Het Super Tenere 1200 topic

Evolver en DJ jullie hebben absoluut gelijk :Y

De Tiger 1050 in het terrein is 3 x niks in verhouding tot de vorige modellen.
Best jammer vinden veel Tiger rijders ook ! Er gaan trouwens geruchten dat er een 675 aan zit tekomen à la BMW 800 GS met groot voorwiel !

De XTZ 1200 zal het allicht beter gaan doen zeker met de TKC Conti's ! :]

Ik kraak de fiets absoluut niet af en vind hem er stoer uit zien.
Maar het is wel jammer dat ie nog zwaarder is dan een GS 1200 Adventure....

Enne, voor wie hem koopt; please niet in dat saaie grijze pak !!!! :N

In dit filmpje is mijn grote SuperTen Wens te zien;


:9~ :} :9 :] :Y
 
Laatst bewerkt:
Evolver en DJ jullie hebben absoluut gelijk :Y

De Tiger 1050 in het terrein is 3 x niks in verhouding tot de vorige modellen.
Best jammer vinden veel Tiger rijders ook ! Er gaan trouwens geruchten dat er een 675 aan zit tekomen à la BMW 800 GS met groot voorwiel !


De XTZ 1200 zal het allicht beter gaan doen zeker met de TKC Conti's ! :]

Ik kraak de fiets absoluut niet af en vind hem er stoer uit zien.
Maar het is wel jammer dat ie nog zwaarder is dan een GS 1200 Adventure....

Enne, voor wie hem koopt; please niet in dat saaie grijze pak !!!! :N

In dit filmpje is mijn grote SuperTen Wens te zien;


:9~ :} :9 :] :Y


Dat zou eens een gouden zet kunnen zijn ik zie de titels in de bladen al voor me ,, F800GS vs Tiger 675

Ik zag in diverse blaadjes met een afbeelding van een 675 blok de curve van koppel en vermogen ,, die had meer onderin dan welke 4 cilinder ook ,, en bovenin meer dan welke twin ook ,, en zoopt er bij ook niet zo ,, al moet ik wel zeggen een F800GS heeft wat meer cc dat doet ook heel veel.

laten ze het vermogen zakken tot een 80 a 90 pk ,, en ze hebben een interessante aanbieding ,, en voor het rijgedeelte ben ik ook niet zo bang , als je ziet hoe goed een 675 mee kan ,,

maar eens zien wat het gaat doen ,, voor het zelfde geld gaat Honda nu ook eens wat doen ,, omdat ze zien dat allerlei merken leuke all road's maken en ze alleen die transalp 700 hebben die gewoon slechter is dan een AT ,,, qua rijden en off road zeker
 
Wil niet vervelend doen maar wat je met een standaard transalp kan doen off road ,, kan een tiger I/II alleen maar van dromen ,, weet zeker als ie pleurt dat er ook van alles afbreekt en je kuip in een boterhamzakje past.....

er zijn maar weinig fietsen die standaard geen valbeugels nodig hebben

Heb zelf een alp gehad , en weet wat je ermee kan ,, zelden zo'n goed gebalanceerd concept gezien , in het zand heb je weinig aan veel vermogen meer aan goed doseerbaar vermogen dat er soepel inkomt
Een AT heeft van net alles wat meer , maar die maken ze niet meer nieuw.

Ik doelde echt op de Transalp, mij te veel tupperware, maar kan wel erg goed meekomen in het veld...en ook de Tiger moet je niet laten kletteren iid....

Zal toch mooi zijn als er een nieuwe Africa Twin uitkomt....en dan met de oude roots....net als een nieuwe Dr Big....

Maar de marketing is nu veel meer op de weg all-roads gericht.....beetje jammer.

Maar de XT1200Z staat denk ik met noppen best z'n mannetje in het terrein. Hij is zwaar....maar dat is een BMW ook. Dan komt er stuurmanskunst kijken...en spierballen. Zeker als ie omligt... _O-


Gr. Johan.
 
Ik denk dat de prijs van ST eerder een probleem zal zijn voor de meeste liefhebbers dan het ontbreken van echte off road kwaliteiten.
De fabrikanten weten inmiddels echt wel dat de meeste kopers van dit soort fietsen nauwelijks van de weg afkomen, behalve rondje over de camping dan....maar ja dat kan met een supersport ook. ;)

De ST lijkt me gewoon een goeie, comfortabele toerfiets met een 'avontuurlijk' uiterlijk.
 
Ik doelde echt op de Transalp, mij te veel tupperware, maar kan wel erg goed meekomen in het veld...en ook de Tiger moet je niet laten kletteren iid....

Zal toch mooi zijn als er een nieuwe Africa Twin uitkomt....en dan met de oude roots....net als een nieuwe Dr Big....

Maar de marketing is nu veel meer op de weg all-roads gericht.....beetje jammer.

Maar de XT1200Z staat denk ik met noppen best z'n mannetje in het terrein. Hij is zwaar....maar dat is een BMW ook. Dan komt er stuurmanskunst kijken...en spierballen. Zeker als ie omligt... _O-


Gr. Johan.



ik denk dat als je boven een bepaald gewicht komt word het steeds lastiger in het zand
een AT rijd rondjes om een boxer heen die 50 kg merk je echt ,, het meer vermogen heb je geen moer aan in het zand.....
nu zal stuurmankunst en spieren de grens verleggen zeker , tot een bepaald moment
het houd een keer op ,,, i

Maar ik reken er niet op dat Honda met een nieuwe africa twin komt en met een beter blok als ze nu onder de TA 700 schroeven ,, 6 bak ,, minder verbruik ,, bak meer vermogen, omdat je anders op het asfalt in een groep moeilijker mee komt
 
ik denk dat als je boven een bepaald gewicht komt word het steeds lastiger in het zand
een AT rijd rondjes om een boxer heen die 50 kg merk je echt ,, het meer vermogen heb je geen moer aan in het zand.....
nu zal stuurmankunst en spieren de grens verleggen zeker , tot een bepaald moment
het houd een keer op ,,, i

Maar ik reken er niet op dat Honda met een nieuwe africa twin komt en met een beter blok als ze nu onder de TA 700 schroeven ,, 6 bak ,, minder verbruik ,, bak meer vermogen, omdat je anders op het asfalt in een groep moeilijker mee komt
50 kg? Een AT is lichter dan mn XTZ660??
 
Laatst bewerkt:
Van www.xrv.org.uk

XRV750 Africa Twin

L tot N (1990 tot 1992) modellen 210kg
P modellen vanaf (1993 modellen 205kg

De XTZ660 is wel ongeveer hetzelfde gewicht als de "oude" Transalp.

XL600V Transalp

H tot L (1987 en 1988) modellen 175kg
M, R (1991 en 1995) modellen 183kg
T naar X (1996 en 1999) modellen 189kg
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat als je boven een bepaald gewicht komt word het steeds lastiger in het zand
een AT rijd rondjes om een boxer heen die 50 kg merk je echt ,, het meer vermogen heb je geen moer aan in het zand.....
nu zal stuurmankunst en spieren de grens verleggen zeker , tot een bepaald moment
het houd een keer op ,,, i

Maar ik reken er niet op dat Honda met een nieuwe africa twin komt en met een beter blok als ze nu onder de TA 700 schroeven ,, 6 bak ,, minder verbruik ,, bak meer vermogen, omdat je anders op het asfalt in een groep moeilijker mee komt

Vermogen is wel lekker in het zand, gewicht daarintegen niet. Merk het zelf met mijn Tenere(48pk en heel goed te doseren), het gaat aardig maar een pk of 15 meer is welkom. Een 990 Adv. heeft dik 100pk en een mooi gewicht en dat gaat als de brandweer in het zand. }) Setje dikke noppen erop en ....GOOOOOO!!!!!!
Veel gewicht op het voorwiel is ook een remmende factor.

Tsja, het zal wel mooi zijn dat er weer wat nieuwe modellen komen van merken die vroeger ook echte terreinwaardige motoren hadden.
Jammer dat die trend afneemt, als All-Road/Off-Road liefhebber. '(

Yamaha heeft met de XT660Z echt de spijker op de kop getikt. Supermachine!
Loeisterk, goed uitgebalanceerd, controleerbaar, comfortabel, zuinig, makkelijk in onderhoud, logica, goed op de weg, en echt in het terrein te gebruiken...en betaalbaar! Doe er de gekste dingen mee off-road, no problem! Beetje opgepimpt, maar ach. ;)

Met de komst van de XT1200Z han ik wel een beetje stiekem gehoopt op een meer rally achtig ding....maar zoals ie nu is, is het echt een comfortabele kilometervreter die toch wel wat kan hebben.
Cardan, 1200cc, 19' voorwiel, abs&tracktioncontrol......was wel een beetje te verwachten.
Maarja, hij draagt wel een Tenere naamplaatje....kan je niet met een kutmotor aankomen lijkt mij......legende. ;)
Toch een hele mooie machine geworden. Wil 'm best eens testen op noppen, hehehe... :]


Gr. Johan.
 
50 kg? Een AT is lichter dan mn XTZ660??

nee , ik doelde op de XT(z) 1200

Van www.xrv.org.uk

XRV750 Africa Twin

L tot N (1990 tot 1992) modellen 210kg
P modellen vanaf (1993 modellen 205kg

De XTZ660 is wel ongeveer hetzelfde gewicht als de "oude" Transalp.

XL600V Transalp

H tot L (1987 en 1988) modellen 175kg
M, R (1991 en 1995) modellen 183kg
T naar X (1996 en 1999) modellen 189kg


de AT is zwaarder maar de verdeling en balans is beter en het frame is stijver , bij extreme manoeuvres geen torsie meer waarneembaar

Vermogen is wel lekker in het zand, gewicht daarintegen niet. Merk het zelf met mijn Tenere(48pk en heel goed te doseren), het gaat aardig maar een pk of 15 meer is welkom. Een 990 Adv. heeft dik 100pk en een mooi gewicht en dat gaat als de brandweer in het zand. }) Setje dikke noppen erop en ....GOOOOOO!!!!!!
Veel gewicht op het voorwiel is ook een remmende factor.

Tsja, het zal wel mooi zijn dat er weer wat nieuwe modellen komen van merken die vroeger ook echte terreinwaardige motoren hadden.
Jammer dat die trend afneemt, als All-Road/Off-Road liefhebber. '(
had het idee dat het thema all road terug komt, omdat je in dit land geen reet heb aan veel vermogen en all roads hebben geen moeite met drempels , puisten en verkantingen en die rare minirotondes die in het midden verhoogt zijn

Yamaha heeft met de XT660Z echt de spijker op de kop getikt. Supermachine!
Loeisterk, goed uitgebalanceerd, controleerbaar, comfortabel, zuinig, makkelijk in onderhoud, logica, goed op de weg, en echt in het terrein te gebruiken...en betaalbaar! Doe er de gekste dingen mee off-road, no problem! Beetje opgepimpt, maar ach. ;)
ik denk dat Yamaha inderdaad goud heeft met deze dingen ,, vind alleen te veel herrie als je 90 a 100 rijd ,, verder prima ,, of je moet met een paar dikke 4 cilinders op pad zijn dan moet je behoorlijk door gassen om er bij te blijven

Met de komst van de XT1200Z han ik wel een beetje stiekem gehoopt op een meer rally achtig ding....maar zoals ie nu is, is het echt een comfortabele kilometervreter die toch wel wat kan hebben.
Cardan, 1200cc, 19' voorwiel, abs&tracktioncontrol......was wel een beetje te verwachten.
Maarja, hij draagt wel een Tenere naamplaatje....kan je niet met een kutmotor aankomen lijkt mij......legende. ;)
Toch een hele mooie machine geworden. Wil 'm best eens testen op noppen, hehehe... :]


Gr. Johan.



ik wil ook wel een eindje gaan tuffen ,, in april beginnen de demodagen weer , hoop dat ie dan bij de dealers staat
 
Laatst bewerkt:
had het idee dat het thema all road terug komt, omdat je in dit land geen reet heb aan veel vermogen en all roads hebben geen moeite met drempels , puisten en verkantingen en die rare minirotondes die in het midden verhoogt zijn

Mja...beetje, maar mag nog wel wat meer. ;)
Yamaha, BMW en KTM zijn nu de merken die zo'n machine(s) hebben. Met zijn prijskaartjes.
Ompleuren of vallen, oppakken en vrolijk weer verder. Ipv met ductape alles moeten vastplakken.
Er zijn gelukkig nog een hoop mooie oudere modellen te koop, als je effe goed zoekt. Een AT met 4000km op de klok en als nieuw bv. 8-)
Ik mis nog echt in het rijtje een Echte Africa Twin, een dikke dualsport ala XR650R, een Echte Dr Big. Machines die zoals toen waren, de Dakar en Baja stijl zeg maar. Maar dan met de huidige techniek en toch niet al te zwaar. 8-)
Zal erg gaaf zijn als bovengenoemde merken weer zo'n motor gaan ontwikkelen, produceren en uitbrengen. :}


Gr. Johan.
 
Ik denk dat de prijs van ST eerder een probleem zal zijn voor de meeste liefhebbers dan het ontbreken van echte off road kwaliteiten.


inderdaad, maar ik wil hier op aanmerken dat hetgeen wat je krijgt m.i. het hoge bedrag wel waard is. (in verhouding). Motoren (en auto's) zijn nu eenmaal erg duur in nederland. In duitsland kost ie 14750 trouwens wat een veel redelijker prijs is.

Wat kan je voor 16999 kopen? dan heb je motoren als de VFR1200F. VInd je die 17000 euro waard? nee, maar dat kost ie wel.

Er is al een aantal keer langs gekomen dat de SupTen maar 7000 euro zou moeten kosten (10k eraf), maar zeg nu eerlijk, wat heb je nu voor 7k? Ik hoop dat er toch wel beseft wordt dat dat echt niet van toepassing is!
 
inderdaad, maar ik wil hier op aanmerken dat hetgeen wat je krijgt m.i. het hoge bedrag wel waard is. (in verhouding). Motoren (en auto's) zijn nu eenmaal erg duur in nederland. In duitsland kost ie 14750 trouwens wat een veel redelijker prijs is.

Wat kan je voor 16999 kopen? dan heb je motoren als de VFR1200F. VInd je die 17000 euro waard? nee, maar dat kost ie wel.

Er is al een aantal keer langs gekomen dat de SupTen maar 7000 euro zou moeten kosten (10k eraf), maar zeg nu eerlijk, wat heb je nu voor 7k? Ik hoop dat er toch wel beseft wordt dat dat echt niet van toepassing is!


een prijs van een 12 K a 13 K lijkt me redelijk dat kost een varadero ook ,, en een DL1000 kan in je in de opruiming voor soms nieuw voor minder krijgen .

Ik denk dat eerder ze wat hoger in de markt hebben gezet omdat ze zien dat een Boxer GS met wat opties de 20 K wel erg makkelijk haalt en het tempo waar mee ze die verkopen , van dat kenne wier oâk .......
Je bent voor die nieuwe multistrada 1200 ook een 17 K kwijt.

maar de motormarkt is een veel kleinere groep die nieuw koopt dan bij auto's...

En die kopen in verhouding veel relatief dikke bakke ,,

Al moet ik wel zeggen dat een XT 660 nieuw als je een redelijke inruil heb wel te doen moet zijn wat doen ze nieuw een 8 k ?? dan zou een 2e hands 3 jaar oud echt niet meer dan een 5 K te kosten ,, dat zou ik best kunnen opbrengen ,, het enige wat me belet is dat die dikke 1 cilinder ondanks de super goed werkend injectie toch minder pit heeft dan een AT met 100cc maar wel een extra cilinder ,, en ook een langere powerband
op de snelweg ,, en de matig windbescherming die een hoop turbulentie geeft.

die 1200 met 1100 pk heb ik puur niet nodig ,, een twin van een 750 a 800 cc met een 70 a 80 zo perfect zijn

een F800GS van een 1,5 jaar doet 9 a 9,5 K maar iets zegt me als die een 3 a 5 jaar zijn dat ze dan echt geen 5 K kosten.....
 
een prijs van een 12 K a 13 K lijkt me redelijk dat kost een varadero ook ,, en een DL1000 kan in je in de opruiming voor soms nieuw voor minder krijgen .

ik moet zeggen dat ik me hier niet in kan vinden. Een varadero of een vstrom vind ik eerlijk gezeg niet te vergelijken met een SupTen. ik denk dat iedereen te makkelijk vergeet met welke snufjes de SupTen is uitgerust, inclusief cardan, instelbare mapping, tcs, abs, ubs, nieuw ontworpen blok. wil je dat vergelijken met uit de productie zijnde modellen die niet eens ABS hebben (vstrom) of een model wat al een aantal jaren meeloopt en ook gewoon 13800 kost.

De SupTen is voor Yamha de "new Generation"motorfiets, net als de VFR1200F dat is bij Honda etc.
 
Ik zal jullie eens vewennen met wat mooie kleurplaatjes, want ik heb volgens sommigen al de naam dat ik alleen maar over Tigers kan praten...
full
 
ik moet zeggen dat ik me hier niet in kan vinden. Een varadero of een vstrom vind ik eerlijk gezeg niet te vergelijken met een SupTen. ik denk dat iedereen te makkelijk vergeet met welke snufjes de SupTen is uitgerust, inclusief cardan, instelbare mapping, tcs, abs, ubs, nieuw ontworpen blok. wil je dat vergelijken met uit de productie zijnde modellen die niet eens ABS hebben (vstrom) of een model wat al een aantal jaren meeloopt en ook gewoon 13800 kost.

De SupTen is voor Yamha de "new Generation"motorfiets, net als de VFR1200F dat is bij Honda etc.


een Varadero heeft ook ABS, alleen geen cardan , instelbare mapping heeft deze niet nodig erg smeuig vermogen,, en dat hoeft helemaal niet zo veel extra te kosten.
en is nog gewoon in productie , al zijn er serieuze aanwijzingen dat er een nieuwe komt met het zelfde blok als de VFR 1200 , incl cardan, en dito gewicht en prijs....

als of het gewoon word dergelijk prijzen....
 
inderdaad, maar ik wil hier op aanmerken dat hetgeen wat je krijgt m.i. het hoge bedrag wel waard is. (in verhouding). Motoren (en auto's) zijn nu eenmaal erg duur in nederland. In duitsland kost ie 14750 trouwens wat een veel redelijker prijs is.

Wat kan je voor 16999 kopen? dan heb je motoren als de VFR1200F. VInd je die 17000 euro waard? nee, maar dat kost ie wel.

Er is al een aantal keer langs gekomen dat de SupTen maar 7000 euro zou moeten kosten (10k eraf), maar zeg nu eerlijk, wat heb je nu voor 7k? Ik hoop dat er toch wel beseft wordt dat dat echt niet van toepassing is!
Weet je wel hoeveel geld of dat is??,de rest is ook gewoon te duur...
Maar mocht je er genoeg van hebben,dan heb je mijn zegen hoor,geld moet rollen :)
 
En toch vind ik het een schitterende fiets :] , vooral in het wit/rood :9 ; zal goed staan naast mijn XT660Z in het rood/wit :+ Wel jammer van die dikke uitlaat als er geen koffers opzitten :N


/agree. behalve dan die dikke uitlaat vind ik nog wel iets hebben, buiten de stoere looks wss veel overbodige kilo's.
 
inderdaad, maar ik wil hier op aanmerken dat hetgeen wat je krijgt m.i. het hoge bedrag wel waard is. (in verhouding). Motoren (en auto's) zijn nu eenmaal erg duur in nederland. In duitsland kost ie 14750 trouwens wat een veel redelijker prijs is.

Wat kan je voor 16999 kopen? dan heb je motoren als de VFR1200F. VInd je die 17000 euro waard? nee, maar dat kost ie wel.

Er is al een aantal keer langs gekomen dat de SupTen maar 7000 euro zou moeten kosten (10k eraf), maar zeg nu eerlijk, wat heb je nu voor 7k? Ik hoop dat er toch wel beseft wordt dat dat echt niet van toepassing is!

Ik zeg ook niet dat het onlogisch is......hoge yen en nieuwe fiets dus veel terug te verdienen ontwikkelingskosten, maar het blijft een hoop geld voor een brommerd.
En wat mij betreft een te grote hoop ;) De technische voordelen wegen m.i. niet op tegen het financiele nadeel. Ik vind ABS zeer nuttig/wenselijk maar verschillende mappings, UBS neigen me te veel naar zinloze gimmicks. Maar daar moet ik wel voor betalen het hangt nou eenmaal aan die fiets. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan