Het Super Tenere 1200 topic

Wat wel in het nadeel van de ST werkt is misschien zijn "rustige" rijgedrag. De machine rijdt zo gemakkelijk, en versnelt redelijk lineair. Hij voelt niet spannend en lijkt geen snelheidsmonster. Tot het moment dat je op je snelheidsmeter kijkt en daar toch echt illegale snelheden ziet. Je merkt het bijna niet. Hij komt hierdoor niet "spannend" over.

Ik vind dit een voordeel. Ik moet namelijk met mijn ST lange stukken rijden, tussen de files door, over de Amsterdamse grachten en in slecht weer over soms glibberig wegdek. Ik heb dan liever een te controleren motor dan een agressief monster (wat natuurlijk wel weer leuk spelen is).

Een Duits motorblad heeft een banden duurtest gedaan met 5 Triumph Tigers Explorers en 5 rijders. Bijna wetenschappelijk hebben ze gewisseld van rijders, motoren, snelheden en wegdek om een zo eerlijk mogelijk beeld te krijgen. Het blad was enthousiast over de Triumph. Echter, alleen de test op de waterbaan (denk slipcursus) hebben ze vanwege de controleerbaarheid met een ST gedaan. Kijk, en dat is nu precies waarom ik voor deze machine heb gekozen.
 
Bij de eerste bandenwissel ben ik overgestapt van de fabrieksband naar de Metzeler Tourance Next. De fabrieksband was stabiel, goed genoeg maar gaf mij weinig feedback. Mijn ST leek op pantoffels te rijden. Ik had op mijn vorige motor de originele Tourance gereden en die vond ik aardig maar niet bijzonder. Ik kreeg nu het advies om dan toch eens echt de Next te proberen.

De Next bleek een hele goede keuze voor de ST! Mijn motor gaat briljant door de bocht. Hij is heel goed in de regen. Ik krijg prima, maar niet overdreven feedback. Hij is iets onrustiger bij 130 km/u dan de fabrieksband (sorry, ik dacht de Trailwing maar weet het niet zeker) maar niet veel anders dan andere banden die ik heb gehad. Ik ben heel blij met deze keuze.

Uiteraard hangt het samen met jouw gebruik. Voor onverhard bestaan betere keuzes. Ook zijn er goedkopere banden. Voor mij is het elke cent waard. Ik vind mijn ST met deze banden echt een heel stuk leuker, betrouwbaarder en fijner rijden!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie's *D

Ik ga ze inderdaad maar eens allebei proefrijden, maandag ochtend op de xt, en s'middags waarschijnlijk op de 1200gs.

Ik ben al wel een beetje bevooroordeeld op de xt, omdat juist het oncontroleerbare 1 van de dingen zijn die me tegenstaan van mn huidige r1150. Zeker met gladheid ( rij ook gewoon door met vorst en sneeuw ) heeft de boxer nog wel eens een verassing in petto.

Zijn er nog mensen die al een hoge kilometerstand hebben gehaald?

Toevallig gisteren een leuk stukje zitten lezen over iemand die 100.000 mijl op een xt1200 heeft gereden.
 
j7c7t3.jpg


De kogel is door de kerk.

Na een proefrit wel écht overtuigd, vooral de 2 gezichten die je in de tour en sport stand heb, gaven de doorslag.
 
Veel plezier ermee!




Ik ben ook aan een bandenwissel toe en geraak er niet echt uit.

Dunlop niet, daar hoor ik teveel van dat ze nogal snel slijten.

De originele Bridgestone's vielen eigenlijk goed mee, maar daar lees ik ook niet veel goeds van.
De nieuwe Bridgestone A40 zouden dan wel weer goede banden zijn?

Op de 660 reed ik met Anakee 2, vond dat wel goede bandjes.... misschien terug naar deze of de Anakee 3? OF toch maar de Pilot Road 4 Trail?

Ik hoor ook veel goeds over de Conti TA2's... en bij Conti kan je ook kiezen voor de stoerder uitziende TKC 70
 
De originele Bridgestone's vielen eigenlijk goed mee, maar daar lees ik ook niet veel goeds van.
De nieuwe Bridgestone A40 zouden dan wel weer goede banden zijn?

Banden keuze is heel persoonlijk en afhankelijk van gebruik.
Mij vielen de Bridgestone's ook heel erg mee en daarom ook weer opnieuw besteld.

Wilde nu nog even niets anders gaan proberen..........
 
Veel plezier ermee!




Ik ben ook aan een bandenwissel toe en geraak er niet echt uit.

Dunlop niet, daar hoor ik teveel van dat ze nogal snel slijten.

De originele Bridgestone's vielen eigenlijk goed mee, maar daar lees ik ook niet veel goeds van.
De nieuwe Bridgestone A40 zouden dan wel weer goede banden zijn?

Op de 660 reed ik met Anakee 2, vond dat wel goede bandjes.... misschien terug naar deze of de Anakee 3? OF toch maar de Pilot Road 4 Trail?

Ik hoor ook veel goeds over de Conti TA2's... en bij Conti kan je ook kiezen voor de stoerder uitziende TKC 70

De a40'ers beslist niet doen, bevallen mij niet. Ik zou opnieuw voor Metzelers kiezen.
 
ik ben dan weer zeer te spreken over de Conti RA, kan je lekker plat mee in bochten, en goede grip in de regen.
(weet het, 't is geen all-road, maar wie doet hier niet (bijna) uitsluitend asfalt? en ik durf met deze straatbanden best een gravelweg meepikken)
 
De kogel is door de kerk.


Goede keuze! Daar ga je heel veel plezier aan beleven. En ook nog in mijn favoriete kleur!!!

Een ST met zijkoffers is voor mij het ideale werkpaard. Altijd rijden, van alles mee, overal naartoe en veel lol hebben :] :] :]

(Heb alleen vanwege de rukwinden i.c.m. veel tussen de files door even voor de topkoffer gekozen :( )
 
Ben trouwens ook aan een nieuw setje toe, na een beetje vergelijk word het -conti trail attack2-conti tkc 70 of michelin pilot road, nog ff filteren en dan beslissen.
 
Ben trouwens ook aan een nieuw setje toe, na een beetje vergelijk word het -conti trail attack2-conti tkc 70 of michelin pilot road, nog ff filteren en dan beslissen.


Buiten de Michelin zit ik met dezelfde keuze... moeten er deze maand nog op bij mij.
 
Ik kijk ook nog naar de heidenau K-60 scout en k-76, naar het schijnt hebben ze de problemen met het leeglopen van de band bij de velg, opgelost. De michelin valt definitief af.

Buiten de Michelin zit ik met dezelfde keuze... moeten er deze maand nog op bij mij.
 
Zelf heb ik al heel wat banden versleten, en echt grote verschillen gevoeld.

De k60 scout is wel de grootste positieve verassing geweest, en de tourance next en pilot road 3 de grootste negatieve verrassingen.

Voor enkel weg zou ik zelf denk ik voor de pr2 gaan ( 4 heb ik nog niet gehad )

Op de tenere zitten nu bridgestone battlewing's die niet zo gek lang meer mee gaan. Deze valt me tegen in de regen en het overharde.

Wanneer ze op zijn ga ik eens de tkc70 proberen, deze lijken mij wat ronder dan de k60 scout ( die heeft nieuw namelijk al een vlak stuk in de achterband )
 
Ik overweeg een Super Ténéré, budget rond de 10k, dus het wordt een van de eerste modellen.
Zijn er nog plus of min punten waar je rekening mee moet houden? Afgezien van de standaard dingen uiteraard :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan