Piranha Buggy project, HONDA CBR 1000F

joostkolken

MF'er
16 feb 2010
58
0
Dirkshorn
Hallo iedereen,


Ik ben bezig met het bouwen van een Piranha buggy.
Dit is een model buggy die door het bedrijf The Edge Products uit Australië is ontworpen.
Ik ben van plan om hier een blok van een honda cbr 1000f er in te plaatsen.

Ik heb een motor op het oog met een frame uit 92 en het blok is jonger, omdat bij ze andere blok iets was afgebroken toen hij de lagers van zijn aandrijf as wilde vervangen.
Toen heeft hij een donor blok gekocht hier stond toen 25000 km op deze kwam uit een schade motor zelf weet hij niet meer uit welk jaartal hij kwam, zelf dacht hij uit 95.
Hij zij wel toen hij het nieuwe blok in het frame zetten dat hij een andere aansluiting moest maken voor koelwater op het blok zelf.
Weet iemand vanaf welk jaartal deze aansluiting is verandert?
Alleen als het blok koud is heeft hij een kleine tik maar als hij warm is heeft het blok het niet meer.
Wat kan het probleem van de tik wezen is dit een probleem waar je me kan rijden of moet het worden verholpen? Ik heb al diverse dingen gehoord die het kunnen wezen zoals: Nokas ketting spanner, de kleppen zelf en de hydrolische kleppen stoter maar later vertelde iemand mij dat er helemaal geen hydrolischekleppen stoter in zit :? ?
Tips en uitleg zijn van harte welkom.
Heeft er iemand nog een honda cbr 1000f te koop staan of een andere motor met maximaal 1000cc laat het me horen.


Hier een paar foto's van het bouwen van het frame:

P1040047.jpg

P1030835.jpg

P1040212.jpg

Met de hand uitgezaagde bevestiging punten voor de ophanging.
P1040254.jpg

P1040250.jpg

P1040492.jpg

Laser gesneden platen voor achter aandrijving.
4568.gif

verbreden van de buggy
P1050427.jpg

P1050231.jpg

P1050285.jpg

RSP_A0107awmdgt.jpg

RSP_A0111tw.jpg
 
Mooi project zit er ook een differentieel in de aandrijving?
Een defecte nokkenasketting spanner komt regelmatig voor maar zijn ook gemakkelijk te vervangen ze hebben geen hydraulisch stoters.
 
Nee er zit geen differentieel in de aandrijving het is een starre as.
Een maat van me die ook een buggy maakt die heeft er wel een differentieel in maar hierdoor verlies je veel kracht en ze zijn erg zwaar van gewicht.

Een vfr is een toer motor heb ik goed?
 
Nee er zit geen differentieel in de aandrijving het is een starre as.
Een maat van me die ook een buggy maakt die heeft er wel een differentieel in maar hierdoor verlies je veel kracht en ze zijn erg zwaar van gewicht.

Een vfr is een toer motor heb ik goed?

Een sport/toer maar dat is een cbr1000f ook ik weet niet hoeveel vermogen voor de buggy nodig is de vfr heeft ruim 100pk met een aardige koppel ook niet onbelangrijk in het zand.
Zonder diff wil die in de bochten het liefst rechtdoor of valt dat mee?
Misschien iets om over na te denken. http://link.marktplaats.nl/322726204
 
Laatst bewerkt:
Nee er zit geen differentieel in de aandrijving het is een starre as.
Een maat van me die ook een buggy maakt die heeft er wel een differentieel in maar hierdoor verlies je veel kracht en ze zijn erg zwaar van gewicht.

Een vfr is een toer motor heb ik goed?



sport toer motor :Y

net zoals hier boven al is beschreven heeft die ruim 100pk en zat koppel *O*

ideaal voor een project als deze ;)

:+
 
Nee ik heb vroeger ook nog een crosskart gehad en ook karts die hadden ook allemaal een starre as maar ik had er geen problemen me dat ze niet de bocht om wilde.

Ziet er goed uit dat blok. Inderdaad een honda cbr is een toer motor met een sport blok.
Bedankt voor je aanbod, maar ik ben echt opzoek naar een 1000cc blok met minimaal 130 pk anders moet je je motor zo hoog in toeren houden bij het rijden.

Bedankt
 
Leuk projectje...
Bij Honda is de NAKS idd een bekend euvel dus dat tikken kan goed daarmee te maken hebben.
Mijn VFR heeft het in de winter ook en 's zomers weer niet dus dat het bij een koud blok alleen is is niet ondenkbaar (misschien zit er olie in wat dan te dik is :? )
Dat VFR blok is wel een goed blok daarvoor... V4 en een tandwieltrein dus geen problemen met de NAKS door het ontbreken van de nokkenasketting.
 
Nee ik heb vroeger ook nog een crosskart gehad en ook karts die hadden ook allemaal een starre as maar ik had er geen problemen me dat ze niet de bocht om wilde.

Ziet er goed uit dat blok. Inderdaad een honda cbr is een toer motor met een sport blok.
Bedankt voor je aanbod, maar ik ben echt opzoek naar een 1000cc blok met minimaal 130 pk anders moet je je motor zo hoog in toeren houden bij het rijden.

Bedankt
V4 *D

V2 heeft koppel onderin, 4-in-lijn moet je in de toeren houden, V4 is de gulden middenweg ;)
 
Bij de duizend is het tikken (in het begin met een koude motor, later ook met een warme) meestal de nokkenaskettingspanner. Er zit geen hydraulica in dat systeem ;)
Geloof dat de aansluitng voor het koelwater veranderd is bij het tweede model SC24, rond de 93 dus.

Leuk project :Y
 
Bij de duizend is het tikken (in het begin met een koude motor, later ook met een warme) meestal de nokkenaskettingspanner. Er zit geen hydraulica in dat systeem ;)
Geloof dat de aansluitng voor het koelwater veranderd is bij het tweede model SC24, rond de 93 dus.

Leuk project :Y

In de spanner zit toch wel iets van een soort van hydrolische systeem.

dank,
 
Als ik een motor koop kan je die dan evengoed op je naam zetten zonder een motor rijbewijs te hebben?
En het frame van de motor wil ik het liefst nog op kenteken houden niet dat hij helemaal geschorst word hoe werkt dit allemaal?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Joost,

Ik ben net als jou ook met de Piranha bezig. Ik heb eerst alles in SolidWorks overgetekend om alles passend te krijgen voor het GSX1100F motorblok dat ik ga gebruiken.

Binnenkort laat ik het snijwerk laseren voor de achterwielophanging en een mal voor de draagarmen. Ik ga de homokineten van een BMW gebruiken voor de aandrijving daarom moet ik het één en ander aanpassen.

Heb je al een motorblok gevonden?

Suk 6.

Groeten Guido
full
 
Laatst bewerkt:
Hoi Joost! Dat SolidWorks model heb ik veel interesse in :). Zo'n project ga ik niet meteen starten, maar laseren / waterstraalsnijden etc bestaat tot de mogelijkheid en dan is er niets makkelijkers dan dat het al getekend is. Kan ik eventueel al e.e.a. bij elkaar gaan sprokkelen. Mocht je het willen delen, laat het me dan weten! Mocht je nog meer docu van de Pyranha willen delen is deze ook altijd welkom!

Gr Marco
 
hoi

die achterassen heb je die bij edge products gekocht of waar komen ze vanaf? En dezelfde vraag voor het scharnierende gedeeltes (ben de officiele naam ff kwijt) waar de voor en achterwielen aan zitten bevestigd. Heb je deze ook bij the edge products aangeschaft of zelf gelast?

groeten

J
 
sorry jongens voor de laate reactie.
Ik heb vandaag me motor gekocht.
Natuurlijk een honda cbr 1000f.
35000km op het blok.

Ik heb alle onderdelen die ik niet zelf heb kunnen maken heb ik bij de Edge Products gekocht.
Hierbij moet je denken aan: flenzen, aandrijf assen, banden, lagers, veren, enz

Een 1100cc Guido dat is vrij veel. Verstevig je je suspension ook nog.
Ook al gekozen voor de dubbele a armen voor.
Heb je ook foto's van je bouw? Ben erg benieuwd!!

Marco,

je kunt het best zelf een tekening kopen dat is maar 40 euro dan heb je hem orgineel en kun je geen gezeik krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan