlak krijgt trouwens...

Pasvlak van de schijf of de lagers?
Niet echt om de hoek ook.

Remschijf pasvlakken heb ik toen weer netjes gekregen met een pakkingschraper, paar keer opnieuw slijpen, en de coating eraf steken.
Vervolgens met grote vlakke whetstone de laatste restjes eraf poetsen, totdat het pasvlak netjes vlak en blanco is.

Lagerzittingen stop ik meestal al een paar eerder gecoate lagers in. Na het coaten de randen vh lager goed lossteken/snijden, naaf GOED warm maken, en dan klop je de oude lagers eruit, voila, een prima lagerzitting!

Remschijf vlakken maak er weer ff warm en dan met mesje erover, dat zal nog wel lukken.
Lagers is al te laat dus...

Heb het een keer bij een PVM wiel laten doen die pasvlakken.Was €45 kwijt voor beide zijden voorwiel.

:W
Dan zou ik 180 euro kwijt zijn |(

Ik laat ook vrij regelmatig wielen poedercoaten. Na het gelazer met mijn huidige poedercoater waar meermaals pasvlakken niet (goed) afgeplakt werden stap ik over op een andere coater.
Mijn oude coater heeft de wielen teruggekregen om opnieuw te doen, een setje zelfs 3 keer. Ten eerste ga ik er niet veel tijd insteken als ik hem betaal voor goed werk, ten tweede zal het pasvlak op geen enkele handmatige manier glad genoeg worden voor een perfect resultaat.

Gewoon teruggeven aan de coater, hij zal de wielen geheel met een chemisch afbijtmiddel schoonmaken en opnieuw (maar dan nu goed) moeten coaten. Daar heb je immers voor betaald!
En echt, een paar honderdste coating op de verkeerde plek kan een merkbare slingering in de remschijven geven.....
Bij de lagerpassing moet je oppassen dat je de passing niet te ruim maakt, dan gaan de lagers mogelijk draaien in het wiel. En dat wordt dan duur.....

Te laat, dan had ik daarop moeten staan nadat ik ze de vorige keer terug gaf omdat er gele vlekken in de lak zat. Nu dus zelf prutsen... Daarbij ben ik eigenlijk bang dat als ik ze nu terug breng ze het "goedkoop" gaan doen om er vanaf te zijn en dat er wat anders verprutst word. Ze zullen me er iig niet meer terug zien.

Dat ik de pasvlakken van de lagers zo ruim maak dat de lagers gaan draaien ben ik niet zo bang voor gezien de strakke passing van de oude lagers.
 
Pasvlak van de schijf of de lagers?
Niet echt om de hoek ook.

Pasvlak van de schijf (moest een paar mm af. 17" wiel in '98-'99 SC33 blade, bekend dingetje).

Zullen wel meer zaken zijn die dat kunnen hoor alleen dit is de enige die ik ken. Immers dien je remtrommels ook nog wel eens uit te draaien als ze ovaal worden en bij een motorfiets is dat in ieder geval onderdeel van de velg.
 
Pasvlak van de schijf (moest een paar mm af. 17" wiel in '98-'99 SC33 blade, bekend dingetje).

Zullen wel meer zaken zijn die dat kunnen hoor alleen dit is de enige die ik ken. Immers dien je remtrommels ook nog wel eens uit te draaien als ze ovaal worden en bij een motorfiets is dat in ieder geval onderdeel van de velg.
Dat is geen onderdeel van de velg maar een onderdeel van de naaf of van het wiel.
 
kan je het niet verwijderen met verfafbijt?

Schijnbaar niet bij coaten.

Pasvlak van de schijf (moest een paar mm af. 17" wiel in '98-'99 SC33 blade, bekend dingetje).

Zullen wel meer zaken zijn die dat kunnen hoor alleen dit is de enige die ik ken. Immers dien je remtrommels ook nog wel eens uit te draaien als ze ovaal worden en bij een motorfiets is dat in ieder geval onderdeel van de velg.

Ah ja. Maar nog steeds, dan is het schoonmaken duurder als het coaten :P

Ik haal het er wel eens af met een propaanbrander.
Kun je niet echt nauwkeurig mee werken maar misschien goed voor het grove werk.

Gewoon eraf fikken ja? Stoken en schoonvegen?
 
Ik heb poedercoat van beugels er wel afgekregen. Heel dik erop en meteen inpakken in plasticfolie dan gaat er wel af. Maar resultaten zijn wel wisselend!
Afbijt is. Niet meer wat het was.
 
O
Die heb ik niet in de schuur helaas :PIn dit geval was het "Nee hoor, hoef niets op te schrijven" B|Pasvlak van de schijf of de lagers?
Niet echt om de hoek ook.Remschijf vlakken maak er weer ff warm en dan met mesje erover, dat zal nog wel lukken.
Lagers is al te laat dus...:W
Dan zou ik 180 euro kwijt zijn |(Te laat, dan had ik daarop moeten staan nadat ik ze de vorige keer terug gaf omdat er gele vlekken in de lak zat. Nu dus zelf prutsen... Daarbij ben ik eigenlijk bang dat als ik ze nu terug breng ze het "goedkoop" gaan doen om er vanaf te zijn en dat er wat anders verprutst word. Ze zullen me er iig niet meer terug zien.

Dat ik de pasvlakken van de lagers zo ruim maak dat de lagers gaan draaien ben ik niet zo bang voor gezien de strakke passing van de oude lagers.

Volgens mij is 2x€45 €90.Hoe jij aan €180 komt? Ik zeg €45 voor een wiel beide zijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan